Lekkende batterijen en thermostaat

Beste mensen,

Helaas werkt mijn thermostaat niet meer door lekkende batterijen.

Een stuk van de contactpunten is weggeroest. Vandaag heb ik dit geprobeerd te fixen door een los contactpunt tussen de batterijen te doen en dit leverde in eerste instatie succes op: het scherm ging weer aan.

Jammer genoeg van korte duur. Er gebeurt nu namelijk niks meer.

Ik ben een grote noob als het gaat om elektriciteit, maar kan wel goed instructies opvolgen. Ik wil graag voorkomen dat ik een nieuwe/marktplaats thermostaat moet kopen voor minstens 130 euro.

Ik heb al wat dingen op de printplaat schoongemaakt, maar weet niet precies waar ik naar kijk en wat ik moet doen. Alle hulp is welkom.

In de bijlage wat foto's van de stand van zaken.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

fred101

Golden Member

Onderdelen lopen niet vanzelf weg dus daar hoort bij dit model niets te zitten.

Dat 2e cirkeltje is een IC en geen connector. Die zit vast gesoldeerd.

Batterij prut is meestal wit/groen. Dit bruin lijkt meer roest ofzo tgv een of andere chemische reactie op de lekkage. Batterij prut tast meestal het PCB en de onderdelen aan maar zie ik hier zo snel geen schade (Foto niet groot en scherp genoeg. (traces en pootjes rotten weg)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoeben

Golden Member

Inderdaad geen schade op de PCB. Die batterijcontacten zijn weggerot. Gewoon een andere nikkelstripje erin zetten, zelf nikkel-strip (battery strip) kopen bij aliexpress, knippen en erin zetten. Tijdelijk even fixen met wat aluminiumfolie.

Bedankt voor de snelle reacties heren.

Dat verklaart alleen nog niet waarom het scherm het niet meer doet... Deed het altijd al slecht en ging vanochtend wel nog aan. Nu alleen helemaal niet meer. Hoe zou dat kunnen?

Inmiddels zijn die zwarte en rode draad naar de printplaat toe wel los geraakt. Is er een andere manier, dan solderen, om die weer vast te maken? Anders toch maar zo'n soldeersetje aanschaffen.

Nee moet echt gesoldeerd worden, maar je hebt ook wel wat ervaring nodig om dat te doen. Anders brand je de koperbaantjes eraf als je te lang blijft bakken...

En de dingen die groen zijn even wat huishoudazijn erop om het zuur uit de batterij af te breken, anders blijft dat aan de print vreten.

Wanneer droog nog eens poetsen met IPA en tandenborstel.Als dat zuur onder componenten zit moeten die er zelfs af gesoldeerd worden om het zuur te verwijderen. Dat zuur blijft verder vreten als je het niet eerst neutraliseert met azijn.

Haal er anders iemand bij die wat kan helpen met verstand van zaken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb niemand die hier zonder betaling aan wat kan doen. Dus het wordt of zelf beunen (en om wat te leren) dmv nieuwe soldeerset + goedkopere versie kopen van deze thermostaat en daar het scherm van gebruiken. Als dat werkt...

Of via marktplaats eenzelfde apparaat kopen voor 130 euro plus

fred101

Golden Member

Dat is idd geen beginnerswerk en vergt aardig wat soldeerapparatuur want met een of ander soldeerboutje ga jij die SMD onderdelen er echt niet afkrijgen. Daar heb je een hete lucht bout voor nodig.
Daarnaast heb je blijkbaar dus ook een display probleem.

De apparatuur die je nodig hebt gaat meer kosten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 7 oktober 2024 17:53:04 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

SMD desolderen gaat prima met een standaardboutje. Deed ik 25 jaar geleden al in de voeding van een Philips CP90 KTV. Je hebt de neiging om simpele dingen heel erg moeilijk voor te stellen.

Ik wil graag voorkomen dat ik een nieuwe/marktplaats thermostaat moet kopen voor minstens 130 euro.

Met alle respect maar dit wordt het meest rendabele als voorheen het display al niet goed werkte en je ook nog een soldeersetje moet aankopen en leren hanteren.

Ik zie ze van parkside (lidl rommel) voor 15 euro...

fred101

Golden Member

Op maandag 7 oktober 2024 17:57:06 schreef RAAF12:
SMD desolderen gaat prima met een standaardboutje.

Hoe ga jij daarmee die smd ICs desolderen om te controleren of er nog zuur onder zit ?
En jij hebt makkelijk praten met decennia ervaring en kennis. De TS heeft nul komma nul ervaring en denkt dat een IC een connector is. Die gaat zelfs met een serieus soldeerstation een smd met aangevreten tin echt niet los krijgen. En zeker niet met zo'n Lidl speeltje.
Ik heb er zelf genoeg met batterij schade gerepareerd om te weten wat het inhoudt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Zonder ervaring met solderen wordt dat printje een Hiroshima ongeluk.

Je gaat het meer kapot maken tot het vuilbak wordt... Bakken met een soldeerbout omdat je geen ervaring hebt is gedoemd te mislukken.

En dat groen en zuur moet echt weg alvorens je kan proberen te solderen.
Je MOET echt wat ervaring opdoen om goed te kunnen solderen, neem dat maar van mij aan.

Zoals gezegd als je te lang blijft bakken aan een soldeerpunt op de print, komt het koper ervan los en dan begint de miserie pas. En dan nog zoals je zelf zegt leren solderen met LIDL rommel, dat wil ik zien!

Schilderen of auto's repareren leer je toch ook niet in een uurtje?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dus: ik moet gaan solderen.

Neeja mannen dank voor het meedenken. Ik weet nu in ieder geval dat een connector geen IC is en dat ik een nieuw apparaat kan gaan zoeken ;)

En toch vraag ik me af waardoor het scherm het in eerste instantie wel deed vanochtend. Mja de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Ja je draadjes waren los zei je, niet moeilijk waarom het dan niet meer werkt. :+

En zoals ik eerder zei, dat zuur uit de batterijen blijft dus verder vreten en maakt alles kapot op die print.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 7 oktober 2024 18:24:08 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die zijn daarna pas los gegaan, toen ik echt alles uit elkaar ging halen...

Dat zuur blijft verder alles kapot vreten, het tast de gehele print aan, inclusief de elektronische componenten. Want op jou foto te zien zit het zelfs al onder het IC.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 7 oktober 2024 18:27:49 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mvdk

Golden Member

Verwen jezelf. Koop een nieuwe.

Dat heb ik hier al zo veel keer geroepen, dat ze me er voor gaan schelden.

;)

fred101

Golden Member

Als dat die draadjes van de batterijhouder naar het PCB waren dan is dat waarschijnlijk het hoofdprobleem. Batterij prut wordt door capillaire werking het draadje in gezogen en tast het koper aan. Daardoor wordt de weerstand steeds hoger tot er niet meer genoeg doorkomt om een leesbare display te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Dat lijkt op een Remeha Isense. Daarvan staan er nu drie op marktplaats onder de 40 euro.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 7 oktober 2024 18:35:12 (52%)

Tja want zonder ervaring wordt dat niks, dus beter vervangen dan. En als ik zie hoe erg het al weggevreten is... ;(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Inderdaad de Isense... maar dan de RF (draadloze versie). En die is een stuk duurder...
En dat in een huurhuis waarbij de beheermaatschappij zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is door die lekkende batterijen.

Sine

Moderator

Ah, extra ruk, want de normale isense werkt ook zonder batterijen. En ik ken CV monteurs die precies om deze reden daar geen batterijen in stoppen.

Als dat alkaline cellen zijn dan kun je de print eens proberen te spoelen met azijn, daarna naspoelen met water en goed(!) laten drogen. Stuk is het toch al, slechter kan het er niet op worden.

Dat is inderdaad de pijnlijke les die ik heb geleerd hiermee...
Mocht er nog iemand anders een gouden tip hebben dan is die uiteraard welkom

Op maandag 7 oktober 2024 18:35:07 schreef Sine:
Ah, extra ruk, want de normale isense werkt ook zonder batterijen. En ik ken CV monteurs die precies om deze reden daar geen batterijen in stoppen.

Als dat alkaline cellen zijn dan kun je de print eens proberen te spoelen met azijn, daarna naspoelen met water en goed(!) laten drogen. Stuk is het toch al, slechter kan het er niet op worden.

Dan moet ik nogsteeds een soldeerbout hebben om die 2 kabeltjes weer vast te krijgen. Dat kan natuurlijk wel met die lidl rommel, maar wil er zo min mogelijk geld aan kwijt...

De gouden tip is juist zo snel mogelijk dat zuur te neutraliseren, hoe langer je wacht des te erger wordt het aangetast.

Oude tandenborstel en azijn. Dan spoelen en daarna nog eens op poetsen met IPA. En losse draadjes zijn alleen te solderen, met lijm gaat dat niet werken.

Om dan nog met rommel dat te doen en nul ervaring, tja...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 7 oktober 2024 18:43:24 (25%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.