pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE
Golden Member
Vond dit ook nog:
https://www.eevblog.com/forum/testgear/fluke-233-no-more-dead-battery-…
Daar staat dat de dataoverdracht met infrarood gaat zodra de display op de meter gemonteerd is. Zou daar iets mis kunnen gaan?
pa3gws
Dat IR klopt als ik met de camera van de telefoon kijk dan zie ik de IR led knipperen.
Als dat niet werkt gaat het display ook niet aan denk ik.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op maandag 1 juli 2024 19:25:27 schreef pa3gws[/message]:
Je zou haast gaan denken dat ze er bij Fluke bekend mee zijn en wat er met de meter loos is.
Niet enkel de 233, maar ook de 287/289 heeft een 'structureel' probleem. Daar hebben wij er ondertussen al een 10 tal van hersteld.
Robbe de Smet
update:
eventjes wat tijd gehad en nog wat testjes gedaan, geen idee in hoeverre die van jullie dit nog kunnen :
pa3gws
Controleer of de IR-communicatie tussen base module en display module goed werkt.
Werken de IR-zender en ook de IR-ontvanger?
Komt de ontvangen IR aan op de PCB en bij de chips?
pa3gws
Als de IR verbinding niet werkt dan gaat het display niet aan.
Getest met een stukje papier tussen base en display.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (30%)]
Robbe de Smet
Op dinsdag 2 juli 2024 12:18:13 schreef Bobosje:
Controleer of de IR-communicatie tussen base module en display module goed werkt.
Werken de IR-zender en ook de IR-ontvanger?
Komt de ontvangen IR aan op de PCB en bij de chips?
Daar ging ik dus verder opzoeken en idd, bij één van de onze zit daar het probleem. De "soort van puntlas" of baantje (zie filmpje onder) van de batterijhouder is los waardoor de verbinding met één van de IR diodes verbroken is. Heb zo goed en zo kwaad het kon een draadverbinding gelegd en opgelost.
filmpje onde de loep:
pa3gws
Die verbinding is hier nog in orde.
Hoe kan je verder controleren of het IR signaal aankomt?
Als het display al 1 cm van de base af is gaat hij al niet meer aan.
Robbe de Smet
pa3gws
In het display zijn de IR diodes in orde in de meter moet ik ze nog meten.
Wel zie ik de zendende IR led in de base oplichten.
pa3gws
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 2 juli 2024 14:01:19 schreef pa3gws:
Als het display al 1 cm van de base af is gaat hij al niet meer aan.
Eerlijk gezegd zie ik het nut niet van zo'n detachable uitlezing op deze manier. Via IR dus. Dat functioneert praktisch toch niet? Iemand bij fluke is de weg kwijt geraakt denk ik.
Als het BLE is zou het nog kunnen, je hangt de meter aan je te meten apparaat en je pakt het display en je kunt die uitlezen op een handigere plaats. Of op de plaats waar je iets moet bedienen of zo. Dat heeft wel toegevoegde waarde.
IR communicatie is tussen base en display met display attached (contactloos), RF communicatie wanneer display module uit de base wordt genomen.
pa3gws
De IR functie is alleen als het display op de base zit.
Als het display los is dan is er een RF verbinding als de meter aanstaat en je haalt het display er af dan zie je in dit geval een symbool dat aangeeft dar er geen RF verbinding is.
Robbe de Smet
Op dinsdag 2 juli 2024 14:21:59 schreef henri62:
[...] Eerlijk gezegd zie ik het nut niet van zo'n detachable uitlezing op deze manier. Via IR dus. Dat functioneert praktisch toch niet? Iemand bij fluke is de weg kwijt geraakt denk ik.Als het BLE is zou het nog kunnen, je hangt de meter aan je te meten apparaat en je pakt het display en je kunt die uitlezen op een handigere plaats. Of op de plaats waar je iets moet bedienen of zo. Dat heeft wel toegevoegde waarde.
eenmaal het diplay eruit is het een 'radio verbinding'... werkt tot 10m.
Als het display erin zit zou het de IR verbinding zijn, heb ik hier ook ergens gelezen en op verder gebouwd.
Het radiosymbooltje in de rechterbovenhoek geeft dit aan als het display los is. Die van mij kreeg ik in radio modus, en in IR modus ging hij in de fout.
Op dinsdag 2 juli 2024 14:21:01 schreef pa3gws:
Die zie ik niet maar zend die continu uit?
Het zal een bi-directioneel protocol zijn, bij het sync'en van base module en display module zal deze gebruikt moeten worden.
KGE
Golden Member
De ene IR 'diode' heeft als aanduiding DS20... de andere 'diode' heet Q20...
Meest waarschijnlijke is dat DS.. de infrarood LED (zender) is en de Q... de IR fototransistor (ontvanger).
@Robbe de Smet: Met dat losgescheurde baantje onder die batterijclip heb je al een mooi 'euvel' te pakken! Omdat de LED niet kan uitzenden krijgt het display niets binnen als hij aan de basis zit.
Hoe detecteert de basis dat het display er helemaal opgeschoven zit?
pa3gws
Op dinsdag 2 juli 2024 16:40:01 schreef KGE:
Hoe detecteert de basis dat het display er helemaal opgeschoven zit?
Het bereik van het IR is heel erg kort.
Als ik het display op een mm of 5 afstand heb dan communiceert het al niet meer.
Robbe de Smet
Het is inderdaad een kwestie van mm'ters wat de overname tussen IR en RF betreft. Deze kan terug aan de kalibrator, echt wel nauwkeurige toestellen die lang binnen hun specificaties blijven zonder dat ze gejusteerd moeten worden. Herstellen (buiten kleine reparaties) is niet onze hoofdbezigheid maar toch bedankt iedereen voor de input. Hopelijk krijgt Albert (pa3gws) ook zijn toestel in orde. Ook bedankt dat ik mocht mee surfen in je topic.
pa3gws
Is er uit te vinden of de basis wel RF uitzend?En welke freq. er gebruikt wordt?
Gevonden 2,4 Ghz. en mijn counter gaat maar tot 1Ghz. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (29%)]
Robbe de Smet
Dit (IR) zou je moeten zien bij de basis, bij het display zie je niks: tenzij die maar begint te communiceren als hij in de buurt is.