Hoe 9kW Saunakachel aansluiten zonder dat hoofdstop eruit springt?

Beste Mensen,

Ik heb begin dit jaar mijn Stoppenkast laten voorbereiden op 3 fasen, onderdelen zie bijlage.
Nu heb ik een kachel gekocht Harvia 9kW, op diverse manieren aan te sluiten.

Huidige stroomaansluiting is 1x 25A.

Graag wil ik de maandelijkste kosten zo laag mogelijk houden. Als ik verhoog naar 3X 25A, hoe moet ik dit dan aan laten sluiten zodat de hoofdzekering er nooit uit kan springen?

Ik kan niet voorkomen dat vrouwlief per ongeluk de vaatwasser en of wasmachine aanzet, dus wil graag dat de stroom automatisch afslaat en we handmatig de knop weer om kunnen zetten. We willen niet dat de hoofdzekering springt en ik moet wachten tot Eneco langskomt een nieuwe stop te plaatsen.

Heb al diverse fora doorgelezen, heb wel wat achtergrondkennis, maar niet genoeg alles te doorgronden.

Wij gebruiken als zware apparaten: Quooker, vaatwasser, wasmachine en droger.

Mogelijk oplossingen?

Hergroeperen van de groepen is geen probleem als daar de oplossing ligt.
Wellicht een overbelasting beschermer? https://www.tercalshop.nl/regelaars/126-3x35a-fase-overbelasting-besch….
En als het niet anders kan moet ik een andere saunakachel gaan zoeken.

Kun je aansluiten op een 3p+n automaat

schema van de kachel 400V ~3 N gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 4 oktober 2024 17:56:19 (38%)

benleentje

Golden Member

hoe moet ik dit dan aan laten sluiten

Bijna hetzelfde als een kookplaat of oven. De sauna is wat dat betreft gewoon een 3 fasen apparaat waar vanuit de meterkast een aparte 3 fase + N groep moet komen en een aparte kabel naar de sauna. En mischien moet de sauna ook op een aparte aarlek. En dan kan je ipv een 3 fase + N automaat een aardlek automaat nemen.

zodat de hoofdzekering er nooit uit kan springen?

Dat is een kwestie van blijven nadenken over hoe en wanneer je wat gaat gebruiken.

Wellicht een overbelasting beschermer?

Ik ken die dingen niet maar ik denk dat je daar wel wat aan hebt. Het ding doet het nadenken voor je en als je teveel inschakelt dan zal het iets anders uitschakelen. En dat iets anders kan dan bv de sauna zijn of de oven. Dat mag je zelf kiezen wat je bij overbelasting als eerste uit wilt laten schakelen.

revado

Honourable Member

Als ik de foto zie lijken er links al 2 stuks 3 fase aardlekautomaten voorbereid.

Verder de apparaten goed over de 3 fases verdelen.
De apparaten die de meeste kans maken gelijk gebruikt te worden zoals de wasmachine en droger zeker op een verschillende fase.

Die saunakachel is 9 kW dat is 3 kW per fase dus in principe kan er op iedere fase nog een apparaat bij als de sauna aan is.

Je installateur ook om advies vragen bij het herindelen.

je hebt met 3F 25A 17kW ter beschikking, dus bijna 2x zoveel als de kachel is. ken meerdere gevallen van mensen met zo'n ding van dergelijk vermogen, het nadeel is dat de kachel best even aan moet staan voor het op temperatuur is en je dus in de tussentijd niet de droger aan kunt zetten en de boiler op dezelfde fase.

nu heb je de kast nog best ruim genomen, ik zie 6 pijpen weggaan op 9 groepen.

quooker doe je weinig aan, die schakelt in als deze bij moet gaan stoken. de rest is kwestie van niet aanzetten als de sauna draait. en anders de aparte groepen laten schakelen als de sauna draait of andersom. met een stroomrelais kan dit, maar dan heb je wel het eea bij te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik zou me eerder druk maken om het NIET uitvallen van automaten of aardleks met de Chint en Emat spullen...

Als er een installateur bijhaalt, doe Dan niet degene die dit geleverd heeft, maar is wel het beste advies..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op vrijdag 4 oktober 2024 18:01:43 schreef benleentje:[...]Dat is een kwestie van blijven nadenken over hoe en wanneer je wat gaat gebruiken..

Ik wil juist dat ik niet hoef na te denken, want dat gaat zeker een keertje mis als de vrouw des huizes ook thuis is, daarom zoek ik een robuustere oplossing dan de stoppen eruit te laten springen.

Op vrijdag 4 oktober 2024 18:15:59 schreef revado:
Als ik de foto zie lijken er links al 2 stuks 3 fase aardlekautomaten voorbereid.

Verder de apparaten goed over de 3 fases verdelen.
De apparaten die de meeste kans maken gelijk gebruikt te worden zoals de wasmachine en droger zeker op een verschillende fase.

Die saunakachel is 9 kW dat is 3 kW per fase dus in principe kan er op iedere fase nog een apparaat bij als de sauna aan is.

Je installateur ook om advies vragen bij het herindelen.

Ja er zijn idd 2 aardlekautomaten aanwezig, zie attachment voor de spec

Hoe is de berekening dan als jij zegt dat er nog 3 kW over is per fase?
25A per fase X 230V = 5750W - 3000W = 2750W? Maar ik denk dat de aardlekautomaat 16A is, waardoor er maar 16x230= 3680W beschikbaar is. Is 680W over?
In principe is dat geen probleem, als ik maar niet de hoofdzekering eruit blaas… of kan ik een zwaardere aardlekautomaat nemen om er een apparaat bij te kunnen zetten?

Op vrijdag 4 oktober 2024 18:49:40 schreef denrei:
[...]
Ik wil juist dat ik niet hoef na te denken, want dat gaat zeker een keertje mis als de vrouw des huizes ook thuis is, daarom zoek ik een robuustere oplossing dan de stoppen eruit te laten springen.

[...]

25A per fase X 230V = 5750W - 3000W = 2750W? Maar ik denk dat de aardlekautomaat 16A is, waardoor er maar 16x230= 3680W beschikbaar is. Is 680W over?
In principe is dat geen probleem, als ik maar niet de hoofdzekering eruit blaas… of kan ik een zwaardere aardlekautomaat nemen om er een apparaat bij te kunnen zetten?

de simpelste/ goedkoopste oplossing is een C20 4P automaat tussen hoofdschakelaar en alle groepen zetten. dan gaat deze eerder als de hoofdzekeringen eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou niet zo wakker liggen van deze situatie. Beveiligingen spreken pas aan als er langdurig een aanzienlijke (1,5x In) overstroom loopt.

Zelf heb ik een automaatje als hoofdzekering, dat ik zelf kan bedienen. Als dat beter slaapt is dat mogelijk iets dat aangevraagd kan worden?

mvdk

Golden Member

(...)

(...)

Zoek zoek naar de attachment voor de specs....

Enniewee:
Wat zit erachter, achter die twee aardlekautomaten?

Zo'n ding:
https://www.tercalshop.nl/regelaars/126-3x35a-fase-overbelasting-besch…
mits goed gekozen en geïnstalleerd, maakt het leven wel wat makkelijker, ja.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 4 oktober 2024 19:16:02 (30%)

revado

Honourable Member

[...]

[...]

De kast zit vol aardlekautomaten, iedere automaat is een aardlekautomaat, dus 16 ampere per groep, en bij die 3 fasen aardlekautomaten 3 x 16 ampere.

Ik volg verder jouw denkwijze niet.

Een simpele vraag, is die 25 ampere hoofdzekering in de huidige situatie er al eens uit gegaan?

Op vrijdag 4 oktober 2024 19:27:29 schreef revado:
[...]

De kast zit vol aardlekautomaten, iedere automaat is een aardlekautomaat, dus 16 ampere per groep, en bij die 3 fasen aardlekautomaten 3 x 16 ampere.

Ik volg verder jouw denkwijze niet.

Een simpele vraag, is die 25 ampere hoofdzekering in de huidige situatie er al eens uit gegaan?

Haha mijn denkwijze is waarschijnlijk niet goed, anders was ik wel elektricien geweest :) Daarom graag jullie advies!

Maar die zekering is nog nooit uit gegaan, maar de 9kW kachel zit ook nog niet aangesloten….

Een paar stroomrelais op oven, kookplaat, (vaat)was. Zodra die meer dan 1A trekken valt de sauna af.

Je zult je saunakachel alleszins moeten aansluiten op 3F 400V waarbij ze 13A per fase zal nodig hebben.
Je hebt dan nog 12A of 2760W per fase te besteden.
Als je de luttele 5750W (25A x 230V) waarop je nu campeert evenwichtig kunt verdelen over de 3 fasen kom je op 8,3A per fase uit.
Een totaal van 21,3A per fase met 25A smeltzekeringen is dus niks om je zorgen over te maken.

Waar ik me over verbaas is dat men anno 2024 een digitale meter heeft geplaatst maar aan het Diazed gedoe niks heeft veranderd.
Zekeringen komen indraaien moet toch echt een verdienmodel van de netbeheerders zijn...
70j geleden stond zelfs hier in deze voor onderontwikkeld aanziene belgische provincie in elke kwh meterkast een automaat met rode en zwarte knop als hoofdschakelaar.

In 2017 nieuwbouw zat een bedienbare 'gemeente automaat', 7 jaar eerder, zelfde wijk, Stedin dacht ik, zelfde aannemer nog een verzegeld kastje.

revado

Honourable Member

Automaten in de HAK zijn makkelijk maar Diazed heeft het voordeel dat ze er veel minde snel uitgaan.
Menig keer meegemaakt dat met sluiting in een 16 Amp groep de 40 Amp hoofdautomaat er mee uit ging.
Maar het heeft beide voor en nadelen.
Zelf voor de meter af kunnen schakelen bij werkzaamheden is ook wel makkelijk.
Verder ga ik met OXO mee, had het ook al eerder gezegd, goed verdelen en ik zou mij geen zorgen maken.
En vooral een goede installateur laten komen, die "china zekeringen" monteur heeft bij mij ook wat vraagtekens.

Op zaterdag 5 oktober 2024 01:02:09 schreef OXO:
Je zult je saunakachel alleszins moeten aansluiten op 3F 400V waarbij ze 13A per fase zal nodig hebben.
Je hebt dan nog 12A of 2760W per fase te besteden.
Als je de luttele 5750W (25A x 230V) waarop je nu campeert evenwichtig kunt verdelen over de 3 fasen kom je op 8,3A per fase uit.
Een totaal van 21,3A per fase met 25A smeltzekeringen is dus niks om je zorgen over te maken.

Wij wonen hier nog geen geheel jaar, maar denk dat het idd meevalt als ik het zo lees. Dus het verdelen lijkt me logische oplossing.

Weet iemand toevallig een goeie monteur of goed bedrijf in sint Michelsgestel of Den Bosch omgeving? Ik had al op Werkspot gekeken maar daar rollen wel erg veel bedrijfjes uit.

Mijn “Chinese Zekeringen” monteur is niet op de hoogte van de kritiek op de componenten, maar wist mij dus wel te vertellen dat het niet gaat werken en de zekering gaat klappen omdat er geen zware verbruiker tegelijk aan kan. Voor mij verwarrend de verschillende meningen, maar daarom dus nu opzoek naar bruikbaar advies van een goeie monteur.

[Bericht gewijzigd door denrei op zaterdag 5 oktober 2024 08:20:16 (19%)

HVinduction

Special Member

Op vrijdag 4 oktober 2024 18:42:50 schreef High met Henk:
Ik zou me eerder druk maken om het NIET uitvallen van automaten of aardleks met de Chint en Emat spullen...

Als er een installateur bijhaalt, doe Dan niet degene die dit geleverd heeft, maar is wel het beste advies..

Dat is wel erg overdreven, vind je niet? Dit spul heeft gewoon KEMA-keur, tuurlijk het is wel grotendeels Chinees en mindere kwaliteit dan ABB/Hager/Eaton met meer uitval/storingen maar zeker niet zo gevaarlijk, stukken beter dan doorgaan met een oude groepenkast met haperende aardlekjes en Chinese schroefautomaten, heb al te vaak gezien dat er nog huizen zijn met maar 2-3 groepen en de verbindingen en groepsschakelaars erin zijn gaan gloeien, dat is pas gevaarlijk...

Ik gebruik soms ook wel die 18mm alamatjes van Emat, tuurlijk ze zijn spanningsafhankelijk maar wel handig als je snel even een groep wil bijplaatsen, nog nooit problemen mee gehad. Ik weet niet of die 4 polige alamatjes van Chint spanningsafhankelijk zijn, ik denk het wel.

Momenteel zijn blijkbaar enkel de 6 tweepolige aardlekautomaten in dienst.
Wat hangt er achter elk van deze 6?

HVinduction

Special Member

Volgens mij is de huidige hoofdzekering gewoon 35A DIII, de verklikker is namelijk zwart en niet goud. Ik zou gewoon de aansluiting aanpassen naar 3x25A, kost bijna niks, enige wat ze doen is meter vervangen voor 3 fase model, brugje verwijderen, aansluiten op de 4 polige hoofdschakelaar en 3 25A zekeringen in schroeven.

Die gaan er echt niet zomaar uit, sterker nog ze kunnen veel meer hebben dan automaten dus ik zou het gewoon zo laten want gewone zekeringen zijn dus in jouw voordeel. De aansluiting aanpassen naar automaten kost honderden euro's, aanpassen naar 3x25a smeltzekering bijna niets omdat je de aansluiting al hebt.

Op zaterdag 5 oktober 2024 11:22:56 schreef OXO:
Momenteel zijn blijkbaar enkel de 6 tweepolige aardlekautomaten in dienst.
Wat hangt er achter elk van deze 6?

Heb het even nagelopen:

Em emat van link naar rechts:
1: 300mA: niet aangesloten
2: 30mA: zonnepanelen (6stuks)
3: 30mA: wasmachine + droger + zolder zuid stopcontact
4: 30mA woonkamer (zonder trapkast kant, zonder keuken), tuin + schuur, Slaapkamer behalve plafondlamp.
5: 30mA 1e verdieping (zonder slaapkamer, behalve plafondlamp), zolder lamp, cv, zolder noordkant stopcontact
6: 30mA afwasmachine, quooker (zonder aanrecht stopcontacten)
7: 30mA meterkast stopcontact, hal, toilet, trapkast kant, keuken aanrecht stopcontact + lampen plafond.

Op zaterdag 5 oktober 2024 12:01:15 schreef HVinduction:
Volgens mij is de huidige hoofdzekering gewoon 35A DIII, de verklikker is namelijk zwart en niet goud. Ik zou gewoon de aansluiting aanpassen naar 3x25A, kost bijna niks, enige wat ze doen is meter vervangen voor 3 fase model, brugje verwijderen, aansluiten op de 4 polige hoofdschakelaar en 3 25A zekeringen in schroeven.

Die gaan er echt niet zomaar uit, sterker nog ze kunnen veel meer hebben dan automaten dus ik zou het gewoon zo laten want gewone zekeringen zijn dus in jouw voordeel. De aansluiting aanpassen naar automaten kost honderden euro's, aanpassen naar 3x25a smeltzekering bijna niets omdat je de aansluiting al hebt.

Hoofdzekering lijkt zwart, zie foto, is dat dan 35A? Gek want hij staat bij Eneco nu op 25A in systeem.

HarmP

Golden Member

Op zaterdag 5 oktober 2024 12:01:15 schreef HVinduction:

De kosten van verzwaring zijn vooral administratief. Bij mij was het uiteindelijk precies andersom:
- verzwaren van 1x35 naar 3x25 kost het ‘verzwaringstarief’ (nu ongeveer 310 euro)
- omzetten van smeltzekering naar automaten had geen extra kosten.
(Dat ik wellicht beter af was geweest met smeltzekeringen weet ik pas achteraf).

Op zaterdag 5 oktober 2024 12:40:01 schreef denrei:
Hoofdzekering lijkt zwart, zie foto, is dat dan 35A? Gek want hij staat bij Eneco nu op 25A in systeem.

Die systemen zijn niet foutloos.
Een 25A patroon is geel, dat onderscheid moet toch duidelijk te zien zijn.

HVinduction

Special Member

Dat lijkt mij pure geldklopperij, volgens mij is het gewoon een kwestie van de aansluiting in het interne systeem opzoeken, de aansluitwaarde wijzigen en het aan de planning doorgeven zodat een monteur aangestuurd wordt, met zoveel klanten kan je dat gewoon niet op papier doen. Op de site van Enexis staat dat je ook gratis van 1x25A naar 1x35A kan gaan, misschien dat het met de koppeling van de meter heeft te maken?

Misschien dat ze dat ook wel doen juist om overbelasting van het net te voorkomen, die C25 automaten reageren immers veel sneller bij overbelasting, smeltpatronen verouderen na jaren maar die kunnen zonder problemen langdurige continulast of enige overbelasting hebben, ze gaan eigenlijk alleen maar kapot door veroudering of een kortsluiting dus als er echt iets goed fout is.

In de praktijk zal je wel 3x sluiting kunnen maken op een B16 automaat voordat de 25A hoofdzekering doorbrand door veroudering, afhankelijk van de kortsluitstroom.

HarmP

Golden Member

De tarieven voor een verzwaring (Enexis) staan op https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/aansluiting-v…. 1x25 naar 1x35 is inderdaad gratis, van 1x35 naar 3x25 kost ongeveer 310 euro.

Wat ik bedoel met ‘administratief’: de kosten zijn altijd het zelfde, ongeacht hoeveel werk ze er echt aan hebben. Als er (zoals bij mij) al een 3-fase hoofdaansluiting zit voelt het als geldklopperij (twee zekeringen indraaien en nieuwe 3-fase meter plaatsen). Als ze veel meer werk moeten doen betaal je nog steeds het zelfde bedrag.

Mijn elektricien had de tip gegeven om meteen automaten te vragen. Dat had ik per telefoon ook afgesproken, maar de monteur had het niet op zijn werkbon. Na stevig aandringen heeft hij het toch gedaan, zonder meerkosten.