nonius
set SCE to AUX.
Misschien toch eens wat minder snel in de pen klimmen maar in plaats daarvan de vele reeds gedane suggesties tot het doen van een simpel testje gewoon eens volgen?
We zitten ondertussen aan de 4e pagina van deze thread vol met speculaties, vermoedens en theorieën over iets dat met een simpel testje direct bevestigd of afgewezen kan worden.
Los daarvan zou ook de leverancier van de bank snel en simpel moeten kunnen vertellen of het lagere en onregelmatige toerental normaal gedrag is of niet. Oftewel, of het 'bug' of een 'feature' is.
Zonder testen en meten zit deze thread straks aan pagina 10 zonder dat u ook maar een steek verder gaat zijn gekomen.
Op donderdag 18 juli 2024 16:07:08 schreef benbijcircuitsonline:
[...]
maar dat had je kunnen weten als je het topic had gevolgd....
Goh, wat weet jij nou wat ik wel of niet volg?
Heerlijke verwijten weer. 
Success met je motortje verder he? 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 18 juli 2024 16:07:08 schreef benbijcircuitsonline:
[...]het gaat mij niet om de snelheid/rpm in zijn achteruit,
Maar eerder schreef je:
benbijcircuitsonline: het probleem, in reverse (linksom) gaat de motor maar tot maximaal 950 rpm
benbijcircuitsonline: ik heb nu op het moment 5 draaibanken, ze doen alle 4 net zo hard vooruit als achteruit draaien, behalve deze nieuwe van hbm, ik zie werkelijk de logica niet om een draaibank in de reverse halve snelheid te laten draaien.
Titel: draaibank vario maximale toerental 950 ipv 1900 ?
Dus dat deel van het probleem is opgelost ? Hoe heb je dat nu gedaan ?
Blijft over het 2e probleem van raar gedrag. Je weet nu hoe je het moet testen.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 18 juli 2024 10:17:07 schreef fred101:
[...]
Wil je dat uitleggen want ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld. Motoren is niet mijn forte,
Ik volg de weg van logisch nadenken
In elektuur stonden vaak van die schema's om bv een toon generator te maken. Daarin word voor een ander bereik een condensator in of uit geschakelt.
Ik hoor hier van andere mensen die een vergelijkbare draaibank hebben dat die ook in zijn achteruit minder toeren maken.
Dus als ander draaibanken hetzelfde doen is het geen toeval meer en dan zal er wel een schakeling zitten die bewust in zijn vooruit een ander toerental maakt.
IK weet natuurlijk ook niet precies hoe ze dat doen maar gezien de kleine print zal dat op een vrij simpele manier zijn opgelost.
Op donderdag 18 juli 2024 16:29:33 schreef nonius:
Misschien toch eens wat minder snel in de pen klimmen maar in plaats daarvan de vele reeds gedane suggesties tot het doen van een simpel testje gewoon eens volgen?
Daar ben ik het wel mee eens. IK heb al een paar keer gezegt draai gewoon aan die potmeters.
uit nieuwsgierigheid, doet die condensator of weerstand dan het toerental verlagen (doe maar een simpel antwoord hoor, niet te technisch want dat snap ik dan toch niet).
Ja die doet iets met het toerental. Maar dat verlaagde toerental doen ze niet voor niets en dat is ook niet probleem. Maar het kan zijn dat deze schakeling ook voor een deel het gedrag van de motor aanpast.
Maar zolang jij niet een keer aan die potmeters gaan draaien komen we nergens. Die potmeters zitten er niet voor niets en dat is om alles goed in te kunnen stellen.
Er kan ook fabrieksfout in jouw controller zitten maar dat weet je ook pas als je geprobeerd hebt om alles goed in te stellen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens mij heb je dan twee draden nodig. Een naar de schakelaar, een vanaf de schakelaar. Die eerste hoeft niet naar het PCB maar kan bv naar gnd of Vcc. Maar verder zou het mogelijk zijn dat ze zoiets doen om het RPM laag te houden. De enige reden die ik dan kan bedenken is dat deze motoren niet graag achteruit draaien. Mijn Emco motor draait beide kanten op het zelfde, mijn DIY draaibank ook.
benleentje
Golden Member
Volgens mij heb je dan twee draden nodig.
Dat kan maar daar gaat het toch ook niet om
. En ik denk dat dat het ook wel iets meer als enkel een weerstand of condensator is. Maar het gaat mij erom dat je ook zonder intelligentie dat kan oplossen.
fred101
Golden Member
Daar heb je gelijk in, ik snap nu wat je bedoeld, bedankt voor de toelichting. Dat kan de TS zo controleren.
nonius
set SCE to AUX.
[Benleentje] Daar ben ik het wel mee eens. IK heb al een paar keer gezegt draai gewoon aan die potmeters.
Ik doelde eigenlijk meer op tests als 'draai de aansluitdraden van de motor om' of 'probeer met een externe voeding' (of accu) de beide draairichtingen uit en kijk of er verschil in toerental zit. Meten met een voltmeter en ampèremeter in beide draairichtingen. 'Sluit eens een handboormachine aan als motor' (of een ander apparaat met universeelmotor maar zonder regelelectronica). Etc.etc.
Maar aan de potmeters draaien is ook een mogelijkheid (maar wel eerst met een permanent marker de originele posities op de potmeters aantekenen), maar zou niet het eerste zijn wat ik zelf zou uitproberen. Eerst gaat het er om te bepalen waar nu eigenlijk het probleem zit: de motor, de controller, de omkeerschakelaar, ... (of misschien is er zelfs wel helemaal geen probleem).
De strategie van 'verdeel en heers', een basisprincipe in het opsporen van problemen in de techniek.
Nogmaals, de behulpzame antwoorders hier kunnen speculeren en adviseren tot ze een ons wegen, maar zonder experimentele resultaten blijft het gissen
benleentje
Golden Member
Maar aan de potmeters draaien is ook een mogelijkheid (maar wel eerst met een permanent marker de originele posities op de potmeters aantekenen), maar zou niet het eerste zijn wat ik zelf zou uitproberen.
Wat is als eerst zou proberen hangt natuurlijk nauw samen met de klachten die er zijn maar ook dat andere gebruikers hier met een vergelijkbare draaibank geen problemen ondervinden.
Ik heb wel wat ervaring met het instellen van frequentie regelaars en daar kan een kleine verandering veel uitmaken. Op het werk hadden we een plasma snijder ook met gelijkstroom motoren maar daar zaten er per motor wel 15 potmeters. Als fabrikanten zoveel potmeters installeren is dat niet voor niets. Die procedure van instellen was wel ingewikkeld en daar moesten de motoren ook echt op 0 rpm stil blijven staan. Hier is het veel eenvoudiger en het zijn ook maar 5 potmeters.
Als we met die plasmasnijmachine problemen hadden waren het de koolborstels of versleten lagers of andere slijtage waardoor het zwaarder liep. Als het maar net even iets te zwaar ging zag je de aan het trillen van de motoren en het je i.p.v een recht snijlijn een lijn met kleine golfjes erin.
Op donderdag 18 juli 2024 17:22:22 schreef Bianca:
[...]Goh, wat weet jij nou wat ik wel of niet volg?
Heerlijke verwijten weer.Success met je motortje verder he?
last van de warmte ofzo ?
benleentje, nonius en andere, dat ik nog niet aan de potmeters heb gedraaid of de motor ompolen is omdat de motor en de elektronica nu los ligt en dat test niet zo makkelijk, ik wou dat pas gaan doen als ik de motor weer op de draaibank gemonteerd heb, dan is het wat makkelijker testen, dus vandaar dat ik nog niets getest heb.
ik ga morgen beginnen met de motor weer terug te monteren en ga dan al jullie adviezen uitvoeren, hoop dat ik morgenavond al iets kan melden hier.
btw, hbm heeft gereageerd en zegt dat het normaal dat ie halve toeren draait in zijn achteruit, alleen zeggen ze niet WAAROM die halve toeren draait in zijn achteruit.
verder heeft hbm niet gereageert op het vreemde gedrag in zijn achterui waaronder veel meer motorbromgeluid, en de motor tegenhouden en dan loslaten en dan gaat ie ff flink in de toeren, dat doet ie in zijn vooruit allemaal niet.
de motor zal het wel niet aan kunnen om 1 of andere reden.
elke conventionele draaibank zonder vario draait net zo veel toeren in de vooruit als achteruit.
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (13%)]
Koolborstels/ collector lijkt netjes.
Is volgens mij al eerder gevraagd hoe loopt de bank mechanisch ?
Motor loskoppelen en gewoon met de hand voelen hoe eea draaid in beide richtingen.
Je kan voor Forward/Reverse ook de draden op de schakelaar wisselen.
Even een duidelijke foto (s) plaatsen zodat draadkleur en contactnr goed te zien is.
Waar staat de draaibank ?
Misschien een forum lid in de buurt die wel even wil helpen.
Op donderdag 18 juli 2024 20:16:47 schreef HD13:
Koolborstels/ collector lijkt netjes.
Is volgens mij al eerder gevraagd hoe loopt de bank mechanisch ?Motor loskoppelen en gewoon met de hand voelen hoe eea draaid in beide richtingen.
Je kan voor Forward/Reverse ook de draden op de schakelaar wisselen.
Even een duidelijke foto (s) plaatsen zodat draadkleur en contactnr goed te zien is.Waar staat de draaibank ?
Misschien een forum lid in de buurt die wel even wil helpen.
de mechanisch is alles soepel/goed, draaibank spindel/hoofdas loopt soepel linksom/rechtsom.
de motor zelf loopt soepel linksom/rechtsom.
woon in hilversum, als er iemand in een straal van 50 km wil helpen dan gooi ik de motor en elektronica in de auto en kom ik naar je toe.
benleentje
Golden Member
btw, hbm heeft gereageerd en zegt dat het normaal dat ie halve toeren draait in zijn achteruit, alleen zeggen ze niet WAAROM die halve toeren draait in zijn achteruit.
OK dat weten we ook weer. HEt waarom is ook niet zo belangrijk. IK weet ook geen enkele toepassing waar dat voor nodig is.
is omdat de motor en de elektronica nu los ligt en dat test niet zo makkelijk,
Ja dat is logisch.
Als je draden gaat omdraaien zou ik dat zo dicht mogelijk bij de motor doen.
woon in hilversum, als er iemand in een straal van 50 km wil helpen dan gooi ik de motor en elektronica in de auto en kom ik naar je toe.
Toch is de motor los testen niet helemaal hetzelfde als zoals dat nu in de draaibank zit. En dat komt omdat je motor nu in closed loop aangesloten is. De sensor die nu op de as zit is de een belangrijk onderdeel. Dat overcompenseren is ook meer typisch voor zo een closed loop regeling wat net niet goed is. Dus vandaar dat ik ook nog steeds geloof in de potmeters
.
IK zou eerst alle stappen die we voorgesteld hebben eens uitproberen en als dat niets oplevert kan je altijd verder kijken.
Op donderdag 18 juli 2024 21:11:01 schreef benleentje:
Toch is de motor los testen niet helemaal hetzelfde als zoals dat nu in de draaibank zit. En dat komt omdat je motor nu in closed loop aangesloten is. De sensor die nu op de as zit is de een belangrijk onderdeel. Dat overcompenseren is ook meer typisch voor zo een closed loop regeling wat net niet goed is. Dus vandaar dat ik ook nog steeds geloof in de potmeters
.
goed dat je die closed loop ff meld want daar had ik nog niet eens aan gedacht met het eventueel buiten de draaibank om te testen, dus MOET de motor wel eerst in de draaibank om te testen.
ik hoop morgenavond meer te kunnen vertellen.
benleentje
Golden Member
dus MOET de motor wel eerst in de draaibank om te testen.
Je kan wel eventueel testen zonder de sensor aangesloten. Maar dat zou ik pas later doen. Eerst maar al die anders stappen doornemen. En als het niet goed komt dan maar eens zonder sensor testen.
Al weet ik niet zeker of die sensor wel voor de terugkoppeling is, het zou kunnen. Meestal zijn deze regelaars alleen uitgerust met IR compensatie, de stroom wordt gemeten en daar wordt op geregeld.
Ik vermoed dat de sensor dient om het toerental op het display te tonen, maar kan het mishebben hoor.
Op donderdag 18 juli 2024 23:19:57 schreef Lambiek:
Al weet ik niet zeker of die sensor wel voor de terugkoppeling is, het zou kunnen. Meestal zijn deze regelaars alleen uitgerust met IR compensatie, de stroom wordt gemeten en daar wordt op geregeld.Ik vermoed dat de sensor dient om het toerental op het display te tonen, maar kan het mishebben hoor.
de sensor zit aangeloten op het voedings gedeelte, zie foto met pijl, weet niet of je dat iet verduidelijkt ?
nonius
set SCE to AUX.
Die drie draden van de sensor (J1) worden waarschijnlijk gelijk doorgelust naar J2 (zelf even verifiëren aan de onderkant van de printplaat). Waar gaat J2 naar toe? Als het naar de toerentaluitlezing is, dan wordt de RPM-sensor dus alleen daarvoor gebruikt, niet voor aansturing van de motor.
[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]
Op donderdag 18 juli 2024 23:54:03 schreef nonius:
Die drie draden van de sensor (J1) worden waarschijnlijk gelijk doorgelust naar J2 (zelf even verifiëren aan de onderkant van de printplaat). Waar gaat J2 naar toe? Als het naar de toerentaluitlezing is, dan wordt de RPM-sensor dus alleen daarvoor gebruikt, niet voor aansturing van de motor.
J2 gaat naar de toerenteller display.
uit nieuwsgierigheid, hoe werkt de toerental bewaking/compensatie dan, of heeft die niets te maken met deze sensor ?
[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
uit nieuwsgierigheid, hoe werkt de toerental bewaking/compensatie dan
Zie de post van Lambiek, een paar posts hierboven:
[Lambiek]Meestal zijn deze regelaars alleen uitgerust met IR compensatie, de stroom wordt gemeten en daar wordt op geregeld.
of heeft die niets te maken met deze sensor ?
De motorregelaar maakt geen gebruik van het signaal van de RPM-sensor. Het signaal van de RPM-sensor wordt gebruikt voor de uitlezing van het toerental.
Op vrijdag 19 juli 2024 00:13:16 schreef nonius:
[...]Zie de post van Lambiek, een paar posts hierboven:
[...]
[...]
De motorregelaar maakt geen gebruik van het signaal van de RPM-sensor. Het signaal van de RPM-sensor wordt gebruikt voor de uitlezing van het toerental.
ok, duidelijk.
ga mijn mandje opzoeken, slaapse allemaal.
Laat ik dan maar het schema erbij zoeken:
Ik zie hier geen enkele terugkoppeling van de motor naar de regelaar, dus van een echte regeling is hier dus geen sprake.
De omkeerschakelaar zelf doet volgens mij verder niet meer dan het ompolen van de motor voor de andere richting.
Wel zie je dat er extra draden van de omkeerschakelaar SA1 naar het filterbord en de regelaar gaan. Deze staan uiteindelijk parallel aan de loper en 1 van de uiteinden van de potmeter, dit zou verband kunnen houden met de halve snelheid.
Het kan natuurlijk ook dat de schakelaar tijdens het schakelen de motor naar 0 toeren stuurt door de loper naar 0v te trekken.
Maar zonder schakelschema van deze specifieke schakelaar blijft dat alles speculatie.
Beperkte handleiding van de regelaar:
ZX32 VF JYMC Variable Speed DC Motor Controls.pdf
En een uitgebreidere beschrijving van een familielid van deze regelaar, met beschrijving van de functie van de potmeters:
Er is wel degelijk sprake van terugkoppeling, maar niet via de sensor.
Er zit op de regelaar een grote weerstand die diest doet als shunt, daar mee wordt de stroom gemeten doormiddel van de spanningsval over de weerstand. Die spanning wordt hier gebruikt als terugkoppeling. Als de motor zwaarder belast wordt, dan wordt de motor bij geregeld zodat het toerental gelijk blijft.
Deze manier van regelen wordt IR compensatie genoemd.