pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Is er uit te vinden of de basis wel RF uitzend?En welke freq. er gebruikt wordt?
Gevonden 2,4 Ghz. en mijn counter gaat maar tot 1Ghz. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (29%)]
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Dit (IR) zou je moeten zien bij de basis, bij het display zie je niks: tenzij die maar begint te communiceren als hij in de buurt is.
Zijn beide IR led's actief / zichtbaar in de smalle spleet wanneer display op de base wordt geschoven of tijdens een nieuwe sync volgens de manual?
pa3gws
Begrijpelijk, misschien dat het licht van beide IR led's in de smalle spleet van bovenaf te zien is met een camera op een hoge ISO stand of langere sluitertijd stand in een donkere omgeving.
Als ze beide oplichten dan kan het probleem daaraan niet liggen.
pa3gws
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb een hele mooie digitale spiegelreflex camera maar die ziet geen IR.
Ik heb een hele oude Nokia dumbphone en de camera daarvan ziet prima IR.
pa3gws
nonius
set SCE to AUX.
misschien dat het licht van beide IR led's in de smalle spleet van bovenaf te zien is met een camera
Evt. proberen om een geïmproviseerde lichtgeleider (stukje plexiglass van ca. 3-4mm dik) in de spleet te steken?
Ook al zou de transmissiefactor hiervan niet perfect zijn, mogelijk geleidt het voldoende IR-licht dat u het met een camera van buitenaf kunt bekijken. En door het afwisselend afdekken van de ene danwel de andere zijde van het plexiglass met een stukje ondoorzichtige tape is te bepalen of beide IR-LEDs werken?
[Bericht gewijzigd door nonius op (17%)]
Op woensdag 3 juli 2024 16:04:19 schreef pa3gws:
Ik heb een hele mooie digitale spiegelreflex camera maar die ziet geen IR.
Het IR-filter van de lens afschroeven misschien? 
Base openen en meten over de foto-transistor (of aan de hardware die eraan gekoppeld zit) of deze iets ontvangt van de display module wanneer de display module erop wordt geschoven of tijdens een nieuwe sync operatie, is dat simpel? 
benleentje
Golden Member
ik geloof niet zo dat de IR leds ook op 2,4ghz werken. Ik zou op de ontvanger 2 draadjes solderen en eens kijken wat je scope ermee kan. Voor IR denk ik eerder een paar kHz.
pa3gws
Op woensdag 3 juli 2024 19:06:02 schreef benleentje:
ik geloof niet zo dat de IR leds ook op 2,4ghz werken.
Het RF deel werkt op 2,4 Ghz. 
pa3gws
In de meter zit een 4 tal transistortjes met de aandudig 1.R en een T op zijn kant zie afbeelding.
Echt testen is wat lastig maar als ik ze alle 4 met de componenten tester van de scoop meet is er 1 die een afwijkend beeld geeft.
En die zit ook in het stukje bij IR deel.
Het kan zijn dat hij stuk is maar waarmee kan ik die vervangen en hoe kom ik aan 1 zo'n torretje. 
Als het een transistor is meet je dan 2 keer een diode overgang (ca. 0,65V) tussen b-e en b-c en een open verbinding tussen e-c, e-b en c-b (naar gelang het een NPN of PNP type is)?
pa3gws
Ik weet niet wat BCE is van de tor maar ik meet tussen de bovenste poot en de poot links onder 0Ω
Bij de andere 3 meet is een waarde.
Ik ga er eigenlijk van uit dat hij stuk is en wil hem vervangen.
Maar wat voor transistor is het ik heb een aantal transistortjes in huis en wel de BC807, 817, 818, 847, 848, 857, 858, 868 en 869.
Misschien is eentje ervan bruikbaar en pin compatible maar dan moet ik wel weten welke er in zit.
Kun je een scherpe foto van de smd posten (met de opdruk op de PCB erbij), kan misschien helpen in de zoektocht...
pa3gws
Scherper dan dit gaat het niet worden. 
Het gaat om Q106.
Als van al die dingen de pinout hetzelfde is meet ik tussen basis en collector 0Ω.
Overigens iemand enig idee wat dit voor transistor is of een link naar de datasheet?
Vermoedelijk gewoon een 1R smd code : 1R = MMBT5089 NPN General Purpose Amplifier
pa3gws
pa3gws
Uitgesoldeerd meet de transistor goed dus dat is de boosdoener niet.
Tenzij iemand nog een brainwave krijgt gaat hij terug naar de eigenaar.