In een oude laptop met PCMCIA slot zou je een flashcard kunnen programmeren.
Zal wel lastig worden, want PCMCIA zie je bijna niet meer. (20+ jaar obsolete)
Special Member
In een oude laptop met PCMCIA slot zou je een flashcard kunnen programmeren.
Zal wel lastig worden, want PCMCIA zie je bijna niet meer. (20+ jaar obsolete)
Op woensdag 2 oktober 2024 20:23:06 schreef electron920:
Hallo Arco,Het is een lege kaart en ik heb de software om er op te zetten maar hoe ?
Alleen ik wil het kort houden anders start ik wel een draadje met de vraag want zo wijken we af van de vraag die,
@DP34 ELEKTRONICA heeft gesteld en sneeuwt zijn vraag onder.Groet,
Henk.
Zoiets als dit bijvoorbeeld?
PCMCIA-kaartlezer USB 2.0
Ondersteuning alleen ATA PCMCIA kaart.
Ondersteunt geen speciale softwarekaart, geluidskaart en programmakaart. Pcmcia scram-kaart, Pansonic P2-kaart, pcmcia lineaire kaart, flash-geheugenkaart en netwerkkaart kunnen onze kaartlezer niet gebruiken.
Als uw geheugenkaart niet ATA is, raden we u niet aan om te kopen.
Product omvat:
1 x PCMCIA-kaartlezer
1 x USB 2.0 kabel
Kaartlezer: PCMCIA 16-bits ATA flash-geheugenkaart
Toepasselijk systeem: WIN ME, WIN2000, XP, VISTA, WIN7, enz.
Specificaties: lengte 138mm breedte 92mm hoogte 27mm
Verpakkingsspecificatie: 185mm X 115mm X 45mm
Enkele brutogewicht: 260 gram
De USB-poort van dit product is plug-and-play, ondersteunt USB hot-swapping en ondersteunt PCMCIA-kaart hot-swapping. Wanneer de PCMCIA flash-geheugenkaart wordt gelezen, wordt deze weergegeven als een verwisselbare schijf. Handig om te lezen en te schrijven, er kan slechts één kaart tegelijk worden gelezen. Het is erg handig om de kaart te veranderen zonder de USB-poort uit te trekken of de computer opnieuw op te starten. (Voor uw gegevensveiligheid, trek niet de kaart terwijl het lezen of het schrijven van gegevens) met duwstangontwerp, kunt u de kaart nemen door het uit te drukken.
Special Member
Een PC card reader ondesteunt niet altijd PCMCIA cards...
Ik heb nog een Toshiba laptop uit 2002, en die had al geen PCMCIA meer, maar PC card...
Schijnt wel PCMCIA cards vanaf versie 2.1 meestal te ondersteunen, maar men geeft geen garantie dat ze allemaal functioneren.
Ik wil het wel eventueel proberen...
Golden Member
Op dinsdag 1 oktober 2024 22:45:25 schreef Arco:
[...]
Ik heb de Pickit 2 al 15 jaar, nog nooit 'zoekgeraakte' firmware gehad, ook niet met clones...
Op dinsdag 1 oktober 2024 21:31:47 schreef benleentje:
In een het verleden wel met een Pickit 2 ( clone) gewerkt. Die had een eigen firmware aan board die soms wel ineens weg leek te zijn en moest regelmatig die firmware terug zetten met een andere programmer.Als je dan zegt dat je geen contact kan krijgen met de pickit 3.5 dan moet ik daaraan teug denken. Maar misschien vertel ik nu wel onzin en is dat iets uit het verleden.
Ik heb het wel meegemaakt (door eigen fout) maar ik het ook gehoord van andere PICkit2 gebruikers.
Gemakkelijk te verhelpen...
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/52511
Op woensdag 2 oktober 2024 22:28:08 schreef Arco:
.... want PCMCIA zie je bijna niet meer. (20+ jaar obsolete)
Deze kaarten worden wereldwijd nog in veel vliegtuigen (voor ~bj 2010) toegepast in Quick access recorder (QAR), oude maar betrouwbare en bewezen techniek.
De moderne CMS slaan hun data veelal niet meer op, of in beperkte mate.
Ze sturen namelijk de data via ACARS of 4/5G of SATCOM naar de homebase 24/7, waardoor het nut van ergens veel data opslaan onnodig is geworden.
Was wel veel OFF-TOPIC, maar toch.
Volgens mij kan m'n HP200LX ook gewoon PCMCIA kaarten lezen. En ook een wat oudere laptop heeft nog zo'n lezer.
Jaren geleden dat ik ze nog gebruikt heb trouwens, maar ik zou ze dus ook nog moeten kunnen lezen en schrijven.
Ha Ex-fietser,
Dank voor de hint maar ook Arco en nonius ik heb nog een oude laptop daar zal ik eerst naar kijken.
Ik moet waarschijnlijk ook een kaart aanschaffen maar ik heb de software als een file.
Is er een mogelijkheid om de software op de PC te lezen ik denk dan als raw data ?
Groet,
Henk.
Special Member
Als 'ie geformatteerd is als een Windows partitie dan moet je die kunnen lezen...
Ha Arco,
Wat ik nu heb is de software ik denk het systeem (een file) dat zou ik op een kaart moeten zetten,
(schrijven) zodat het apparaat weer kan opstarten.
Als ik volgens de diverse adviezen het file vanaf de PC op kaart kan zetten ben ik klaar maar ik moet ook nog,
een nieuwe kaart klein model aanschaffen.
Nu was ik benieuwd kan ik zo'n file ook lezen geen idee welke taal maar misschien als data (nieuwsgierig) geen idee wat ik er mee kan ?
Ik kan het file naar je e-mailen kan je eens kijken.....
Dit is het tekst bestand
Groet,
Henk.
Special Member
Die textfile gaat over een CompactFlash card, geen PCMCIA...
Het lijken proprietary files, waarschijnlijk kan alleen het apparaat waar ze voor bedoeld zijn er iets mee doen...
Ha Arco,
Dank voor de verduidelijking aan het slot te zien dacht ik aan PCMCIA maar de tekst is anders ?
Nu een kleine kaart kopen dat is al een kriem en dan om het file dat zijn een aantal onderdelen op de kaart schrijven.....
Groet,
Henk.
Op woensdag 2 oktober 2024 00:54:42 schreef Arco:
Gewoon de standalone software van Microchip...
Pickit 2: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit%202%20v2.61.00…
Pickit 3: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit3%20Programmer%…Een Pickit 3.5 bestaat niet: dat heeft een of andere chinees in mekaar gedraaid...
Hey nog hartelijk bedankt
Ik heb die pickit 2 binnen gekregen,
En jou meegestuurde link/software erbij gebruikt, vanavond eens geprobeerd de pic microcontroller te programmeren. En uiteindelijk het lukte. Mooi man!