Melding "algemeen alarm" is pas te verwijderen als men de voedingsspanning af en aan schakelt.
Na deze reset kan men weer één of meerdere koffie's klaarmaken (achter elkaar), tenminste als men niet te lang wacht. Melding komt steeds terug.
Naar het schijnt is een AEG koffiemachine een Delonghi met een andere sticker op.
Iemand een idee?

Algemeen alarm betekent dat loopwerk een probleem detecteert tijdens koffie zetten. Smeer of vervang de zetgroep rubbers, zetgroep goed reinigen en evt micro schakelaars op werking controleren inwendig. Spindle kan ook zwaar lopen/ gieren tijdens koffie brouwen.

Op zaterdag 14 september 2024 14:28:18 schreef ruts:
Melding "algemeen alarm" is pas te verwijderen als men de voedingsspanning af en aan schakelt.
Na deze reset kan men weer één of meerdere koffie's klaarmaken (achter elkaar), tenminste als men niet te lang wacht. Melding komt steeds terug.
Naar het schijnt is een AEG koffiemachine een Delonghi met een andere sticker op.
Iemand een idee?

Vaak is de oorzaak te zoeken in de verwarmingselementen. Op het 'hoefijzerachtige' verwarmingselement achterop zitten twee temperatuurzekeringen. Hang beurtelings eens je multimeter op de ene, en later op de andere, in het bereik Volt AC. En dan eens kijken wat je ziet. Moet natuurlijk 0 V spanningsval zijn over de zekering, maar grote kans dat die af en toe 230 V wordt... (meestal bij de onderste van de twee).

Heb de raadgevingen gevolgd maar zonder resultaat. Heb het dan maar opgegeven.Alvast bedankt voor de uitleg

OPgeven? Da's jammer, ik repareer deze machines regelmatig.
Kun je wel warm water tappen?
Worden beide verwarmingselementen wel warm, of slechts eentje?

Ik heb een AEG PE4541-M maar heb hetzelfde probleem. Ik heb over de 2 temperatuurzekeringen gemeten en deze geeft op de onderste 116V aan. Dat betekent dat het verwarmingselement moet worden vervangen, toch?

Op donderdag 10 oktober 2024 15:52:59 schreef Whopper:
Ik heb een AEG PE4541-M maar heb hetzelfde probleem. Ik heb over de 2 temperatuurzekeringen gemeten en deze geeft op de onderste 116V aan. Dat betekent dat het verwarmingselement moet worden vervangen, toch?

Wat zou het betekenen als je 116V meet over een zekering die een weerstand van 0 Ohm moet hebben?
wat zou er dan defect zijn?

Dat de zekering stuk is, dus die moet vervangen worden

Op vrijdag 11 oktober 2024 13:06:22 schreef Whopper:
Dat de zekering stuk is, dus die moet vervangen worden

Precies, en dus niet het verwarmingselement ;-)

Op vrijdag 11 oktober 2024 14:38:37 schreef Roland11:
[...]Precies, en dus niet het verwarmingselement ;-)

Hoi Roland, ik heb bij eenzelfde machine de onderste zekering doorgemeten en daarop vervangen. Nu was de melding keurig weg en konden we ook weer warm water aftappen. Maar na 2 keer gebruik is dezelfde melding weer terug en dezelfde zekering weer stuk! Enig idee wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp

Op vrijdag 6 juni 2025 11:38:58 schreef RobK76:
[...]
Hoi Roland, ik heb bij eenzelfde machine de onderste zekering doorgemeten en daarop vervangen. Nu was de melding keurig weg en konden we ook weer warm water aftappen. Maar na 2 keer gebruik is dezelfde melding weer terug en dezelfde zekering weer stuk! Enig idee wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp

Hij wordt dan echt te warm dus:
- of slecht contact temp. sensor met verwarmingselement
- of plaatselijke verkalking in het element (kalk isoleert)
- of voedingsprint defect: blijft doorverwarmen
Dit laatste is te testen door de spanning op het element te meten, dat moet aan - uit - aan - uit etc. zijntijdens het verwarmen. Als dit constant 230V is, is het niet goed. Om dit te testen de defecte thermo-zekering maar even overbruggen (niet te lang he).

Bij defecte temperatuur zekering altijd ontkalken EN ook de temperatuur voeler vervangen! Deze zijn vaak de oorzaak van deze ellende..

Bedankt mannen ik ga ermee aan de slag!

Op vrijdag 6 juni 2025 16:44:31 schreef smd:
Bij defecte temperatuur zekering altijd ontkalken EN ook de temperatuur voeler vervangen! Deze zijn vaak de oorzaak van deze ellende..

Moet deze nog vastgezet worden met pasta? Zit nu met een beugeltje tegen het element maar heb het idee dat dit niet voldoende is!

ja, een beetje pasta tussen want element warmt relatief snel op en je moet wel snelle overdracht naar de NTC hebben

Aanvullend, want veel geleerd dankzij dit forumonderwerp. ;-)
Heb een vergelijkbare machine (PNC942401210/model PE4551-M) en ook het ‘algemeen alarm’.
Genoemde zekeringen hebben geen spanningsval en de temperatuurvoeler is in orde (want na spanning af-aan kan ik koffie zetten, behalve als ik de temperatuurvoeler loshaal. Dan direct ‘algemeen alarm’).

Mijn sterke vermoeden is daarom dat het verwarmingselement defect is.
Aansturing is goed want staat zo'n 215 V op.
Spanning eraf, losgekoppeld en weerstand gemeten. Zou rond de nul Ohm moeten zijn en meet helaas oneindig. Had nog ff de hoop dat het verkalkt zou zijn en dat dat wellicht nog oplosbaar is.
Dus inderdaad is het verwarmingselement overleden en ga ik bestellen (https://shop.aeg.nl/search?text=942401210). Of heeft iemand andere gedachten?

Bedoel je deze, art. nr. 4055374559?
https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…
Als je niet "AEG" maar "DeLonghi" koopt ben je een stuk goedkoper uit.
Wel even kijken of je de "5 mm doorsnede" (5513227901) of de "6 mm doorsnede" (5513227881) nodig hebt (dat is de diameter van het buisje in het verwarmingselementwaar het water doorheen loopt).
Als er bovenop "Ø5" is ingestanst, heb je een 5 mm, als er "Ø6" of niets staat dan heb je een 6 mm versie nodig. Zie bijgevoegde foto.

@ Roland11
Dank voor je reactie en met excuus, verkeerde URL geplakt. Ik bedoelde deze: https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…

Op zaterdag 12 juli 2025 00:20:57 schreef ANTTT:
@ Roland11
Dank voor je reactie en met excuus, verkeerde URL geplakt. Ik bedoelde deze: https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…

Ook deze is bij DeLonghi extreem veel goedkoper: art.nr 7332196700
Daar schrik je toch van!

Op vrijdag 11 juli 2025 18:38:14 schreef ANTTT:
Aanvullend, want veel geleerd dankzij dit forumonderwerp. ;-)
Heb een vergelijkbare machine (PNC942401210/model PE4551-M) en ook het ‘algemeen alarm’.
Genoemde zekeringen hebben geen spanningsval

Dat kan niet.

Er is altijd een spanningsval mits er stroom loopt, want een zekering heeft weerstand als hij in orde is.
Meet je geen spanning over een zekering, dan loopt er dus geen stroom.
Meet je de (werk/net)spanning van het apparaat dan is hij stuk.

 
 

Disclaimer ;)

  • of er is geen netspanning.
  • of apparaat staat uit.
  • of de "verbruiker" achter de zekering is open.

Op zaterdag 12 juli 2025 13:13:32 schreef vergeten:
[...]Dat kan niet.

Er is altijd een spanningsval mits er stroom loopt, want een zekering heeft weerstand als hij in orde is.
Meet je geen spanning over een zekering, dan loopt er dus geen stroom.
Meet je de (werk/net)spanning van het apparaat dan is hij stuk.

 
 

Disclaimer ;)

  • of er is geen netspanning.
  • of apparaat staat uit.
  • of de "verbruiker" achter de zekering is open.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Zie je disclaimer "de "verbruiker" achter de zekering is open". Daarom had ik de zekeringen los van het systeem doorgemeten: (bijna) nul Ohm. En had ik het verwarmingselement doorgemeten: oneindig Ohm. Dus idd geen stroom en geen enkele spanningsval over de zekeringen.

Op zaterdag 12 juli 2025 09:02:14 schreef Roland11:
[...]Ook deze is bij DeLonghi extreem veel goedkoper: art.nr 7332196700
Daar schrik je toch van!

Zeker!
Dubbelcheckvraag: Dit is exact hetzelfde als die van AEG (ook slangkoppelingen etc)?

Want dit is zo'n beetje de helft van wat het via AEG kost.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.fiyo.nl/delonghi-verwarmingselement-voor-stoom-voor-koffie…)

Op zondag 13 juli 2025 19:03:04 schreef smd:
Klopt helemaal!!

Toppie!
Ga ik die bestellen. Ik laat na installatie weten wat het resultaat is.
Veel dank!

Op zondag 13 juli 2025 19:06:10 schreef ANTTT:
[...]
Toppie!
Ga ik die bestellen. Ik laat na installatie weten wat het resultaat is.
Veel dank!

Zondag besteld en dinsdag ontvangen. Keurig.
Vandaag geïnstalleerd (geleidende pasta voor de temperatuurvoeler/ NTC niet vergeten) en werken als een zonnetje.

Veel dank allemaal voor de tips, input en sparring!
Weer veel geleerd van jullie... ;-)