Net ff doorzocht, maar de posts van Peter zit ie niet tussen.
Ik heb er maar even een foto van gemaakt. Op de pin van de SMA zit een 47 ohm metaalfilm weerstand. Om de weerstand zit de koperhulsafscherming. De andere kant van de weerstand gaat naar de lus, staat dus in serie. De lus gaat weer naar de massa. Deze meetlus is over een vrij breed bereik constant qua impedantie.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha harry64,
Mooi gedaan dat soort tools misschien @rob007 even mee op weg helpen 
Ik heb hier heel veel zelf gemaakte test fixtures voor netwerk en dergelijke.
Een vraag Off-topic hoe is het gelopen met het richtkoppel element wat je in ontwikkeling heb ?
Groet,
Henk.
Je bedoelt die geëtste swr meetbrug? Ik heb er wel een in elkaar gezet. Toen had ik nog geen Tiny VNA en SA. In die tussentijd wilde ik wat orde aanbrengen in de chaos in m'n hok. Nu heb ik wel de VNA en SA, maar ben ff kwijt waar ik die gemonteerde meetbrug heb gelaten. Ik heb die vast op een 'handige' plek gelegd. Ik weet alleen nu niet meer waarom die plek 'handig' was of waar. 
electron920
Ha harry64,
Ja die bedoelde ik komt wel weer boven water, ik heb een klein printje gemaakt voor @rob040 om over zijn bestaande print,
te plaatsen in verband met ongewenste koppeling alleen nu ben ik zijn print kwijt 
Ik heb nog een aantal Tandberg satelliet ontvangers daar ben ik met een ingangsdeel bezig voor DATV.
Dit is een versterker en filter om de GSM banden te onderdrukken ik werk dan op een printplaat met alleen de onderzijde koper.
De bovenkant smeer ik in met olie zeg maar vaseline dan kan ik koper folie baantjes netjes in afstand schuiven.
En andere modellen baantjes plaatsen condensator door middel van een gaatje naar de onderkant koper......
De berekening van zo'n filter is iets anders omdat de spoel een transmissie eigenschap heeft.
Een beetje hetzelfde als jij heb met de SWR brug.
Groet,
Henk.
Hallo Henk en Harry,
Harry?
Dus op de middelste pin zit die weerstand van 47R en die zit… ? Aan een massieve lus?
En die lus zit weer aan aarde?
En als ik het dan goed begrijp leg je de lus dan in de buurt van wat je wilt meten?
.
Als het goed is heb hier nog wat van die kleine SWR metertjes voor CB Marc,
ik dacht boor daar wat gaatjes erbij om af te tappen?
.
ik zal ff graven wat ik heb!
VrGr Rob
( ik zie trouwens meermaals dat er een draadgewonden potmeter word gebruikt van… 22R ??? )
dus 22R ( of minder|? ) draadgewonden een kant aan massa ander aan de tap/lus of…
en de loper van de potmeter aan een 50R weerstand naar de meter.
https://youtu.be/FV_6oJ692oc?t=32
electron920
Ha rob007,
Dat zou een goede modificatie zijn bestaande VSWR brug en een pick up lusje.
Ik zal deze week kijken of ik mijn VSWR kan pakken daar heb ik zeg 40 jaar geleden ook een pick-off op gemaakt.
Nu dacht ik dat ik een vierkant lusje heb gebruikt maar weet niet meer zeker.
Let wel op de positie en dan een weerstand om het E-veld te creëren op deze wijze kan je een spanning meten.
Door een redelijk lage Z te gebruiken kan je het meetapparaat direct aansluiten.
Als je het lusje in en uit kan schuiven Piston idee kan je de demping regelen......
Groet,
Henk.
electron920
Ha rob007,
Die ken ik wel ik zal er een bij pakken eind van de week.
Je kunt er een lusje in hangen het maakt denk ik niet uit welke je gebruikt deze zijn zoals @harry64 aangeeft voor 11 meter band.
Dat maakt voor de uitkoppeling niets uit die moet je immers nog maken maar, de doorgangsdemping kan een puntje zijn.
Groet,
Henk.
Hallo Harry en Henk,
gelukkig ben ik niet zo snel. MAAR
bij de ene zit de middenbaan op de printplaat in een Z vorm,
en de andere direct van links naar rechts in de kortste baan naar de plug.
( Wel raar dat dat dan ook nog uit maakt? Bij die andere TAP is het ook niet veel anders? )
ik kan natuurlijk ook die print weghalen…? ( dat HF kan ik ook op een andere manier meten! )
https://www.google.com/search?sca_esv=8276d79fd9a4c5db&rlz=1C1GCEA…
ongeveer zo iets:
https://community-storage.element14.com/communityserver-components-sec…
.
ik kan een dikke draad van links naar rechts doen of… of een stukje printplaat in een bepaalde vorm... ?
.
Nu over het schema? Henk zegt lusje of draadje er in en klaar,
MAAR als ik er 100Watt doorheen laat gaan? Dan ook nog?
.
OF dat draadje / lusje ook nog dempen met...???
https://www.amazon.nl/s?k=Verzwakker&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%B…
.
VrGr Rob
Op maandag 20 mei 2024 11:46:37 schreef harry64:
[...]
Was een draadje met de prestatie van een loop antenne meten. Als ik mij goed herinner was het een klein lusje, +/- 50 ohm weerstand ene kant aan de kern, andere kant begin lus, einde lus aan de kern, weerstand in de afscherming/mantel.
Gevonden! Maar dat was @Brightnoise die met dat ding kwam.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2430105#2430105
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op woensdag 22 mei 2024 14:57:53 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Gevonden! Maar dat was @Brightnoise die met dat ding kwam.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2430105#2430105
Wel grappig dat dit op de dag af een jaar geleden was.
electron920
Ha rob007,
Ik heb je draadje nog eens gelezen maar @Henry S. geeft een andere mogelijkheid om een tap te realiseren.
Een weerstand tap deze is breedbandig, nadeel geen ontkoppeling maar gezien je hoge tap demping geen probleem.
Je kunt een klein beetje frequentie compensatie aanbrengen en dan is tot 300 MHz geen punt.....
De stamlijn dit is de verbinding van in naar uit die heb je al in de VSWR meter aan 1 kant aankoppelen en naar je uitgang plug.
Groet,
Henk.
Hallo |Henk,
Sorry ben de laatste tijd een beetje afwezig af en toe maar heeft een reden –
heeft te maken met mijn lichaam wat niet doet wat…
.
Ik wil eerst kijken of ik het contactloos kan doen Henk,
https://www.youtube.com/watch?v=y4Zt_LJX1Tc
Maar ik had nog niet eens iets om dat te doen/maken en om eerlijk te zeggen ben ik op de gierige toer -
momenteel want ik weet niet of wat IK, wil gaat werken.
Lusje of klein tast sprietje… ik had ook zitten denken een lus gemaakt met een 50R weerstand?
En dan heen en weer… schuifbaar schroefbaar…
ik heb nu net 2 verleng kabels gekocht SMA Male naar SMA van 1 meter lang daarvan knip ik er eentje door twee -
om vervolgens met een klein gaatje bij de meter naar binnen te kunnen.
(omdat een plug het gelijk weer wat moeilijker maakt )
( hoe verder, moet ik ff kijken… kweet ut nog nie! ) eerst maar ff kijken wanneer de kabeltjes binnen komen -
( er werd gezegd maandag 27 mei )
VrGr Rob.
electron920
Ha rob007,
Ik denk dat het een praktische oplossing is en goed uitvoerbaar.
Als je gebruik maakt van een E field probe (lusje) en met een kabeltje naar binnen gaat ben je geïsoleerd van de rest.
Door de positie kan je de demping bepalen wel vast zetten om te verschuiven dat kan maar is mechanisch iets meer werk.....
Groet,
Henk.
Ik heb de eerder genoemde 50dB tap (met 8k2 en 51Ω) in een oude Pan International SWR/Power meter gefröbeld.
Ik heb een relevant frequentiebereik van 50-125MHz aangehouden:
Deze meting is zonder compensatiecondensator, de condensator die er bij hangt gaf te veel compensatie, ik geloofde het verder wel.
SWR (doorgang) (10-110MHz):
De Pan is met een dikke koperdraad opgepimpt in m'n vroegere jaren, dat was ivm rook
.
Haa danjewel Henry!
Dit ga ik je waarschijnlijk na doen.
Maar heb ik nog wel vraagjes?
.
het is dus TAP dan 8K daarna 50R naar de min.
tussen die 8K en 50R de aftakking direct naar de TSA?
( je zij ook al geen Ctje er tussen ) klopt dit zo?
.
Bij te veel vermogen zou dus dat Condensatortje weer wel kunnen?
.
Jij hebt kleine weerstandjes tot hoeveel vermogen kun je zo nu dan meten?
.
En ik neem aan dit is niet voor 100|Watt dan misschien zelfs GEEN verbinding?
.
( Laatste foto: hij blijft behoorlijk vlak inderdaad! )
dankjewel voor de foto’s en de moeite! 
VrGr Rob
Hoi Rob.
De laatste foto van een VNA was gemaakt om te laten zien dat de meter ook voor de veel hogere frequenties geschikt is. Deze is tenslotte bedoeld voor 27MHz. Veel van die metertjes zijn wel geschikt heb ik gemerkt. Alleen moet je de potmeterjes in de meter zelf een heel stuk verdraaien... anders ligt de wijzer op 85MHz krom in de hoek.
het is dus TAP dan 8K daarna 50R naar de min.
tussen die 8K en 50R de aftakking direct naar de TSA?
Klopt helemaal, ik heb 8k2 en 51R gebruikt (50.1dB). 8k2 en 2x100R parallel kan ook (50.3dB). Met 1% weerstanden.
In mijn eerste tap zit 2x16k (8k dus) en 51R, en die komt ook heel dicht bij de 50dB (49.93dB).
Kleine weerstandjes: Alleen de 8k (of 8k2) weerstand kan bij hoge vermogens op je meter warm worden. Bij 40W ongeveer 0,25W, Bij 100W wordt er ongeveer 0,6W verstookt, dat is het max vermogen van veel kleine 1% weerstanden.
De condensator heeft dus niet iets met het vermogen te maken, maar wordt gebruikt om je tap over een groot frequentiebereik 50dB te houden, anders krijg je meetfouten... en in dB's gaat dat hard: 10dB afwijking is een verschil van 100x!
Ik heb er nu een 50pF trimmer opgezet om dat te laten zien, ik gebruik als meetzender een breedband ruisbron die -20dBm uitzendt, ik moet dus een ruisstreep op de -70dBm lijn zien (70-50).
Trimmer helemaal ingedraaid, teveel capaciteit: Vanaf 55MHz is de tap minder dan 50dB, zie de -70dBm lijn, de ruislijn is bij 175MHz meer dan 10dB hoger.
Trimmer helemaal uitgedraaid, te weinig capaciteit: Vanaf 55MHz is de tap meer dan 50dB.
Trimmer een beetje ingedraaid zodat ik bij 175MHz ongeveer op de -70dBm lijn blijf zitten:
Met de 50pF trimmer is het moeilijk goed te krijgen, het gaat beter met 22pF, maar ik wilde je het effect van de condensator even vergroot laten zien.
Dit is de ruisbron uit China: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2430846#2430846
Nu maak je het me weer moeilijker Henry dus vraagjes weer.
Een van de metertjes die ik het is ook zoals jou PAN meter met dat Z patroon op print,
de ander is recht toe recht aan van plug naar plug dus kortere censor lijn.
Welke is goed genoeg? (die met de langste censor lijn denk ik? )
( ben nog aan het zoeken of ik nog mooier heb! )
.
Moet ik die ruis/noise bruig ook kopen:
https://www.amazon.nl/s?k=noise-generator&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85…
Zo ja welke? Dezelfde?
.
Wacht nog even af voor ik ga beginnen met...
.
ik begrijp dus 40Watt kan! Maar doet ie het dan ook nog goed met laag vermogen?
Want neem aan dat ie OF laag, OF GEMIDDELD OF hoog vermogen kan meten?
Gestel ik wil van een oscillator ( misschien met trapje ) meten of tie wel of niet veel spiegels / harmonische produceert???
.
Nogmaals dank Henry voor alle moeite! ( hier zullen ook meer mensen profijt van hebben denk ik! )
( Heb nog niet durven te meten met directe verbinding! Bang dak da ding de lucht in blaas! )
tot nu toe alleen op kleine sprietje gemeten…
VrGr Rob
Op donderdag 30 mei 2024 13:31:42 schreef rob007:
Nu maak je het me weer moeilijker Henry dus vraagjes weer.
Een van de metertjes die ik het is ook zoals jou PAN meter met dat Z patroon op print,
de ander is recht toe recht aan van plug naar plug dus kortere censor lijn.
Welke is goed genoeg? (die met de langste censor lijn denk ik? )
( ben nog aan het zoeken of ik nog mooier heb! )
Ik denk dat ze beide geschikt zijn, gewoon proberen 
Moet ik die ruis/noise bruig ook kopen:
https://www.amazon.nl/s?k=noise-generator&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85…
Ja die hoort als basis hulpmiddel bij een SA
Zo ja welke? Dezelfde?
Ja deze: https://www.amazon.nl/Source-Signal-Generator-Module-Stroombron/dp/B08… en is ook wel op Ali en zo te vinden. Volgens mij ligt deze onder elke Chinese zwerfkei.
ik begrijp dus 40Watt kan! Maar doet ie het dan ook nog goed met laag vermogen?
Want neem aan dat ie OF laag, OF GEMIDDELD OF hoog vermogen kan meten?
Gestel ik wil van een oscillator ( misschien met trapje ) meten of tie wel of niet veel spiegels / harmonische produceert???
Reken maar op vanaf bijna 0W tot 40W.
De ruisbron is ook maar 0,01mW btw.
Ik zat te wachten op antwoord en normaal kan je dat zien op/met CO maar… deze keer ff niet!?
Ruis / noise brug nu net gekocht! Moet eerlijk zeggen heb domweg geklikt, wat heb ik nu gekocht?
( waarschijnlijk Maandag ) Eigenlijk erg he!
domweg kopen...
.
Mooi lijstje MAAR, blijf het moeilijk vinden hoor die dBm naar Watt
https://www.tinysa.org/wiki/
MAX +10dBm = klopt het dan dus dat ik maximaal 10mW direct in die meter mag proppen?
En met jou schema tot maximaal 40Watt, … eens?
.
gestel ik maak nog een meter voor die TSA
En wat doe ik op zijn makelijkste / simpelste los van dit alles het slimst om er 100Watt in te proppen?
Neem ik aan een losse censor, iets wat aftands variabel is/heen en weer schuifbaar?
Gestel ik soldeer 50R direkt aan zon SMA kabeltje en doe hem in dezelfde ruimte als die –
CB SWR meter kastje? ( op afstand en verschuifbaar )( of die loop van harry? )
De meter zelf zal ik los moeten maken want de naald zal door de meter/schaal schieten.
.
( 16K metaalfilm 3Watt ook goed? ) dacht dak ut allemaal al had maar? 
.
VrGr Rob.
Vraagje?
Nu had ik die 4X 16K nog niet maar heb wel het draadje naar binnen en met steuntje en printplaat dat dunne coaxje met een 50R weerstand er over en met de min/massa aan elkaar.
Zonder die 4X 16K kan ik toch niets fout doen en aan zetten?
Alleen de mantel is verbonden met het kastjekern coax met 50R naar mantel ook.
( ben als de dood dat ik dat kreng TSA stuk maak! ) lukt me denk ook nog wel!
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Ik had begrepen dat je galvanisch gescheiden wilde werken 
Zo ja dan niets met je kastje verbinden, kabeltje erin aan het kabeltje je,
weerstand waarvan je een aansluitdraadje (pootje van de weerstand) een krul in draait (spoeltje) en klaar......
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
Nou willen is het woord niet echt, maar ben als de dood dat ik hem de lucht in jaag.
Nu zijn wel de massa's met elkaar verbonden en er staat een weerstand 50R over de coax.
Denk maak toch nog ff een fotootje kijk maar ff.
VrGr Rob.