Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op woensdag 25 juni 2025 21:35:12 schreef revado:
[...]

Voor gereedschap wel, maar het zou best eens kunnen dat Arco die eerder zal gebruiken om iets met lucht schoon te spuiten en dan wil je juist geen olie en water in de lucht hebben.

Is hoofdzakelijk voor druktest van aircoleidingen (tot 600psi)

Waar vind ik die 'insteekkoppelingen' op bovenstaande foto?

nonius

set SCE to AUX.

[Tidak Ada] Wie kan mij beraden voor een goeie batteijtester?

Zelfbouw al overwogen? Mijn eigen b(r)ouwsel ben ik behoorlijk tevreden over.

Bij een batterijtester is het belangrijk dat hij 'onder belasting' de batterij test. Ik heb ooit een keer een simpele tester gemaakt die eigenlijk niet meer is dan een draaiknop om de belastingsweerstand (en correcte meterschaal) te selecteren. Met een druktoets kan vervolgens een bepaalde belasting worden ingeschakeld, om te kijken hoe ver de spanning daalt. Lichte daling, dan is de batterij nog goed. Maar als de spanning instort is de inwendige weerstand van de batterij te hoog opgelopen (i.e., batterij is leeg).

Gewoon de hele 1,5 V serie van AAA tot D plus 9V en liefst ook nog 6 en 3 V

De platte 4.5V-batterijen ontbreken in dat lijstje nog ;)

Yep, de hele serie (behalve 6V, die gebruik ik niet; maar een testrange voor 6V is simpel toe te voegen).

Electrisch gezien stelt het niets voor. En mechanisch: het zit ingebouwd in de oudste, vuilste en gatenkazerigste behuizing die ik op voorraad had :)

(Overigens, n.a.v. de discussie in een andere thread, de schaal is getekend met AutoCAD.)

andre1973

zit sinds 2009 in de PV.

Dit (kapotte) gloeilampje zit in een Testo 318-2 fiberscope, is 4,65 mm in diameter en 15 mm lang. En werkt op 2 1,5 V AA batterijen.
Er staat helaas helemaal geen text op.

Heeft iemand n idee welke fitting dit is?
of waar ik een vervangend lampje kan kopen? mag ook iets van LED zijn.
Dat witte ringetje zit er om om m te plaatsen, denk niet dat dat bij het lampje hoort, muntje is voor de grootte.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 27 juni 2025 17:18:08 (15%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bailey heeft veel van dat spul, je kunt daar eens kijken/vragen: https://www.bailey.nl/en/search/?chapterId=563&page=1&chapterN…
Of zoeken op: "midget lamp flanged"

benleentje

Golden Member

Op donderdag 26 juni 2025 20:30:11 schreef Arco:
[...]
Is hoofdzakelijk voor druktest van aircoleidingen (tot 600psi)

Waar vind ik die 'insteekkoppelingen' op bovenstaande foto?

https://www.indi.nl/nl-nl/c/pneumatiek/koppelingen-en-fittingen/instee…

Festo is daarin wel een A-merk

Arco

Special Member

Ik begrijp niet goed waar de schroefdraad op die koppelingen voor is?
(ik heb dus aan de ene zijde een 1/4" koper buis, en de andere kant zo'n 1/4" PTFE 'harde' slang. Die krijg ik daarmee toch niet aan mekaar?)

benleentje

Golden Member

IK heb ze in het verleden ook wel eens een paar keer gebeld en ze waren er bereid om te helpen. Ik had toen een aandrijfriem voor mijn oude draaibank nodig en ipv 350,- die ik al had gevonden vonden zij er nog 1 voor 60,-. Maar die stond niet in de webwinkel.

Voor koperbuis hadden we dit soort koppelingen
https://www.winparts.nl/remsysteem/remleiding/c1753/adapter-remleiding…

Dus eigenlijk gewoon een knel koppeling.

Ik vind het alleen maar haaks
https://www.indi.nl/nl-nl/p/klemringkoppeling-90-6mm-1/4-ECCRT614

En op dat schroefdraad past dan weer zo een insteek koppeling maar ik weet de maat van je harde slang niet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 27 juni 2025 22:13:31 (15%)]

Arco

Special Member

Ik ken ze: voor koper op koper werken ze prima. maar voor koper-kunststof lijken ze me niet geschikt?

benleentje

Golden Member

Maar je kan wel van koper naar schroefdraad en daar dan weer een insteek koppeling op schroeven. Dus niet in 1 keer maar een soort van adapter maken.

Ze zullen ook bestaan voor van koper knel naar insteek, dus in 1 keer maar voor die ene koppeling maakt dat toch niets uit?

Maar in ieder geval aan de koper kant heb je een knel of een flair koppeling nodig en voor die harde buis een insteek koppeling ook wel push-in genoemd. En dan voor die push in zoeken die 40 bar aankunnen. Want ik gebruikte ze enkel tot 15 bar. Maar als jouw harde slang 40 bar aankan zal de koppeling dat ook wel kunnen want die zijn voor elkaar gemaakt.
Je hebt ze met zo een kunststof ring en met een messing ring. Voor 40 bar lijkt me dat je die laatste moet hebben.

Maar op Google vind ik die combinatie nog nergens.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op vrijdag 27 juni 2025 21:34:45 schreef Arco:
Ik begrijp niet goed waar de schroefdraad op die koppelingen voor is?
(ik heb dus aan de ene zijde een 1/4" koper buis, en de andere kant zo'n 1/4" PTFE 'harde' slang. Die krijg ik daarmee toch niet aan mekaar?)

De normale luchtslagen zijn allemaal metrisch (buitenmaat): 4/6/8/10/12 mm etc. die in de insteek koppelingen gaan. Dus wat heb je voor slang dan? Komt die uit de US of zo?

Die dingen op de foto van benleentje heb ik als het goed is ook nog ergens een paar liggen volgens mij (zijn van aluminium), en zijn ook nog gewoon te koop als ik me niet vergis.

Arco

Special Member

't Is standaard slang met 1/4" connectors (die ik er aan 1 kant afgeknipt heb.)
Zal de diameter volgende keer opmeten als 'ie weer open gaat...

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0244/9978/1696/products/lowsidesuction00_large.png?v=1628195026

Heb ook nog een paar meter HD slang liggen van een oude kaercher...

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit lijken eerder gas-slangen. Gebruikt oa voor koelsystemen af te vullen/vacumeren.

Arco

Special Member

't Is toch ook voor gas? (lucht)
Die slangen worden gebruikt voor vacuum en druktesten (tot 45 bar)

Die slangen kunnen +300bar, alleen zie je dat enkel met gekrompen verbinders. Die ga je niet vast zetten met een jubilee klem.

't Is standaard slang met 1/4" connectors (die ik er aan 1 kant afgeknipt heb.)

Dat is wel de truc, een koppeling vinden die past, afknippen is geen geweldig plan. In de hvac wereld heb je daar puntstukken voor die je op die leiding kunt braseren of op een flare kunt klemmen.

40bar is voor een AC compressor aan de hoge kant overigens, en die compressors sputteren olie mee de leiding in, als bonus zijn verschillende van die oliën ook nog eens hygroscopisch.

Arco

Special Member

Ik heb dus eigenlijk de connector op je foto nodig, maar dan in flare i.p.v. soldeer versie? (als dat bestaat)

Voor de 13e keer aan mijn (free)NAS project begonnen. Nu probeer ik een Proliant ML10 Gen9 G4400 moederboard in een kast uit ~2005 te krijgen (vanwege de ruimte voor 10 HDD's).

De connectoren voor de aan/uit knop komen niet overeen. Ik zou de connector uit de originele behuizing kunnen slopen maar als er een andere oplossing is, hoor ik die graag (i.v.m. origineel houden behuizing als ik alles ooit weer terug wil plaatsen in die behuizing).

Het gaat om een 5x2 aansluiting met pitch 2mm. Liefst zou ik zo'n stekker met 20cm bedrading hebben maar kan dit op Ali niet vinden.

Wat voor stekker is dit? Ideeën om dit op te lossen? Is de pinout direct af te lezen? (Ga dit uitzoeken door de originele te bekijken, maar heb vooralsnog niet de schakelaar niet-destructief los kunnen halen, dus is niet goed zichtbaar).

Behuizing voorkant en de stekkers (mogen afgeknipt om aan een 5x2 stekker te solderen). In de open gaten lijm ik frontjes van CD spelers/floppies.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Lijkt me iets andere stekker vanwege de geleide-randjes aan de zijkant, maar dat is er wel af te vijlen denk ik. Thanks!!!

De originele stekker:

Arco

Special Member

Die links zijn voor normale IDC boxheaders, die zijn 2x 2.54mm breder. (links op foto, voor de trekontlasting en beugel)
Dat kun je niet afvijlen, want dan rolt de boel uit elkaar. De rechter foto is die jij hebt, let even niet op de pincount...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/77542/forum-post

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zaterdag 28 juni 2025 13:21:59 schreef r-p:
Voor de 13e keer aan mijn (free)NAS project begonnen. Nu probeer ik een Proliant ML10 Gen9 G4400 moederboard in een kast uit ~2005 te krijgen (vanwege de ruimte voor 10 HDD's).

Wat voor stekker is dit? Ideeën om dit op te lossen? Is de pinout direct af te lezen? (Ga dit uitzoeken door de originele te bekijken, maar heb vooralsnog niet de schakelaar niet-destructief los kunnen halen, dus is niet goed zichtbaar).

Die pinout is geheid wel ergens gedocumenteerd.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Okee, deze dan: https://www.aliexpress.com/item/1005004223364047.html
met draadjes: https://www.aliexpress.com/item/1005004327111557.html

Die pinout is geheid wel ergens gedocumenteerd.

... en anders niet te moeilijk te achterhalen/uit te meten. Veel van die pennen zullen of aan 3.3/5V of aan GND zitten...

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nedis koopt ze dan wel niet op Aliexpress, maar waarschijnlijk wel op Alibaba. Of ze hebben een eigen importagent, maar het komt sowieso uit dezelfde fabrieken.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn een hoop chinezen die "goed spul tegen een redelijke prijs" proberen te maken. Daar kan je prima spullen bij kopen. Probleem is alleen dat er ook chinezen zijn die optimaliseren op: "moet er op de foto redelijk uitzien en eventueel ook de 1e dag overleven, verder zo goedkoop mogelijk". Als je daar een paar keer mee te maken hebt gehad, dan geef je het op. Tidak Ada zit in dat kamp. Geeft niet.

Van een site als Nedis hoop je dus dat ze de moeite hebben genomen om uit te zoeken dat ze het bij zo'n "goed spul, redelijke prijs" chinees hebben gekocht....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 28 juni 2025 17:53:00 (17%)]