Vraagje?
Nu had ik die 4X 16K nog niet maar heb wel het draadje naar binnen en met steuntje en printplaat dat dunne coaxje met een 50R weerstand er over en met de min/massa aan elkaar.
Zonder die 4X 16K kan ik toch niets fout doen en aan zetten?
Alleen de mantel is verbonden met het kastjekern coax met 50R naar mantel ook.
( ben als de dood dat ik dat kreng TSA stuk maak! ) lukt me denk ook nog wel!
VrGr Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ik had begrepen dat je galvanisch gescheiden wilde werken 
Zo ja dan niets met je kastje verbinden, kabeltje erin aan het kabeltje je,
weerstand waarvan je een aansluitdraadje (pootje van de weerstand) een krul in draait (spoeltje) en klaar......
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Nou willen is het woord niet echt, maar ben als de dood dat ik hem de lucht in jaag.
Nu zijn wel de massa's met elkaar verbonden en er staat een weerstand 50R over de coax.
Denk maak toch nog ff een fotootje kijk maar ff.
VrGr Rob.
electron920
Ha rob007,
Ik denk dat het prima is opgelost zit stabiel niets meer aan doen en je zult genoeg demping hebben.
Kom je zo wel redelijk uit ten opzichte van je stralende baantje (van de meter zelf)?
Probeer het eens niet te veel vermogen dan kan je de ontkoppeling berekenen.
Groet,
Henk.
Henk we gaan het gokken, Als goed is mag niks fout gaan!
Alleen massa is verbonden verders niets.
( had ook al zitten denken maak het draaibaar verder en dichterbij… )
Kzal nog wel wat tape om die weerstand en strookje print doen!
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Dat kan een piston constructie kwam vroeger heel veel voor in meet generatoren zeker SHF....
Ik heb heel veel van die toepassingen ontworpen 40 jaar terug op 10 GHz dempers in stappen waren er niet,
of veel te duur op deze wijze een betrouwbare demper.
Met de hand te bedienen of met een motortje.....
Groet,
Henk.
Oke Henk komt ie,
als ik het met de 2N2219 erbij aan doet lijkt het mij te hard!
( en was ook schrikken kijk maar : foto 1 links onder )
.
Met een(1) trapje er achter de oscillator leek het beter foto 2
( hier heb ik de 2N2219 losgemaakt en overbrugd! oscillator met ik denk een BF199 of zo )
https://www.youtube.com/watch?v=0Kk_N_TpDeo
Hier laat hij zien wat jij bedoelt Henk: https://youtu.be/0Kk_N_TpDeo?t=294
kijk even naar die laatste link, best interessant!
MAAR,
Over het algemeen gezegd, ik heb een mooie JostyStentor dat ik gemaakt heb! 
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Dat is wat je wilt zien de harmonische in relatie tot het vermogen aan de uitgang.
Weet je ook wat de powermeter aanwijst dus welk vermogen meet je direct ?
Maar met -40dBm en -53dBm zit je zeker aan de veilige kant 
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Neejjj Henk,
Ik wil die stokjes juist niet zien! ( Die harmonische ) ut lijkt wel un grasveld!

.
Er nog eventjes over nagedacht, nadeel is je hebt nu geen standaard!
Je kunt nu niet precies( of ongeveer! ) zeggen het is nu zoveel dBm verzwakt… Toch?
daarvoor heb je dan toch Henry zijn schema nodig!
.
En ff nog wat anders Henk? Dit lijkt wel een CHAT te worden!
Volgende keer misschien beter even via 2 meter Henk?
( kan he, geen probleem! ) 
VrGr Rob
trouwens,
Te bedenken dit is: LET OP!!! ONGEVEER!!! het oscillator schema van de dutch rf.
Nu kan ik inderdaad wel kijken hoe dat te onderdrukken dus zal nog ff kijken!
En Daarbij kan het misschien wel kommen door het trapje wat er achter zit!
Hallo Harry,
okeej ja dus je moet dan perse direct contact hebben,
Dan kun je dus zeggen hoeveel DBM precies.
.
Los hiervan schrik je als je dat kreng gebruikt om te meten!
Het lijkt wel een grasveld, allemaal sprietjes!
.
Dan nog even vraagje aan Henry?
Kun je die ruisbrug direct aan die TSA aansluiten?
Wil even kijken of tie ut doet.
VrGr Rob
Zo'n logaritmische dB schaal is ook even wennen met interpretatie. Een grondtoon van 40 dBm is 10 Watt, als de eerst volgende harmonische dan 20 dBm is. Is dat op je scherm twee vakjes verschil maar in wattage een verschil van 1:100, dus is die 20 dBm 100mW. Zou je de schaal dus in Watts uitlezen dan ziet die 'kam' er heel anders uit.
Omrekenen van de verzwakker of demping van een meetbrug moet ik altijd héél erg opletten dankzij m'n dyscalculie. Gelukkig kan je bij SA's die verzwakkingsfactor ergens ingeven, dan rekent de SA de waardes om naar de echte waarde.
Wat van je antenne afstraalt kan weer verschillen met wat je meet van wat er ingaat omdat naar mijn idee een goed getunde antenne van die tweede harmonische minder zal uitstralen dan van de grondtoon. Waarmee je antenne dus een onderdeel is van je filtercircuit.
Ik heb ook wel meegemaakt dat een zender op de dummy-verzwakker mooi schoon was en er op een antenne met misaanpassing qua uitstraling alsnog een bende van maakt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (13%)]
Hallo Harry,
Jah ik schrik me de pest, denk hoe kan dat nou? ( al dat gras )
maar het geeft je wel een goed overzicht op wat je aan het doen bent en das mooi!
.
heb net nog ff zitten prutsen en kijken maar er zijn allerlei dingetjes als je dat doet word het erger en dat weer minder best wel interessant toch!
.
En ook voor Henk nog ik wil toch nog ook een keertje weer knutselen met kristal en kijken om dat FM te moduleren want ook daar ben ik nog niet klaar mee. ( Heb resonators gekocht 10,7MHz zijn onderweg, MAAR das voor later! )
.
terug over de TAP moet toch ook nog kijken hoe je dan op een goeie manier toch 100Watt veilig kunt meten.( maar ook dat op het gemak! )
VrGr Rob
Op maandag 3 juni 2024 20:39:30 schreef rob007:
terug over de TAP moet toch ook nog kijken hoe je dan op een goeie manier toch 100Watt veilig kunt meten.( maar ook dat op het gemak! )
Met twee weerstanden van 16k parallel gaat er bij 100W ongeveer 0,62W in die twee weerstanden samen, dat is dus geen probleem. Ook blijf je ver onder de maximale spanning over de weerstanden. Dat geldt btw al bij ¼W weerstanden, en jij hebt het over 3W weerstanden, ook helemaal prima.
100W = 50dBm, de tap verzwakt 50dBm: 50dBm-50dBm=0dBm (1mW), en dat is veilig voor je SA.
Voordat je iets aansluit even meten of je 8k tussen de zender/oscillator/ruisbron en je SA aansluiting meet. En dat je 50Ω op de SA aansluiting meet!
Op zondag 2 juni 2024 20:33:37 schreef rob007:
https://www.youtube.com/watch?v=0Kk_N_TpDeo
Handig filmpje.
Op maandag 3 juni 2024 14:28:47 schreef rob007:
Dan nog even vraagje aan Henry?
Kun je die ruisbrug direct aan die TSA aansluiten?
Wil even kijken of tie ut doet.
Het is geen ruisbrug, maar een ruisbron. Een ruisbrug is een simpele antenneanalyser.
De ruisbron die ik heb aangegeven kan rechtstreeks op de SA aangesloten worden. Dat geldt niet voor elke ruisbron!
Maar om te kijken of tie ut doet kan je ook de spriet erbij houden hoor.
Met m'n 100W 50 dB verzwakker/dummy blijf ik het liefst een behoorlijk stukje onder die 100. Het keramiek element kan heel slecht tegen overbelasting. Vooral met AM modulatie moet ik dan heel erg opletten. Een 50 Watt AM zender is 12.5 Watt ongemoduleerd en dus 50 Watt gemoduleerd, waar soms ook wel eens een piek van 75 Watt wil voorkomen. Modulatiediepte voor omroep AM is 6 dBm en dan rekent het wel makkelijker omdat je die 6 dBm gewoon kan optellen of aftrekken van je stille dan wel vol gemoduleerde draaggolf. Die modulatie is dan weer niet zo goed zichtbaar op de SA maar wel op de digitale RF powermeter met piekmeting. Andere methode om te meten is met de scoop en geheugenscherm.
Zo is 12.5W 41 dBm +6 dBm modulatie is 47 dBm en dat is dan weer 50W in volle uitsturing. Modulatie diepte met AM is dus 'stil' x 4, 12.5x4=50
Je zou denken dat AM makkelijker is dan FM, maar het is juist complexer. FM kan je weer wel meten met de SA. Van beide kan je dan weer wel mooi de zijbanden zien. 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
In de plaats van een verzwakker weerstand kun je ook een directional coupler ertussen zetten. Daarachter eventueel nog een verzwakker welke er 1mW van maakt. Rob die directional coupler heb je al, die zit in je SWR meetbrug.
Ik zou tot -10dBm blijven omdat op 0dBm de kans op oversturing van de SA aanwezig is wat tot meetfouten leidt.
Op dinsdag 4 juni 2024 17:00:45 schreef Martin V:
In de plaats van een verzwakker weerstand kun je ook een directional coupler ertussen zetten. Daarachter eventueel nog een verzwakker welke er 1mW van maakt. Rob die directional coupler heb je al, die zit in je SWR meetbrug.
Die lijkt me niet frequentieonafhankelijk.
Is ie ook niet. Je kan wel meten met een VNA, of SA met tracking generator, bij welke frequentie welke demping van toepassing is.
Als ik het kan leren, dan Rob ook wel denk ik. VNA lijkt mij het makkelijkst qua aansluiten en meten lijkt mij nu ik m'n VNA 'ietsie pietsie' beter begin te begrijpen. Met m'n eerste SA, die Agilent, ben ik ook een tijdje zoet geweest in het begin om te vatten wát ik meet.
ZOHOOWWww Henry,
Die ruisbron word wel heet zeg, Het is trouwens dezelfde Henry!
(los geprobeerd maar nog niet direct aangesloten! )
En als ik meet is het eerst maar eens even zonder modulatie of hooguit WFM –
AM ga ik niet 1 2 3 aan beginnen met meten!
En om eerlijk te zijn ik durf het niet hoor,
die 100Watt ik heb hem voorlopig ook in de hoek gegooid -
EN dan dat meten met dat speelgoedmetertje die TSA … ik vind het niks!
( heb het wel gekocht maar… ff nog niet! )
oscillatortjes met die TSA bekijken vind ik wel spannend genoeg!
.
op naar het volgende metertje! Kwil ook nog eens kijken voor een scoop,
zo’n scherm met un hansvat daar heb ik ook al een paar keer naar zitten kijken.
Ik heb er hier twee maar ze mankeren alle twee wat,
maar om er een reparatie aan te doen… 1 2 nouw neej!
Normaal zou ik ze slopen maar kom er niet toe…
Heb nu even weer mijn handen vol aan mijn werk, vroeg op 4 uur enz…
VrGr Rob
HOOooww wacht ff, ben naar de tandarts geweest. 
weet niet of de scoop nog en optie is!( hij kijkt ff en roept 3000€ ??? )
Sorry voor het af en toe in eenst weg blijven!
.
heb nog steeds problemen met mijn lichaam en loop daarvoor bij dokters en ziekenhuis.
ze hebben testen gedaan en zijden toen tis goed,
daar zijn ze inmiddels op terug gekomen en moet voor de tweede keer door de scanner…
( En wat er nog meer gaat kommen maar… heb geen zin om negatief te gaan doen! )
.
ik wil eigenlijk nog steeds wel kunnen meten met een kloppend resultaat maar ben ZO bang dat ik mijn metertje de lucht in blaas dat ik niet verder durf!
(ik heb niets met een laag standaard vermogen!) 100Watt had al gezegd durf ik niet!
Die TAP van Henry komt ook goed!
Wat ik misschien wel kan doen is dat piratenzendertje op 1 watt zetten en dan…
Jammer zou ook graag een piratenzendertje met zo’n 1+een beetje Watt willen hebben.
Tot zo ver weer eventjes.
Ik hoorde trouwens dat er weer een markt of zo iets aan kwam?
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Rustig aan en sterkte gewenst....
Ik heb nog een ontwerp gemaakt van de pick off een vrijstaand model.
Wat ik dacht is dat je specifiek een vermogensmeter wilde gebruiken.
Maar ik begrijp aan de hand van je draadje dat het niet tegelijk gaat om het vermogen te meten maar eerder een veilige uitkoppeling!
Dan kan je beter een behuizing nemen ik ben met de mechanica nog bezig ik gebruik wel iets meer elektronica maar niet duur.
Het ontwerp is gebaseerd op een richtkoppler van -30 dB met daarachter een aantal dempers.
De dempers zijn automatisch schakelbaar je kunt geen fout maken, wat ik begrijp dat daar de angst zit 
Ik meet het vermogen en dit bepaald de totale demping, de dempers staan altijd allemaal aan (hoogste verzwakking) en,
schakelen terug naar de optimale uitgangsvermogen voor je VNA....
Ik ga er even vanuit dat je een afsluitweerstand bezit anders wordt dat misschien een volgend project 
Later meer ben hier ook nog een stukje werkplek aan het bouwen.
Groet,
Henk.
Kalmpjes aan en sterkte Rob!
Op maandag 17 juni 2024 11:11:58 schreef rob007:
Wat ik misschien wel kan doen is dat piratenzendertje op 1 watt zetten en dan…
Jammer zou ook graag een piratenzendertje met zo’n 1+een beetje Watt willen hebben.
Er hoeft ook niet meteen 100W op, dat heb ik ook nog niet gedaan. Er ligt hier wel nog steeds een FTL1001 met 40W op me te wachten...
Ik snap dat je er een eng gevoel bij hebt, dat komt door die dBm's...
Ik hoorde trouwens dat er weer een markt of zo iets aan kwam?
Bladel, daarna is even over, augustus/september/oktober zijn ze er weer.