Microcontroller (PIC16F876A) Programmer

Hoi,

Hoe kun je het beste een PIC16F876A programmeren?
En met welke Microcontroller programmer?
En alles is in het Engels, wat is de Juiste Werkwijze dan?
Om de Juiste hex code erop te plaatsen?
En met welke programmer werkt het makkelijkst en het beste?

Stuur me een berichtje

Groeten DP34 ELEKTRONICA

Arco

Special Member

Kan met Pickit2/3/4/5, Galep 3/4/5, en vele andere...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
douwebakker

Golden Member

Ik ben er jaren terug ook mee bezig geweest. In het boek 50 projecten voor beginners en experts van Bert van Dam staat hierover veel beschreven. Daarin word de Wisp628 in-circuit programmer gebruikt.
Douwe
Edit: kijk ook even op picbasic.nl

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Henry S.

Moderator

Met heel veel sterk verouderde informatie, om frustraties te voorkomen kan je beter de Pickit pakken.

NB: Teksten laten zich tegenwoordig heel goed online vertalen.

Op dinsdag 1 oktober 2024 17:24:26 schreef DP34 ELEKTRONICA:
Hoe kun je het beste een PIC16F876A programmeren?
En met welke Microcontroller programmer?
En alles is in het Engels, wat is de Juiste Werkwijze dan?
Om de Juiste hex code erop te plaatsen?
En met welke programmer werkt het makkelijkst en het beste?

Gaat het om een enkele programmering van een hexfile, of wil je aan de slag met pic's?

In het eerste geval kan je ook een oproep om het te laten doen in de V&A zetten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 oktober 2024 20:13:36 (64%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik heb één keer een PIC16F876 geprogrammeerd, de RF-vermogensvermeter van OZ2CPU. Dat heb ik met een bare-bones zelfbouw PIC-programmer gedaan: de NOPPP.

https://www.geocities.ws/jpadfield13/noppp3.html

Werkte prima, en voor die ene keer dat ik een 16F876 moest programmeren, meer dan goed genoeg. Met dezelfde NOPPP-programmer heb ik ook enkele 16F84's geprogrammeerd, decennia geleden.

Als ik me goed herinner werkte de software nog onder DOS, op een oude laptop die ik speciaal voor dat doel bewaar.

set SCE to AUX.
Lambiek

Special Member

Ik gebruik er altijd een pickit voor, die werken betrouwbaar.

Voor het schrijven van het programma zijn er verschillende mogelijkheden bijvoorbeeld, picbasic, C, C++, Jall, enz.

Als je al code hebt hoef je het er alleen maar in te schieten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb ook de PicKit 3.5
met MPLAB X IDE v6.20 & MPLAB IPE v6.20
en heb meerdere soorten geprobeerd,
maar kan geen contact met de PicKit 3.5 krijgen.
heb de Software meerdere keren geprobeerd te verwijderen,
Opnieuw instaleren enz..
omdat mijn HEX bestand erop proberen te krijgen
met de Juiste volgorde..

benleentje

Golden Member

In een het verleden wel met een Pickit 2 ( clone) gewerkt. Die had een eigen firmware aan board die soms wel ineens weg leek te zijn en moest regelmatig die firmware terug zetten met een andere programmer.

Als je dan zegt dat je geen contact kan krijgen met de pickit 3.5 dan moet ik daaraan teug denken. Maar misschien vertel ik nu wel onzin en is dat iets uit het verleden.

Ik heb zelf dit kitje - k8048 van Velleman - ooit gebouwd en werkt voor mij (ondanks 1x een reparatie van een tor) nog steeds naar volle tevredenheid. Je kunt het ook eenvoudig na bouwen gezien het schema in de documentatie en de software op de website staat: https://www.velleman.eu/products/view/?id=350903&lang=en

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
Arco

Special Member

Op dinsdag 1 oktober 2024 21:31:47 schreef benleentje:
In een het verleden wel met een Pickit 2 ( clone) gewerkt. Die had een eigen firmware aan board die soms wel ineens weg leek te zijn en moest regelmatig die firmware terug zetten met een andere programmer.

Ik heb de Pickit 2 al 15 jaar, nog nooit 'zoekgeraakte' firmware gehad, ook niet met clones...
De Pickit 3.5 zou ik niet zonder meer vertrouwen, da's geen clone maar een brouwsel van een of andere chinees...

Die Wisp648 en NOPPP zijn onbetrouwbare simpele bouwsels die de (niet meer bestaande) LPT of COM poort gebruiken...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 1 oktober 2024 22:48:42 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

okay,
jij vind de Pickit 2 betrouwbaarder (al 15 jaar), dan de Pickit 3.5?
welke software gebruik jij erbij?

Arco

Special Member

Gewoon de standalone software van Microchip...
Pickit 2: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit%202%20v2.61.00…
Pickit 3: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit3%20Programmer%…

Een Pickit 3.5 bestaat niet: dat heeft een of andere chinees in mekaar gedraaid...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 2 oktober 2024 00:55:53 (15%)

Lambiek

Special Member

Ik ben het met Arco eens, ik gebruik de Pickit-2 ook al zeker 15 jaar en ook hier nog nooit problemen mee gehad.

De Pickit-3.5 heb ik nog nooit van gehoord.

Ha Arco,

In het verlengde..... maar dan geen PIC maar een PCMCIA kaart hoe is die te lezen / programmeren ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op dinsdag 1 oktober 2024 20:10:10 schreef Henry S.:
Met heel veel sterk verouderde informatie, om frustraties te voorkomen kan je beter de Pickit pakken.

NB: Teksten laten zich tegenwoordig heel goed online vertalen.
[...]
Gaat het om een enkele programmering van een hexfile, of wil je aan de slag met pic's?

In het eerste geval kan je ook een oproep om het te laten doen in de V&A zetten.

hey henry,

het gaat om HEX File's
en welke PicKit versie gebruik jij?
en welke Software, en waar heb je die gekocht?

Op dinsdag 1 oktober 2024 21:01:50 schreef Lambiek:
Ik gebruik er altijd een pickit voor, die werken betrouwbaar.

Voor het schrijven van het programma zijn er verschillende mogelijkheden bijvoorbeeld, picbasic, C, C++, Jall, enz.

Als je al code hebt hoef je het er alleen maar in te schieten.

Ik heb dan HEX CODE
die ervoor schieten?
met welke versie PicKit?
en welke Software erbij?

Op woensdag 2 oktober 2024 00:54:42 schreef Arco:
Gewoon de standalone software van Microchip...
Pickit 2: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit%202%20v2.61.00…
Pickit 3: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit3%20Programmer%…

Een Pickit 3.5 bestaat niet: dat heeft een of andere chinees in mekaar gedraaid...

----
jij gebruikt dus de PicKit versie 2 en/of 3?
en die 2 bijgevoegde Software, die passen erbij?
en er zit een logische werkwijze bij of dat staat erbij?
dat kon ik niet vinden bij de PICKIT 3.5 en de verschillende software die ik erbij heb gedownload en geprobeerd.

En waar heb je die PicKit 2 en/of 3 gekocht?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 2 oktober 2024 18:58:29 (49%)

Ik heb de pickit2 en de 3. En die werken prima met MPlab. De 2 werkt geloof ik niet meer met MPXlab.

Ben tig jaar geleden begonnen met de ludipipo. Het simpelste dat je kunt bedenken. Daar na wat van die andere goedkope dingen geprobeerd. Geen van alle werkte eigenlijk gewoon goed en betrouwbaar.

Dat de PICKIT 3.5 het niet doet begrijp ik wel. Die wordt natuurlijk gewoon niet herkent door de mplab software omdat dat ding gewoon officieel niet bestaat. Vermoedelijk kan hij wel gewoon werken met de juiste door de oorspronkelijke knutselaar gemaakte software erbij. Alleen krijg je die software er natuurlijk niet bij. Of alleen een oude rammelende versie in een onbegrijpelijke taal.

Op woensdag 2 oktober 2024 17:46:45 schreef DP34 ELEKTRONICA:

jij gebruikt dus de PicKit versie 2 en/of 3?
en die 2 bijgevoegde Software, die passen erbij?
en er zit een logische werkwijze bij of dat staat erbij?
dat kon ik niet vinden bij de PICKIT 3.5 en de verschillende software die ik erbij heb gedownload en geprobeerd.

En waar heb je die PicKit 2 en/of 3 gekocht?

Ik dacht dat ik de pickit 2 en 3 bij RS (Kan ook farnell wezen) gekocht had. En uiteraard werkt dat goed met de MPLAB software. Zowel de software als de PICKIT hardware zijn door microchip gemaakt speciaal voor microchip chipset. Het zal wel raar wezen als dat niet zou werken.

Het spul dat niet of beroerd werkt is juist die onofficiële goedkope in elkaar gehobbyde rommel.

Ik zie dat de PCKIT3 ook al weer obsolete is.

Het wordt nu een pickit4

Ik zou als ik nu programmer zou willen kopen zou het gewoon deze worden.

Hier

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 2 oktober 2024 18:17:18 (15%)

Arco

Special Member

Hier staan ze: https://nl.aliexpress.com/item/1005003558613510.html (dus niet de pickit 3.5 nemen!)
Ik heb ook de NSDSP van Northern Software, werkt ook heel goed... https://www.northernsoftware.com/nsdsp/

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 2 oktober 2024 18:17:00 (34%)

Lambiek

Special Member

Op woensdag 2 oktober 2024 17:28:18 schreef electron920:
In het verlengde..... maar dan geen PIC maar een PCMCIA kaart hoe is die te lezen / programmeren ?

Welke kaart heb je?

Ha Lambiek,

Het is voor en van een meetapparaat 30Mb kaart.

diebobo

Golden Member

Op woensdag 2 oktober 2024 18:14:10 schreef Arco:
Hier staan ze: https://nl.aliexpress.com/item/1005003558613510.html (dus niet de pickit 3.5 nemen!)
Ik heb ook de NSDSP van Northern Software, werkt ook heel goed... https://www.northernsoftware.com/nsdsp/

Hear Hear.. Bijkomend voordeel, deze zijn retesnel ! Dus in plaats van 20 of 30 seconden voor de pickit 3/ 4 voor een klein programma doen deze het onder een seconden of slechts in enkele seconden.

Henry S.

Moderator

Op woensdag 2 oktober 2024 17:37:00 schreef DP34 ELEKTRONICA:
het gaat om HEX File's

Dan kan iemand het voor je doen.

en welke PicKit versie gebruik jij?

Meer dan 10 jaar geleden een Pickit2

en welke Software, en waar heb je die gekocht?

ProtonBasic, tegenwoordig gratis.
https://www.protonbasic.co.uk/pds/
Zie daarvoor ook www.picbasic.nl

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

De Pickit4 zou ik zeker niet nemen, die wordt overal tot de grond toe afgebrand... ;)
Dan liever meteen de Pickit5...

PCMCIA kaarten: normaliter programmeer je die in het apparaat waar ze in horen via software. Of is het een 'kale' flashcard?

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 2 oktober 2024 19:58:03 (35%)

Lambiek

Special Member

Op woensdag 2 oktober 2024 18:38:37 schreef electron920:
Het is voor en van een meetapparaat 30Mb kaart.

Kun je die niet gewoon met C, C++ of Phyton programmeren.

Hallo Arco,

Het is een lege kaart en ik heb de software om er op te zetten maar hoe ?
Alleen ik wil het kort houden anders start ik wel een draadje met de vraag want zo wijken we af van de vraag die,
@DP34 ELEKTRONICA heeft gesteld en sneeuwt zijn vraag onder.

Groet,
Henk.

Op woensdag 2 oktober 2024 19:50:36 schreef Arco:
De Pickit4 zou ik zeker niet nemen, die wordt overal tot de grond toe afgebrand... ;)
Dan liever meteen de Pickit5...

PCMCIA kaarten: normaliter programmeer je die in het apparaat waar ze in horen via software. Of is het een 'kale' flashcard?

Ik heb die Pickit2 besteld
een ICD2 BLOCK had ik een poosje geleden een keer alleen besteld
die die passen goed bij elkaar dan straks
met de Software die je me gestuurd hebt, Bedankt!