Ik heb een Toyota Hilux camper uit 1978.
Voor zover ik kan beoordelen is de radio die erinzit ook van 1978. Het gaat om een Blaupunkt Frankfurt.
Als ik stil sta, met of zonder draaiende motor, kan ik gewoon zenders vinden. Zodra ik ga rijden vervaagd het signaal en begint de radio te kraken. De zender valt wegen er is geen fatsoenlijk geluid meer uit te krijgen.
Ik heb een andere antenne geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Ik heb een aparte massadraad aangesloten maar ook dat heeft niet geholpen.
Wat kan ik nog proberen om ook tijdens het rijden gewoon naar een helder, kraakvrije radiogeluid te luisteren?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft deze een benzine motor of een diesel? zou de bobine kunnen zijn cq contacten in de verdelerkap in geval benzine.
je kunt nog eens proberen met een losse draad als antenne ipv de originele. kan zijn dat er een breuk in de kabel zit.
Als je stilstaat en gasgeeft in z'n vrij, heb je dan het probleem ook?
Zo nee, dan is het een probleem met een slecht contact ergens.
Het is een benzine motor, inderdaad met bobine en contactpuntjes.
Ik heb een andere antenne met vaste antennekabel geprobeerd, dat maakte geen verschil.
Hoe kan ik storing door bobine en/of contactpuntjes verhelpen?
@Ledlover
De storing wordt niet meer of minder door gasgeven.
Een slecht contact zeg je. Hmm, dat zou natuurlijk kunnen maar hoe vind ik dat? Alle kabels van de radio zitten goed vast(12 volt + draad, massadraad (plus een extra massadraad), antenne, luidspreker + draad en luidspreker - draad). .
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Ontstoorcondensator?
Dat vraagt om meer uitleg.
Zit die in de Hilux? Of misschien in de radio? Ik heb geen idee.
En hoe weet ik of die goed of slecht werkt?
Ik begrijp dat de radio altijd goed gewerkt heeft. En nu ineens niet meer?
Dan is de kans groot dat het probleem in de antenne of de antennekabel zit. Een breukje in antenne kabel is een. Grote kanshebber. Dat is vaak een heel dun draadje dat heel geniepig wel/geen verbinding kan maken.
De antenne moet met de voet van de antenne zeer goed contact maken met het metaal van het dak. Het dak is eigenlijk een onderdeel van de antenne. Zonder het metalen dak werkt de antenne niet meer als antenne maar als een willekeurig stuk ijzer dat als antenne wordt misbruikt en dus veel minder goed werkt.
De min aansluiting van de accu is meestal met een dikke kabel aan een chassisbevestigingspunt. Deze kabel en de beide aansluitpunten moeten heel goed zijn.
Aarding motorblok. Er loopt een dikke aardkabel van het motorblok naar een aansluitpunt op het chassis. Vaak hetzelfde punt als dat waar de min van de accu is aangesloten. Als deze kabel slecht of afwezig is kan de radio er mee stoppen omdat de min van de bobine via het motorblok slecht contact maakt. En erger de startstroom van de startmotor heeft geen goede weg terug naar de accu heeft. De stroom kan dan een weg terug gaan zoeken door bijvoorbeeld je wiellagers of je v-vak. En 600 ampere door de kogeltjes in de diverse lagers geef puntlas verschijselen in de lagers. Iets dat je echt niet wilt. Je lagers zijn dan gewoon stuk. Het pad van de stroom kan ook terug via je antenne, en de radio terug naar accu. Met een defecte radio als gevolg. Check die ozo belangrijke massa verbinding.
Verder kan batuurlijk je radio on/of je dynamo gewoon defect zijn.
Plaats eens een foto van je overlander?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als het probleem alleen optreedt bij het rijden zit de oorzaak in de delen van de auto die daarmee te maken hebben: koppeling, versnellingsbak, transfercase, cardan, differentieel, CV koppelingen. Het betekent dat er ergens een slechte massa-verbinding is op een van deze onderdelen.
Ik heb zelf gezien dat een slechte massa-verbinding op een niet radio gerelateerd object een enorme storing kan veroorzaken toen in een RF-dichte ruimte een connector van losse(!) coaxkabel tegen de metalen wand lag te schuren, aan de buitenkant notabene...
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Het zou iets met de snelheidsmeter te maken kunnen hebben.
De oudere auto's hebben vaak nog een tellerkabel die zou ergens tegenaan kunnen schuren.
De storing gaat niet mee met het toerental van de motor? In dat geval kan je de motor/ ontsteking/ dynamo uitsluiten. Als de motor draait, dan trilt alles, van een slechte massa verbinding tot schurende kabels...
en dan is er ook nog de mogelijke lagerstoring. Kan je testen door aan een zekere snelheid het ontkoppelpedaal in te duwen en geen gas meer te geven. De wagen bolt dan vooruit op zijn inertie. Als het dan nog kraakt kan het een lager of as zijn.
ik gok op bouchie kabels bobine en contact punten.
wat je kan proberen is andere bouchie`s nemen met een interne weerstand meestal aangeduid met een r in het type nummer
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op dinsdag 28 mei 2024 15:56:38 schreef klaasy:
ik gok op bouchie kabels bobine en contact punten.
wat je kan proberen is andere bouchie`s nemen met een interne weerstand meestal aangeduid met een r in het type nummer
1/ s/bouchie/bougie/g
2/
De storing gaat niet mee met het toerental van de motor? In dat geval kan je de motor/ ontsteking/ dynamo uitsluiten.
Op dinsdag 28 mei 2024 16:04:45 schreef Paulinha_B:
[...]1/ s/bouchie/bougie/g
2/ [...]
als we dan toch gaan ziften.. het Nederlandse woord is ontstekingskaars 
Op dinsdag 28 mei 2024 16:04:45 schreef Paulinha_B:
[...]1/ s/bouchie/bougie/g
2/ [...]
niks beters te doen ?
de storing mag dan niet minder / meer erger worden , maar de toon / geluid van de storing kan veranderen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou de radio eens wisselen voor iets nieuwers wat nog op de plank ligt en proberen. zou me niet verbazen dat 45 jaar trillen en koude/hitte iets genekt hebben in dat ding. solderingen om te beginnen..