Samsung DVD-VR355 leest geen DVD's met nieuwe laser unit

Samsung DVD-VR355
Ik heb hier een nieuwe laser unit in geplaatst, volgens de regels van de kunst, maar ik krijg nog steeds de zelfde melding op het scherm: "can't reed the disk", waarbij de lade terug opent.
Als ik de lade sluit met een DVD er in begint de DVD te draaien en zie ik de laser rood licht geven in de reflectie van de schijf, na 5 of 10 sec zoeken komt de foutmelding op het scherm en gaat de lade open.
VCR deel van het toestel werkt prima.
Iemand hier ervaring mee?

peter

ESD brugje weggehaald op de nieuwe laser unit?

Kun je scherpere foto's van de oude en nieuwe unit delen?

-

Ik zie op de oude en nieuwe laser unit nergens een plaatsje waar een brugje kan of heeft gezeten, er zat ook geen papiertje bij met de instructie om het brugje te verwijderen, zoals dat wel het geval is als er een soldering moet verwijderd worden.
Ik zie op de foto dat de nieuwe van 2006 is en de oude van 2007, de nieuwe zat degelijk vepakt... Kan dat vergaan door te liggen?

[Bericht gewijzigd door peter60 op dinsdag 25 juni 2024 17:17:53 (21%)

peter
Krelis Vonketrekker

Golden Member

ESD brugje weggehaald op de nieuwe laser unit?
Met een geaarde soldeerbout!!!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Misschien flat cable opnieuw monteren? (met antistatic pols bandje!)

Hier een paar detail foto's van de oude laser unit, nergens een soldeerbrug te zien die verwijderd is. De nieuwe is exact dezelfde met dat verschil dat de fabricatie datum van 2006 is, dus NOS, kan dat lang ongebruikt bewaard worden?

peter

Dit is een detail foto van de nieuwe, ik zie daar precies toch een soldering zitten die ik moet verwijderen, kan dat?

peter
bjokal

Golden Member

Dat is niet een kortsluitbrug van de laser, dat zijn de aansluitingen van de focus en tracking spoelen die aan de lens zitten.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

DVD draait, laser bundel is er, dus zou de laser moeten werken.. maar hoe nieuw is de laser unit?? Garantie??

Ik heb de print wat gereinigd, daar zit geen soldeerbrug.
Unit is pas gekocht maar blijkbaar NOS uit 2006.

peter

ik zie een paar verdachte solderingen van het IC op de nieuwe laser unit, zie pijl en 2 solderingen er naast lijkt ook niet zo goed te zijn.

peter

Die oude laser heeft ook van die bruggen staan op het IC, dus dat is het ook niet.

peter

Dat rode licht is niet de laser voor dvd. Die zit in het IR of UV spectrum. Rondje google zegt dat dit niet alleen een speler maar ook dvd brander is, klopt dat?

maartenbakker

Golden Member

DVD = rood, CD = infrarood. UV komt er ueberhaupt niet aan te pas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zit inderdaad een DVD lezer/brander in dit toestel, en met HDMI aansluiting, dus volgens mij een van de laatste modellen geproduceerd.
Daarom dacht ik dat het de kosten van een nieuwe laser unit waard is....

peter

Op dinsdag 25 juni 2024 18:03:05 schreef peter60:
Dit is een detail foto van de nieuwe, ik zie daar precies toch een soldering zitten die ik moet verwijderen, kan dat?

Aan de stof te zien is dat geen nieuwe laserunit, als ik bij Aswo kijk dan wordt de laser compleet geleverd met loopwerk. Met andere woorden kan deze laser defect geleverd zijn.

Stof?? De nieuwe unit blijkt inderdaad 18j oud te zijn, te zien aan de productiedatum.
De laser zat in een gesealde doos met de laser in een dichte antistatic plastic verpakking en zakje om het vocht op te zuigen (wat na 18j niet veel meer te betekenen heeft).
Foto:
linker zijde: geopende doos met er boven de nieuwe unit nog in de pvc verpakking.
rechter zijde: oude unit met de flatcable er nog aan

[Bericht gewijzigd door peter60 op woensdag 26 juni 2024 10:44:28 (11%)

peter

Ik kwam deze laser module alleen bij de Ali tegen. En een inmiddels gesloten ebay veiling. Kan dus best dat deze defect geleverd is.

Verder heel veel dvd's met ene meneer Stalone in de hoofdrol.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 26 juni 2024 11:35:35 (20%)

Op dinsdag 25 juni 2024 18:03:05 schreef peter60:

Condensator C9 (linksboven het vierkante IC) lijkt links los te zitten in de soldeer. Misschien dat de laser daarom niet goed werkt?

zonder prutsen kom je nergens!

Condensator C9 (linksboven het vierkante IC) lijkt links los te zitten in de soldeer. Misschien dat de laser daarom niet goed werkt?

Ik heb de weerstand van R6 naar C9 gecontroleerd en dat blijkt toch een goede verbinding.
Ik weet niet of ik daar met een Ohm meter op mag zitten want dat blijkt zeer gevoelig te zijn.

Ik kwam deze laser module alleen bij de Ali tegen

Komt idd van Ali, ik heb ondertussen al een restitutie aangevraagd, zien wat er van komt.

peter

Maar even een vraag: zijn de klachten identiek aan de oude laserunit? Komt Spindle motor wel op toeren?

DVD wordt geladen en begint te draaien, ik zie dan onder de DVD de laser zoeken. Zie filmpje van de nieuwe laser unit op de volgende link:
https://1drv.ms/v/s!Am0nStJhF89CgwWRusU3NHfUnCgI?e=gJnzF7
De oude zal ik morgen filmen.

peter
WillemV2

Special Member

Geven alle DVD's dit probleem of test je met 1 DVD?

Aangezien je alleen de laser hebt vervangen is het misschien ook een goed idee om de as waarover de pickup glijdt schoon te maken en te smeren.

Ik kan het op het filmpje niet zien, maar kijk eens hoe de pickup omhoog komt (of de lade naar beneden gaat). Sommige modellen doen dit met een rubber riempje en die willen ook nog wel eens slecht zijn na vele jaren.

Terug de oude unit er in gestoken, deze blijkt nu 1 op 4 DVD's wel af te spelen (daarvoor had ik die niet met zo veel DVD's getest).
Herkent nu ook DVD -R waar mee ik een proefopname gedaan heb, die achteraf wel drie maal direct herkent en kan gespeeld worden bij herplaatsen van de DVD in het toestel.
Hij herkent ook een lege DVD +R, waarbij die vroeg om deze te initialiseren, wat ik niet gedaan heb omdat die schijf dan misschien enkel voor dat toestel kan gebruikt worden.
Hier de link voor het filmpje met oude unit er terug in, getest met dezelfde DVD als nieuwe unit, de DVD word na 20 sec herkent en afgespeeld: (het gekraak in begin en eind komt door mijn hand er op om schaduw te maken zodat je de laser beter zou zien):
https://1drv.ms/v/s!Am0nStJhF89CgwbTUI0uiEn5e3ja?e=6cUHGM
Dus de oude laser doet het beter dan de nieuwe maar niet goed.
Kan het met de regeling te maken hebben of moet de unit toch vervangen worden?

peter

Op de Laser zitten 2 potmeters, 1 voor normale bundel andere voor High intense laser. Je kan potmeters markeren voordat je ze wat verstelt, soms krikt dat de laser wel wat op voor betere detectie. Dus de "nieuwe" laser is niet zo nieuw...