testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 6 oktober 2024 13:25:07 schreef buzzy:
[...]Dat gebeurde ook met de oude rijgsystemen van centrale antennes. Ging iemand behangen en nam dan de antenne aansluiting ,zat de blok zonder tv. Dan had je ook nog het probleem dat de in en uitgaande kabel verwisseld werden en dat gaf weer andere problemen......
Het probleem stak de kop weer op met internet voor computers. De particulier kreeg een mooie nieuwe aansluitdoos voor TV en PC. Omdat dat geen rijgcontactdozen meer zijn, werden soms twee coaxen onder dezelfde klem geprutst, of een gewoon niet meer aangesloten........
een rijgsysteem, sowiso brol. de laatste heeft amper nog signaal over.
videomonitoren die niet inschakelen kan de voeding zijn die instort, zeker als er enkelen zijn die 2 monitoren hebben, dat gaat vaak maar net of niet. al vaker gehad dat uiteindelijk de voeding gaar was, maar die is hier nog erg jong. 10 jaar is iig niks aparts om onderuit te gaan.
benleentje
Golden Member
Weet het ook niet meer hoor.
Je hebt dan wel bij je eigen unit de bedrading verbeterd maar de rest in het gebouw toch niet? En dat zal er net zo slecht aan toe zijn als het bij jouw was.
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Welja, ik kan mij moeilijk gaan opdringen he...
Heb wel vernomen dat 1 persoon de parlofoon via pc bedient...
Zou dat dan niko home control zijn, of tjaptjoj? Ik weet het niet
Die modernere systemen zijn vaak met een app te bedienen.
Daar is meestal wel een "luxer" type toestel voor nodig met WiFi er in.
Het aanmelden en werkend krijgen van die app is vaak ellende maar of het systeem daardoor van slag raakt..
Ik zet ook in op de pruts bekabeling in andere appartementen.
Eigenlijk zou je ze allemaal na moeten ( laten) lopen.
steve c
Wat ik dan niet goed begrijp:
1. Mijn bekabeling is netjes gesoldeerd nu.
2. Stel dat er elders nog slechte contacten zitten...
3. Mijn video deed het onlangs niet...
4. Ik haal mijn toestel eraf, ik vloek (2 X) en zet hem er terug op.
5. Wonder! Het werkt terug. (Vandaag ook)
Dus: hoe beinvloedt dat afhalen van de sokkel en herplaatsen de slechte contacten elders in het circuit?
niet, maar je display kan van slag gaan door de storingen, en door er hem af te koppelen en weer aan te zetten, start die vermoedelijk weer van vers op
kan ook zijn dat de bekabeling slecht geisoleerd is, en door het aansteken van een rotte TL lamp (bv kelder) een storing op de kabel de boel verziekt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (34%)]
Toestel van de sokel halen en er weer terug op prikken betekent ook dat de microcontroller tijdelijk geheel spanningsloos geraakt en opnieuw voedingsspanning krijgt: het ding wordt daarmee dus gereset. Zou het niet gewoon een vastloop probleem van de controller kunnen zijn, in plaats van een bedradingsprobleem?
steve c
Uiteraard, want dat is het ding dat je los neemt van de sokkel.
De controller zal die grote vierkante zwarte plak zijn op de printplaat.
testman
sommige merken hebben probleem series, daar kom je vaak pas later achter. op t werk worden vooral van 2 merken honderden monitoren gehangen op n jaar. toch maar zelden een defect model en zo wel komt dat er binnen 2 jaar uit doorgaans. soms geen beeld, soms hoorn geen geluid meer. heb je strepen/ spikkels/ in beeld dan is er iets anders gaande doorgaans.
je hebt dus toch kans dat je unit gammel is, lijkt simpel op te lossen maar loopt dan vast oid. op menig moderne monitor draait gewoon android..
steve c
Aansluiten wel, je kan hem op de bestaande onderplaat klikken zo te zien.
Maar de nieuwe zal je moeten programmeren, anders werkt het niet.
Zie de handleiding waar ik eerder de link van stuurde.
steve c
Ja, die handleiding heb ik gelezen. Waarvoor dank.
Maar kun je zomaar om het even welke unit op die sokkel klikken?
Die bedrading moet toch overeenstemmen?
benleentje
Golden Member
Uiteraard moet de andere unit wel compatibel zijn zoals dat heet. Het moet dus qua aansluitingen overeenstemmen.
steve c
Zit op zo'n parlofoon systeem ergens ook een centrale?
En zo ja, hoe weet je welk systeem compatibel is?
Zo nee, hoe weet je of het nieuwe systeem dan met de andere bestaande niko units wil samenwerken?
Is daar ergens een standaardnorm voor?
steve c
Even een update:
Het systeem werkt nu al sinds oktober redelijk goed.
1 keer is het probleem teruggekomen en een reset heeft dit opgelost
De kerel die een pc op het systeem heeft gehangen heeft al 3 keer problemen gehad.
Ik zie hem vanavond, en zal proberen achterhalen hoe ze dat in feite aangesloten hebben...
Tot later
testman
Op woensdag 22 januari 2025 10:46:03 schreef steve c:
Even een update:Het systeem werkt nu al sinds oktober redelijk goed.
1 keer is het probleem teruggekomen en een reset heeft dit opgelost
De kerel die een pc op het systeem heeft gehangen heeft al 3 keer problemen gehad.
Ik zie hem vanavond, en zal proberen achterhalen hoe ze dat in feite aangesloten hebben...
Tot later
kan zijn dat je een aardlus krijgt via de pc waardoor het systeem over de zeik gaat. er zit ergens een voedings unit voor de intercom. wrs in de algemene meterkast.
nonius
set SCE to AUX.
De kerel die een pc op het systeem heeft gehangen heeft al 3 keer problemen gehad. Ik zie hem vanavond, en zal proberen achterhalen hoe ze dat in feite aangesloten hebben...
Wat is daar de lol van (PC aan de parlofoon koppelen?) Of bedient hij ook de spoelknop van de WC met z'n PC?
Zou zeggen dat als hij rare dingen wil doen, hij ook zelf de rare problemen mag oplossen.
En als straks, om wat voor reden dan ook, de PC 'plots' kapot is, dan steekt hij de schuld misschien ook nog op de parlofoon? Want ik heb een donkerbruin vermoeden dat er wel geen opto-couplers en signaal-trafo's gaan zijn toegepast. Anders zou hij niet uw expertise nodig hebben om het probleem te diagnosticeren.....
testman
Op woensdag 22 januari 2025 18:18:21 schreef nonius:
[...]Wat is daar de lol van (PC aan de parlofoon koppelen?) Of bedient hij ook de spoelknop van de WC met z'n PC?
Zou zeggen dat als hij rare dingen wil doen, hij ook zelf de rare problemen mag oplossen.
En als straks, om wat voor reden dan ook, de PC 'plots' kapot is, dan steekt hij de schuld misschien ook nog op de parlofoon? Want ik heb een donkerbruin vermoeden dat er wel geen opto-couplers en signaal-trafo's gaan zijn toegepast. Anders zou hij niet uw expertise nodig hebben om het probleem te diagnosticeren.....
dat is niet heel raar, tegenwoordig hangt de parlofoon aan het wifi en krijg je op vakantie nog bellers aan de lijn. heb ook al eens een parlofoon systeem van 22 jaar oud verwijderd waar een pc aanhing voor de configuratie ( was met 200+ nummers ook geen klein systeem) pc had in geen 10 jaar nog gedraaid, was een PII uit 1998 nog 
steve c
Update:
De interface met de pc is origineel niko home control, en is geinstalleerd door de firma tijdens de nieuwbouw.
Systeem is gereset, en update naar laatste versie is gebeurd.
Alles werkt momenteel goed.
steve c
Sinds woensdag is het terug prijs.
Kabels manipuleren helpt niet meer.
Ik heb een video toegevoegd hoe het beeld eruit ziet.
Zou dit dan toch een storing zijn op het videosignaal via de V1 en V2 kabel?
testman
sinds woensdag toen veel mensen een vrije dag hadden en miss gingen klussen? niemand de gang geschilderd waar de parlofoon heeft hangen? of iemand die een plc set bij de intercom heeft hangen, maar dan heeft wrs iedereen er last van..
steve c
steve c
Bij de 2 bovenste ...
Ik ben zopas naar de kelder geweest.
In de zekeringkast van de gemeenschappelijke delen, is er geen zekering videofoon...
Ik heb de 2 andere van de verlichting eens afgelegd en terug aan...
Na 5 min klapt het signaal terug in mekaar... Nog eens zekering on/off en hij doet het weer...
Dus de theorie van de slechte kabelverbinding wordt wankel.
Ik begin meer te vinden in het stoorsignaal zoals hierboven reeds besproken...
Maar waar zit de stoorzender... Dat is andere koek
Je raadt het nooit.... Het werkt terug.
Dus een harde reset doet het!
[Bericht gewijzigd door steve c op (33%)]