1x 25/35A kost hetzelfde aan vastrecht en word bij defecte 25A zekering zo gewisseld naar 35A als je minstens 6mm2 naar de meter hebt zitten. gezien ts al DIII coupes heeft was dat al voorzien met de bouw, wrs van na eind 80's dan.
1x 25/35A kost hetzelfde aan vastrecht en word bij defecte 25A zekering zo gewisseld naar 35A als je minstens 6mm2 naar de meter hebt zitten. gezien ts al DIII coupes heeft was dat al voorzien met de bouw, wrs van na eind 80's dan.
De monteur Enexis is langsgeweest en 3 fasen automaten aangesloten!
Welke kabel moet ik nu hebben voor in de grond?
Afstand: 27m
Kachel 3fasen 9kW
Ik dacht zelf aan YMVK-AS grondkabel 4x2.5mm2, maar op elektamat berekening kom ik uit op YMvK kabel 5x1.5. Wat is jullie advies?
Op donderdag 10 oktober 2024 14:41:04 schreef denrei:
Ik dacht zelf aan YMVK-AS grondkabel 4x2.5mm2, maar op elektamat berekening kom ik uit op YMvK kabel 5x1.5. Wat is jullie advies?
In de grond kabel met aardscherm. Behalve als die kabel in een buis ligt.
Waarom 1,5mm2? Dat mag je niet met 16A zekeren, dan moet je minstens 2,5mm2 hebben.
Ja kabel ligt in mantelbuis.
Als ik bij elektramat 16A selecteer komt hij hierop uit. Misschien omdat hij uitgaat van B-kar? Heb ik C-kar misschien?
Het kan en mag vast op een 1,5mm2 bij deze lengte, maar aanbevolen is 2,5mm2 voor 16A. Dat wordt minder warm.
EDIT: Ja, je mag 1.5mm2 gebruiken: https://www.tkf.nl/nl/servicecenter/kabelberekening-laagspanning
[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 10 oktober 2024 16:07:02 (42%)
Honourable Member
1,5 mag niet, dat mag alleen voor verlichting als zwarte schakeldraad.
In dit topic is er een hele discussie over.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/67600
Het probleem van TS waar het topic eigenlijk over gaat is met die automaten mooi opgelost.
Mocht er een uit gaan dan zet je die zo weer bij.
[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 10 oktober 2024 18:28:05 (30%)
Op donderdag 10 oktober 2024 18:25:54 schreef revado:
1,5 mag niet, dat mag alleen voor verlichting als zwarte schakeldraad.In dit topic is er een hele discussie over.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/67600Het probleem van TS waar het topic eigenlijk over gaat is met die automaten mooi opgelost.
Mocht er een uit gaan dan zet je die zo weer bij.
Vast aangesloten toestellen mogen worden aangesloten met kabel welke is berekend. 2,5 is voor eindgroepen met standaard wcd welke mede voor verlichting worden gebruikt.
2,26 procent verlies is ongeveer 5 volt aan 13 amp = 65 watt in je kabel stoken.
2,5 gebruiken is 1,36 procent verlies is ongeveer 3 volt aan 13 amp = 39 watt verlies in je kabel.
Ga ik uit van 3*230 3*3KW
Kan zijn dat ik dat verkeerd heb maar ik zou voor 2,5 gebruiken gaan voor die drie tientjes meer omdat watts in een kabel wegstoken sowieso weggegooid geld is.
gewoon 4x 2,5mm2 ymvk-as nemen. 1,5mm2 is voor 16A eindgroepen te weinig, je kortsluitstroom gaat sterk omlaag waardoor op tijd afschakelen bij sluiting minder snel gaat, iets waar je met die china kast beter niet op kunt gaan gokken.
Ga ik uit van 3*230 3*3KW
Dan heeft de kachel 22A per fase nodig... zal dus wel 3x400V zijn
Als ik met de ohmse weerstand van koper reken kom ik met 1,5 op 140W verlies.
Met 2,5 op 50W en met 4 op 20W.
Ik ken niks van opwarmen en warm houden van sauna's... dus zelf tellen en beslissen...
Hier in BE worden kookplaten met dit vermogen 3F aangesloten met 4
Blijkbaar heeft in elk land koper niet dezelfde eigenschappen maar ik zou hier minstens voor de 2,5 gaan
Mijn logica zegt dat dit dan 22,5A gedeeld door drie wordt.
Redenering:
9KW gedeeld door 400 volt is totaal 22.5A maar die wordt verdeeld over de drie fases, komt het uit op 7.5A per fase is 3KW per fase op 400 volt.
PDF Manual : https://www.rhodos-shop.nl/amfilerating/file/download/file_id/1254/
Die zegt overigens ook 5x2,5 gebruiken.
Dit soort rekenwerk met wortels en zo is niet m'n sterkste kant. De online calculator zegt 13A per fase. Ongeacht of dat ster of driehoek is. Enige wat ik dan niet kan plaatsen is de weerstand van de elementen. In ster begrijp ik nog dat het 3*230 en 3*17,7 ohm t.a.v. het sterpunt is.
Maar in driehoek staat over de zelfde weerstand tussen de fases 400V, dan zou het vermogen veel meer zijn, namelijk 9KW per element, totaal 27KW.
Honourable Member
Op donderdag 10 oktober 2024 23:56:51 schreef harry64:
Dit soort rekenwerk met wortels en zo is niet m'n sterkste kant. De online calculator zegt 13A per fase. Ongeacht of dat ster of driehoek is. Enige wat ik dan niet kan plaatsen is de weerstand van de elementen. In ster begrijp ik nog dat het 3*230 en 3*17,7 ohm t.a.v. het sterpunt is.Maar in driehoek staat over de zelfde weerstand tussen de fases 400V, dan zou het vermogen veel meer zijn, namelijk 9KW per element, totaal 27KW.
.
Honourable Member
Dit soort rekenwerk met wortels en zo is niet m'n sterkste kant. De online calculator zegt 13A per fase. Ongeacht of dat ster of driehoek is. Enige wat ik dan niet kan plaatsen is de weerstand van de elementen. In ster begrijp ik nog dat het 3*230 en 3*17,7 ohm t.a.v. het sterpunt is.Maar in driehoek staat over de zelfde weerstand tussen de fases 400V, dan zou het vermogen veel meer zijn, namelijk 9KW per element, totaal 27KW.
Driehoek kan bij deze elementen alleen maar bij een 3 fase 230 volt net ( belgie).
Bij 400 volt staan ze in ster.
Ik was ook even het spoor bijster met een kachel.
In dit topic ben ik bijgepraat
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164547#highlight=kachel+aans…
Dit (bovenstaande) is inderdaad geen onbelangrijke factor. De impedantie (zuiver ohmse weerstand in dit geval) van de verwarmingselementen blijft gelijk dus is die 9kW opgegeven in een bepaalde configuratie (ster of driehoek). Als dit vermogen opgegeven is in een ster configuratie bij 3*400V, dan mag men deze elementen niet in driehoek zetten bij 3*400V.
Special Member
Maar hoe dan ook gewoon 2,5 mm2 gebruiken en zeker geen 1,5mm2, want zo'n sauna heeft door de hoge temperatuur best veel tijd nodig om op te warmen en 1,5mm2 mag je alleen voor korte afstanden gebruiken bij 16A, bij lange afstanden maar met 10A.
2,5mm2 mag je zelfs voor korte afstanden belasten tot 25A bij losse draden, en normale afstanden tot 20A zonder dat het te heet wordt en volgens mij werden huizen zelfs aangesloten met 2,5mm2 teerkabel en 25A hoofdzekeringen, en dat gaat ook goed omdat die kabel in de grond veel beter de warmte kwijtkan dan wanneer het opgerold is.
Ik zou gewoon in de groepenkast normale ymvk gebruiken, bij de overgang van de binnen naar buitenmuur een kabeldoosje en daar de grondkabel en naar de saunakachel precies andersom. De aardlitze kan je het beste met een wago 221 aansluiten, als de aardlitze te dik is knip je er een stuk vanaf.
Op vrijdag 11 oktober 2024 08:18:59 schreef HVinduction:
M en volgens mij werden huizen zelfs aangesloten met 2,5mm2 teerkabel en 25A hoofdzekeringen, en dat gaat ook goed omdat die kabel in de grond veel beter de warmte kwijtkan dan wanneer het opgerold is..
nog nooit tegengekomen dit, zelfs oude huizen kregen al 6mm2 GPLK binnen in deze regio. tussen hoofdkast en meter werd voorheen wel vaak nog 4mm2 gebruikt.
9 kW op 3x 400 V geeft een stroom van 13 A per fase.
Ster of driehoek maakt niet uit, maar het is natuurlijk niet hetzelfde toestel.
Of het toestel gemaakt is om in ster of in driehoek te werken, voor en vermogen van 9 kW op 400 V zal de fasestroom 13 A bedragen.
Ik heb inmiddels begrepen dat de PC90H geschikt is voor de Nederlandse 3F in ster en niet voor 3F in driehoek. Die driehoek configuratie is voor een Belgisch 230 Volt 3F net waar 230 Volt tussen de fases staat i.p.v. 400 Volt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 11 oktober 2024 15:05:41 (35%)
Op vrijdag 11 oktober 2024 14:57:27 schreef harry64:
Ik heb inmiddels begrepen dat de PC90H geschikt is voor de Nederlandse 3F in ster en niet voor 3F in driehoek. Die driehoek configuratie is voor een Belgisch 230 Volt 3F net waar 230 Volt tussen de fases staat i.p.v. 400 Volt.
verwarmings elementen voor dergelijke toepassingen staan vrijwel altijd in ster aangesloten en niet tussen de fasen, om het compatibel te houden met andere landen waar je nog 3x230V hebt. tijd terug nog een sauna besturing vervangen van een 9kW model, ook die was zo aangesloten.
3x230 lijkt dan op de 2x230 die in NL vaak bij kookplaten voorkomt?
Op zaterdag 12 oktober 2024 08:54:38 schreef harry64:
3x230 lijkt dan op de 2x230 die in NL vaak bij kookplaten voorkomt?
bijv in BE komt 3x230V nog voor, maar dan heb je 230V tussen de fasen staan. in NL heb je 400V tussen de fasen staan. natuurlijk zijn de stromen hoger bij 230V, vandaar dat NL die oude netten allang heeft opgewaardeerd.
Ik denk dat Harry het heeft over het typische Nederlands gebruik van de kookgroep (2 gekoppelde 2p automaten) wat in België bij mijn weten niet voor komt.
Op zaterdag 12 oktober 2024 10:13:06 schreef Robbe de Smet:
Ik denk dat Harry het heeft over het typische Nederlands gebruik van de kookgroep (2 gekoppelde 2p automaten) wat in België bij mijn weten niet voor komt.
Klopt. Dat onding van een 2x16A enkelfase kookgroep is typisch Nederlands en een gevolg van onze NL krenterigheid. Hier krijg je bij een enkelfase aansluiting maximaal een 35A smeltzekering of een 40A automaat. In de landen om ons heen kun je gewoon 50A of meer krijgen. En dan is er ruimte voor een enkelfase 32A fornuisaansluiting en zo doen ze het daar dan ook.