RAAF12
Golden Member
edit: BD knalde er even tussendoor 
Voor de ingang van de ADC converter hadden ze ook diverse configuraties met de meetmassa vrij van van aarde ect. Ik kan met niet meer herinneren hoe het zat in de voeding destijds maar ik had geen aparte (trafo) voeding voor de displays. Dit soort techniek is waarschijnlijk veel te duur geworden en alles wordt in een IC gestopt. Dat heet vooruitgang 
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op zaterdag 4 januari 2025 19:50:33 schreef blackdog:
En nu maar wachten wie dit herkent...
Denk aan ongeveer 40 jaar oud.
Uiteraard herken ik deze schakeling: mijn eigen ontwerp, gepubliceerd in 'Radio Bulletin' december 1983, blz. 475:
https://drive.google.com/file/d/1FUOOxumtD9dJlniTM3radRWyDUC7arEi/view…
Op zaterdag 4 januari 2025 19:52:00 schreef RAAF12:
edit: BD knalde er even tussendoorVoor de ingang van de ADC converter hadden ze ook diverse configuraties met de meetmassa vrij van van aarde ect. Ik kan met niet meer herinneren hoe het zat in de voeding destijds maar ik had geen aparte (trafo) voeding voor de displays. Dit soort techniek is waarschijnlijk veel te duur geworden en alles wordt in een IC gestopt. Dat heet vooruitgang
De CA3162 is van huis uit al meetmassa vrij, de Low Input (pin 10) mag aan GND (pin 7) worden aangesloten, de High Input (pin 11) is dan de meet ingang.
Weer een voordeel van die oude degelijke techniek. 
RAAF12
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Voordat ik m'n oude Radio-Bulletins weggooide heb ik de interressante artikelen eruit gehaald en in een aparte map gestopt. O.a. die van L.Foreman (PA0VT) over satelliet-ontvangst, de zelfbouw-plotter artikelen en ook die van het 'Rabu-lab' van Jos Verstraten.
In die tijd was Radio-bulletin zwaar boven m'n niveau, maar ik las het altijd wel in de bieb. 'Elex' was destijds meer mijn niveau 
Maar de oudere garde zal mee kunnen beamen dat er verdraaid veel artikelen waren waar de naam van Jeever boven stond. (misschien nog steeds wel, maar ik heb Elektuur al twee decennia niet meer gelezen).
RAAF12
Golden Member
Op zaterdag 4 januari 2025 19:24:34 schreef Bobosje:
De digit '0' zou toch ook moeten werken in de CA3161?
aangepast* was even iets ernaast met het kader trekken na de PrtScn/F8 key
@nonius
Leuk om weer zo'n nummer te bekijken en even verder bladeren en dan komt de Corner-Gull versterker met 2N3055 bovendrijven, en een artikel over radars, maar dat terzijde.
Op vrijdag 3 januari 2025 19:39:58 schreef Jeroen:
lukte het niet een waarde tussen 4,998 en 5,005 V in te stellen. Het laatste digit kun je dus maar beter negeren. Helaas ververst ook deze meter maar één keer per seconde. De meter heeft 1 tn.
Of een betere instelpot er inzetten bijv een 10 slag cermet, maar dat was niet de bedoeling, iets met een vlag op een modderschuit 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]
nonius
set SCE to AUX.
Leuk om weer zo'n nummer te bekijken en even verder bladeren en dan komt de Corner-Gull versterker met 2N3055 bovendrijven, en een artikel over radars, maar dat terzijde.
Verdraaid, Raaf12, da's precies hetzelfde als wat ik dacht toen ik die pdf doorbladerde. Ik had het niet gepost wegens off-topic, maar nu je er over begint dan toch maar....
- ik zie een advertentie voor m'n oude 'Tse' 4313 multimeter, 'made in Russia', voor fl. 49.50 (bij Radio Twenthe, p. A22)
- idem met een verdraaid interressant artikel, 'de karakteristiekschrijver' (heb net een vergelijkbaar project zelfgebouwd)
- radarartikel van Dick Rollema / PA0SE. PA0SE was ook een zeer grote naam in NL (net als L. Foreman, PA0VT; pionier op TV-gebied)
- artikel over de Acorn BBC computer.
Ik ga zeker de andere RB's uit die periode, met het 1e artikel over de karakteristiekschrijver, en de andere radar-artikelen van PA0SE, ook lezen!
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op zondag 5 januari 2025 07:28:41 schreef nonius:
Ik ga zeker de andere RB's uit die periode, met het 1e artikel over de karakteristiekschrijver, en de andere radar-artikelen van PA0SE, ook lezen!
Hier is de link naar de indexering van alle nummers van 'Radio Bulletin' die tussen 1960 en 2003 zijn verschenen:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/radio-bulletin-1960-1965…
Jeroen
Moderator
Kleine update, ik heb onlangs nog twee andere paneelmeters besteld.
4 digit
Deze meter is voor 500 V en 10 A. Hij heeft meerdere ranges: tot 1 mV nauwkeurig tot 10 V, tot 0,01 V nauwkeurig tot 100 V en tot 0,1 V nauwkeurig tot 500 V. Stroom wordt altijd weergegeven met 1 mA nauwkeurigheid. Deze meter ververst 2 tot 3 keer per seconde, er zijn 1 à 2 verversingen nodig tot een stabiele uitlezing te komen.
Zowel de spanning als stroom kunnen met een potmeter gekalibreerd worden. Burden voltage is ongeveer 24 mV/A.
AliExpress link voor deze meter
BY42A
Deze meter is voor 100 V, 5 A. Er zijn geen meerdere ranges, spanning wordt altijd weergegeven met 0,01 V resolutie en stroom met 1 mA resolutie. Ook deze meter ververst 2 tot 3 keer per seconde, er zijn 1 à 2 verversingen nodig tot een stabiele uitlezing te komen.
Zowel de spanning als stroom kunnen met een potmeter gekalibreerd worden. Burden voltage is ongeveer 25 mV/A.
AliExpress link voor deze meter
Mijn conclusie: als je kunt leven met de blauwe LED's zijn dit best redelijke opties met een goede verversingssnelheid.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 1 november 2025 12:31:38 schreef Jeroen:
Deze meter is voor 500 V en 10 A. Hij heeft meerdere ranges: tot 1 mV nauwkeurig tot 10 V, tot 0,01 V nauwkeurig tot 100 V en tot 1 V nauwkeurig tot 500 V.
Daar zit een rare sprong. Ik zou 0.1V tussen 100 en 500 verwachten. De "tot 200V" versie staat ook zo afgebeeld op aliexpress. Is het een typefout, of is d'r echt iets raars aan de hand?