Hierbij wat foto's van de schakelaars..

Het lijkt een beetje op het telefunken brokkenplastic. (nu, ja, na 60 jaar..)

Wat andere al aangevan, eerst stof zo goed mogelijk wegblazen. Daarna zou ik IPA testen op een niet belangrijke schakelaar. Als die na het wegblazen daarvan en drogen nog vlot loopt, dan kan je ze allemaal zo behandelen. Succes.

IPA haalt al het vet (if any) er uit dus het voelt na gebruik altijd stroever. Daarom dus nasmeren met een contactsmeermiddel of een 'brave' contactspray.

Het kraakprobleem is inmiddels opgelost. Het waren niet de contacten zelf; op een soldeerlipje op een van de schakelaar stak nog een stukje draad uit van een daarop gemonteerde weerstand. Die raakte een andere component nét wel en nét niet.
Zodra het schakelblok een beetje bewoog door het indrukken van een van de toetsen, maakte het ding contact op een plek waar dat niet moet.

Draadje afgeknipt en voilá, het probleem is voorbij. :)

Hehe, goed dat het opgelost is. Bravo! En welbedankt voor de terugmelding. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, helaas valt dat al eens tegen...

Op donderdag 11 juli 2024 21:11:28 schreef Paulinha_B:
Hehe, goed dat het opgelost is. Bravo! En welbedankt voor de terugmelding. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, helaas valt dat al eens tegen...

ja, dat is het minste wat ik wel kan doen: laten weten hoe het is afgelopen. Forumleden hebben er immers tijd in gestoken, waarvoor dank.

Het was wel even zoeken maar gaf wel voldoening dat ik het heb gevonden.

Nu nog zien een oude Loewe te scoren op MP of Kringloop voor de glasplaat. Het bedrukken van een plaat heeft veel voeten in de aarde en mooi krijg je het nooit.
Dat wordt dus wat geduld hebben.

Het apparaat zit in elkaar en kreeg een mooi plekje in mijn Werkkamer, dat al aardig op een museum begint te lijken... :)

Wat ik met die dingen wel eens heb, hoe ver ga je in het streven naar perfectie en wanneer 'is het goed zo'.
Of wellicht: misschien was dit al altijd zo.

Als voorbeeld: de radio speelt, goed geluid, antenne is wel nodig, Maar als de volumeregeling op nul staat, is er een brom te horen. Zo'n signaalbrom die je wel eens hoort als je een versterker helemaal open zet met de ingang los.
Hou ik mijn hand in de buurt van de potmeter, dan hoor je dat meteen en nog redelijk hard ook. Dus met volume op 0.
Aan de potmeter zitten redelijk lange draden naar de print. Nu zijn ze afgeschermd, maar komt mijn vinger in de buurt van de isolatie, dan schreeuwt het ding het bijna uit. De afscherming zit aan aarde kan ik meten. Maar toch lijkt die niet te werken. De afscherming is gesoldeerd aan de potmeterzijde, de andere kant is niet bereikbaar (duikt onder de print waar je niet bij kunt).

Apart, niet?

Wat ik bij bromproblemen wel eens doe, is een goed testdraadje met krokodillenklemmetjes pakken (dus niet die van verkoperd staaldraad die halfbakken in het klemmetje geperst zitten), die aan het gevoelige stuk afscherming zetten, en op het chassis aftasten of er een plek te vinden is, waar de brom minder wordt. Als je een plek daarvoor vindt, leg je daar een permanente verbinding naartoe.

Een signaalbrommetje is tamelijk ongebruikelijk. Een voedingsbrommetje is weer vrij normaal.

Het kan zijn dat die potmeter niet helemaal fris meer is, dat ie net niet goed contact geeft bij volume dicht. Dat heb ik wel vaker ondervonden. Maar potmeters met loudness aftakking worden al jaren niet meer gemaakt, dus je moet roeien met de riemen die je hebt.

Mijn Philips b7x14a is in zeer regelmatig gebruik en heeft ook 'gevoelige' potmeters. Ik doe mijn best om die zo min mogelijk te gebruiken, om slijtage te voorkomen.

de massakant (0 kant) van de volumepot ligt niet aan de aarde. de afschermingen wel. Vraag is hoe effectief de afschermingen zijn. Tevens is gans het zaakje hoogohmig, dus electrostatische brom heeft veel invloed.

Op donderdag 11 juli 2024 20:58:03 schreef Bavelt:
Het kraakprobleem is inmiddels opgelost. Het waren niet de contacten zelf; op een soldeerlipje op een van de schakelaar stak nog een stukje draad uit van een daarop gemonteerde weerstand. Die raakte een andere component nét wel en nét niet.

dat is ook een klassieke instinker. had het deze winter nog met een Schaub-lorenz transistorradio uit 1961. Je kent het wel : eens uitgekast speelt ie normaal, eens helemaal dicht : probleem.. zoek zoek zoek.. 't is niet waar.. :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (58%)]

Op zaterdag 13 juli 2024 11:02:32 schreef Ledlover:
Wat ik bij bromproblemen wel eens doe, is een goed testdraadje met krokodillenklemmetjes pakken (dus niet die van verkoperd staaldraad die halfbakken in het klemmetje geperst zitten), die aan het gevoelige stuk afscherming zetten, en op het chassis aftasten of er een plek te vinden is, waar de brom minder wordt. Als je een plek daarvoor vindt, leg je daar een permanente verbinding naartoe.

Een signaalbrommetje is tamelijk ongebruikelijk. Een voedingsbrommetje is weer vrij normaal.

Het kan zijn dat die potmeter niet helemaal fris meer is, dat ie net niet goed contact geeft bij volume dicht. Dat heb ik wel vaker ondervonden. Maar potmeters met loudness aftakking worden al jaren niet meer gemaakt, dus je moet roeien met de riemen die je hebt.

Mijn Philips b7x14a is in zeer regelmatig gebruik en heeft ook 'gevoelige' potmeters. Ik doe mijn best om die zo min mogelijk te gebruiken, om slijtage te voorkomen.

Ik ga daar eerdaags wel eens mee aan de gang. Echt iets voor de donkere dagen...
Ondertussen dient zich een nieuw projectje aan: een Aristona SA2034A!
Ik zal hier een nieuw topic voor maken.