Dit lijkt ik inderdaad niet te snappen, want ik zie het niet mijn ogen en jullie gaven aan dat de plaat nog intact was
reminder: je spreekt een echte noob
Dit lijkt ik inderdaad niet te snappen, want ik zie het niet mijn ogen en jullie gaven aan dat de plaat nog intact was
reminder: je spreekt een echte noob
Moderator
Dat noemt men een gok.
Als de printplaat nog goed is (spoelen met azijn om die alkalische meuk weg te krijgen) heb je kans dat het LCD van een simple Isense waarschijnlijk gewoon gaat werken.
Het vervelende is dat je niet weet of je print gesneuveld is.
hmm is er een manier om daar achter te komen? Behalve een scherm te kopen natuurlijk.
En wat kan er nou voor zorgen dat die printplaat het vanochtend nog deed, en 2 min nadat hij aan ging sneuvelde?
Moderator
Ik ken dat draadloze type niet, maar als de ketel aan gaat als je de temperatuur op draait dan zal het ding nog wel werken.
Of daarmee het display ook werkt als je dat vervangt? En waarom het ding stopte met werken?
Daarvoor heb ik mijn kristallen bol nodig, en die is voor een grote beurt terug naar de fabrikant.
Het blijft dus zoals Sine zei een gok...
Op maandag 7 oktober 2024 18:39:31 schreef CrossFireX:
De gouden tip is juist zo snel mogelijk dat zuur te neutraliseren, hoe langer je wacht des te erger wordt het aangetast.Oude tandenborstel en azijn.
we zijn het met je eens, maar je plaat blijft wat hangen..
tevens kan je zuren niet met zuur neutraliseren, laat er ons van uitgaan dat het een alkalinebatterij was
Op maandag 7 oktober 2024 19:11:52 schreef Jeroenzor:
Maar dat was al VOORDAT ik die lekkende batterijen had.
Hoe weet jij zeker dat je batterijen niet toen al aan het lekken waren? Heb je 'm tussentijds open gehad?
Niet dat ik je niet geloof, maar de meeste mensen komen er pas achter dat batterijen gelekt hebben als er problemen zijn van welke aard dan ook.
Op maandag 7 oktober 2024 19:11:52 schreef Jeroenzor:
Hoe gek zou het zijn om de goedkopere thermostaat te zoeken en dat scherm erin te zetten. Zou dat werken?
Ik zou dat zeker proberen. Het is economisch gewoon een goed idee om een universeel LCD te maken maar wat het ding kan tonen te beperken in soft- of hardware in plaats van voor elke versie apart een LCD te laten maken.
Maar het blijft een gok...
Wat betreft je locatie: er zijn hier meer mensen die wel eens een ander lid helpen, dus een woonplaats vermelden kan een goed idee zijn.
Het is dat het hier een bende is, anders had je wel langs kunnen komen.
Op maandag 7 oktober 2024 18:37:41 schreef Jeroenzor:
Dan moet ik nogsteeds een soldeerbout hebben om die 2 kabeltjes weer vast te krijgen. Dat kan natuurlijk wel met die lidl rommel, maar wil er zo min mogelijk geld aan kwijt...
Je kan langs een repaircafé gaan. Die kunnen vast wel de draadjes aan elkaar solderen en als je mazzel hebt kunnen ze ook het display maken.
Op maandag 7 oktober 2024 18:33:49 schreef Jeroenzor:
Inderdaad de Isense... maar dan de RF (draadloze versie). En die is een stuk duurder...
Zie je geen kans om een kabeltje naar de ketel te leggen? Dan kun je een bedrade thermostaat kopen. Daar hoeven geen batterijen in.
Utrecht is de place.
Net na alles schoongemaakt te hebben ging het scherm weer aan. Heel bijzonder: nu werkte alleen de linkerhelft en onderkant vh scherm.
Inmiddels weer helemaal dood en niet meer aan te krijgen
Op maandag 7 oktober 2024 21:18:29 schreef KlaasZ:
[...]Zie je geen kans om een kabeltje naar de ketel te leggen? Dan kun je een bedrade thermostaat kopen. Daar hoeven geen batterijen in.
Zou niet weten hoe. Die ketel staat in een kast op het balkon. Moet dan 3 deuren een keuken en een gang door.
Of de thermostaat naast de ketel hangen en dan altijd naar buiten om hem aan te zetten.
Net na alles schoongemaakt te hebben ging het scherm weer aan. Heel bijzonder: nu werkte alleen de linkerhelft en onderkant vh scherm. Inmiddels weer helemaal dood en niet meer aan te krijgen
Dan begin ik te neigen naar een doorgeëtst printspoortje of via. Waarbij de batterij-chemicaliën, onder invloed van vocht en spanning, de print hebben beschadigd.
Mogelijk dat er nog wat vocht is achtergebleven na het schoonmaken, waardoor er nét voldoende geleiding was om het zaakje (gedeeltelijk) te laten werken. Na opdrogen van het vocht valt de geleiding weer weg, en is het apparaat dus weer levensloos.
U zou dit kunnen verifiëren door het op een zelfde manier nog eens schoon te maken. En als hij daarna weer een tijdje werkt, heel goed met een loupe kijken naar onderbroken printspoortjes en via's. Meten is beter, vaak zijn de onderbrekingen nauwelijks te zien.
Maar om dit te repareren zult u dan sowieso ook met een soldeerbout aan de slag moeten gaan. Het is geen raketwetenschap en goed zelf te doen, maar zonder DMM en soldeerbout komt een mens niet ver in de electronica.
Golden Member
Stop je de flatcable van het display wel goed in de connector? Als ik het goed zie is dit een connector die je eerst moet openen door het voorste kunststof deel een paar mm naar voren te trekken, dan flatcable volledig insteken, dan in omgekeerde richting de connector weer sluiten. Een zero insertion force (zif) connector heet dat.
Golden Member
he een bekende die hebben wij gemaakt.
Jammer dat je idd de RF versie hebt, de openTherm versie vind je op marktplaats nog genoeg.
Het lcd van de openTherm versie kun je gewoon in de RF versie stoppen.
De niet bestukte footprint is voor de opentherm variant, meende ik.
Het lcd heeft 2 display controllers, 1 voor de segmenten en 1 aparte voor de dotmatrix. Als 1 dele van je scherm het niet doet, vermoed ik dat je flex tch slecht contact maakt. de zwart rode draad is enkel voor het backlight. Wel zo handig, maar niet strikt noodzakelijk.
Ik heb wellicht nog wel ergens een printje liggen van de RF variant en zeker een lcd, alleen heb ik momenteel niet zo'n zin om heel de zolder door te spitten. Ik zal zo misschien even een poging wagen.
De thermostaat buiten hangen lijkt me inderdaad komende winter een goede optie als je huur inclusief gas water licht is, niks mis mee
Op maandag 7 oktober 2024 21:23:39 schreef Jeroenzor:
Zou niet weten hoe.
Ik ook niet, want ik ken het huis niet.
Die ketel staat in een kast op het balkon......
....Of de thermostaat naast de ketel hangen en dan altijd naar buiten om hem aan te zetten.
Dat gaat niet werken. De thermostaat reageert dan op de buitentemperatuur en dan blijft de ketel stoken.
Op maandag 7 oktober 2024 22:19:28 schreef PE9SMS:
Stop je de flatcable van het display wel goed in de connector? Als ik het goed zie is dit een connector die je eerst moet openen door het voorste kunststof deel een paar mm naar voren te trekken, dan flatcable volledig insteken, dan in omgekeerde richting de connector weer sluiten. Een zero insertion force (zif) connector heet dat.
Haha mooi mee gedacht. Ik deed dit inderdaad niet, maar helaas werkt het nogsteeds niet. Even kreeg ik weer hoop!
Op maandag 7 oktober 2024 22:31:13 schreef Stijnos:
he een bekende die hebben wij gemaakt.
Jammer dat je idd de RF versie hebt, de openTherm versie vind je op marktplaats nog genoeg.
Het lcd van de openTherm versie kun je gewoon in de RF versie stoppen.
De niet bestukte footprint is voor de opentherm variant, meende ik.
Het lcd heeft 2 display controllers, 1 voor de segmenten en 1 aparte voor de dotmatrix. Als 1 dele van je scherm het niet doet, vermoed ik dat je flex tch slecht contact maakt. de zwart rode draad is enkel voor het backlight. Wel zo handig, maar niet strikt noodzakelijk.
Ik heb wellicht nog wel ergens een printje liggen van de RF variant en zeker een lcd, alleen heb ik momenteel niet zo'n zin om heel de zolder door te spitten. Ik zal zo misschien even een poging wagen.
De thermostaat buiten hangen lijkt me inderdaad komende winter een goede optie als je huur inclusief gas water licht is, niks mis mee
Nou inmiddels weet ik het ook niet meer. Nu is het scherm weer dood. Dus vermoedelijk idd wat nonius zegt.
Net had ik wel met elke keer opnieuw eruit en erin doen dat de klok even zichtbaar werd (rechter gedeelte scherm). Achja. Ik begrijp er niks van als leek.
Helaas geen inclusief prijs haha en wat was dat achteraf een domme opmerking om hem buiten te hangen...
Nou geen haast, maar mocht je hem toevallig tegenkomen dan ben je echt mijn held voor altijd!
Golden Member
zal zo even zoeken, maar gezien ik eerder dit jaar op een rommelmarkt heb gestaan kan het zijn dat het ergens in de schuur ligt in de dozen met overgebleven spullen.
[edit]
helaas, vannacht nog even wat dozen op zijn kop gezet, maar geen enkele iSense meer kunnen vinden. JAd nog gehoopt iig een lcd en nieuwe batterij clips / muurplaat voor je te hebben
[Bericht gewijzigd door Stijnos op dinsdag 8 oktober 2024 08:13:01 (37%)
Jammer, maar het is niet anders. Iig bedankt voor de moeite. Wat zou je verder adviseren om nu te doen in mijn situatie?
Ben benieuwd!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2024 19:39:21 (63%)
Golden Member
tsja.. Ik denk dat je toch met goed schoonmaken het ding wel tot leven moet kunnen wekken. Electronica is niet heel spannend en zo op het eerste oog vind ik de print er nog niet zo gehavend uit zien.
Ik weet niet hoe lang je hem kan missen, anders wil ik er best even naar kijken als je hem opstuurt. Ik heb zelf nog een opentherm iSense aan de muur hangen dus, indien nodig kan ik kijken of een ander lcd echt noodzakelijk is. Kan me echter voorstellen dat je rond deze tijd mogelijk wel de verwarming al wil gaan stoken, maarja nu doet hij ook niks toch?
Ik heb ene goede microscoop en SMD tooling om te kijken of er mogelijk op de pcb iets beschadigd is.
Het meest ben ik bang als het kristal van het rf circuit vernagelt is door het zuur. Dan kan je lcd het wel doen, maar heb je gene communicatie meer met de iBase (knx ketel ontvanger) waarschijnlijk
[Bericht gewijzigd door Stijnos op dinsdag 8 oktober 2024 10:17:50 (21%)
Wat je zegt kan goed kloppen, ik heb namelijk toen het scherm het even deed geprobeerd te connecten met de IBase. Dit werkte helaas niet. Mja het scherm was ook maar aan voor korte duur.
Ik ga je even contacten. Ik zal je einde dag mailen op het emailadres in je profiel. Bedankt al voor het meedenken Stijn.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2024 19:38:56 (61%)
Zojuist je geprobeerd te mailen, maar delivery fail naar je adres in je profiel. Is er een andere manier om je te bereiken? Kun je pm sturen op dit forum?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 oktober 2024 19:38:44 (76%)
Moderator
Dat laatste kan niet, check voor de zekerheid het emailadres op typo's.
Golden Member
hmm zou toch moeten werken, alles onder die domein naam moet zowieso aankomen. jouw gegevens zijn nie topenbaar anders had ik jouw wel even gemaild
Golden Member
heb zojuist de iSense van Jeroen even op de operatietafel gehad.
Na even flink gekuisd met een dot IPA de meeste bruine vlekken wel verwijderd. De print zag er onder de microscoop nog wel ok uit.
Helaas is het lcd toch echt wel dood. Ik heb even het printje in mijn OpenTherm variant gedaan en dan werkt het lcd gewoon.
Heb op de print maar 2 stukjes draad voor het backlight gesoldeerd, mocht je er een ander lcd in willen steken Jeroen, dan kun je die eventueel aan die van je andere lcd knopen. Niet ideaal en de aanbevolen oplossing, maar ik ben bang dat ,ook al had je een soldeerbout gekocht, het zonder enige soldeer ervaring erg lastig wordt die draadjes erin te krijgen.
Ik zal hem naar je terug sturen en hopelijk doet met een nieuw donor lcd de RF het ook nog steeds.
Lcd mag dus gewoon van een opentherm iSense zijn.
klein detail op de foto zie je de bestuckingsvariant van de openTherm variant, dus met een kleinere AVR en geen RF circuit