Ja prima spul en stevig, toch nog gevonden, een cel heb ik er voor de foto uitgehaald en de houder zit met 2 solderingen vast op de print.

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

tja als ik een houder op de PCB soldeer moet hij EXACT passen

Dat zal niet lukken

oplossing wordt waarschijnlijk dit: https://nl.mouser.com/ProductDetail/534-1086

en dan een los oplaadbaar celletje in dit houdertje.

Weet iemand nog een adresje voor betaalbare eurocard formaat prototype DIN41612 boards? Is voor wat prototype printen te maken in een 19"rackje.

Dus 160x100 mm waarop een DIN41612 C style (2x32 pins AC rij) RA male connector op gesoldeerd kan worden.

Zowel enkel als dubbezijdig (doorgemetaliseerd) kan ik eigenlijk nergens meer vinden.

Zijn er eigenlijk 12vDC pc-type fans van 80mm van een goed merk die biderectioneel kunnen werken?
Komt zo nu en dan wel eens voor dat ik zoiets nodig heb. Nu schroef ik 2 fans anti-parallel (qua luchtstroom) op elkaar en stuur er maar eentje aan...

Omdat het BLDC motortjes zijn zou bidirectioneel technisch kunnen, maar je ziet ze nergens.

Dat zal te maken hebben met de schoepvorm: die zijn in reverse lang niet zo effectief.
Een bidirectionele schoep zal ook niet erg effectief zijn.

Op zondag 22 juni 2025 07:30:53 schreef fatbeard:
Hangt natuurlijk wel een beetje af van jouw definitie van betaalbaar ;)
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/roth-elektronik/RE319-LF/259…
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/laboratoriumkaart_fr4_rm_2…
https://www.distrelec.nl/en/development-boards-kits/pcb-boards-prototy…

of anders een DIY versie:
https://www.martenelectric.cz/eurocard-din41612-prototyping-board-pcb_…

Gisteren nog bij Reichelt gezocht, maar het blijft lastig zoeken met die Duitsers en hun vertalingen. Zo te zien alle van Roth Elektronik.

Betaalbaar in mijn visie is ergens tussen 5-8 euro. Dubbelzijdig is al snel fors duurder (2x), wel raar want de boorgaten bepalen meestal hoofdzakelijk de prijs.

Die DIY versie is ook wel interessant, dat ontwerp is ook bruikbaar als ik de final boards wil gaan ontwerpen, dan heb ik de afmetingen van alle bevestigings-gaten in ieder geval. (Zal ook wel een lib voor zijn denk ik).
Bedankt voor de tips.

Op zondag 22 juni 2025 20:12:09 schreef Arco:
Omdat het BLDC motortjes zijn zou bidirectioneel technisch kunnen, maar je ziet ze nergens.

De BLDC in fans daar zit volgens mij een truuk in zodat met zo weinig hardware dat ie "eigenlijk niet kan starten" toch gestart kan worden. DIE truuk kan je maar voor 1 richting tegelijk implementeren....

Van een Marantz PM-82 versterker is de CD ingang defect. Nu wilde ik een nieuwe RCA PCB connector bestellen, maar ik vind alleen maar 3 polige uitvoeringen (L/R/G) terwijl wat eruit komt 5 polig is (zie foto's).

Iemand enig idee waar die te krijgen zijn?

Alle 5 pootjes lijken ook aangesloten te zijn, dus zomaar te vervangen door 3 pins twijfel ik aan (hoewel 3 van de 5 poten Ground lijkt te zijn, ze zullen het toch niet voor niets doen denk ik dan?).

Da's een custom model, die ga je niet snel vinden. Hooguit uit een donor apparaat of als NOS spare part van Marantz...

Misschien meer een vraag voor V&A maar dit draadje heeft een wat groter publiek gok ik.
Heeft er iemand een voet voor deze buis ergens in een rommelbak liggen ?

8166.pdf

Op dinsdag 24 juni 2025 09:20:19 schreef Arco:
Da's een custom model, die ga je niet snel vinden. Hooguit uit een donor apparaat of als NOS spare part van Marantz...

hmm, dat wordt dan een lastige inderdaad.
Voor zover ik kan zien/meten zitten de twee extra pootjes direct aan de RCA busjes vast. Anders van een 3 poot de bestaande ground maar doorverbinden naar de 2 extra punten op de print denk ik?

Het is weer eens zover: wijzigingen in een bestaand ontwerp; deze keer LEDs: van rood naar wit.
Klinkt simpel: 0603 behuizing, nix bijzonders.
Alleen: ze staan per twee in serie op 5V met een serieweerstandje...

En dat weerstandje is weer eens het enige (buiten die LEDs dan) wat aangepast kan/mag worden: de spanning niet omdat er meerdere dingen op 'lopen' die daar niet tegen kunnen, de routing niet vanwege allerhande registraties en keuringen...

Wie weet witte 0603 LEDs met een Vf van minder dan 2.4V?
toevoeging: bij ca. 5mA

Op woensdag 25 juni 2025 13:42:11 schreef fatbeard:
Het is weer eens zover: wijzigingen in een bestaand ontwerp; deze keer LEDs: van rood naar wit.
Klinkt simpel: 0603 behuizing, nix bijzonders.

En dat weerstandje is weer eens het enige (buiten die LEDs dan) wat aangepast kan/mag worden: de spanning niet omdat er meerdere dingen op 'lopen' die daar niet tegen kunnen, de routing niet vanwege allerhande registraties en keuringen...

Wie weet witte 0603 LEDs met een Vf van minder dan 2.4V?
toevoeging: bij ca. 5mA

Witte ZnSe LEDs hebben een lagere Vf, maar ik weet niet zo snel een bron. "Gewone" witte LEDs ga je niet vinden met die Vf ben ik bang. Kun je de 5V niet iets verhogen? Sommige witte LEDs geven een beetje licht bij 2,7V.

Je kunt een groene led nemen met een amberkleurig filtertje ervoor, maar het rendement is niet erg hoog...

Is het mogelijk om dan naar 1 iets grotere led te gaan, die dan ongeveer even veel licht geeft als die 2 leds.

OF kunnen de 2 leds niet parallel?

Maar dat lijken mij dingen waar je zelf ook al aan gedacht heb, maar vragen kan geen kwaad?

Ik heb in het verleden een airco compressor omgebouwd tot vacuumpomp. Dat werkt naar alle tevredenheid.
Nu wil ik 'm ook als compressor gebruiken. Ook dat werkt prima (hoge druk), alleen het aansluiten van de slangen is een probleem.

Ik gebruik 1/4" hogedrukslang, en helaas is die met PTFE gevoerd. (alle slangen die ik zag waren dat... :( )
Heeft helaas het probleem dat je de slangen niet met 'schroefbare' slangenklemmen vast krijgt.
Bij 100+ psi ploppen ze er gewoon af,zelfs als je ze knoertvast draait en 2 klemmen gebruikt.

Kun je die ptfe slang alleen krimpen, of bestaan er ook schroefklemmen voor?
(of is er 1/4" slang zonder PTFE coating aan de binnenzijde voor 40bar?)

Zijn dat die harde slangen. Die gebruik je dan toch icm met insteek koppelingen.

Volgens Google AI bestaan ze tot 350 bar. Die kunststof kunnen ca 10 bar aan.

100 PSI is ca 7 bar, dat zou dus geen probleem moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Bedankt guys, ik heb net bericht gekregen van de top: het blijven rode...
Iets met (te vlug op posten klikken) de 'look and feel'. Dat een prototype knipperde zal er ook wel iets mee van doen hebben gehad...

Een amber filtertje gaat het ook niet worden, dat gat niet passen (ze zitten al plat tegen een semi-transparante siloconenmat aan)...
Die 5V is al ingerekend op 5.14, wat door toleranties al kan oplopen tot 5.31...
Met een 5V±10% voedingsspec voor de andere dingen die erop lopen is dat al erg weinig marge.

Die LEDs vormen de verlichting van een keyboard: elke toets zijn eigen LED. Uit energie-overwegingen is indertijd (15 jaar geleden) besloten om ze per 2 in serie te zetten en daar is in alle redesigns niet van afgeweken.
Ze anders schakelen (individueel of parallel) betekent een major redesign van de PCB met alle bijkomende kosten (herkeuring en -registratie bij FCC, UL en ULc) en dan heb ik het maar ff niet over de designtijd: die 12-lagen PCB zit bomvol en die baantjes mogen niet zomaar ergens lopen ivm EMC.

Mocht de opdrachtgever toch persé witte LEDs willen kan dat uiteraard (met een compleet redesign) maar dan kijkt-ie wel tegen een kostenplaatje van grofweg een ton aan...

Op woensdag 25 juni 2025 18:21:15 schreef benleentje:
Zijn dat die harde slangen. Die gebruik je dan toch icm met insteek koppelingen.

[bijlage]

Er komt een 1/4" buisje uit de compressor...
(voor vacumeren is het geen probleem: dan zuigt het buisje zich juist vast...)

https://www.lg.com/global/images/business/CM-BLOG/basics-of-a-rotary-compressor/lg-compressor-motor-blog-basics-rotary-electrical-mechanical-sections-m.jpg

Op woensdag 25 juni 2025 18:24:24 schreef fatbeard:
Bedankt guys, ik heb net bericht gekregen van de top: het blijven rode...

Mochten ze zich nog bedenken, dan is geel misschien te overwegen (Vf is 2v).
Kun je 'verkopen' als zijnde zeer warm wit... :)

voor vacumeren is het geen probleem: dan zuigt het buisje zich juist vast...

Die insteek koppelingen die zetten zich juist vast door druk in de leiding. Zonder druk en met indrukken van de ring trek je het slangetje los. Maar onder druk zit dat heel erg vast. OP het werk met al die andere koppelingen eens in de zoveel tijd dat ze los gaan zitten en gaan lekken maar die insteek koppeling hebben dat nooit gedaan.

Rubberen slang nemen...
Bij voorbeeld deze:
https://www.slangenboer.nl/persluchtslang-airform-20?channable=41cdee7…

Ik heb antistatische slang aan de compressor in de werkplaats.

Denk wel aan de olie in de compressor, daar komt altijd een beetje nevel van mee in de perslucht en dat gaat in de slang zitten.. en, behalve dat het er uit komt bij het spuitpistool , werkt het ook de koppelingen los. Eigenlijk zou je er het beste een olieafscheider tussen kunnen maken door bv een klein drukvaatje.

[Bericht gewijzigd door revado op (25%)]