Hey Arjan,
Mooie dino !
Ik ben wel geïnteresseerd in die tekening ! Waar heb je die gevonden ? Kan je die eventueel posten ?
Uit welk materiaal is die dino gemaakt en met welke frees (diameter) gefreesd ?
Ik werk ook met MACH, kan ik iedereen aanbevelen - professionele soft, is de investering meer dan waard !
En oefening baart inderdaad kunst, zoals met elke software is er een leercurve.
Beste groeten,
Peter.
http://www.robio.be/cnc/final/
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Arjan, bewonderenswaardig werk, echt.
Lijkt wel 3D modelling, of niet? Kan je er wat meer over kwijt? En van waar heb je die MAch3 software?
Hoe werkt dat pakket?
Welke uitvoer?
- - big bang - -
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik zou graag ook weten met welke progje hij die printjes zo maakt, ik wil het namelijk ook zo gaan doen met mijn vandaag min of meer afgekomen plotter.
(de X en Y as werken, ik moet alleen nog een dingetje erop zetten waarmee ik koper van printplaat af kan branden, maar dat lukt wel.)
Ik heb net even Eagle gedownload, maar wat een gedoe is dat met die library's enzo, daar wordt je toch hartstikke ziek van? Ben je volgens mij meer met boekhouden bezig dan met printplaten maken. Gangbare onderdelen als een BF900, of een bc546 zitten er niet eens in, alleen het echte standaardspul. 
Wat is de grootste aanrader om mee te werken?
(ik heb multisim 7, kan ik daar niet iets mee?)
Ik gebruik nog steeds Target 3001 v12 voor mijn printontwerpen http://www.ibfriedrich.com/
Een eenvoudig intuïtief te gebruiken programma. Gratis demo versie te downloaden tot 100 pins.
Target heeft standaard een 'isolation milling' sub-programma voor de generatie van de freespatronen rond de printbanen en het boren van de gaatjes. De output is HPGL of rechtstreeks G-code.
MACH vind je hier : http://www.machsupport.com/
Uitvoer : Step en Dir signalen via de printerpoort voor het aansturen van je XYZ stepperdrivers.
Gratis demo tot 1000 G-code lijnen.
rimco
Digitaal - Mijn ding :P
Op 15 oktober 2006 21:29:49 schreef (Z)weetvoetje:
...
Ben je volgens mij meer met boekhouden bezig dan met printplaten maken. Gangbare onderdelen als een BF900, of een bc546 zitten er niet eens in, alleen het echte standaardspul.
als je de zoekfuntie voor components goed beruikt zal je die bc546 weel vinden. ik zoek altijd met *'tjes dus:
*bc546*
en voor de BF900, waar ik, net als meer onderdelen, nooit van gehoord heb, kan je extra libraries zoeken,
of eenzelfde component met dezelfde layout gebruiken.
edit:
en voor g-code te maken kan je: easygcode gebruiken, is freeware, ergens te downloaden.
of wachten tot ik mijn eigen versie g-code maker af heb.
hij kan nu al bottom layers en gaatjes goed verwerken, al ben ik niet zeker van mijn codegebruik.
neem bijvoorbeeld een stukje gegenereerde code:
G71
G94 600
G00 X0.000000 Y0.000000 Z50.000000 M06
G00 Z10
G00 X6.223300 Y49.763500
G01 Z1.000000
G01 X6.750000 Y49.763500
G01 X6.960900 Y49.552600
G01 X6.960900 Y48.815100
G01 X6.012400 Y48.815100
G01 X6.012400 Y49.162800
G01 X6.012400 Y49.415700
G01 X6.012400 Y49.552600
G01 X6.223300 Y49.763500
G00 Z10
G00 X6.960900 Y44.348500
G01 Z1.000000
G01 X6.750100 Y44.137700
G01 X5.443700 Y44.137700
wie kan hier iets over de correctheid zeggen?
(al maak ik toch mijn eigen g-code verwerker voor een pic)
ik moet bijvoorbeeld nog uitzoeken of regelnummers met de N00, N01 enz. notatie standaard is.
[Bericht gewijzigd door rimco op ]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 15 oktober 2006 20:31:43 schreef Peter184523:
Hey Arjan,Mooie dino !
Ik ben wel geïnteresseerd in die tekening ! Waar heb je die gevonden ? Kan je die eventueel posten ?
Uit welk materiaal is die dino gemaakt en met welke frees (diameter) gefreesd ?Ik werk ook met MACH, kan ik iedereen aanbevelen - professionele soft, is de investering meer dan waard !
En oefening baart inderdaad kunst, zoals met elke software is er een leercurve.Beste groeten,
Peter.
http://www.robio.be/cnc/final/
Ik heb je alles via mail gestuurd...
Het was eigenlijk deze Dino:
maar ik heb hem verkleint tot materiaaldikte 3 mm
en gefreest met een 1,4mm frees...
Arjan Swets
Op 15 oktober 2006 21:23:29 schreef big bang:
Arjan, bewonderenswaardig werk, echt.
Lijkt wel 3D modelling, of niet? Kan je er wat meer over kwijt? En van waar heb je die MAch3 software?
Hoe werkt dat pakket?
Welke uitvoer?- - big bang - -
Het is een soort 3D puzzel...
MACH 3 is van artsoft : http://www.machsupport.com/
en het is besturings software voor cnc machines tot 6 assen.
deze software bestuurt de machine. maakt de pulzen die de stappenmotors laten stappen...
laat zien waar de machine is ..
De invoer in dit programma is eigenlijk G-code, en de uitvoer is je werkstuk.
Dus dit is een heel belangrijk stukje software...
daarnaast heb je honderde pakketten waar G-code uitkomt...
bijvoorbeeld : http://www.artcam.com/videos/index.htm (bekijk de filmpjes eens!)
of deze : http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/vcp/vcp_index.htm
En bijvoorbeeld met artcam maak je een G-code file aan. Voor bijvoorbeeld een 1,5mm frees.
die laad je in MACH3, doe een 1,5mm frees in je machine.
met de hand x,y,z van de machine goed zetten...
dan RUN.. en hopen dat je niets verkeert heb gedaan... 
Arjan Swets
Op 15 oktober 2006 15:29:01 schreef rimco:
ik ben bezig met de ontwikkeling van een eigen programma die de stappen serieel aan een pic kan doorgeven, simpel VB.
maar Luberth ( http://cstep.luberth.com/PStep.html )
heeft toch al iets met een PIC welke je serieel aanstuurt?
of ben je iets heel anders aan het maken???
rimco
volgens mij lijkt het wel erg daarop, maar ik maak vaak zelf iets zodat ik er nog wat van leer.
en ik weet nu zeker dat de g-code die uit mijn g-code maker van eagle, dat die werkt zoals ik wil.
ik ga trouwens ook een 18F452 gebruiken als ik 1/8'ste microstepping wil gaan gebruiken. (als mijn mechanische opbouw dus hier iets aan heeft)
en anders een 18F242 of misschien wel nog simpeler met een 16F628a.
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
G71 moet dat niet G17 zijn? (bewerkingen in het X,Y vlak)
G94 600, er van uitgaande dat 600 de voeding is moet er nog een F voor.
en M6 is een gereedschap wissel maar je geeft geen gereedschap nummer
rimco
G71 is voor metrisch programmeren (mm ipv inch ofzo)
G94 zou mm/min feedrate moeten zijn.
en over die M6 zat ik al te twijfelen, ik moet toch handmatig wisselen.
en wat hebben G17 G18 en G19 eigenlijk voor nut? ik doe toch altijd in alle 3?
G90 zal ik ook nog wel moeten gebruiken voor absolute coordinaten
bron:
http://www.desktopcnc.com/g_code_mill.htm
http://www.desktopcnc.com/m_code_mill.htm
wikipedia was maar beknopte info
Jouke
G71 is voor metrisch programmeren (mm ipv inch ofzo)
of G21, weet zo niet welke vaker word gebruikt.
G94 zou mm/min feedrate moeten zijn
neemt niet weg dat het F600 moet zijn.
over die M6 zat ik al te twijfelen, ik moet toch handmatig wisselen
moet je het ook gebruiken anders voert hij geen gereedschap correctie uit
G17,18,19 zijn ook voor de correctie
G41,42 links of rechts, moet hij wel weten welk vlak.
rimco
dus als de correctie naar een kant aan staat, in een bepaald vlak, dan blijft hij aan 1 kant van de lijn...
dus loodrecht op de richting bijv. 1 mm naar links.
maar de frees weet nooit welke kant het object is,
dus moet je zelf zorgen dat je altijd bijv. met de klok mee om het echte object heen freest?
kolos
Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
Op 16 oktober 2006 15:49:14 schreef Jouke:
[...]
of G21, weet zo niet welke vaker word gebruikt.[...]
neemt niet weg dat het F600 moet zijn.[...]
moet je het ook gebruiken anders voert hij geen gereedschap correctie uitG17,18,19 zijn ook voor de correctie
G41,42 links of rechts, moet hij wel weten welk vlak.
g17 g18 en g19 zijn voor het werken in resp het XY XZ en YZ -vlak. Je kan natuurlijk altijd circulair frezen in het XY-vlak, maar als je onder G18 werkt is deze interpolatie in het XZ-vlak. Hiermee kan je dus een 'bobbeltje' (tsja, ik heb er ook geen betere naam voor) maken die rond is (afhankelijk van je freesvorm) en bovenop je xy-vlak staat.
bij (sommige) besturingen kan je, nadat je bijvoorbeeld een gat geboord hebt en op -50 in je materiaal zit, rustig een g00 x15 y20 z5 geven, zonder dat je boor bij de buren ligt. Als hij onder G17 aan het werk is doet hij eerst de beweging haaks hierop (de z-as dus) en loopt dan naar z'n x en y coordinaten.
rimco
et wordt steeds duidelijker, maar ik heb ook wel eens gezien dat er na een G01 alleen nog maar X en Y's komen, ok.
maar hoe weet de machine welke x en y paren bij elkaar horen, en dus niet eerst x en dan bijv y om en om doet? gewoon per regel 1 paar?
die xy plane is dus wel handig, dat hij dan eerst Z doet, maar dat is dus ook per regel?
en wat wordt vaak als (0,0,0) gezien?
ik dacht aan een punt op het werkvlak, dus op het werkvlak de linkeronderhoek bijvoorbeeld.
maar nu zie ik steeds vaker negatieve coordinaten, wat is dan standaard de (0,0,0) coordinaat?
kolos
Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
een g-code programma wordt in 'bloks' verdeeld. Hierin staat een instructie met de bijbehorende parameters. het end of blok (EOB) teken is vaak de: ; (puntkommma)
de regels:
g01 x10. y10. ; EOB
en
G01 x10.; EOB
y10.; EOB
geven dus twee verschillende bewegingen. De eerste loopt direct naar x10 y10 in een rechte lijn, de tweede gaat eerst naar x10 en ziet in de volgende regel dat hij hiervandaan naar y10 moet.
de 'standaard 0,0,0' is het punt waarvan de machine denkt dat dit het nulpunt is wanneer hij wakker gemaakt wordt. Vaak nult een machine zichzelf dan, soms moet de operator dit doen.
Met behulp van de werkstuk-offsets (g54 ... g59) kan je dan dit werkpunt verleggen. Bijvoorbeeld g55(0,0,0) is de linkerbovenhoek van je vaste bek van de klem en g56(0,0,0) staat 10 mm buiten het nulpunt van je eventuele 4e as. Dit is allemaal vrij programmeerbaar.
Probeer er eens een goed boek over te vinden, doe als het even kan wat ervaring op met een cnc-machine en wees vooral nieuwsgierig en probeer alles te weten 
rimco
kan je een voorbeeld geven hoe je die g54 tot g59 kan gebruiken? hoe ze ingesteld worden, of hoe ze daarna gebruikt worden, zodat de machine weet welke hij moet gebruiken, en waar bijv die g54 coordinaat ligt?
en boeken, boeken, tja ik ben meer van de digitale wereld, heb er dan ook wel over gezocht, maar echte g-code info is moeilijk. een echte frees zal er pas zijn als ik klaar ben, of ik op de TUe volgend jaar zit.
maar leren doe ik graag (anders zou VWO toch niet lukken)
nu weer een stukje code gevonden van een milling sim op pscode.com
:
N1(File : 3AX.nc)
N2(Ball cutter D=10.00)
N3(Offset=0.00 LACE CENTER)
N4G1Z200
N5G55X-100Y-100Z100
N6T06M06F800S1800
N7X-108.687Y2.500Z120.000G00
N8Z17.949G00
N9Z7.949G01F800
N10X-71.527Z7.946
N11X-71.128Z7.917
N12X-70.728Z7.856
N13X-70.329Z7.760
N14X-69.929Z7.629
N15X-69.529Z7.458
N16X-66.932Z5.970
N17X-64.722Z5.961
dat is weer een stuk anders, maar de N-nummering is dus wel standaard, zal ik ook eens naar kijken
Jouke
bij (sommige) besturingen kan je, nadat je bijvoorbeeld een gat geboord hebt en op -50 in je materiaal zit, rustig een g00 x15 y20 z5 geven, zonder dat je boor bij de buren ligt. Als hij onder G17 aan het werk is doet hij eerst de beweging haaks hierop (de z-as dus) en loopt dan naar z'n x en y coordinaten.
dan moet je wel met een cyclus boren
edit:
die offset`s vul je op de machine in
en in het programma roep je met een G-code één van die ofsets op.
[Bericht gewijzigd door Jouke op ]
rimco
hoeveel gereedschappen kunnen er gebruikt worden icm M06? en dan gewoon ene elkel getal, of net als bij de feedrate een F of iets? welke voorvoegsels zijn er eigenlijk nog meer dan F, X, Y en Z ( M en G ook als je ze meetelt)?
Op 17 oktober 2006 16:09:19 schreef rimco:
hoeveel gereedschappen kunnen er gebruikt worden icm M06? en dan gewoon ene elkel getal, of net als bij de feedrate een F of iets? welke voorvoegsels zijn er eigenlijk nog meer dan F, X, Y en Z ( M en G ook als je ze meetelt)?
M06 Tool change
Function: Halt for tool change
Example:
M06 T1 ; Stops with a prompts for change to tool 1
; and changes to the tool 1 coordinate offset
Notes:
This is essentially the same as M00, but with a prompt to tell the user which tool is being requested. Registered users may program their own, more sophisticated routines for automated tool changes here.
The T word is required with M06. It may also be placed on any program line to change the tool offset without pausing the program.
If the tool turret index line is enabled, M06 will not prompt the user, but activate the turret index line briefly instead. The default time period is two seconds, the maximum period is 120 seconds.
The delay period for the turret index line is set in the ini file or the configuration menu under the General heading.
Comments included in the block containing M06 are displayed within the prompt that is raised. A vertical bar, '|' can be used to force a new line. This feature is a convenient method of presenting instructions to the machinist at runtime.
Jouke
en dit is dan in grote lijnen ook alleen van toepassing op turbocnc.
meestal start M6 een macro of onder programma die de machine naar
een wissel positie stuurt, en/of een wisselaar aanstuurt.
en het aantal gereedschappen is afhankelijk van hoeveel plaatsen er
zijn vrij gemaakt in de software (bij mach3 255)
rimco
is de N-nummering standaard noodzakelijk? of alleen bij subroutines gebruikt?
en wat denken jullie van dat laatste stukje code? nog meer anders?
en chopper, bedankt voor het nieuwe leesvoer:P
zou ik ook gewoon de eindschakelaars kunnen gebruiken als home positie? dus gewoon volledig Z-omhoog, Y-links en X-onder?
is een block automatisch maar 1 regel, of echt per ; gescheiden?
Jouke
is de N-nummering standaard noodzakelijk? of alleen bij subroutines gebruikt?
hangt van de software/machine af sommigen doen er niks mee
anderen kunnen niet zonder er zijn ook die zelf nummeren
en wat denken jullie van dat laatste stukje code? nog meer anders?
ik vind het bagger in N4 beginnen ze met eenG1 naar Z200.
dat zou een verspanende bewerking moeten zijn.
dan had de spindel moeten draaien (M3 S1000 of zo)
en had een voeding (F) moeten hebben nu blijft hij stil staan.
N6 geeft wel een spindel toerental maar hij word nergens gestart (M3)
N6 en N7 G0 staat achter aan, is onoverzichtelijk
en maar de vraag wat de besturing er mee doet in deze regel uitvoeren of de volgende
zou ik ook gewoon de eindschakelaars kunnen gebruiken als home positie? dus gewoon volledig Z-omhoog, Y-links en X-onder?
hangt van de software af meestal wel.
is een block automatisch maar 1 regel, of echt per ; gescheiden?
bij pc software meestal per regel(enter?) bij machines bijna altijd EOB