Hoihoi
Michel
Op vrijdag 23 augustus 2024 22:06:58 schreef revado:
Misschien kan je dit, zover nog niet gedaan, eens proberen.
Dat reset het hele geheugen.
[bijlage]
Inderdaad ook dat gedaan. Helaas.....
ik vind het wel gek. non volatile memory. Onhoudt wel zolang hij aan staat. Maar een paar minuten uitzetten is alles weg. Ook fm zenders.....gek....
Kan nog alles rond de uc checken, maar van sommige lijnen weet ik ook weer niet wat ik moet zien op de scope/multim.
nouja, vaak worden alle settings gewoon uit RAM uitgevoerd. Dit RAM block wordt dan vervolgens in Niet vluchtig geheugen opgeslagen. Bij een reboot wordt het RAM weer gevuld met de content uit het niet vluchtig geheugen.
Een microcontroller hoeft niet persee apart eeprom te hebben. Hij kan ook gewoon een stuk van zijn eigen flash geheugen voor NVM opslag gebruiken.
Het feit dat het apparaat verder nog wel correct werkt, doet me vermoeden dat er met de micro weinig mis is.
Hoihoi
Michel
Op vrijdag 23 augustus 2024 23:13:35 schreef Stijnos:
nouja, vaak worden alle settings gewoon uit RAM uitgevoerd. Dit RAM block wordt dan vervolgens in Niet vluchtig geheugen opgeslagen. Bij een reboot wordt het RAM weer gevuld met de content uit het niet vluchtig geheugen.
Een microcontroller hoeft niet persee apart eeprom te hebben. Hij kan ook gewoon een stuk van zijn eigen flash geheugen voor NVM opslag gebruiken.
Het feit dat het apparaat verder nog wel correct werkt, doet me vermoeden dat er met de micro weinig mis is.
Hoi, ik begrijp iets niet uit dit verhaal. NVM is toch het RAM gedeelte in de uC?
Ram is een nvm type memory toch?
nonius
set SCE to AUX.
Ram is een nvm type memory toch?
RAM is per definitie 'volatile'. Geen voedingsspanning meer, weg inhoud.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAM komt in twee smaken: volatile en non-volatile.
Volatile RAM zal na uitschakelen van de voeding de inhoud veliezen, non-volatile behoud de informatie.
Volatile RAM is er in twee soorten: statisch en dynamisch, maar dat is een andere discussie.
Non-volatile RAM bestaat in twee hoofdsmaken: battery backed en magnetic.
Battery backed NVRAM bestaat zowel met interne als met externe batterij (sommige typen hebben een kleine accu die wordt opgeladen als de spanning aanwezig is), maar als de batterij/accu leeg is, is het geheugen dat ook.
Magnetic RAM bestaat weer in drie hoofdsmaken: bubble, ferro-magnetic (FRAM) en core.
Bubble RAM is een rariteit die nooit echt is aangeslagen wegens de relatief grote afmetingen en complexe aansturing, ook de betrouwbaarheid liet te wensen over.
FRAM slaat de data op in magnetische 'eilandjes' en is in sommige situaties een drop-in replacement voor een battery-backed RAM.
Core RAM is een verouderde techniek die werkt met ringkerntjes en wordt vandaag de dag niet meer toegepast. Deels vanwege de omvang, deels vanwege de enorme hoeveelheid aansturingselectronica.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. RAM zegt niets over de volatiliteit, maar over de toegankelijkheid. FLASH is geen RAM want het is geen random access voor schrijfbwerkingen.
NVRAM werd in televisies ook wel als EAROM aangeduid. Ben alleen even kwijt waar EA voor staat.
Eigenlijk is EEPROM in minder nauwkeurige benaming voor chips zoals 24xx die eigenlijk gewoon NVRAM zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Hoihoi
Michel
Hmnn ok, nou, dan zou er toch wel ergens een memory ic moeten zitten…. Op het schema zie ik hem niet…. Vreemd.
Ik ga es ff schroeven….
Op zaterdag 24 augustus 2024 16:11:38 schreef maartenbakker:
Inderdaad. RAM zegt niets over de volatiliteit, maar over de toegankelijkheid. FLASH is geen RAM want het is geen random access voor schrijfbwerkingen.NVRAM werd in televisies ook wel als EAROM aangeduid. Ben alleen even kwijt waar EA voor staat.
Electical Alterable ROM
Verder PROM, EPROM, EEPROM ect.
nonius
set SCE to AUX.
In de datasheet van de micro-controller wordt alleen gesproken over de aanwezigheid van RAM.
Ik zie geen andere geheugenchips zitten in het schema, in de buurt van de microcontroller die een dergelijke geheugenfunctie zouden kunnen hebben.
Wel zie ik op de uC een lijntje 'stand-by' (nr. 29). Mogelijk dat hier een standby-supply op aangesloten zit? (het zou ook de schakellijn kunnen zijn om hem in/uit slaapstand te zetten). Zie ook mijn eerdere opmerkingen over de funeste gevolgen van overspanning op met name VOEDINGEN, en veel minder op de achterliggende electronica.
Mij lijkt het nog steeds dat er een stand-by voedingssupply is die het RAM-geheugen van de uC in stand houdt. (en noem dat dan voor mijn part NVRAM, als de marketinglui daar blij van worden....)
Ik zou dus de voedingen controleren, zoals ik eerder suggereerde.
V.w.b. alle soorten theoretische RAM (voor sommige moest ik terug gaan tot de Apollo Guidance Computer (AGC) in m'n geheugen. Ik heb dergelijk geheugen alleen in het echt gezien in de vitrines van de faculteit ET in Delft, 30 jaar geleden. En ook toen was het al waardig om als 'antiek' in de vitrine tentoongesteld te worden. Maar terzijde.):
Voor mij is 'battery-backed RAM' nog steeds RAM, maar goed, over dergelijke definities ga ik niet twisten, we begrijpen allemaal wat er bedoeld wordt. Geen stroom -> weg data. Noem het voor mijn part een WOM, Write-Only Memory.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Standby is meestal de aanduiding voor de schakellijn om het apparaat aan en uit te zetten door de controller. Met het beperkte schema dat ik hier zie is dat vrijwel zeker de toepassing.
Verder kan de processor in de slaapstand gezet worden. In combinatie met een stevige elco op een voedingslijn, is dat voldoende om het geheugen vast te houden.
Als de elco kapot is, te snel wordt leeggetrokken of geen voeding krijgt, of de processor wordt niet meer in slaapstand gezet (power detectie IC?), dan zal de geheugenfunctie niet meer werken.
benleentje
Golden Member
Hmnn ok, nou, dan zou er toch wel ergens een memory ic moeten zitten…. Op het schema zie ik hem niet…. Vreemd.
IK zie op het CPU schema wel een paar connectoren en het IC kan ook ergens anders zitten.
Vaak is het een 8 pins IC met opschrift 24xx.
Ik zie in de CPU zelf geen EEprom geheugen zitten dus moet dat ergens extern zitten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zaterdag 24 augustus 2024 17:05:33 schreef nonius:
... Noem het voor mijn part een WOM, Write-Only Memory.
Tadaah!
Hoihoi
Michel
Heb de pcb er uit, geen mem ic kunnen vinden. Wel zie ik een eeprom (ic103) in de part list staan een 27LV040A-90JC (zie bijlage). zou dat hem zijn? in de data sheet zie ik staan 1 time write...... maar dat stukje firmware zit in de prom van de uC dus snap het niet helemaal. fast write, dus in de tijd dat het sleep commando komt op de uC dan wordt het nog naar de eeprom gepompt met een restje vermogen in een Elco?
Ook al is dat hem dan weet ik nog niet wat ik moet meten naast de voedingsspanning......
De stby is idd voor aan/uit zetten en die lijn wordt hoog en laag van de voedings bord dus das wel ok.
nonius
set SCE to AUX.
Wel zie ik een eeprom (ic103) in de part list staan een 27LV040A-90JC (zie bijlage). zou dat hem zijn?
De 27LV040A-90JC uit de datasheet in uw bijlage is een EPROM, geen EEPROM. Bovendien is het een OTP (One Time Programmable) EPROM. Dus hij kan in zijn leven precies één keertje geprogrammeerd worden.
Dat lijkt me hem dus niet.
Edit: aan de andere kant, zolang het lock-bit niet geset is kan er nog wel steeds nieuwe data naar toe geschreven worden, zolang het geheugen nog niet vol is....
Het probleem schijnt zich meer voor te doen bij dit merk/model, en echt zinnige oplossingen heb ik niet voorbij zien komen: https://www.hififorum.nl/index.php?topic=24294.0
Er wordt gesproken over een 'supercap' ergens, maar het komt op mij niet erg betrouwbaar over. Voor wat het waard is.
[Bericht gewijzigd door nonius op (23%)]
Hoihoi
Michel
na vele zoeken heb ik de condensator gevonden voor de backup.
Alvast voor de mensen in de toekomst die er ook naar zoeken:
Het is c726 op het front board (check ook c725)
0.047F / 5.5V
ik ga er morgen weer es ff naar kijken.
Op zondag 25 augustus 2024 20:51:42 schreef Hoihoi:
na vele zoeken heb ik de condensator gevonden voor de backup.
Alvast voor de mensen in de toekomst die er ook naar zoeken:
Het is c726 op het front board (check ook c725)
0.047F / 5.5Vik ga er morgen weer es ff naar kijken.
Valt de spanning over die supercap weg na uitzetten?
Dat is zo te meten.
Hoihoi
Michel
Heb een multimeter eraan gehangen na uitschakelen (niet ultra hoog-ohmig maar ja...)
zakt direct van 4,9V naar 3,2 en pakt een fractie van een seconde later op naar 4,2V
vervolgens na:
1 min: 4v
2 min 3,8
3 min 3.6
4 min 3.4
5 min 3.25
6 min 3.1
7 min 2.95
8 min 2.85
9 min 2.7
Dit lijkt mij meer op de condensator van de stby voeding die leeg loopt.
Heb de supercap er uit gehaald en werd amper herkend door mn lcr meter (0,3 uF). is dood.... dit moet em zijn....
uitschakelen en weer direct aanzetten geeft wel geheugen bewaar, na 5 min niet meer. Dus ja dit moet em zijn.
thnx
nonius
set SCE to AUX.
uitschakelen en weer direct aanzetten geeft wel geheugen bewaar, na 5 min niet meer. Dus ja dit moet em zijn.
thnx
Heeft vervanging van de supercap het probleem opgelost?
Zowel om m'n eigen nieuwsgierigheid te bevredigen, als om toekomstige anderen met een zelfde apparaat/probleem te helpen.
Meten is weten, dat is weer bewezen.
Ik vraag mij alleen af wat een defecte supercap met die overspannig van doen heeft, dat zou dan eerder toeval zijn.
Of is er ergens nog iets defect waardoor die supercap snel leeg loopt?
Als je hem los oplaad en dan na een tijdje de spanning meet?
Kan die LCR meter een dergelijke grote capaciteit wel aan?
Edit: Er zit een 47u elco parallel aan de supercap, is die niet lek?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hoihoi
Michel
Op donderdag 29 augustus 2024 20:47:19 schreef nonius:
[...]Heeft vervanging van de supercap het probleem opgelost?
Zowel om m'n eigen nieuwsgierigheid te bevredigen, als om toekomstige anderen met een zelfde apparaat/probleem te helpen.
Ik heb hem besteld, verwacht volgende week binnen en laat het dan weten.
Hoihoi
Michel
Op donderdag 29 augustus 2024 22:28:59 schreef revado:
Meten is weten, dat is weer bewezen.
Ik vraag mij alleen af wat een defecte supercap met die overspannig van doen heeft, dat zou dan eerder toeval zijn.
Of is er ergens nog iets defect waardoor die supercap snel leeg loopt?
Als je hem los oplaad en dan na een tijdje de spanning meet?
Kan die LCR meter een dergelijke grote capaciteit wel aan?Edit: Er zit een 47u elco parallel aan de supercap, is die niet lek?
Als ik de supercap er uit haal zie ik hetzelfde gedrag op de 5.5V lijn, het leeg lopen van de 47uF elco. Ik krijg de supercap ook niet opgeladen, het beetje wat er in zit floept er direct weer uit. Ik heb de supercap besteld en laat nog wel weten of dat het probleem heeft opgelost.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb de supercap er uit gehaald en werd amper herkend door mn lcr meter (0,3 uF). is dood.... dit moet em zijn....
Veel LCR meters kunnen niet overweg met supercaps en geven geen of rare waardes weer...
Meet voor de zekerheid ook diode760 in sperrichting.
Als deze een te lage overgangsweerstand heeft loopt
de supercap snel leeg.
And.