Zou deze kunnen :
onsemi 2SD1815S-TL-E NPN Transistor, 3 A, 100 V, 4-Pin TP-FA
RS-stocknr.:
774-0770
Fabrikantnummer:
2SD1815S-TL-E
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het was ook helemaal geen SMD device, de pootjes zijn afgeknipt (of gebroken), dat zie je duidelijk aan de transistor zelf, en het restant staat nog op de print aan de rechterkant.
Gezien het formaat denk ik dat het een TO-251 was, maar een TO-262 zou ook nog kunnen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (20%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Als ik de foto bekijk zie ik staan 2SD2567 en de vervanger daarvan is de 2SD2217, een darlington power transistor.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op vrijdag 24 mei 2024 11:15:45 schreef Arco:
't Is wel een smd device ook al is hij hier vertikaal TH gemonteerd.
bij een TO-252 of TO-263 is die middelste poot korter, en die kun je niet TH monteren. Dat deze transistor een korte tab heeft maakt het geen SMD device
Arco
Special Member
De DPAK en D2PAK met middenpoot heten officieel IPAK en I2PAK, maar worden in de volksmond gewoon D(2)PAK genoemd...
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@bobosje: dat is het beste antwoord tot nu toe. Ik had het Sony-nummer al gespot en wilde er wat van gaan zeggen. Speciale halfgeleiders in Sony-apparaten verdienen wat extra aandacht, zelfs al heeft TDK ze uiteindelijk geselecteerd. Sowieso was het al een 2SD2564Q dus hFE-klasse Q is waarschijnlijk belangrijk. Het zal ook wel een snelle lo-sat tor zijn gezien de toepassing.
dat is inderdaad het zelfde probleem. maar die D1815 kan ik ook nergens vinden. wel op ebay, maar of dat nu een goed idee is,
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De 2SD2217 is een dralington voor hoge spanning en lage stroom. Dus geen geschikte vervanger.
De 2SD2564Q kan ik in mijn ECA boek niet vinden, maar wellicht online ergens?
De 2SD1815 is een lo-sat 120V 3A 20W 180MHz transistor, klinkt geschikt, zal inderdaad wel net zoiets zijn als die 2SD2564Q.
Op ebay kan een goed idee zijn, maar moet er origineel uitzien en geen leverancier uit China.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
consensus hier is dat je dan "fake" onderdelen krijgt.
Soms is het een onderdeel wat in de onderdelen tester voor het juiste onderdeel door kan gaan maar kapot gaat zodra je hem in de doel-toepassing zet. (zeg een tor "HFE=500, max 100mA, 30V" die je krijgt terwijl de bedoelde "Hfe=500, max 500mA, 50V" zou moeten zijn).
Soms krijg je een onderdeel waarbij een chinese chipfabriek heeft gezegd: Ah! leuk chipje van <bekend westers merk>, die kunnen wij ook maken. Soms geven ze hem dan een nieuw "naampje". SI2300 (Onsemi) kan je ook krijgen als HX2300 (hengjiaxing) maar ook, beetje flauw als SI2300 (YONGYUTAI, HXY MOSFET, KUU, PAKER, Guangdong Hottech etc) Daar zit dan een chinese fabriek achter die zegt: Wij vinden hem voldoende lijken, dat het een vergelijkbaar typenummer waarborgt).
En soms krijg je gewoon precies wat je verwacht. (Bij sommige mensen is dat: "Fake onderdelen", bij anderen: het geadverteerde product
).
Ik heb op ebay een rol "SI2300" gekocht. Ik dacht initieel dat het Onsemi SI2300 zou zijn. Die zijn 30V, maar deze waren maar 20V.... Blijkt dat de ebay advertentie gewoon duidelijk op de foto de fabriek laat zien en als je dan het juiste datasheet er bij pakt dan staat daar dat ie 20V is... Voor de rest vond ik hem aardig "lijken". Voor mij voldoende.
Farnell en Mouser verkopen diverse 2SD1815 transistoren en wellicht ook nog bij andere leveranciers / winkels verkrijgbaar.
Hier een lijstje van equivalenten van diverse fabrikanten voor de 2SD2564 :
maartenbakker
Golden Member
Op vrijdag 24 mei 2024 16:33:58 schreef daltonagf:
2SD1815, Besteld op eBay,
Doe eens een linkje naar de advertentie? Dan kunnen we je kans van slagen inschatten. Hoop dat je minstens mijn basistips hebt opgevolgd.
https://www.ebay.nl/itm/202347200458
hij ziet er het zelfde uit. ben benieuwd.
als ie niet werkt, dan komt het lijstje van bobosje
heel goed van pas.
ik hou jullie op de hoogte,
gr
Arco
Special Member
Op vrijdag 24 mei 2024 17:58:55 schreef daltonagf:
https://www.ebay.nl/itm/202347200458hij ziet er het zelfde uit. ben benieuwd.
Je bedoelt: ze hebben beide 3 pootjes... 
Dat is een foto zonder opdruk. Meestal een veeg teken, ik zou van zoiets ver weg blijven, vanwege de geringe kans op succes...
maartenbakker
Golden Member
Die advertentie voldoet niet aan tip 1 maar wel aan tip 2. Te weten:
maar moet er origineel uitzien en geen leverancier uit China
Hij ziet er niet origineel uit omdat er geen daadwerkelijke foto bij staat. Soms is dat omdat de transistoren vals of no-name zijn, soms is dat omdat het teveel werk is om voor een paar euro een foto te maken. Ik doe dat altijd wel (hoewel soms alleen een groepsfoto), maar veel handelaren niet. Is dus een vaalroze vlag in plaats van een knalrode vlag met een sikkel en sterren erop.
Nou geloof ik dat Nikko wel een bekende naam is, maar we zullen zien.
Oh... En heb je de hFE klasse gecontroleerd in de datasheets? Je bent nu een 2SD2564Q aan het vervangen door een 2SD1815S. Dat zou best goed kunnen gaan omdat de S later in het alfabet komt dus wel een hogere hFE zal hebben... Maar ook als dat het geval is, geen garantie dat het optimaal werkt. Zo'n transistor moet ook weer snel genoeg uit verzadiging gaan in een schakeltoepassing zoals deze.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]