beide elementen vervangen en belangsrijkste ook de PTCs!! Die sneuvelen zo vaak daardoor elementen stukgaan. En om Algemeen Alarm te voorkomen moet je wel de element vervangen voor stoomfunctie en ondanks je het niet gebruikt..

De PTC's zijn de wartezekeringen toch? Deze lijken obv de metingen nog in orde te zijn?
Qua duurzaamheid en kosten een beetje zonde om nog werkende zekeringen te vervangen.
https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…

[Bericht gewijzigd door daanw op (20%)]

De goedkoopste oplossing hier is alleen element C-D vervangen.
Element A-B lijkt geen probleem te hebben, wordt tenslotte ook gewoon warm.
De beste oplossing is echter idd zoals @smd aangeeft.

De PTCs zijn de sensoren met de dunne draadjes er aan, meestal blauwe draadjes. en een T vormige sensor.

Die PTC zit rechts vast in een klemmetje aan warmtezekering G-H.
Als je de warmtezekering losmaakt kan je erbij.

Je kan er ook voor kiezen die niet te vervangen en alleen het warmte element ‘hoefijzer’. Niet vergeten warmtegeleidende pasta ertussen bij (her)installatie.

Ik heb zojuist verwarmingselement C-D vervangen. Die wordt nu wel warm en het 'Algemeen alarm' blijft weg.

Bij het demonteren kwam ik inderdaad de PTC tegen bij het klemmetje aan warmtezekering G-H met ook sporen van pasta er onder. Die heb ik schoongemaakt en met nieuwe pasta teruggeplaatst.

Dubbelcheck voor ik de unit weer dichtschroef; tussen de warmtezekeringenen E-F / G-H en de verwarmingsunit C-D / hoefijzer zelf trof ik geen sporen van pasta aan dus die heb ik zonder pasta teruggeschroeft. Dat is juist?

Op zaterdag 2 augustus 2025 16:32:13 schreef daanw:
Ik heb zojuist verwarmingselement C-D vervangen. Die wordt nu wel warm en het 'Algemeen alarm' blijft weg.

[bijlage]

Bij het demonteren kwam ik inderdaad de PTC tegen bij het klemmetje aan warmtezekering G-H met ook sporen van pasta er onder. Die heb ik schoongemaakt en met nieuwe pasta teruggeplaatst.

Dubbelcheck voor ik de unit weer dichtschroef; tussen de warmtezekeringenen E-F / G-H en de verwarmingsunit C-D / hoefijzer zelf trof ik geen sporen van pasta aan dus die heb ik zonder pasta teruggeschroeft. Dat is juist?

Klopt als een bus!
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je voor nu ff klaar bent. In de voorlopig meest kostenefficiënte variant.

Ik begrijp dat de Sensor er bij geleverd was of heb je die overgezet?? Want kans op herhaling met niet vervangen PTC is groot...

PTC is overgezet inderdaad. Kon deze overigens ook niet zo snel los vinden op fiyo.

Koffieonderdelen heeft ze op de plank liggen.. Ik zou hem echt vervangen, anders is kans groot dat dit element ook naar de haaien gaat..

Op donderdag 31 juli 2025 17:10:52 schreef daanw:
- Verwarmingselement A-B bovenop: 84 Ohm

Het verwarmingselement bovenop bestaat uit 2 parallel geschakelde elementen van elk 80 Ohm. Als je 80 Ohm meet terwijl de kabels eraan zitten, dan is 1 van de 2 defect. Gevolg is lang opwarmen en mogelijk te koude koffie. En als het te lang duurt ook de melding "Algemeen alarm". Ook die zou je dan dus moeten vervangen.

Op zaterdag 2 augustus 2025 16:32:13 schreef daanw:

Als de thermische zekeringen nog goed zijn, en alleen het element defect is, dan lijkt het me *zeer* onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de PTC...

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (39%)]

Op zondag 3 augustus 2025 19:37:27 schreef Roland11:
[...]
Het verwarmingselement bovenop bestaat uit 2 parallel geschakelde elementen van elk 80 Ohm. Als je 80 Ohm meet terwijl de kabels eraan zitten, dan is 1 van de 2 defect. Gevolg is lang opwarmen en mogelijk te koude koffie. En als het te lang duurt ook de melding "Algemeen alarm". Ook die zou je dan dus moeten vervangen.

Nu je het zegt, verwarmen duurt inderdaad wel wat langer. Daar zijn we denk ik inmiddels gewoon gewend aan geraakt. De koffie is gewoon goed op temperatuur dus vervangen is op basis daarvan nog niet direct nodig. Maar heel goed om te weten!

Hoi allen,
Graag wil ik hier ook een poging wagen, of jullie me kunnen helpen?

Ook ik heb een AEG koffiemachine PE4541-M die steeds algemeen alarm geeft. Monteur geweest die dacht dat boiler verkalkt was. Nu lees ik dit forum dus ben gaan kijken, al weet ik niet of ik het goed heb gedaan. (Ben niet electronisch onderlegd).

Ik heb de punten zoals hier boven op de foto’s doorgemeten tijdens het zetten van koffie. (Heb de rode en zwarte pen van multimeter gehouden op de aansluiting met 4 puntjes in foto)

Verwarmingselement A-B = 228 V
Verwarmingselement C-D = 0 V
Warmtezekering E-F = 0 V
Warmtezekering G-H = 0 V

En dan weet ik het niet meer?
Is verwarmingselement A-B dan kapot?
Hoop dat iemand mee wil kijken?

Op woensdag 30 juli 2025 19:35:15 schreef Roland11:
Begin eens met de weerstand van beide verwarmingselementen door te meten en de resulaten hier te posten.
(@daanw : bij dit type machines wordt meestal alleen het ene verwarmingselement ("A-B") gebruikt om koffie te zetten, het andere element "C-D" wordt dan pas actief bij stoom en tappen warm water.)

@ Karin11,
Start eerst met onderzoeken of een van de verwarmingselementen defect is of niet. Zie bericht hierboven en de berichten daarna voor verdere instructie/tips mbt warmtezekeringen en PTC.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Op woensdag 27 augustus 2025 17:19:42 schreef ANTTT:
[...]

@ Karin11,
Start eerst met onderzoeken of een van de verwarmingselementen defect is of niet. Zie bericht hierboven en de berichten daarna voor verdere instructie/tips mbt warmtezekeringen en PTC.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Ik heb de weerstand gemeten:
Element AB 042
Element CD 052
Beide zekeringen onder CD 000 heel soms 002

Moet ik nog meer doen?

Komt de error direct of voert hij eerst bewegingen of pogingen tot bewegingen uit?

Ik zou een manuele componenten test doen zoals beschreven in de manual. Zo weet je of alles functioneert zonder metingen. De ntc moet je desondanks nog wel nameten.

Ik zal je de SM sturen. Check spam.
BCC naar Roland. Tijd is hier beperkt.

Op donderdag 28 augustus 2025 06:16:56 schreef EricN:
Komt de error direct of voert hij eerst bewegingen of pogingen tot bewegingen uit?

Ik zou een manuele componenten test doen zoals beschreven in de manual. Zo weet je of alles functioneert zonder metingen. De ntc moet je desondanks nog wel nameten.

Ik zal je de SM sturen. Check spam.
BCC naar Roland. Tijd is hier beperkt.

Apparaat start gewoon op, kan 1 of 2 kopjes koffie zetten. Dan geeft hij tussendoor aan dat hij op moet warmen, dit duurt soms lang en vervolgens algemeen alarm?

Heb je mail verder beantwoord.

Op donderdag 28 augustus 2025 21:02:38 schreef Karin11:
[...]

Apparaat start gewoon op, kan 1 of 2 kopjes koffie zetten. Dan geeft hij tussendoor aan dat hij op moet warmen, dit duurt soms lang en vervolgens algemeen alarm?

Heb je de berichten in dit draadje al gelezen? Zie mijn eerste bericht.
En heb je mijn advies in mijn bericht van gisteren opgevolgd?

Het is makkelijker als we via deze weg communiceren. Ik heb niet altijd de tijd en Roland is dagelijks bezig in de kofiemachine wereld dus die heeft mogelijk nog betere voorstellen.

Even genummerd om makkelijker op te delen:

1. Dus je bent in de load test geraakt?
Heb je de indruk dat de voorgestelde volgorde (zie onder) klopt en dat "load test mode" effectief pas verschijnt bij het sluiten vd deur? Dan weten we zeker dat je correct in die mode zit.

With the machine in stand-by (plugged in with the main switch on I, but the machine OFF), open the service door.
Keep the icons , and
pressed till on the display is shown the message
“ SELECT TEST” (min. 6 seconds); close the service door and then press
on the icon : the display will show the message:“LOAD TEST MODE”.

2. Bij het drukken op de iconen krijg je de daartoe behorende melding? Bv: dubbele tas geeft EV2

3. Maar de component (bv EV2) wordt niet aangestuurd? Geen geluid?

4. De display test lijkt naar behoren te werken? Alle buttons? Er poet maar 1 haperen en de boel gaat fout.

5. De encoder reset heb ik nog niet gedaan. Geen idee wat hij dan doet maar naar ik lees doet hij weinig. Enkel intern resetten.

6. Hij hapertsoms lees ik. Heb je de test gedaan op een moment dat hij een goede dag heeft?

@roland. Als het een verwarmprobleem zou betreffen, kunnen we in dit geval dan niet verwarmingselement en veiligheden uitsluiten daar hij wel dikwijls wel werkt. Eerder richting ntc of relais? Mss monitoren? Verwarmspanning versus temperatuur?

Op donderdag 28 augustus 2025 21:49:30 schreef EricN:
@roland. Als het een verwarmprobleem zou betreffen, kunnen we in dit geval dan niet verwarmingselement en veiligheden uitsluiten daar hij wel dikwijls wel werkt.

Zie mijn eerste post hier en lees de ervaringen van AvD79 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/169781/last . Antwoord is dus: nee.

Betrapt. Idd niet gelezen. Ik hoop dat ook Karin11 dezelfde les eruit trekt :-)

Op donderdag 28 augustus 2025 21:43:21 schreef EricN:
Het is makkelijker als we via deze weg communiceren. Ik heb niet altijd de tijd en Roland is dagelijks bezig in de kofiemachine wereld dus die heeft mogelijk nog betere voorstellen.

Even genummerd om makkelijker op te delen:

1. Dus je bent in de load test geraakt?
Heb je de indruk dat de voorgestelde volgorde (zie onder) klopt en dat "load test mode" effectief pas verschijnt bij het sluiten vd deur? Dan weten we zeker dat je correct in die mode zit.

With the machine in stand-by (plugged in with the main switch on I, but the machine OFF), open the service door.
Keep the icons , and
pressed till on the display is shown the message
“ SELECT TEST” (min. 6 seconds); close the service door and then press
on the icon : the display will show the message:“LOAD TEST MODE”.

2. Bij het drukken op de iconen krijg je de daartoe behorende melding? Bv: dubbele tas geeft EV2

3. Maar de component (bv EV2) wordt niet aangestuurd? Geen geluid?

4. De display test lijkt naar behoren te werken? Alle buttons? Er poet maar 1 haperen en de boel gaat fout.

5. De encoder reset heb ik nog niet gedaan. Geen idee wat hij dan doet maar naar ik lees doet hij weinig. Enkel intern resetten.

6. Hij hapertsoms lees ik. Heb je de test gedaan op een moment dat hij een goede dag heeft?

Dit heb ik gedaan. Maar fijn dat u nog even beschrijft waar ik op moet letten . Ga het vandaag nogmaals uitvoeren.

Op donderdag 28 augustus 2025 23:29:45 schreef Roland11:
[...]Zie mijn eerste post hier en lees de ervaringen van AvD79 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/169781/last . Antwoord is dus: nee.

Ik probeer echt alles te lezen (en te begrijpen?).
Probeer alle stappen uit te voeren maar ben bang dat ik echt iets mis.
Mogelijk moet ik op zoek naar iemand die me kan helpen. Alleen aan de monteur die al is geweest had ik niets. Vandaar deze poging.