Hier ook een PE5441-M met 'algemeen alarm' en dezelfde symptomen. Heeft iemand misschien een foto van de plek waar de warmteweerstanden zitten en/of een typenummer? Als die dingen niet duur zijn bestel ik ze liever eerst alvorens het hele apparaat weer open te maken (eerder al eens de verwarmingsunit en het balletje in de pomp vervangen). Zo min mogelijk koffie-downtime. ;-) Dank alvast!

Met 'warmteweerstanden' bedoel je de temp. sensoren (NTC's)?
Ik zou eerst maar eens de weerstand van (beide?) verwarmingselementen doormeten.

Dank voor de snelle reactie! Ik bedoelde de temperatuurzekeringen. Zijn deze los te vervangen of moet dan gelijk het hele hoefijzer? Multimeter is in bestelling.

Op vrijdag 18 juli 2025 15:36:09 schreef Roland11:
Met 'warmteweerstanden' bedoel je de temp. sensoren (NTC's)?
Ik zou eerst maar eens de weerstand van (beide?) verwarmingselementen doormeten.

Zo is het @daanw. Bij mij was namelijk het 'hoefijzer' defect en niet de zekeringen, die daarop zitten (zie foto).
Zijn los te bestellen. Zien er voor mijn apparaat zo uit: https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…

Tip is toch ff verwarmingselementen doormeten en de tips teruglezen in deze thread.

[Bericht gewijzigd door ANTTT op (13%)]

Okee, de PE5441-M is doorgemeten, zie ook de foto's:
Verwarmingselement A-B = 0 V
Verwarmingselement C-D = 119 V
Warmtezekering E-F = 0 V
Warmtezekering G-H = 0 V
Verwarmingselement bovenop (bij A-B) wordt warm, die achterop (bij C-D) niet.

Heb ik het goed dat het verwarmingselement bovenop (bij A-B) defect is?
https://www.fiyo.nl/delonghi-verwarmingselement-element-thermoblok-boi…
Wel apart want deze heb ik in 2021 ook al eens vervangen.

[Bericht gewijzigd door daanw op (12%)]

Het verwarmingselement bij A-B heeft 2 elementen ( 2de aansluitingen, volg de bedrading), meet deze Ohms door vaak dat er 1 begeeft. Bij C-D is de 119 V beetje verontrustend, deze heeft ook geen Ohmse waarde meer, meet deze ook door

Is de aansluiting van het andere element dan dat punt in het midden met de twee blauwe draadjes?

Maar los van de metingen; ik ga er vanuit dat beide verwarmingselementen warm moeten worden? Dan zou nu dus juist het element C-D defect zijn want die wordt niet warm.

En hoe kunnen er ondanks een defect verwarmingselement dan toch twee prima kopjes koffie gezet worden voordat hij 'algemeen alarm' roept? Probeer het te begrijpen..

Begin eens met de weerstand van beide verwarmingselementen door te meten en de resulaten hier te posten.
(@daanw : bij dit type machines wordt meestal alleen het ene verwarmingselement ("A-B") gebruikt om koffie te zetten, het andere element "C-D" wordt dan pas actief bij stoom en tappen warm water.)

Op woensdag 30 juli 2025 19:35:15 schreef Roland11:
Begin eens met de weerstand van beide verwarmingselementen door te meten en de resulaten hier te posten.
(@daanw : bij dit type machines wordt meestal alleen het ene verwarmingselement ("A-B") gebruikt om koffie te zetten, het andere element "C-D" wordt dan pas actief bij stoom en tappen warm water.)

@daanw: Dat laatste kan ik bevestigen. En aangezien je eerder aangeeft dat A-B warm wordt en C-D niet vrees ik dat het ‘hoefijzer’ defect is of de zekeringen of de aansturing. Daarom kon je wel gewoon koffie zetten.
De tip om de ohmse weerstand op C-D (en A-B) na te gaan is cruciaal. Weinig weerstand is goed. Mocht dat zo zijn dan is het loskoppelen en weerstand meten op de zekeringen ook handig (0 Ohm is goed).
Maar zoals @Roland11 aangaf zien we de resultaten graag tegemoet. Succes!

Dank voor de reacties! Zojuist de elementen en de zekeringen doorgemeten (in het apparaat met de stroom er af).
- Verwarmingselement A-B bovenop: 84 Ohm
- Verwarmingselement C-D achterop: oneindig.
- Warmtezekering E-F: (nagenoeg) 0 Ohm
- Warmtezekering G-H: (nagenoeg) 0 Ohm

Als ik het goed heb ondersteunt dit de hypothese dat het verwarmingselement achterop (C-D) defect is?
En het verwarmingselement bovenop (A-B) ook niet helemaal meer in orde als die ook 0 had moeten zijn?
Beiden vervangen dan dus:
https://www.fiyo.nl/delonghi-verwarmingselement-element-thermoblok-boi…
https://www.fiyo.nl/delonghi-verwarmingselement-voor-stoom-voor-koffie…

We gebruiken overigens zelden tot nooit de stoom en warm water functies, we zetten er nagenoeg alleen koffie mee.

[Bericht gewijzigd door daanw op (25%)]

beide elementen vervangen en belangsrijkste ook de PTCs!! Die sneuvelen zo vaak daardoor elementen stukgaan. En om Algemeen Alarm te voorkomen moet je wel de element vervangen voor stoomfunctie en ondanks je het niet gebruikt..

De PTC's zijn de wartezekeringen toch? Deze lijken obv de metingen nog in orde te zijn?
Qua duurzaamheid en kosten een beetje zonde om nog werkende zekeringen te vervangen.
https://shop.aeg.nl/kleinhuishoudelijke-apparaten/koffiemachines/behui…

[Bericht gewijzigd door daanw op (20%)]

De goedkoopste oplossing hier is alleen element C-D vervangen.
Element A-B lijkt geen probleem te hebben, wordt tenslotte ook gewoon warm.
De beste oplossing is echter idd zoals @smd aangeeft.

De PTCs zijn de sensoren met de dunne draadjes er aan, meestal blauwe draadjes. en een T vormige sensor.

Die PTC zit rechts vast in een klemmetje aan warmtezekering G-H.
Als je de warmtezekering losmaakt kan je erbij.

Je kan er ook voor kiezen die niet te vervangen en alleen het warmte element ‘hoefijzer’. Niet vergeten warmtegeleidende pasta ertussen bij (her)installatie.

Ik heb zojuist verwarmingselement C-D vervangen. Die wordt nu wel warm en het 'Algemeen alarm' blijft weg.

Bij het demonteren kwam ik inderdaad de PTC tegen bij het klemmetje aan warmtezekering G-H met ook sporen van pasta er onder. Die heb ik schoongemaakt en met nieuwe pasta teruggeplaatst.

Dubbelcheck voor ik de unit weer dichtschroef; tussen de warmtezekeringenen E-F / G-H en de verwarmingsunit C-D / hoefijzer zelf trof ik geen sporen van pasta aan dus die heb ik zonder pasta teruggeschroeft. Dat is juist?

Op zaterdag 2 augustus 2025 16:32:13 schreef daanw:
Ik heb zojuist verwarmingselement C-D vervangen. Die wordt nu wel warm en het 'Algemeen alarm' blijft weg.

[bijlage]

Bij het demonteren kwam ik inderdaad de PTC tegen bij het klemmetje aan warmtezekering G-H met ook sporen van pasta er onder. Die heb ik schoongemaakt en met nieuwe pasta teruggeplaatst.

Dubbelcheck voor ik de unit weer dichtschroef; tussen de warmtezekeringenen E-F / G-H en de verwarmingsunit C-D / hoefijzer zelf trof ik geen sporen van pasta aan dus die heb ik zonder pasta teruggeschroeft. Dat is juist?

Klopt als een bus!
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je voor nu ff klaar bent. In de voorlopig meest kostenefficiënte variant.

Ik begrijp dat de Sensor er bij geleverd was of heb je die overgezet?? Want kans op herhaling met niet vervangen PTC is groot...

PTC is overgezet inderdaad. Kon deze overigens ook niet zo snel los vinden op fiyo.

Koffieonderdelen heeft ze op de plank liggen.. Ik zou hem echt vervangen, anders is kans groot dat dit element ook naar de haaien gaat..

Op donderdag 31 juli 2025 17:10:52 schreef daanw:
- Verwarmingselement A-B bovenop: 84 Ohm

Het verwarmingselement bovenop bestaat uit 2 parallel geschakelde elementen van elk 80 Ohm. Als je 80 Ohm meet terwijl de kabels eraan zitten, dan is 1 van de 2 defect. Gevolg is lang opwarmen en mogelijk te koude koffie. En als het te lang duurt ook de melding "Algemeen alarm". Ook die zou je dan dus moeten vervangen.

Op zaterdag 2 augustus 2025 16:32:13 schreef daanw:

Als de thermische zekeringen nog goed zijn, en alleen het element defect is, dan lijkt het me *zeer* onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de PTC...

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (39%)]

Op zondag 3 augustus 2025 19:37:27 schreef Roland11:
[...]
Het verwarmingselement bovenop bestaat uit 2 parallel geschakelde elementen van elk 80 Ohm. Als je 80 Ohm meet terwijl de kabels eraan zitten, dan is 1 van de 2 defect. Gevolg is lang opwarmen en mogelijk te koude koffie. En als het te lang duurt ook de melding "Algemeen alarm". Ook die zou je dan dus moeten vervangen.

Nu je het zegt, verwarmen duurt inderdaad wel wat langer. Daar zijn we denk ik inmiddels gewoon gewend aan geraakt. De koffie is gewoon goed op temperatuur dus vervangen is op basis daarvan nog niet direct nodig. Maar heel goed om te weten!

Hoi allen,
Graag wil ik hier ook een poging wagen, of jullie me kunnen helpen?

Ook ik heb een AEG koffiemachine PE4541-M die steeds algemeen alarm geeft. Monteur geweest die dacht dat boiler verkalkt was. Nu lees ik dit forum dus ben gaan kijken, al weet ik niet of ik het goed heb gedaan. (Ben niet electronisch onderlegd).

Ik heb de punten zoals hier boven op de foto’s doorgemeten tijdens het zetten van koffie. (Heb de rode en zwarte pen van multimeter gehouden op de aansluiting met 4 puntjes in foto)

Verwarmingselement A-B = 228 V
Verwarmingselement C-D = 0 V
Warmtezekering E-F = 0 V
Warmtezekering G-H = 0 V

En dan weet ik het niet meer?
Is verwarmingselement A-B dan kapot?
Hoop dat iemand mee wil kijken?

Op woensdag 30 juli 2025 19:35:15 schreef Roland11:

@ Karin11,
Start eerst met onderzoeken of een van de verwarmingselementen defect is of niet. Zie bericht hierboven en de berichten daarna voor verdere instructie/tips mbt warmtezekeringen en PTC.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.