Op woensdag 10 september 2025 13:36:43 schreef rew:
Wist je dat RJ11 kabeltjes in "gespiegeld" en "niet gespiegeld" varianten bestaan?

ik heb gewoon RJ11 connectors genomen en zelf mijn draadjes eraan gezet. geen problemen met spiegeling enzo :-).
paar 'aders' uit een netwerkkabel genomen, rechtstreeks aan ESP en RJ11 stekker

Ik heb ondertussen ook RJ12 stekkers gekocht. Kan ik dat de volgende keer ook doen. Maar goed. Ik had een archief van "geschikte" kabels die dus deels niet geschikt blijken. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op (36%)]

Onlangs had ik een PLC hier op de werktafel waar het eea aan moest gebeuren.
Ik schroef hem open, ontleed hem zodat de voeding bereikbaar wordt.
De voeding moet een beetje losgetrokken worden en het enige houvast is de dikke elco.
Ik pak hem beet en krijg medaar een opdonder van dat ding.
De volgende keer toch maar weer een ontlaad-weerstandje erbij pakken.
Soms voel ik me heel dom.

Hierboven werd over RJ11 connectoren gesproken.

Deed me denken aan de keer:
Ik was bij een klant bezig, netwerkkabels aanleggen, ik pak een paar metalen RJ45 keystones en monteer deze op de kabel (de kunststof versie was op) Maar de kabeltest kwam maar niet in orde.
Na een paar pogingen bleek dat een paar draad-eindjes sluiting maakten met het metalen deel. De binnenkant moest ik even isoleren met een stukje tape.

Voordeel: dezelfde fout maak ik nooit weer.

Op woensdag 10 september 2025 13:36:43 schreef rew:
Wist je dat RJ11 kabeltjes in "gespiegeld" en "niet gespiegeld" varianten bestaan.

Dat wist ik wel, maar gespiegeld is wel nieuw voor mij :)

Dat wordt namelijk meestal "gekruisd" of "kruiskabel" genoemd. :+
Met de pinning als volgt:
1 - 6
2 - 5
3 - 4
4 - 3
5 - 2
6 - 1

@vergeten: Jep. En met 1 - GND en 6 - +5V geeft dat bij P1 verbindingen toch echt een "niet werkend" resultaat.

Ik heb een HDMI -> VGA adapter uit china. Deed het niet en de vervanger wel, dus er is echt iets met dit ding aan de hand. Dan mag ie open.... Voor wie een keer binnenin zo'n ding wil kijken (en z'n eigen niet wil offeren):

(hij gaat weg tenzij iemand hem morgen wil komen halen. Opsturen heeft geen zin. Dat is duurder dan een nieuwe uit china laten komen.)

zou het straf vinden dat daar een heel geheugen in zit om een beeld in op te slaan, en dan om te zetten naar het andere signaal

Net even opgezocht maar HDMI is vergelijkbaar met vga.
Er is een H en V sync signaal.
Data gaat per beeldlijn en per pixel.
Na de video data lijn komt er andere data waaronder ook audio.

https://www.prodigytechno.com/hdmi-protocol

https://www.prodigytechno.com/wp-content/uploads/2021/05/fig4.png

Volgens mij kan je dat gewoon vrij direct overzetten. Er is niet heel beel geheugen voor nodig.

Op dinsdag 21 oktober 2025 18:26:48 schreef rew

Ik heb een HDMI -> VGA adapter uit china. Deed het niet en de vervanger wel, dus er is echt iets met dit ding aan de hand.

Was het wel dezelfde? Dus niet toevallig vga -> hdmi ?

Ik vermoed dat je hooguit 1 lijn hoeft te onthouden. Een relatief eenvoudige ASIC of FPGA kan dat.

't is iets ingewikkelder :)

During every TMDS clock period of the data island, including the guard band, bits 0 and 1 of TMDS channel 0 transmit an encoded form of HSYNC and VSYNC.

Op dinsdag 21 oktober 2025 09:10:28 schreef M-i-c-h-e-l:
Hierboven werd over RJ11 connectoren gesproken.

Deed me denken aan de keer:
Ik was bij een klant bezig, netwerkkabels aanleggen, ik pak een paar metalen RJ45 keystones en monteer deze op de kabel (de kunststof versie was op) Maar de kabeltest kwam maar niet in orde.
Na een paar pogingen bleek dat een paar draad-eindjes sluiting maakten met het metalen deel. De binnenkant moest ik even isoleren met een stukje tape.

Voordeel: dezelfde fout maak ik nooit weer.

Ja, dat is een bekende, daar moet je de draadjes echt netjes strak afknippen anders wordt het nog traag ook vanwege de capaciteit naar de afscherming.
Heb het ook een keer gehad met kunststof cat5e en een 24 voudig patch rekje.
Daar zaten de keystones zo dicht tegen elkaar dat de afgeknipte aders elkaar raakten van de belendende keystones.
En ik maar fouten meten...
Uiteindelijk de keystones vervangen door een ander type.

Op dinsdag 21 oktober 2025 22:40:45 schreef eSe:

[...]

Encoded in 2 bits betekent dat 00, 01, 10 en 11 een betekenis hebben die voorheen door een spanningsniveau werd weergegeven.

Op dinsdag 21 oktober 2025 20:06:29 schreef fcapri:
zou het straf vinden dat daar een heel geheugen in zit om een beeld in op te slaan, en dan om te zetten naar het andere signaal

Een beeld op 8K is 33E6 pixels, elk 32 bit (kan ook met 24, we nemen wat marge): dus ongeveer 1E9 bits (=1Gbit)
Een DRAM cell op 10nm is ongeveer 800nm2, dus 1Gbit is ongeveer 0.8mm2.
Dat past makkelijk in een QFN van 8 pootjes breed, die is bij 0.4mm pitch nog steeds minimaal 3.6mm breed.

Los daarvan is het natuurlijk helemaal niet nodig om een compleet beeld op te slaan om het om te zetten van HDMI naar VGA.

Zolang je de beeldpunten in dezelfde volgorde houd (en dus niet interlaced/non interlaced gaat omzetten) heb je nooit meer dan een paar lijnen geheugen nodig, en dat laatste alleen voor resolutie-omzettingen.

Als je van 8k naar 640*480 wilt, moet je toch nog 6 lijnen opslaan. Dat red je net niet meer in 64kB. Met een uitvoerbuffer zou je aan iets meer dan 128kB genoeg hebben. Past dus makkelijk in zo'n chippie.

Op dinsdag 21 oktober 2025 23:18:36 schreef revado:
[...]
Heb het ook een keer gehad met kunststof cat5e en een 24 voudig patch rekje.
Daar zaten de keystones zo dicht tegen elkaar dat de afgeknipte aders elkaar raakten van de belendende keystones.
En ik maar fouten meten...
Uiteindelijk de keystones vervangen door een ander type.

Ja dan zijn je keystones te breed.
In elk geval maak je die fout ook niet meer.

Op dinsdag 21 oktober 2025 22:40:45 schreef eSe:
[...]

Het is simpeler. Iedere TDMS period moet ie gewoon de Hsync en Vsync decoderen en op een pootje zetten. Verder niets mee doen. Simpele state machine klaar.
Verder denk ik dat ie gewoon de R, G, en B signalen direct naar drie 8-bit DACs stuurt. Niks bufferen.

Over I2C kan een host (PC) opvragen wat het scherm kwa resolutie wil / kan hebben. Vroeger was dat nog enigszins "zie maar": als de monitor 1280x1024 aankan, dan kan je hem ook prima 1152x960 of 1024x768 sturen. Tegenwoordig is wat ie WIL eigenlijk min of meer verplicht: Het scherm HEEFT gewoon 1920x1080 pixels. Ga je die 1280x1024 sturen dan wordt het "zonde" (zwarte randen) of lelijk (1920/1280 oprekken, verticaal: idem/lastiger!).

Dat I2C is met de overgangen VGA->DVI->HDMI gewoon hetzelfde gebleven. Dus een HDMI host kan gewoon via het doorgeluste ding opvragen wat het VGA scherm graag wil. Ik heb relatief veel Sony 1280x1024 schermen uit een ver verleden die ik nu dus "gratis" aan een RPI hang, daar waar het niet veel uitmaakt wat voor scherm er aanhangt. Scheelt me 100 euro voor een HDMI scherm.

Klant had een puls-toon converter besteld en die wilde na aansluiting maar niet werken.
Op zich vreemd, want die dingen werken bijna altijd probleemloos.

Allerlei parameters van de VoIP centralepoort uitgelezen en van alles geprobeerd, niets maakte verschil.
Over 2 weken heen diverse uren aan gewerkt zonder resultaat. We begrepen er niks van.

Vertelde de klant vandaag (met het schaamrood op de kaken) dat het goed werkte en alles was opgelost.

Bleek dat hij centralepoort xx1 had gebruikt voor de converter, maar de parameters van poort xx2 had gebruikt... :o
(daarom gebeurde er dus ook niets)

Als je overtuigd bent dat je iets zeker goed doet raak je daar gefixeerd op...
Was uiteindelijk wat al gedacht was: hookflashtijd van de centrale stond veel te laag (50mS, is normaal 120...600mS)

De centrale zag daardoor een puls '0' als 10x hookflash... :)

Op vrijdag 24 oktober 2025 22:05:25 schreef Arco:
Als je overtuigd bent dat je iets zeker goed doet raak je daar gefixeerd op...

Ja die is herkenbaar.
Kunst bij foutzoeken is echt bij nul te beginnen.
En elke keer weer.

Ik heb altijd ruzie met kabels, geen ruimte omk ze languit te hangen en ik wil bepaalde ook altijd aan een kant ingeplugd hebben. Toen bedacht ik dit:

Het houdt zelfs stevig genoeg voor coax kabel
Met de lus kun je ze ergens aanhangen. Zijn gewoon postbode elastieken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Iedere postbode wordt nu overvallen.. :P

nou in geval van Fcapri denk ik dat hij ze torpedeert met een gele torpedo...

https://ligfiets.net/rails/active_storage/blobs/redirect/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBcVFkIiwiZXhwIjpudWxsLCJwdXIiOiJibG9iX2lkIn19--92227630b24c1c1205eb3378707a2d835d34864d/k938zymb.jpeg

helaas niet meer. rug en heup problemen, de velomobiel staat op stal en rijd met gewone ebike nu.

maar ben bezig een hogere 'zitfiets' te bouwen nu, in stijl van een ford model A of T waar de deur dan open kan om in en uit te stappen
http://www.fordcapri.be/fcapri/Talleweder/640/Image9.jpg

Op vrijdag 21 november 2025 13:32:56 schreef fcapri:
helaas niet meer. rug en heup problemen, de velomobiel staat op stal en rijd met gewone ebike nu.

maar ben bezig een hogere 'zitfiets' te bouwen nu, in stijl van een ford model A of T waar de deur dan open kan om in en uit te stappen
[afbeelding]

De zithouding lijkt op die van de Sinclair C5, je hebt dan alleen maar één wiel voor.
Qua 'comfort' zou ik die echter niet aanraden: geen vering en het optionele (!) zitkussen was ongeveer 2 mm dik :D

Het Ford A/T model zou je met 'suicide doors' kunnen uitvoeren, dan wordt het instappen nog makkelijker. :)

Ik zou zo'n torpedo wel willen maar ze zijn nogal fors aan de prijs en ik fiets te weinig daarvoor (alleen hier in het dorp)