Frequentieteller tot 1 MHz

In het Juli/Augustus nummer 2005 van Elektor (pag. 112) wordt een een 1MHz frequentieteller beschreven gebaseerd op een AT90S2313-10 PI

Toendertijd was het mogelijk de benodigde software te downloaden, maar dat is helaas niet meer het geval.

Dit artikel is nog niet door Jos verstraten toegankelijk gemaakt.

Mijn vraag is of iemand deze schakeling ooit heeft gemaakt, misschien de software nog heeft liggen, of wellicht de AT90S2313 voor mij kan programmeren? Of iets gelijksoortig?

Ik houd mij voorlopig en voornamelijk bezig met lage frequenties, en wil graag b.v. een signaal generator maken met digitale display. Ik zie er geen brood in om een teller die bedoeld is voor tientallen of soms wel honderden keren de bedoelde frequenties te maken of kant en klaar te kopen.

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een frequentieteller, makkelijk te bouwen, die tot max. 1 MHz gaat en een uitlezing heeft van 1 Hz.

Kan iemand mij helpen?

Ron
Noorwegen

rob040

Golden Member

Software voor zo'n frequentie teller heb ik zelf ook ooit wel eens geschreven. Ik heb het werkend gekregen op een breadboard, maar tegen die tijd had ik ook een oscilloscoop met ingebouwde frequentie teller, en heb ik de AVR noit afgemaakt.

Maar er zijn een heleboel vergelijkbare projecten. Zie b.v:

https://github.com/DoWiD-wsn/frequency_counter

---------------
Ik denk dat mijn oude frequentie meter nog een uitzaaiing heeft gekregen in de richting van een LC meter. (Daarvan staan ook 100+ varianten op internet tegenwoordig) Het idee is dat je met een comparator (of opamp, maar "origineel" gebruikt LM311) een vrij lopende oscillator bouwt, en dat de uC dan uitrekent wat de capaciteit of zelfinductie is van de condensator of spoel die je toevoegd. En dit werkt best goed.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op maandag 14 oktober 2024 19:51:43 (38%)