Goedemorgen mede Co'ers
Ik heb een defecte parkside lader welke na een sluiting in dezelfde eindgroep in huis niks meer doet.
DE zekering van 3.15A geeft continuiteit net als alle 0 Ohm weerstanden.
Heb alle obvious componenten gecheckt, maar kom niks geks tegen. Please help.
Het gaat me niet om het geld, een nieuwe lader kost 10 euro maar wil voldoening halen uit het repareren en het snappen.
In normale situatie als je de stekker in het stopcontact doet gaat automatisch het groene ledje branden als "ready" en als je er vervolgens een accu in schuift gaat de groene uit en brand de rode
tot vol dan wisselt rood naar groen.
Nu bij aansluiten netspanning géén enkele led. ook niet als er een accu in schuift.
Wat me bij het meten al wel gelijk opviel is dat de 230v AC na wat elco's direct omgezet word naar 230V DC. waarom zou dat zijn?
Ook zijn de ledjes niet defect (deze d.m.v. de diodetest op de multimeter getest en dan branden ze wel)
Ook zit er een trafo op de print waarvan ik ook nog niet echt de functie heb ontdekt... output pinnen, waarde(s), enz.
De mosfet op de koeling (4N60FC) geeft on board vreemde waardes bij meten t.o.v. een nieuwe, maar als ik hem even loshaal weet ik dat pas zeker.
Bijgaand een foto van boven en onderkant.
Wat denken jullie?
Zou hem graag weer tot leven wekken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Deze lader heeft een voeding aan boord van het type SMPS.(klikbare link)
De 230v netspanning wordt gelijkgericht en zal dan ongeveer 325v DC opleveren op de dikke elco.
Daarop werkt een oscillator op een paar honderd kilohertz, daardoor is de trafo klein en efficienter als op 50Hz.
Je kan gaan meten of het 16 pinnige IC wel zijn voedingsspanning krijgt dat is een eerste vereiste.
Daartoe moet je de datasheet van het ic opzoeken daar staat dat oa in.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 15 mei 2024 11:41:37 schreef dark kevin 2:
Wat me bij het meten al wel gelijk opviel is dat de 230v AC na wat elco's direct omgezet word naar 230V DC. waarom zou dat zijn?
Vrijwel alle AC->laagspanningsconverters werken zo. Gelijkrichten, afvlakken en dan op 50-500 kHz schakelen zodat een kleinere trafo nodig is dan op 50Hz.
Steeds meer van deze voedingen moeten PFC aan boord hebben. Dan gaat bovenstaand verhaal niet direct meer op. Dan zit er een soort van DCDC step up converter aan de ingang die een nog hogere spanning maakt waarvandaan dan bovenstaande truuk wordt toegepast.
Die 230V DC van jou is trouwens ongeveer 320VDC.... De spaanning daar wordt "ongeveer" de topspanning van de sinus.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is een schakelende voeding, die werken op DC. Dat hoort geen 230Vdc te zijn maar rond de 325-350Vdc.
Ook zit er een trafo op de print waarvan ik ook nog niet echt de functie heb ontdekt... output pinnen, waarde(s), enz.
Ik maak hier uit op dat je niet weet hoe een schakelende voeding werkt. Zoek dat eerst eens op. Je maakt van die 325Vdc mbv een mosfet een blokgolf waarmee je de trafo aanstuurt. Secundair komen daar de lagere spanningen uit. Zelfde als bij een gewone netspanning trafo maar dan op een veel hogere frequentie.
De mosfet op de koeling (4N60FC) geeft on board vreemde waardes bij meten t.o.v. een nieuwe,
Je kunt ze, net als veel andere onderdelen, meestal niet 100% zeker, in situ meten. Je kunt hooguit zien dat ze geen short hebben, als snelle uitsluittest is dat vaak voldoende.
Eeerst kijken of er voldoende spanning op de bulk elco staat. Dan met de scoop en diffprobe kijken of de smps regelaar (datasheet erbij pakken zodat je de functie van elke poot kent. (tenzij dit een zelf oscillerend geval is) werkt en die blokgolf wordt gemaakt. Dan secundair belast de rimpelspanning met je scoop meten.
Kun je dat niet dan wordt het bind dingen vervangen.
De secundaire elco's zijn de eerste verdachte bij dit soort ultra low-budget spul. Nameten met LCR meter of blind vervangen.
Gebruik geen Ali onderdelen. Die kunnen defect, iets totaal anders of gebruikt en goed, zijn, of een heel klein kansje dat het een origineel nieuw onderdeel is.
Gezien TS geen ervaring heeft met SMPS een extra waarschuwing dat die ruim 300 volt heel gevaarlijk is, let goed op wat je doet en meet.
Ook na dat de netspanning er af is blijft die hoge spanning nog even aanwezig!
Op woensdag 15 mei 2024 12:11:58 schreef fred101:
[...]
Het is een schakelende voeding, die werken op DC. Dat hoort geen 230Vdc te zijn maar rond de 325-350Vdc.[...]
Ik maak hier uit op dat je niet weet hoe een schakelende voeding werkt. Zoek dat eerst eens op. Je maakt van die 325Vdc mbv een mosfet een blokgolf waarmee je de trafo aanstuurt. Secundair komen daar de lagere spanningen uit. Zelfde als bij een gewone netspanning trafo maar dan op een veel hogere frequentie.[...]
Je kunt ze, net als veel andere onderdelen, meestal niet 100% zeker, in situ meten. Je kunt hooguit zien dat ze geen short hebben, als snelle uitsluittest is dat vaak voldoende.Eeerst kijken of er voldoende spanning op de bulk elco staat. Dan met de scoop en diffprobe kijken of de smps regelaar (datasheet erbij pakken zodat je de functie van elke poot kent. (tenzij dit een zelf oscillerend geval is) werkt en die blokgolf wordt gemaakt. Dan secundair belast de rimpelspanning met je scoop meten.
Kun je dat niet dan wordt het bind dingen vervangen.
De secundaire elco's zijn de eerste verdachte bij dit soort ultra low-budget spul. Nameten met LCR meter of blind vervangen.Gebruik geen Ali onderdelen. Die kunnen defect, iets totaal anders of gebruikt en goed, zijn, of een heel klein kansje dat het een origineel nieuw onderdeel is.
Hi Fred,
Ik heb helaas geen scoop.
Bedoel je deze elco's?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Eerste test die ik zelf zou doen (maar AM-radio's zijn ook niet zo gangbaar meer tegenwoordig) is even luisteren met een AM-radio. Daaruit kun je vaak wel iets op maken. Hoor je een 'pok....pok....pok' geluid, dan probeert de voeding te starten, maar lukt dat om wat voor reden dan ook niet. Dat is vaak een beter startpunt dan 'doodse stilte', want dat betekent dat er iets niet of wil oscilleren. Vaak werkt bij een voeding die niet wil starten er altijd wel iets.
Eens je dat weet kun je verder zoeken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 15 mei 2024 12:11:58 schreef fred101:
Dan met de scoop en diffprobe kijken of de smps regelaar (datasheet erbij pakken zodat je de functie van elke poot kent.
Jij denkt dat een TS die niet weet hoe een SMPS werkt een "diffprobe" heeft? En/of iets kan met de meting die daar uit zou komen?
Op woensdag 15 mei 2024 12:24:43 schreef dark kevin 2:
Bedoel je deze elco's?
Nope! Precies die ene die je NIET hebt omcirkeld.
(nouja, d'r zijn idd twee nog iets kleinere)....
Het is verstandig om tijdens reparatie en meten aan dergelijke voedingen altijd een scheidingstrafo tussen het lichtnet en het testobject te schakelen.
Let op geen spanningsomvormer ofzo, dat zijn spaartransformatoren zonder netscheiding.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jij denkt dat een TS die niet weet hoe een SMPS werkt een "diffprobe" heeft? En/of iets kan met de meting die daar uit zou komen?
Nee, maar dat is mijn probleem niet
nu weet hij dat als hij verder wil met repareren hij naast kennis er een nodig heeft, een scoop met diff probe is nu eenmaal de beste manier. Daarnaast, er zijn genoeg mensen hier die wel een scoop hebben maar niet weten hoe een SMPS werkt.
Maar ik zal het compleet maken:
De beste manier is theorie leren en met een scoop en diff probe aan de gang
Alternatieven met afnemende effectiviteit:
- op de gok alles vervangen
- YT videos bekijken en alles wat zij doen op de gok bij jou vervangen.
- Met dingen als een AM middengolf radio aan de gang.
- Met je tong voelen waar er spanning staat
- Wichelroede van ingestraald notenhout.
- neodymium Pendel
- Kristallen bol
- Tarot kaarten
- Hamer
OK, nu denkt u, de laatste 6 alternatieven hebben weinig met repareren te maken, als het daarmee lukt praat je over toeval en geluk hebben. Maar dat hebben de eerste 3 alternatieven ook, je hebt alleen ietsje meer kans dat het werkt.
Het meest verstandige is om van netgevoede smps af te blijven als je niet weet wat je doet. Het zijn gewoon gevaarlijke dingen, zeker de low budget China rommel.
Beetje off-topic. Heb je met een scheidingstrafo nog steeds een Diff-probe nodig ? Ik dacht namelijk maar 1 van de 2 ?
fred101
Golden Member
Scheidings trafo of diff probe. Beide hoeft niet maar het mag wel. Voordeel van een diffprobe is dat je bv overal kan meten, dus ook als je niet tov ground wil meten. Dat kan handig zijn bij complexe apparaten waar je met bv met geïsoleerde voedingen werkt, of met meerdere grounds op verschillend potentiaal tov elkaar.
Eewn diff probe is niet iets ivm veiligheid, dat kan een bijkomend voordeel zijn. Niet iedere diff probe kun je gebruiken om bv primair te meten. Mijn Tek diff probes mogen bv maar 25V hebben.
Als je in een smps secundair met een gewone scoop meet dan moet je de aardclip aan het secundaire 0V punt hangen. Maar je scoop en soms ook de voeding, hangt primair aan de primaire ground. Die twee hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Een (medische) scheidingstrafo gebruiken om daarmee de SMPS te voeden is de beste en de meest veilige manier (m.b.t. aanrakingsgevaar) om aan een SMPS te meten.
Met een geaarde oscilloscoop met normale 1:10 of 1:100 probes kun je dan overal op een veilige manier in het SMPS circuit meten.
Of gewoon een batterij gevoede scoop cq scopemeter.
Maar dat zal T.S niet hebben, ik ga er van uit alleen een multimeter dus Zullen we hem hiermee moeten ondersteunen ipv hem de moed ontnemen.
Voor het veilig en verantwoord kunnen repareren van een SMPS is kennis, ervaring en juiste (meet)apparatuur nodig. Een SMPS is nu eenmaal levensgevaarlijk vanwege de hoge primaire spanningen en zeker niet iets voor beginners.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Of controleer de startweerstand en de buffer van de hulpvoeding. Op deze print zijn dat nummers R12,R13 en de 2 kleine elcotjes die daar aan vast zitten via het spoortje dat onder R14 doorloopt. (Refdes van de foto van de TS, een andere print heeft uiteraard andere nummers bij de ‘opstartweerstand’ en ‘hulpvoeding-buffer’).
Niet gezegd dat het daar aan ligt natuurlijk. Maar die weerstandjes kun je gewoon ohms nameten (als er geen spanning op staat) en die elcotjes desnoods ongetest vervangen.
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_smpsfaq.html Oud maar prima.
jerome
Golden Member
De info of er 320V staat over de buffer zag ik nog niet. Wie weet gewoon een kapotte ntc of defecte zekering.
rew
TS zou een zekering hebben doorgemeten, dacht ik gelezen te hebben.
Maar inderdaad..... Die hulpvoeding, die elcotjes daar willen ook nog wel eens uitdrogen. Wat zou zo'n voedingschip dan doen? Hemelen, of gewoon 100x per seconde zonder stroom komen te zitten en een paar ms later weer wakker worden?
fred101
Golden Member
Op donderdag 16 mei 2024 13:01:39 schreef jerome:
De info of er 320V staat over de buffer zag ik nog niet. Wie weet gewoon een kapotte ntc of defecte zekering.
Uit de startpost:
Wat me bij het meten al wel gelijk opviel is dat de 230v AC na wat elco's direct omgezet word naar 230V DC.
Maar dat zegt bij gebrek aan kennis van de TS niet alles, ik denk dat hij bedoeld dat hij 230Vdc op de buffer elco meet. Maar die spanning hoort na de bruggelijkrichter op de buffer elco grofweg 325V te zijn. Als hij echt maar 230 is zou het kunnen dat die elco bij 230V doorslaat. Maar het kan ook een meetfout zijn van de TS of zijn meter. Niet iedere meter heeft genoeg CMRR/afscherming om te meten aan een smps.
Het zou zelfs kunnen dat de lader goed is, sommige laders doen niets zonder aangesloten accu. Ik heb een lader die kapot leek. Bleek dat je eerst de accu moest plaatsen en dan pas in de WCD steken.
rew
Oh, nee, zo lees ik dat niet. TS heeft dat helemaal niet gemeten maar gewoon de lompe spoortjes zitten natrekken en de gelijkrichter gezien. En denkt dat 230VAC gelijkrichten 230V DC oplevert (dat KAN het geval zijn, maar dat is ongebruikelijk).
Op donderdag 16 mei 2024 14:17:56 schreef fred101:
Als hij echt maar 230 is zou het kunnen dat die elco bij 230V doorslaat.
Oh. Mijn eerste hypothese is dan dat ie effectief 0 uF over heeft. dan heb je dat ook. 
Jou hypothese betekent dat er 100x per seconde .5 * 470uF * 230V*230V = 12J aan energie vrijkomt in de condensator. Dat is 1200W. Die blijft dan niet lang op z'n plek zitten.
(*)
(*) Ruwe berekening, minimum, Onderandere gaat het net nog energie lopen leveren als ie al aan het doorslaan is. Je kan zeggen dat je het verschil in energie tussen 320V en 230V moet nemen. Kan ook. Komt hetzelfde getal uit en is geen toeval.
[Bericht gewijzigd door rew op (59%)]
fred101
Golden Member
470 uF, is dat niet erg veel voor zo'n klein ding ?
Zijn lader deed het tot er op die groep een stop uit ging. Lijkt me niet dat een elco daarna ineens 0 uF is geworden.
Ik denk dat het gewoon een meetfout is want hij meet na een paar elco's, er is maar 1 bulk elco dus hij meette maar wat zonder te weten wat hij deed.
Je hebt gelijk, als hij echt goed short zou gaan bij 230V dan blijkt uit jou berekening dat de zekering had moeten doorbranden. Maar doorslaan wil niet zeggen dat hij 0 ohm wordt. Ik heb elcos gezien die doorsloegen zonder te ploffen omdat ze geen harde short vormde. Maar uiteindelijk zal het erger worden en op een bepaald moment ploffen ze wel.
Op donderdag 16 mei 2024 14:17:56 schreef fred101:
Maar dat zegt bij gebrek aan kennis van de TS niet alles, ik denk dat hij bedoeld dat hij 230Vdc op de buffer elco meet. Maar die spanning hoort na de bruggelijkrichter op de buffer elco grofweg 325V te zijn. Als hij echt maar 230 is zou het kunnen dat die elco bij 230V doorslaat. Maar het kan ook een meetfout zijn van de TS of zijn meter. Niet iedere meter heeft genoeg CMRR/afscherming om te meten aan een smps.
Zelfs een kruitvatmultimeter van €5 kan de spanning op een bufferelco meten.
En alleen de TS kan vertellen of hij het wel of niet gemeten heeft.
fred101
Golden Member
Zelfs een kruitvatmultimeter van €5 kan de spanning op een bufferelco meten.
Ik praat uit ervaring. De bouwmarkt meter gaf 35V aan toen ik de 13,8V van een Coleman schakelende voeding probeerde te meten. Ook op de bouwmarkt meter van de eigenaar. Mee naar huis genomen voor reparatie maar dat bleek niet nodig. Mijn Agilent gaf keurig de juiste spanning en op een andere koelbox werkte de voeding gewoon. De eigenaar zijn koelbox was gewoon kapot.