nonius
set SCE to AUX.
Die hockey-puck thyristors zitten als het goed is in een flink koellichaam, uit twee van elkaar geïsoleerde delen. Houd er rekening mee dat deze twee delen voldoende hard moeten klemmen, de thyristor moet als het ware mechanisch 'onder druk' staan. De preciese waarde zal vast wel terug te vinden zijn in de datasheet ervan. In elk geval, wel een puntje dat van belang is bij het terug in elkaar zetten.
Meer uitleg: https://www.dynexsemi.com/Portals/0/assets/downloads/DNX_AN4839.pdf
[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]
MGP
LDmicro user.
Op maandag 12 augustus 2024 21:27:52 schreef 240diesel:
Sorry voor de soms late reacties. Ik ben tegenwoordig door overlijden van mijn vader ook mantelzorger, dat is mooi om te doen maar zorgt er wel voor dat ik niet op alle fronten de ballen hoog kan houden.![]()
Geen probleem, daar weten wij alles van, mijn vrouw is dat voor 2 familieleden (moeder en tante).
Het blijktvdus geen simpele aan/uit schakeling te zijn maar ook een toerenregeling.
Dat hadden we al door
dat is een vermogen pwm regeling, daarmee kan de sturing de motorsnelheid regelen.
Ik weet niet wat je hebt van meettoestellen maar je zou eens de spanning op de gates moeten meten als de schakeling in de fout gaat, best met een scoop maar je zult er waarschijnlijk geen hebben, dan maar een voltmeter gebruiken.
De spanning zou 0 volt moeten bedragen, gemeten op de kathode en de gate, als die tussen de 2 en 5Vdc is het vermogengedeelte goed en komt er sturing op de gates.
In het eerste geval (0Vdc)is een defecte thyristor de mogelijke oorzaak of de condensator en in het 2 geval (2-5Vdc) zit de fout op de stuurprint.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]
Het blijktvdus geen simpele aan/uit schakeling te zijn maar ook een toerenregeling.
op de 3e foto zit een schroef los met een faston eraan, ik neem aan dat dit is van het demonteren. zo niet kan dat je oorzaak weleens zijn..
Ieder wederom hartelijk dank, ik snap lang niet alles maar door in en uitzoemen op alle aangeboden info krijg ik langzaamaan wel meer gevoel bij de materie. Ik heb eens een 600A zekering opgeblazen in een heftruck, staande in een donkere hal en dat dat de bliksem in de heftruck was geslagen, het zijn inderdaad geen misselijke vermogens die gestuurd worden. Daar heb ik dus wel respect voor.
Ik zal voor de aardigheid eens meten hoeveel ampère de motor trekt bij volle toeren over het hydraulische overdukventiel persen.
MGP, bedankt voor je hulp en begrip, ik heb wel een scoop en zal die bij gelegenheid eens aansluiten zoals voorgesteld, ben benieuwd!
Testman, excuses, de eerste 3 foto's heb ik gemaakt van losse onderdelen welke nog voorhanden zijn in ons magazijn, dit omdat ik dan wat duidelijker de nummers van diverse onderdelen kon noteren.
Ik weet niet wat voor scoop je hebt, maar zet hem niet met eventuele metalen behuizing op metalen delen van het chassis. En gebruik 1:10 probes.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het blijkt dus geen simpele aan/uit schakeling te zijn maar ook een toerenregeling.
Dat is wat ik ook al in mijn vorig post meldde.
Om een chopper te laten werken moeten de thyristoren continue geschakeld worden anders kunnen ze niet doven.
Het ontwerp moet er op aangepast worden dat bij een minimale/maximale duty het juiste toerental/vermogen uit de aangesloten motor gehaald kan worden.
Over de montage van die thyristors: waarschijnlijk moet er koelpasta tussen. Maar omdat het een oud beestje is kan het ook zijn dat er mica plaatjes tussen zitten of iets dergelijks. Of ze zijn niet geisoleerd maar de hele ophanging.
Dit soort thyristor choppers zijn tot duizenden amperes in gebruik (geweest). Ik geloof in de 1600/1700 series locomotieven (iets van 2500A dik 4 MW by 1500-1800V).
MGP
LDmicro user.
Op maandag 12 augustus 2024 23:22:50 schreef henri62:
...
Dit soort thyristor choppers zijn tot duizenden amperes in gebruik (geweest). Ik geloof in de 1600/1700 series locomotieven (iets van 2500A dik 4 MW by 1500-1800V).
Dat waren meestal GTO's (gate turn-off thyristor), makkelijker aan te sturen op DC.
Op dinsdag 13 augustus 2024 00:14:00 schreef harry64:
Geen goedkoop geval zo rond de 275US$
Ik vind dat spotgoedkoop tov het geheel 
[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]
nonius
set SCE to AUX.
Geen goedkoop geval zo rond de 275US$
Zat me eventjes achter m'n oren te krabben bij het lezen van bovenstaande. Toen ik gisteren naar de datasheet van de thyristor 965-53428 (IR, International Rectifier) gezocht had zag ik een prijs van rond de 85 US$. Dat vond ik meevallen, vergeleken met de prijzen van hockey-puck thyristors die ik ooit nodig had:
https://maraindustrial.com/cart/electrical/semiconductors/965534289001…
Overigens, ik demonteer dergelijke thyristors ALLEEN wanneer ik zeker ben dat ze defect zijn, vanwege de hele procedure die er bij komt kijken om ze met de juiste mechanische voorspanning opnieuw te monteren.
KGE
Golden Member
Op maandag 12 augustus 2024 23:22:50 schreef henri62:
[...]
Over de montage van die thyristors: waarschijnlijk moet er koelpasta tussen. Maar omdat het een oud beestje is kan het ook zijn dat er mica plaatjes tussen zitten of iets dergelijks. Of ze zijn niet geisoleerd maar de hele ophanging.
Zeker geen gewone koelpasta gebruiken! Er is speciale geleidende zinkpasta voor! De enige vermogensverbinding wordt gevormd door de platte metalen oppervlaktes!
nonius
set SCE to AUX.
Als er origineel geen koelpasta zat zou ik het sowieso niet gebruiken.
De thyristors/koellichamen waar ik persoonlijk ervaring mee heb bestonden, zoals eerder gezegd, uit twee delen (ééntje op kathode, andere op anode) die met 4 flinke bouten de thyristor inklemden. Tegelijkertijd waren deze twee koelblok-helften electrisch van elkaar geïsoleerd (anders kortsluiting tussen K en A).
Voor warmtetransport tussen thyristor en koelblok werd uitsluitend vertrouwd op het vlakke & gepolijste oppervlak van de thyristor en idem van het koelblok.
Ondanks de mooie naam 'thermische pasta' is het nog steeds een zeer slechte warmtegeleider, alleen een beetje minder slecht dan lucht. Probleem is ook dat de meesten véél te veel pasta toevoegen (met de gedachte, 'als een 'beetje' goed is, dan zal 'veel' wel beter zijn).
Voor optimale warmtegeleiding is het allerbeste een metaal-op-metaal contact, met gelepte montagevlakken op koelblok en thyristor. Leppen levert een vlak oppervlak met een lage ruwheid.
(Teveel) koelpasta kan het metaal-op-metaal contact reduceren en zo de thermische weerstand verhogen. Ook niet onbelangrijk: evt. koelpasta netjes uitsmeren tot een dunne, doorschijnende, egale, gelijkmatige film.
Lang verhaal kort: thyristor precies zo terugmonteren zoals hij zat (geen 'verbeteringen' aanbrengen met bijv. koelpasta, als dat er voorheen ook niet zat), en onder de juiste mechanische spanning.
KGE
Golden Member
Deze pasta is voor thyristoren e.d. die elektrisch verbinding maken met het koeloppervlak.
Goedenavond, het probleem met de Komatsu is opgelost.
Jammergenoeg niet via de "wetenschappelijke weg" door metingen met occiloscoop maar gerepareerd door ervaring.
Wat was het geval; mede door vakantieperiode heeft werkgever er een extern deskundige naar laten kijken. Hij heeft de condensator vervangen voor een exemplaar uit de gebruikte onderdelen bak. De aluminium scheidingsplaat tussen het onderste en bovenste deel van de condensator had brandsporen.
Helaas werkte de schakeling toen nog steeds niet, hij heeft beide kleinere thyristors aangewezen als verdacht en die zijn door mij vervangen door twee nieuwe.
Toen werkte alles voor 5 seconden weer zoals het hoort.
De extern deskundige is heeft toen een nieuwe thyristor vervangen voor een ander merk nadat hij door meting vaststelde dat de 5 seconden oude thyristor doorgeslagen was.
Nu werkt alles weer naar behoren.
Wat heb ik er zelf nu van geleerd??
Als je voldoende onderdelen hebt kan je net zolang wisselen tot je een gelukstreffer hebt. Flauw, nu doe ik de goede man tekort maar zo voelde het wel een beetje 
Ik had jullie moeite graag beloond met wat mooie scoopbeelden maar die kan ik nu dus helaas niet leveren.
Beetje suf einde na zoveel meedenken, sorry maar het is niet anders.
Nogmaals iedereen bedankt, groet Jan