Hak op de Tak, Ja Ja Ja JAAAaaa ik kwouw even weer watt anders doen dan met de buisjes(komt ook heus nog… )
.
LET OP! Ik schrijf het bij voorbaat laten we dit allemaal niet te serieus nemen?
Ook omdat ik er zelf ook al mijn twijfels bij had dit is echt weer zo iets als HF de ene keer werkt het en de andere keer…
https://www.youtube.com/watch?v=Z6kGIH4C88Y
Natuurlijk hou ik mij niet precies aan zijn schema en dus… het werkte niet en das nouw het leuke van zo’n prikbordje je kunt prutsen.
Ik had per ongeluk geen 9V maar een 5 Volt regulatortje in dat bord en dus dacht doe de plus weerstand omlaag maar… niks.
Dacht die diode heeft ie er bij verzonnen, weg met die diodes, en toen LEEK het… of ie…
maar NET nog niet, plus weerstand met potmeter(10K) en 5K6 vaste weerstand nog net niet DUS ik denk omlaag alleen 5K6 en JESSSSsssss…
GEEN Diodes met 2X 2N3904 en voor LF een 2N3904 met daar achter zo’n makelijk LM386 SMD printje.
Inmiddels toch 9V regelaar er in en met 10 potmeter weer aan het… ( hoe noem je het? Genereren? )
Afijn op 9V en het draaide weer.
( niet super stabiel zoals op video maar is mij goed, denk door voeding en opsteling LF versterker enz... )
.
MAAR nu komt het, ik denk zal nogmaals die diodens proberen, werkt niet!
Denk nou, zal ook andere torretjes proberen S9018 werkt ook niet!
2N2222A(TO92) niks, BF199 OOK NIET!!! - Mijn vraag wat is dit? Hoe kan dat?
.
En ja het zijn chineesjes MAAR die 2N3904 ook!? (weet dat kan misschien iets zijn dat… )
Getest op zo’n onderdeel tester maar zie er niets fouts aan, Wat is dit?
.
9V met 5K6 en dan een 10K potmeter om het ( hoopte ik? ) op gang te krijgen?
.
Kga nu nog even 2N3906 en iets als BC547 proberen.

.
VrGr Rob
( We lappen de HF regels weer ff lekker aan de laars...
)
http://www.vk2zay.net/article/195
foutje 2N3906 maar niks werkt BF494 ook niet BC547 kon ik niet vinden -
En de zelfde transistor van een andere batch werkte ook niet??? 
heb ik dat weer? ik begrijp er helemaal niks meer van!
ik denk zal het nog eens doen, BF494 met de pootjes gekruist zodat hij goed zit.
nogmaals dezelfde maar dan elders gekocht... hij doet niks?
[Bericht gewijzigd door rob007 op (36%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op https://www.youtube.com/watch?v=rVWxFlU52ug "FM Receiver Radio Build DIY - Part 2" een verbeterde versie van deze ontvanger die in de startpost vermeld wordt.
nonius
set SCE to AUX.
Die man moet haast vlak naast een zendmast wonen.. of het is fake.
Dat gaat normaal gesproken niet werken. Zoals die spoel tussen basis en collector. Dus die transistor versterkt niks.. 
FM signalen zijn zwak. Je hebt echt hf versterking en een redelijke antenne nodig. En de nodige selectiviteit. Gaat niet met zo'n spoeltje en lange draden.
Hallo allemaal,
Aller eerst even nog EEN KEER ( 1 X ) LEES DIT A.U. B. even goed?
Dus ik heb uit ongeveer deze sortering :
https://m.media-amazon.com/images/I/81ANqZE6EbS._AC_SL1500_.jpg
Daar heb ik er drie 2N3904 uit genomen en er met alle domme geluk in gezet! EN DIT WERKT!!!
( echtwaar, en niet 1 station, maar meer stations! )
Nu neem ik eenzelfde transistor 2N3904 gehaald bij de lokale elektronica boer, EN DIE DOET HET NIET!!!
En allerlei andere Transistortjes, ZE DOEN HET NIET!!!
( met 10K potm. Om voltjes te trimmen niks! )
???
Wat is dit? Maak me wakker? Echtwaar ik begrijp dit niet?
( ik heb hitec chinees super TOR gekocht!?
)
.
MAAR toch ff verder!
Hallo dawmast Zal ik ook ff proberen! Opvallend dat dit ook zonder trim mogelijkheden gaat!
Ik bedoel regelen van voeding, afstemmen doet ie wel HEEL ERG GROF!
.
En dan kommen we daarmee bij Bert Jan hallo! Jaaaaa inderdaad hoor,
Hij woont lijkt het in zo’n torenflat waar de antennes voor al die FM stations op het dak staan!
Die man moet haast vlak naast een zendmast wonen.. of het is fake.
Kun je dan nagaan wat voor verschillende pun ze verkopen!?
.
Nonius het maakt niet uit wat je schrijft, dit kun je van je levensdagen niet verklaren!
Dit praat je nooit meer goed!
LOL ( ik snap er zelf echt ook niks meer van! )
( en ik bedoel niet het foutje die je per ongeluk maakt, maar mijn verhaal!? ) Onbesnappelijk!

VrGr Rob
( voor duidelijk, je kunt WEL zien dat het 2 verschillende 2N3904 zijn! die het wel doen zijn kleiner en die andere zijn wat groter, dus jah wel 2N3904 maar dan nog alle andere niks!
)
het is geen probleem om met één transistor een FM ontvanger te bouwen.
het ding moet dan wel "superreggen". (en dat kan hier enkel dankzij de hulp vh uitkoppelcircuit)
Hier is het aantal onderdelen tot een zodanig minimum beperkt dat het geheel erg transistorkarakteristiek afhankelijk wordt. met name basis en collector worden via dezelfde spanning gevoedt. Als VBE wat verschilt kan het al over zijn.Door wat extra weerstanden (en twee extra condensatoren)maak je de schakeling minder transistorafhankelijk, schakelingen genoeg te vinden..
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op zondag 5 januari 2025 21:07:15 schreef dawmast:
Op https://www.youtube.com/watch?v=rVWxFlU52ug "FM Receiver Radio Build DIY - Part 2" een verbeterde versie van deze ontvanger die in de startpost vermeld wordt.
Rob heb je dit al geprobeerd?
trouwens nog iemand die een lucht condensator probeert.
Hallo Martin,
ik zag jou post nu net ben ik gelijk naar mijn hokje gegaan en heb op dezelfde Breadbordje een 2N3904 –
die het niet deed in dat andere schema ingeprikt de onderdeeltjes er in geramd en het werkt in een keer!
.
Heb trouwens niet die foly afstemC nagemaakt Martin
, kheb er een vaste 10pF C in gedaan en mijn meccano schroevendraaiertje in de spoel gestoken en door deze heen en weer te bewegen kreeg ik 3 zenders 
.
voeding weer zo gedaan: van 12V naar 7809 met 10K potmeter er tussen en 10K weerstand.
( potmeter stond nog op 10K en het begon gelijk te spelen! )
.
(ik weet zeker IK, ga nu naar de HF HEL van Nonius! de manier hoe ik het in elkaar gepropt heb…
)
.
VrGr Rob
Weet trouwens ook wel zeker dat het slim is om een 1 transistor versterkertje tussen RX en LM386 te zetten!
Die ook in HF65 gebruikt word! Google josty kit HF65 - potmetertje er tussen (wat ik niet eens heb, wel een R van 1K )
nonius
set SCE to AUX.
(ik weet zeker IK, ga nu naar de HF HEL van Nonius! de manier hoe ik het in elkaar gepropt heb)
Niemand gaat naar de hel. Of hemel. Hoezeer sommigen het ook zouden verdienen.
Maar breadboards zijn niet bepaald de juiste constructiemethode voor RF-schakelingen, toch zeker niet op de VHF. Maar daar vertel ik je niets nieuws mee 
Hoorde vandaag wel de uitspraak 'Do it the right way. That's usually also the easiest way.' Vond ik wel een goede. Door het te doen zoals het hoort maak je je eigen leven een stuk makkelijker en succesvoller.
Een tijdje geleden heb ik een HP Spectrum Analyzer hersteld, waarbij de pin-out van de transistors anders was dan de offiçiële gegevens aangaven. Stond ik even raar van te kijken. Gelukkig had Motorola op de behuizing van de tor zelf met 'E C B' gemarkeerd, anders zou ik er waarschijnlijk ingetuind zijn. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2527365#2527365
Meten is weten. Testen met de transistortester, of met de DMM als die een transistorfunctie heeft. Misschien wijkt de pin-out van de transistors wel af.
Ik blijf erbij dat je de schema's en ontwerpen in de meest-duistere krochten van het internet zoekt. Zelf zou ik het eerder houden bij oude bouwsels van bijv. Elektuur of Electron, of de websites van bijv. Burkhard Kainka of SM0VPO (de fröbelende Zweed), daar heb ik wel vertrouwen in dat het werkt of kan werken. Of kijk eens in de oude, gele Philips EE-bouwdoos boeken, daar stonden ook superregeneratieve ontvangers in. En reken maar dat de ontwerpen in die bouwboeken grondig doordacht zijn. Kijk evt. ook eens in de Philips EE-thread: https://www.circuitsonline.net/forum/view/101280/4 Je zit hier (op CO) bij de bron van een kristalhelder beekje, maar in plaats daarvan probeer je je dorst te lessen in een modderige poel op YouTube.
YouTube is vergeven van mensen die zichzelf uitgeven voor expert, maar waarbij het voor iemand met maar een heel klein beetje kennis/ervaring direct duidelijk is dat ze geen flauw benul hebben van wat ze doen. Sterker nog, dat geldt voor het merendeel van de kanalen. Dat is lastig te beoordelen als je zelf niet een bepaalde kennis of ervaring hebt. Dan is het veiliger bij beproefde ontwerpen te blijven, gepubliceerd in tijdschriften bijv. (En ook daar ging (gaat?) regelmatig wat mis). Ik moet toegeven dat ik niet de kennis heb om te zien of je ontvangertjes (kunnen) werken. (van zenders heb ik een klein beetje meer verstand). Ik zou me zelf dus ook niet wagen aan allerlei bedenksels van vage figuren op YouTube.
Mijns inziens zoek je het ook veel te veel in allerlei (exotische) transistors. BC547 (TUN) en BC557 (TUP) kom je een heel eind mee. In plaats van allerlei transistors uit te proberen zou ik de gebruikte transistor gewoon eens doormeten: is hij niet defect, en wat zijn de aansluitingen (collector, basis en emitter). En dan kun je ook zien of het bijvoorbeeld aan de hFE ligt, zoals Kris van Damme schrijft: door de hFE van de werkenden en niet-werkende transistors te vergelijken kun je dan uitsluiten of het daaraan ligt, en misschien zelfs een tor zoeken met een nog hogere hFE en deze uitproberen.
'Meten is weten', vaak gebruikt als dooddoener, maar het is waar. Anders blijft het bij gissen en op goed geluk uitproberen. Maar door gericht te meten kun je zelfs van heel gecompliceerde apparaten snel bepalen waar het probleem zit (zie bijv. SA-thread hierboven).
Onwetend pionieren en fröbelen om iets nieuws te ontdekken kan een uitdagende en leuke bezigheid zijn... 
nonius
set SCE to AUX.
Zo heb ik mijn eerste computerprogramma's geschreven op de Acorn Electron: in willekeurige volgorde commando's intypen. 99% van de gevallen leverde 'syntax error' op, de andere 1% gaf onzin. Werkte erg frustrerend, en na een half uurtje was de lol er wel af.
Voor iemand die niet weet wat hij doet lijkt programmeren (en/of electronica) zo 'random', dat je net zo goed op goed geluk dingen aan elkaar kunt solderen. Net zoveel kans dat het werkt.
Al vrij snel leert men dat er effectievere manieren zijn om te bouwen. Met een klein beetje kennis komt men al een heel eind.
Maar random dingen uitproberen kan ook goed werken, zie bijv. het biologische evolutieproces. Kost alleen wel héél veel tijd en met heel veel doodlopende straatjes....
Hallo allemaal,
Hak op de Tak, Ja Ja Ja JAAAaaa ik kwouw even weer watt anders doen dan met de buisjes(komt ook heus nog… )
.
LET OP! Ik schrijf het bij voorbaat laten we dit allemaal niet te serieus nemen?
Ook omdat ik er zelf ook al mijn twijfels bij had dit is echt weer zo iets als HF de ene keer werkt het en de andere keer…
Zoals eerder geschreven... neem het niet al TE serieus?
En TJAAAaaaaa watt kunnen we er over zeggen... Ik vind dit leuk blijven.
inderdaad kleine ondeugdelijke schakelingetjes, want dat zijn het inderdaad!
Net zoals ik vroeger ik denk wel 1000 misschien? JostyKitjes heb gemaakt, en iedere keer werkte het anders.
.
Ik zit eerlijk gezegd nog steeds met de gedachte hoe kan het nou?
2 2N3904 en zet er 2 2N3904 van een andere... batch... MAAR OKEEJjjj
Op naar de volgende pruts maar weer! 
VrGr Rob
Ik moest even snel weg dus het stukje hierboven alvast geplaatst.
Maar ja Bobosje zoals jij ook omschrijft, niet om iets nieuws of uit te vinden –
ik vind het gewoon leuk om te doen dat geknoei! 
.
En Harry, mijzelf ontvangen op een van die ontvangertjes zal niet moeilijk zijn –
maar andere piraatjes ja dat lijkt me dan weer wel leuk!
.
Kort even over die buisjes: heb er 2 dingetjes aan verandert en daarna QSO mee gemaakt,
de EF vind ik eerlijk nog steeds een waardeloze buis(het zal aan mij liggen!) maar –
de nieuwe QQE draait 6 Watt met dat weinig watt die EF aangeeft. ( het werkt dus wel! )
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800
.
Op dinsdag 7 januari 2025 14:20:01 schreef rob007:
Maar ja Bobosje zoals jij ook omschrijft, niet om iets nieuws of uit te vinden –
ik vind het gewoon leuk om te doen dat geknoei!
Dat was wat ik probeerde te zeggen, plezier in je hobby hebben is het belangrijkste! 
.
Jaaaaa helemaal eens Bobosje ik begreep je ook hoor. 
Ik kreeg nu net pas spulletjes binnen die ik een flinke tijd geleden besteld hebt van de chinees trouwens.
Ik had Metertjes besteld op aanraden van… Saturnus, en Richard2000 zij toen 200mA
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/16
Ze zijn nu pas binnen gekomen! Dus zal die EL/PL95 ook weer gaan opstarten.
.
Maar goed,
we komen iedere keer wel voor een raadseltje te staan! ( natuurlijk vrijwel altijd zelf ge kreeieerd! )
VrGr Rob
Even nog een vraagje?
https://youtu.be/owViITip7fI?t=157
hij gebruikt een transistor als varikap, is dat nog een beetje rendabel?
Of is dat een goed of slecht idee???
Hier nogmaals: https://youtu.be/oGpN5M0yx4A?t=102
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
De Basis-Collector-diode van RF-transistors werd vroeger ook wel eens gebruikt als varactor, in varactor frequentievermenigvuldigers. Zie de rood gemarkeerde tekst in bijlage uit 'UHF-Unterlage'
In feite is elke diode een varicap (immers, de dikte van de sperlaag en dus de 'capaciteit' variëert met de aangesloten sper-spanning; hoe dikker de sperlaag, hoe dikker het diëlectricum, dus hoe lager de capaciteit van de 'condensator'), sommige zijn er alleen speciaal voor ontworpen en gefabriceerd.
De juiste varicap krijgen is soms nogal lastig, dus ik kan me voorstellen dat hij zich hier behelpt en roeit met de riemen die hij heeft. Creatief gebruik van de beperkte middelen, zo te zeggen.
Dàt lijkt me nu trouwens juist wel eens leuk om uit te proberen (transistor als varicap).... Het is in ieder geval geen nonsens, het kan werken, zie rood gemarkeerde tekst in bijlage.
Op deze website zie je de metingen die iemand heeft gedaan aan 'gewone' diodes, om de capaciteit vs. spanning te bepalen (klik vooral op de grafieken, om de diverse gebruikte diodes te zien, waaronder ook een LED):
https://www.hanssummers.com/varicap/varicapdiode.html
Maar het kan dus ook met de B-C overgang van RF-transistoren, zoals in je video getoond wordt.
[EDIT: filmpje uit de oude doos, toen je nog van TV-kijken slimmer kon worden!.... uitleg in de Teleac-cursus 'Moderne Elektronica': https://www.youtube.com/watch?v=oE90tzs1Wmw&list=PLoINrOJrXD-I-wbRtPat…
Zoals nonius al zegt,
In principe is elke PN-junctie (halfgeleiderovergang) in sper te gebruiken als varicap.
Echter varicap diodes worden voor dat doel specifiek ontwikkeld en hebben een duidelijke specifictatie omtrent de PN capaciteit versus reverse spanning.
Dus een PN junctie in sper richting gebruiken van een transistor of een standaard diode kan maar de capaciteit versus reverse spanning is dan meestal onbekend.
Waanzinnige INFO Nonius, bedankt man! 
Ik wist het wel van die diodes maar stukje met die grafiekjes ik had het gloof ik wel eens gezien MAAR,
ik ben dat denk ik kwijtgeraakt. Wat ik wel mooi vind om te zien bijvoorbeeld die 1N5822 –
Van 6 naar 1 V ga je ff van 150 naar 425pF das best wel een mooie afstemC.
Die LED en 1N4937 in plaats voor de 4/40pF trimmer ook niet gek.
Voor nog geen 9€ heb je er 100
LOL
nu heb ik gelukkig ook nog wel gewone varikapjes dus das wel mooi.
Trouwens ook even leuk om dat oude filmpje te zien, daarbij wel een duidelijke uitleg van…
Maar ook de transistor ga ik voor de FUN proberen, niet omdat het moet, maar…
VrGr Rob
En als je geluk hebt dan kun je met een LED als varicap deze ook nog moduleren door er met licht in te schijnen.
De die (de chip) in de LED is lichtgevoelig en wekt een spanning op die van invloed is op de capaciteit van de "varicap". 
Ja Bobosje ja klopt dat heb ik toevallig hier op het forum gloof ik ook al eens voorbij zien gaan.
De LED moduleren is weer eens wat anders inderdaad:
https://www.hanssummers.com/varicap/varicapled.html
.
Maar die grafieken van die LEDs zijn wel mooi:
https://www.hanssummers.com/images/stories/varicapled/results/cap.gif
ik zou dan gek genoeg zijn om er iets op te verzinnen dat er geen licht bij zou kunnen komen,
ALS, je hem zou gaan gebruiken als varikap dan bedoel ik.
.
Nu ff nog wat anders,
ik dacht om met die diodes ook ff te spelen ik maak even een oscillatortje –
een Josty Kitje op breadboard, maar of ik er een magneet voor heb
doet ie raar werken.
Echt het schema van de HF65 behoorlijk aangehouden ( nu is dat allemaal helemaal niet zo kritisch! )
https://www.vansteenonline.nl/wp-content/uploads/jostykit-HF65-meetzen…
ik zet er 12Volt op ik zet hem op een veldsterkte metertje verbonden met 1 kroko klem.
Genoeg om ff te kijken watt ie doet, en watt zie ik dan? 
De veldsterkte meter slaat eerst flink uit, MAAR DAN zakt de HF weer weg?
Denk zet het weer uit, voel de transistor (BC547) en die word warm?
.
iemand die watt weet/kan vertellen?
.
denk zal voor de LOL nog ff een 2N3904 er in zetten, dan krijg ik meer HF uitslag maar zakt ook weer weg/in.
( LET OP! ik zette die 2N3904 er in alleen om te kijken gaat dat misschien beter,
en ja het gaat beter(meer HF) maar dat was niet de/mijn bedoeling )
(zat ook nog ff te denken aan een BD135, LEKKER LOMP!
word misschien niet heet? )
.
zelf denk ik dat de 12V net ff te veel is??? misschien beter 9V??? OF, ik zou een 2N2219(liefst A) OF een BSY88 moeten hebben?
.
Nog wel EERLIJK vertellen, het schema origineail is het niet! MAAR heb het zo goed als kan benadert.
MAAR staat natuurlijk 1 op BREADBOARD, 2 geen trimmer maar een vast cer. Condensatortje van (nu ff 10P) en heb niet het modulatie stukje gemaakt(heb ik niet nodig)
VrGr Rob
Denk dak ut al weet, ik zie bij andere met zo'n BCtje dat ze geen 100R maar 470R gebruiken.
ook de basis andere weerstanden meestal hogere waardes.
https://www.google.com/search?sca_esv=4641ef0b18f4d6ad&rlz=1C1GCEA…
Superregs voor de FM omroepband werken zelden goed. Ik vermoed dat er sinds RDS en FM Stereo teveel supersone "rommel" op het signaal zit, wat samen met de quench frequentie van de superreg er voor zorgt dat het resultaat ruiserig en belabberd is.
Ik moet er nog eens mee verder, maar ik was bezig met het maken van een 'pulse counting' receiver: https://www.cool386.com/armstrong_pcrx/armstrong_pcrx.html
Het bijzondere is dat het een superheterodyne is, maar dan met RC filters voor de middenfrequent, en een soort pulsen integrerende detector - dus geen discriminantor.
Ik meen dat de TDA7000 intern ook op die manier werkt, maar zelf bouwen is natuurlijk leuker.
nonius
set SCE to AUX.
Ik wist het wel van die diodes maar stukje met die grafiekjes ik had het gloof ik wel eens gezien MAAR, ik ben dat denk ik kwijtgeraakt. Wat ik wel mooi vind om te zien bijvoorbeeld die 1N5822 – Van 6 naar 1 V ga je ff van 150 naar 425pF das best wel een mooie afstemC.
Die LED en 1N4937 in plaats voor de 4/40pF trimmer ook niet gek.
Wat je niet weet is wat de 'Q' is van die geïmproviseerde varicaps, die zou je ook weer zelf moeten meten.
Zoals Bobosje ook al zei, die grafieken gelden voor de individuele diodes die die man heeft getest. Maar in de datasheets wordt niets gegarandeerd v.w.b. die RF-eigenschappen. Dus het is goed mogelijk dat de rode LED/1N5822/etc. die je zelf gebruikt, héél andere eigenschappen heeft op dat punt. Het blijft een beetje een gok. Soms kan het werken, soms werkt het niet. Enige manier om zeker te zijn is zelf te meten en/of experimenteren.
Als je een officiële varicap, bijv. de BB106 koopt, dan weet je zeker welke RF-eigenschappen (capaciteisvariatie, 'Q', etc.) hij heeft en daar kun je dan blind op vertrouwen (misschien wat minder vertrouwen als het er eentje van Ali is....) In dit geval heeft de fabrikant alle benodigde metingen voor je gedaan en garandeert hij de eigenschappen.
Ik heb trouwens zelf de 1N4148 wel eens als varicap proberen te gebruiken, met slecht resultaat. In de grafiek van Hans Summers loopt de curve van de 1N4148 ook zeer vlak en laag, wat dat bevestigt. Maar in dezelfde UHF-unterlage staat ook een ontwerp met een varactor-tripler (70cm naar 23cm) waar de 1N4148 gebruikt wordt met goed resultaat (180mW uit op 23cm, met 1W in op 70cm). Ook in een oud RSGB-handbook staat een ontwerp van een varactor-tripler met 5 of 6 1N4148's parallel, om op die manier 1W RF op 23cm te krijgen.
Dus ondanks dat de grafiek van Hans Summers suggereert dat de 1N4148 een slechte varicap is (en een experiment van mezelf dat ooit bevestigd heeft), zijn er andere experimenteerders die er wel goede resultaten mee hebben behaald. Kan voor een flink deel mogelijk ook afhangen van het precieze fabricageproces van de betreffende 1N4148's. Enfin, wat ik maar wil zeggen: je krijgt geen garantie van de fabrikant als je z'n producten gebruikt gebaseerd op eigenschappen die hij niet garandeert/specificeert.
En ooit heb ik ook 1N4007's als PIN-diodes gebruikt, wat ook goed werkte. En later een PIN-diode RF-schakelaar gebouwd met 'echte' PIN-diodes, de BA244, en dat werkte even goed, voorzover ik kon meten met beperkte middelen.
MAAR heb het zo goed als kan benadert. MAAR staat natuurlijk 1 op BREADBOARD,
Oh ja, nog een andere opmerking: je zei eerder dat de schakeling van die superreg niet werkte. Maar als je een dergelijke schakeling opbouwt op een breadboard wil dat absoluut niet zeggen dat het ontwerp van die schakeling niet deugt. Breadboards hebben zoveel capaciteit (en overgangsweerstanden?), overspraak, en waarschijnlijk ook nog wel wat zelfinductie, dat zelfs een goed ontwerp gerede kans heeft om niet te werken wanneer het op een breadboard wordt opgebouwd....
Het beste 'breadboard' voor RF-experimenten is gewoon een stukje massief koperprintplaat, waar je automatisch een goed massavlak hebt.
Persoonlijk heb ik trouwens ook voor niet-RF werk een enorme hekel aan die breadboards. Ik kan er met m'n pet niet bij dat er zoveel mensen enthousiast zijn over die (m.i.) ondingen. De enigen van wie ik het zou kunnen begrijpen dat ze breadboard gebruiken is voor techniek-klassen op school met jonge kinderen, die niet kunnen (of mogen) solderen, en dan ook alleen nog voor simpele schakelingen. Mijn breadboards liggen al jarenlang te verstoffen ergens diep onderin een doos op zolder....
Al m'n eigen experimenten worden in elkaar gesoldeerd, zwevend, op gaatjesprint of een stukje massieve koperprint. Voor wat het waard is.
(PS: ik beloof dat ik niet meer over breadboards ga lopen zeuren, ik heb het nu vaak genoeg gezegd. 'On your own head it be...'
)
ik zou dan gek genoeg zijn om er iets op te verzinnen dat er geen licht bij zou kunnen komen,
Een lik zwarte verf? Zo deden ze dat vroeger ook met germanium-diodes....
De die (de chip) in de LED is lichtgevoelig en wekt een spanning op [...]
Yep, en ik heb van dat effect zelfs ooit gebruik gemaakt bij het bouwen van de sensor voor een tracker voor een PV-paneel: 4 identieke LEDs (dus uit dezelfde productiebatch) werden gebruikt als lichtgevoelige sensors. Was een ontwerp van 'Redrok': https://www.redrok.com/electron.htm#led3x (wiens website nog steeds net zo onoverzichtelijk is als 20 jaar geleden....)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Een ding moet is toch wel even kwijt...
Het topic is al een stuk verder gekomen, maar mijn opmerkin gaat over de link die Rob laat zien, niet over Rob, deze dus:
https://www.youtube.com/watch?v=Z6kGIH4C88Y
Is weer een knap voorbeeld van iemand die geen idee heeft waarmee hij bezig is maar wel praat alsof hij het zelf heeft uitgevonden...
En dan er ook nog een video van maken om andere iets te leren..., het is net TikTok bagger.
Hoe haal je het in je hoofd om op een BreadBoard een afgestemde kring op de FM-band met lange jumper draadjes aan te sluiten op b.v. een transistor.
Dan heb je heel goed begrepen waar je mee bezig bent
dat moet natuurlijk de hele wereld weten, laat ik mijn bevindingen maar op YT knallen, goed gedaan jochie
<= dit is sarcasme
Even als toevoeging, als je rond de 50Mhz en hoger transitoren gebruikt die niet voor dit frequentie gebied geschikt zijn, dan is de spreiding dat iets gaat werken nogal groot.
De interne capaciteiten en de Ft van de gekozen transistoren zorgen daar onder andere voor.
Dit samen met de manier van bouwen, maar daar was Rob al achter gekomen, omdat hij al regelmatig op koperprint bouwd.
Hou er verder rekening mee dat b.v. een 2N2222 wat een hele mooie transistor is, maar een vrij grote spreiding heeft, zelfs tussen de versies van Motorola, en dan heb je nog 50 andere fabrikanten.
Dit geld ook voor de 2N3906 en de 2N3904, deze transistoren die ik hier aanhaal wat type nummers betreft, zijn redelijke goede schakel transistoren die ook lineair gebruikt kunnen worden, vooral de 2N2222A
De BF199 is een hele mooie klein signaal HF transistor, en heeft veel lagere interne capaciteiten, dat kan er in resulteren dat hij juist niet werkt in een Superreg ontvanger. 
Groet,
Bram