Op zaterdag 4 januari 2025 08:21:26 schreef miedema:
Voor toekomstige tests: Een test hoe snel een meter de correcte uitlezing aangeeft zou dus ook zinnig zijn. (hoeveel metingen doet de meter er na aanleggen van een spanning over om tot een stabiele eindwaarde te komen?)

Ik heb het in de openingspost erbij gezet.

Op zaterdag 4 januari 2025 10:45:02 schreef Lucky Luke:
De ‘derde meter van Jeroen’, is dat hetzelfde type als de ‘rechtsboven meter van blackdog?
(Ik vind rode cijfers mooier dan blauwe. Als er dan duidelijk onderscheid tussen spanning en stroom gemaakt moet worden dan nog liever rood/groen of geel dan blauw…)

Dat lijkt niet dezelfde te zijn.

Eens wat betreft blauw, dat heb ik ook liever niet. Maar ik kon de 4 digit niet in een andere kleur vinden.

Fototjes van de printjes / fototjes van de achterkant / eventuele typenummers lijken me ook interessant.

Heb ik in de openingspost toegevoegd. Hier nog de achterkant van de M430:

Ha, interessant! Uit frustratie met Chinese rommel waarvan hooguit 2 van de 4 digits correct waren heb ik eens een JOY-IT COM-VM330 bij Reichelt gehaald.

Hier zijn van de 3 digits ook maar 2 juist. Afwijking ca +1.5% over het hele bereik, geen mogelijkheid tot afregelen. Reactietijd ongeveer 1 seconde bij een spanningssprong. Ook geen enorm succes dus :-)

Of zelf bouwen met de oude vertrouwde Intersil A/D Converters for 3-Digit Display CA3162 (in combinatie met CA3161).
- 3 7-segment displays.
- basis meetrange -99mV tot 999mV.
- Update rate 4Hz of 96Hz.
- Input Z = 100MOhm.
- Afregeling voor zero en gain.
- Nauwkeurig en lineair.

Wel nog wat externe componenten nodig.

Op zaterdag 4 januari 2025 15:41:27 schreef subsonik:
Ha, interessant! Uit frustratie met Chinese rommel waarvan hooguit 2 van de 4 digits correct waren heb ik eens een JOY-IT COM-VM330 bij Reichelt gehaald.

Dat is ook gewoon een Chinees, alleen dan met de bonus dat je nog wat aan reichelt mag afdragen bij de aankoop ;)

@Bobosje,
De CA3162 is wel heel erg obsolete, en "slechts" 3 digits en mist wat moderne features als auto-zero of een interne display driver.

Obsolete ja, maar nog wel her en der te vinden.

Voor een paneelmeter is 3 digits niet zo'n bezwaar als de afwijking van het meest rechtse digit maar +1 of -1 count is (ofwel +1mV -1mV).
Voor nauwkeurigere metingen zijn er de betere duurdere DMM meters.

Op zaterdag 4 januari 2025 16:18:32 schreef Bobosje:
Of zelf bouwen met de oude vertrouwde Intersil A/D Converters for 3-Digit Display CA3162 (in combinatie met CA3161).
- 3 7-segment displays.
- basis meetrange -99mV tot 999mV.
- Update rate 4Hz of 96Hz.
- Input Z = 100MOhm.
- Afregeling voor zero en gain.
- Nauwkeurig en lineair.

Wel nog wat externe componenten nodig.

Zie boven^^^^^^^^

@jeever ik waardeer je bijdrage enorm maar ik vind ze voor me zelf te lang. IK hoef echt niet alle detais zoals maten, in detail hoe de voeding werkt en of hoe je het gemeten hebt en dat soort dingen te weten. dat hoort op je eigen website wel maar hier vind ik het een beetje teveel van het goede. IK zou voor de details gewoon een link naar je website plaatsen.

Op zaterdag 4 januari 2025 09:32:08 schreef Sine:
De beste die ik ben tegengekomen was een 5-digit A meter (0.0000) waarvan het laatste digit uiteraard compleet onzinnig is. Dat laatste cijfer heb ik dan ook laten verdwijnen achter een stukje zwarte tape

De voeding waarin ik die meters gebuikt heb heb ik ooit eens weggegeven, en toevallig krijg ik net van die persoon een appje van een project waar hij mee bezig is ... met daar de betreffende voeding op.
Toeval bestaat niet.

He kunt wellicht net (of net niet) zijn dat ik twee van die 5 digit meters heb gebruikt, van beide is het laatste digit afgeplakt, en op die plek heb ik aan de voorkant een 'V' en 'A' labeltje geplakt.
Allemaal niet zo heel netjes, maar voor die behuizing had ik een paar compacte meters nodig, en zo werkt het prima.

Dat is overigens de proto van de 2016 CO voeding.

Op zaterdag 4 januari 2025 18:19:04 schreef RAAF12:
[...]

Zie boven^^^^^^^^

Ah, ik kon het niet vinden in je tekst wat je bedoelde maar na inzoomen op je foto zie ik ze op de onderste printen zitten. :)
Gooi deze chips niet weg zou ik zeggen...

Ah ja daar denk ik dan weer niet aan dat de lezers er vluchtig doorheen scrollen :-) maar, idd dat setje is erg leuk, allemaal transistor, geen cosmos ect. in het IC. En die 7447 erin voor de LED's, dit doet de CA3161

De digit '0' zou toch ook moeten werken in de CA3161? :)

Zeker maar het is leuk om te zien dat ze de waarheidstabel hebben uitgebreid, H.E.L.P past er in ieder geval niet op :-) Kan je bij overload toch drie strepen op het scherm zetten --- en evt. iets met de decimale punten doen. Maar het blijft leuk voor @Sine is alles al gauw oud, dat komt omdat hij mijn zoon had kunnen zijn :-)

*aangepast :-) ook nullen horen erbij

Die HELP is idd een leuke.

De CA3162 gebruikt zelfs twee BCD codes voor pos. en neg. overrange indicatie:

The “EEE” or “---” displays indicate that the range of the system
has been exceeded in the positive or negative direction,
respectively. Negative voltages to -99mV are displayed with the
minus sign in the MSD. The BCD code is 1010 for a negative
overrange (---) and 1011 for a positive overrange (EEE).

Hi,

Mag ik ook meedoen? ;)

Ik heb nog vele meer, maar ben een beetje druk met werk, dit is even een tussendoortje en voor een bepaald persoon waarschijnlijk een herkenning.
We gaan zien of deze paneelmeter herkent word...

Heel lastig dit goed vanst te leggen, dus ik heb het licht er een beetje uitgedraaid.
Dit is de aanwijzing toen ik hem uit de bak met paneelmeters viste, was wel even moeilijk hem goed aan te sluiten het is niet bepaald even 5V er aan hangen.
Out of the box, ver uit Cal.
https://www.bramcam.nl/Diversen/TL500-01.jpg
.

Bij gebruik van een rood filtertje van een andere paneel meter spetterd het rode licht van het display af, dit zijn TFK D380 typen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/TL500-03.jpg
.

Nu is de meter weer afgesteld en werk naar behoren, maar dat ging niet zomaar...
De ontwerper(dat was ik niet) maar wel de bouwer, beide hadden toen geen hoge pet op betrefende het ontkoppelen van voedingspanningen...
Na het ontkoppelen van de 5V voor het display IC was de jitter op de uitlezing verdwenen.
Nog een puntje, het adjusteren is niet echt gezellig, er is een 20 slagen trimpot aanwezig, maar het regelbereik is veel te groot,
dus als je een keer niest, zit je er weer een digit naast. *grin*
https://www.bramcam.nl/Diversen/TL500-02.jpg
.

Het verbruik van deze paneelmeter is ook niet lullig, 1,5 Watt voor het display en net geen 0,5-Watt voor de ADC op de print en dat is de TL500.
Het staat nu een half uur aan en nog rotsvast op de zelfde waarde, netjes dus, maar dus wel ontkoppelen.

En nu maar wachten wie dit herkent...
Denk aan ongeveer 40 jaar oud.

Groet,
Bram

edit: BD knalde er even tussendoor :-)

Voor de ingang van de ADC converter hadden ze ook diverse configuraties met de meetmassa vrij van van aarde ect. Ik kan met niet meer herinneren hoe het zat in de voeding destijds maar ik had geen aparte (trafo) voeding voor de displays. Dit soort techniek is waarschijnlijk veel te duur geworden en alles wordt in een IC gestopt. Dat heet vooruitgang ;)

Op zaterdag 4 januari 2025 19:50:33 schreef blackdog:
En nu maar wachten wie dit herkent...
Denk aan ongeveer 40 jaar oud.

Uiteraard herken ik deze schakeling: mijn eigen ontwerp, gepubliceerd in 'Radio Bulletin' december 1983, blz. 475:
https://drive.google.com/file/d/1FUOOxumtD9dJlniTM3radRWyDUC7arEi/view…

Op zaterdag 4 januari 2025 19:52:00 schreef RAAF12:
edit: BD knalde er even tussendoor :-)

Voor de ingang van de ADC converter hadden ze ook diverse configuraties met de meetmassa vrij van van aarde ect. Ik kan met niet meer herinneren hoe het zat in de voeding destijds maar ik had geen aparte (trafo) voeding voor de displays. Dit soort techniek is waarschijnlijk veel te duur geworden en alles wordt in een IC gestopt. Dat heet vooruitgang ;)

De CA3162 is van huis uit al meetmassa vrij, de Low Input (pin 10) mag aan GND (pin 7) worden aangesloten, de High Input (pin 11) is dan de meet ingang.
Weer een voordeel van die oude degelijke techniek. :)

O ja, mooi dat je het even verhelderd, het was wat vaag geworden in de herinnering!

Voordat ik m'n oude Radio-Bulletins weggooide heb ik de interressante artikelen eruit gehaald en in een aparte map gestopt. O.a. die van L.Foreman (PA0VT) over satelliet-ontvangst, de zelfbouw-plotter artikelen en ook die van het 'Rabu-lab' van Jos Verstraten.

In die tijd was Radio-bulletin zwaar boven m'n niveau, maar ik las het altijd wel in de bieb. 'Elex' was destijds meer mijn niveau :)

Maar de oudere garde zal mee kunnen beamen dat er verdraaid veel artikelen waren waar de naam van Jeever boven stond. (misschien nog steeds wel, maar ik heb Elektuur al twee decennia niet meer gelezen).

Op zaterdag 4 januari 2025 19:24:34 schreef Bobosje:
De digit '0' zou toch ook moeten werken in de CA3161? :)

aangepast* was even iets ernaast met het kader trekken na de PrtScn/F8 key
@nonius
Leuk om weer zo'n nummer te bekijken en even verder bladeren en dan komt de Corner-Gull versterker met 2N3055 bovendrijven, en een artikel over radars, maar dat terzijde.

Op vrijdag 3 januari 2025 19:39:58 schreef Jeroen:
lukte het niet een waarde tussen 4,998 en 5,005 V in te stellen. Het laatste digit kun je dus maar beter negeren. Helaas ververst ook deze meter maar één keer per seconde. De meter heeft 1 tn :).

Of een betere instelpot er inzetten bijv een 10 slag cermet, maar dat was niet de bedoeling, iets met een vlag op een modderschuit ;)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]

Leuk om weer zo'n nummer te bekijken en even verder bladeren en dan komt de Corner-Gull versterker met 2N3055 bovendrijven, en een artikel over radars, maar dat terzijde.

Verdraaid, Raaf12, da's precies hetzelfde als wat ik dacht toen ik die pdf doorbladerde. Ik had het niet gepost wegens off-topic, maar nu je er over begint dan toch maar....

- ik zie een advertentie voor m'n oude 'Tse' 4313 multimeter, 'made in Russia', voor fl. 49.50 (bij Radio Twenthe, p. A22)
- idem met een verdraaid interressant artikel, 'de karakteristiekschrijver' (heb net een vergelijkbaar project zelfgebouwd)
- radarartikel van Dick Rollema / PA0SE. PA0SE was ook een zeer grote naam in NL (net als L. Foreman, PA0VT; pionier op TV-gebied)
- artikel over de Acorn BBC computer.

Ik ga zeker de andere RB's uit die periode, met het 1e artikel over de karakteristiekschrijver, en de andere radar-artikelen van PA0SE, ook lezen!

Op zondag 5 januari 2025 07:28:41 schreef nonius:
Ik ga zeker de andere RB's uit die periode, met het 1e artikel over de karakteristiekschrijver, en de andere radar-artikelen van PA0SE, ook lezen!

Hier is de link naar de indexering van alle nummers van 'Radio Bulletin' die tussen 1960 en 2003 zijn verschenen:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/radio-bulletin-1960-1965…

Kleine update, ik heb onlangs nog twee andere paneelmeters besteld.

4 digit

Deze meter is voor 500 V en 10 A. Hij heeft meerdere ranges: tot 1 mV nauwkeurig tot 10 V, tot 0,01 V nauwkeurig tot 100 V en tot 0,1 V nauwkeurig tot 500 V. Stroom wordt altijd weergegeven met 1 mA nauwkeurigheid. Deze meter ververst 2 tot 3 keer per seconde, er zijn 1 à 2 verversingen nodig tot een stabiele uitlezing te komen.

Zowel de spanning als stroom kunnen met een potmeter gekalibreerd worden. Burden voltage is ongeveer 24 mV/A.

AliExpress link voor deze meter

BY42A

Deze meter is voor 100 V, 5 A. Er zijn geen meerdere ranges, spanning wordt altijd weergegeven met 0,01 V resolutie en stroom met 1 mA resolutie. Ook deze meter ververst 2 tot 3 keer per seconde, er zijn 1 à 2 verversingen nodig tot een stabiele uitlezing te komen.

Zowel de spanning als stroom kunnen met een potmeter gekalibreerd worden. Burden voltage is ongeveer 25 mV/A.

AliExpress link voor deze meter

Mijn conclusie: als je kunt leven met de blauwe LED's zijn dit best redelijke opties met een goede verversingssnelheid.

Op zaterdag 1 november 2025 12:31:38 schreef Jeroen:

Deze meter is voor 500 V en 10 A. Hij heeft meerdere ranges: tot 1 mV nauwkeurig tot 10 V, tot 0,01 V nauwkeurig tot 100 V en tot 1 V nauwkeurig tot 500 V.

Daar zit een rare sprong. Ik zou 0.1V tussen 100 en 500 verwachten. De "tot 200V" versie staat ook zo afgebeeld op aliexpress. Is het een typefout, of is d'r echt iets raars aan de hand?

Dat is een typefout, bij deze gecorrigeerd.