Die Chinese voedingen hebben weinig beveiliging. Zo heb ik er een opgeblazen doordat ik een slecht contact had in een kabel waarmee ik een spoel aanstuurde. Een kort tikje en paf, voeding kapot. Dat was dezelfde voeding, maar dan in 10A versie.

Op zondag 28 april 2024 15:10:33 schreef CrossFireX:
waarom kan dat niet bij een labvoeding?

Kijk eens hoe die schakelingen zijn opgebouwd, en je snapt waarom. De externe spanning van de accu wordt gebruikt om het pad richting de achterliggende lader vrij te geven.

Als dat wel makkelijk kan zie ik graag je ontwerp voor een daartegen beveiligde labvoeding.

Op zondag 28 april 2024 15:28:59 schreef Hoeben:
een slecht contact had in een kabel waarmee ik een spoel aanstuurde.

Afhankelijk van het formaat van dat "spoeltje" (ik gok eens even dat je het niet over een model hebt wat op een printje past) is dat helemaal niet zo raar.

Op zondag 28 april 2024 18:34:39 schreef Sine:
Als dat wel makkelijk kan zie ik graag je ontwerp voor een daartegen beveiligde labvoeding.

Lijkt mij niet zo moeilijk.
Je meet de uitgangsspanning van je labvoeding. Is die negatief, dan schakel je de spanningsvoorziening naar de uitgangsklem uit. Daarbij ga ik vanuit dat in normaal bedrijf de geregelde uitgangsspanning 0V of positief is.
Je ben wel de labvoeding aan het wijzigen. Dat gaat vrijwel altijd ten koste van het regelbereik en/of de regelnauwkeurigheid.

Dit zegt Delta zelf:

(Delta SM7020D)

Weet ik,

Ik vond deze bijdrage interessant omdat hier een Fast Circuitbreaker ABB S281, ABB UC-SZ xxA ipv een keramische - of glaszekering wordt aanbevolen.

Overigens, is het idee helemaal niet nieuw;

In de 1965 Delta D050-10 stond al een 200V 18 A gelijkrichtdiode (RCA 49210) anti-parallel over de uitgang (en een Motorola MR1031B, 3A 100V) over de powertorren (2N3773).

Deze Delta D050-10 was een kolossale voeding (26 Kg) voor 50V max 10A max, die o.a. bij de PTT werd gebruikt.