Philips Mini Digitale Cassetterecorder, defecte printplaat

Een van mijn P2000T computers heeft een niet functionerende MDCR. Nou heb ik het probleem al een stuk afgebakend: het moet in het uitleesdeel van de printplaat zitten.
De aansturing van het mechaniek werkt namelijk correct. En de drive zelf werkt wél met een andere printplaat, dus in het mechanische deel of in de lees/schrijfkoppen zijn geen mankementen te vinden.
Ik heb de foto's van de printplaat bijgevoegd, evenals een schema.
Wat denken jullie dat het laat afweten in dit schema?
Wat voor metingen zou ik kunnen doen om het probleem verder te localiseren?
Heeft iemand een printplaat die gemist kan worden (bijvoorbeeld omdat je juist een mechanisch defect hebt)?

Er zit niks byzonders op die plaat. Gewoon de boel met je scoop doormeten. Datasheet van de IC's erbij of schema en kijken of de uitgangen doen wat ze moeten doen tov de ingangen.
Als dat te moeilijk is dan kun je ook nog de IC's en antieke elcotjes vervangen. Weerstanden en halfgeleiders kun je gewoon testen met je DMM
Deze ICs kun je zelfs op een breadboard testen.

Gewoon

De scoop is me nog te veel hocus pocus. Heb hier een Dynatek 20MHz, keertje toegestopt, maar zoek nog een klasje scooples voor beginners.

Ik vind zelf de draaiweerstanden verdacht. Dat zijn van die open dingen, en die lijken met gevoelig voor stofhappen. Zit een daarvan in een soort inregelcircuit voor een signaalniveau van het opneemelement?

Tja, dan blijft alleen een andere printplaat over.

Maar dit is echt niet complex. Als je oude computers op wil knappen zul je toch wat van electronica moeten weten. Met de scoop kijk je gewoon wat er gebeurd. Bij een analoge schakelaar kun je bv aan de stuurpin status zien of hij de schakelaar open of dicht heeft. Met de scoop zie je dan wat er op de schakelcontacten gebeurd en of dat klopt met de stuurpin status. Bij een opamp kijk je wat er op de in en uitgang gebeurd. Bij een 4013 of Q en Q(met streep) elkaars omgekeerde zijn en of die status klopt met de logic tabel uit de datasheet. etc

Draaiweerstanden ? Edit, je bedoeld de instelpotmeters? Met een beetje K61 reinigen maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit.

"Shot in the dark" maar als ik 1 IC zou moeten verdenken zonder ook maar iets te meten zou ik mijn geld zetten op de LM324's.
Is er ruimte voor een voetje ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]

Op maandag 3 juni 2024 13:10:19 schreef bprosman:
"Shot in the dark" maar als ik 1 IC zou moeten verdenken zonder ook maar iets te meten zou ik mijn geld zetten op de LM324's.
Is er ruimte voor een voetje ?

Plek zat, er is 2cm lucht boven de print.

Je hebt het schema, blokdiagram en signaalvormen/relaties. De scoop is het ideale apparaat om daarmee snel het probleem te vinden. DC coupling, 2V/div, 10x probe gebruiken (bij analoge scoop kies je dan 200mV/div omdat een 10x probe het signaal 10x verzwakt. Een 10x probe belast de schakeling minder.)

Je hebt bv dat rijtje opamps. Na de eerste zit een squarer. Je meet op de uitgang van de opamp, daar moet een repeterend signaal staan. Dan meet je na de squarer, daar moet het signaal mooi strak rechthoekig uit komen. Meet je ervoor wel wat, maar erna niet, dan is die squarer kapot.

En zo ga je steeds een stapje verder. Ik kan het schema nagenoeg niet lezen dus ik weet niet wat het ding erna is. Ik gok de 4013. Als je wilt meten wat de uitgang daarvan, als gevolg van de ingang, moet zijn, pak je de datasheet. Daar staat een tabel in welke je verteld wat de output moet zijn als je "invult", in die tabel, wat de ingangen zijn.

Scoop dan op de ingangen om de input te weten. Dan op de uitgang om de status te meten (hoog/laag/data). En zo ga je door.

Stel een uitgang moet hoog zijn volgens de tabel, maar hij is laag. Dan gaat daar iets fout. Vaak is de fout bij logic ICs makkelijker te vinden want dan staat er een signaal wat hoger is dan wat laag maag zijn (zie datasheet) en minder hoog dan wat de output moet zijn (zie datasheet). Klinkt misschien ingewikkeld maar het is simpel. Gewoon meten, tabelletje invullen/omcircelen en kijken of de output klopt.

tabel van 4013 (Q zijn de uitgangen)

Een probleempje waar je tegen aan kunt lopen is dat een foute waarde de oorzaak kan zijn van een kapot onderdeel voor een input of na een output. Als je gewoon systematisch het schema volgt wordt dat een stuk makkelijker.

Maar eerst altijd controleren of de voeding goed is.(scoop in AC coupling om de rimpel te meten, rimpel te hoog = elcos rot.) In jou geval weet je dat de fout in dit board zit dus de voeding zal wel goed zijn. Echter het kan voorkomen dat de rimpel wel te hoog is maar dat het ene board er mee om kan gaan. Stel dat Hoog bij een IC minimaal 10V moet zijn en het IC op het ene board 9V als hoog ziet maar op board 2 wil het ding minimaal 10V zien. Als de voeding rimpel nu zo groot is dat daardoor Hoog tussen de 9 en 12V varieert. Dan kan op een ongelukkig moment een hoog net even als laag worden gezien.

Bij oude logic IC's uitkijken dat moderne versies veel sneller kunnen zijn. Dat kan timing problemen geven. Een reden om niet blind van alles te vervangen.

Youtuber Adrians basement maakt veel reparatie videos over homecomputers w.o. veel over de C64. Hij meet en legt goed uit.