Wat vinden jullie van deze tester?
Ontworpen door Jeremy Siddons, de directeur van PeakTech (ja die mooie test apparaten)
zie bijlages...
svp geen discussie over de doorpieper die op elke multimeter zit, daar gaat het nu niet over...
De PCB heb ik net gereed.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij is van Peak Electronic design (Engels), niet Peak-tech (Duits bedrijf), ik heb een DMM van Peak-tech en een paar component testertjes van Peak Electronic Design.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha WWJD,
Goed gevonden ziet er mooi compact uit, en de lage spanning is zeker een bruikbare toepassing van de pieper.
Ik had in 1999 er een gemaakt die lijkt een beetje op dit printje voor het piepen van data kabels.
Het nadeel wat ik aan bestaande piepers vond/vind is dat je binnen de threshold geen verschil meer ziet.
Ik heb dus mee gemaakt dat zeg, net als deze pieper in het laagste bereik 10Ω en kleiner een doorverbinding is maar,
de verbinding bibberde dus zeg van 4 naar 8 Ω dat zag de pieper van PTT (grijze doosje) niet daarom zelf een ontworpen.....
Groet,
Henk.
Op vrijdag 7 februari 2025 20:55:54 schreef fred101:
Hij is van Peak Electronic design (Engels), niet Peak-tech (Duits bedrijf), ik heb een DMM van Peak-tech en een paar component testertjes van Peak Electronic Design.
Bedankt voor de terechte correctie, slordig van mij. Dat hij het ontwerp heeft gemaakt trok wel m'n interesse.
Er zijn enorm veel piepers... Deze vond ik ook best leuk, wellicht ook een keer bouwen.
Ook erg mooi en doordacht deze tester...
Hoe dan ook, ik koppel wel terug hier hoe het werkt als de PCB klaar is etc.
Op vrijdag 7 februari 2025 21:34:46 schreef electron920:
Ha WWJD,Goed gevonden ziet er mooi compact uit, en de lage spanning is zeker een bruikbare toepassing van de pieper.
Ik had in 1999 er een gemaakt die lijkt een beetje op dit printje voor het piepen van data kabels.
Het nadeel wat ik aan bestaande piepers vond/vind is dat je binnen de threshold geen verschil meer ziet.
Ik heb dus mee gemaakt dat zeg, net als deze pieper in het laagste bereik 10Ω en kleiner een doorverbinding is maar,
de verbinding bibberde dus zeg van 4 naar 8 Ω dat zag de pieper van PTT (grijze doosje) niet daarom zelf een ontworpen.....Groet,
Henk.
Ja inderdaad, de div thresholds vind ik wel handig bij dit ontwerp, ook dat je bij deze pieper verschillende geluiden hoort. Ik heb een mooie Fluke maar moet een aantal handelingen doen om de doorpieper te activeren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die van elector heeft een instelbare threshold. Dat is iets wat ik veel gebruik (Mijn Keithley heeft dat) Ik heb een keer een AC versie gebouwd maar ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt. Deze is grappig, heeft maar 2 transistors en draait jaren op 1 AA. Ik vond hem toevallig laatst weer en de batterij was niet leeggelopen, hij werkte gewoon nog en die zat er al 10 jaar in.
Ik gebruik meestal mijn Keysight hand DMM omdat deze ook een in toonhoogte variërende mode heeft. Dus aan de toon hoor je of er meer of minder weerstand is. Het is een van de diodetest modes (die heeft diverse voor reparatie, handige functies die ik nog niet op andere DMMs ben tegen gekomen. )
Veel DMMs hebben veel te hoge threshold om bruikbaar te zijn. Ik zag een tijd terug er een met een threshold van, als ik het goed onthouden heb iets van 10kOhm, dat maakt die hele functie alleen geschikt om dingen als gebroken kabel aders te zoeken.
Als ik er een zou bouwen dan zou ik hem uitgebreid maken met in hoogte variërende toon, instelbaar testsignaal-amplitude en instelbare threshold.
electron920
Ha fred101,
Dat is ook een leuke tester simpel maar voor het doel bruikbaar.
Wat ik bedoelde is dat ik met het probleem van intermediërende contacten zat,
de kabel is een speciale bandkabel.
Die is rond en om de 40 cm kan je open maken (voorzichtig) daar zit een opgerold stukje bandkabel.
Daar knijp je dan een DB15 aan het testen van die verbinding gaf nog al eens problemen.
Mijn tester laat ook het verschil zien in het hysterese gebied dus bijvoorbeeld 10 Ω tot 0 Ω is een gebied,
maar binnen dit gebied laten de meeste piepers niet zien of horen.
Dit betekend dat b.v.b. 6 Ω prima is maar schiet de doorgang naar 8Ω dan zie je dat niet.....
De lage spanning van de tester die @WWJD laat zien is prima gecorrodeerde contacten denk aan relais haal je er prima mee uit,
dit in tegenstelling tot een hoge testspanning.
Omdat deze gecorrodeerde contacten zich vaak als een halfgeleider manifesteren en bij een te hoge testspanning geleiden....
Groet,
Henk.
Op zaterdag 8 februari 2025 21:02:01 schreef fred101:
Die van elector heeft een instelbare threshold. Dat is iets wat ik veel gebruik (Mijn Keithley heeft dat) Ik heb een keer een AC versie gebouwd maar ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt. Deze is grappig, heeft maar 2 transistors en draait jaren op 1 AA. Ik vond hem toevallig laatst weer en de batterij was niet leeggelopen, hij werkte gewoon nog en die zat er al 10 jaar in.Ik gebruik meestal mijn Keysight hand DMM omdat deze ook een in toonhoogte variërende mode heeft. Dus aan de toon hoor je of er meer of minder weerstand is. Het is een van de diodetest modes (die heeft diverse voor reparatie, handige functies die ik nog niet op andere DMMs ben tegen gekomen. )
Veel DMMs hebben veel te hoge threshold om bruikbaar te zijn. Ik zag een tijd terug er een met een threshold van, als ik het goed onthouden heb iets van 10kOhm, dat maakt die hele functie alleen geschikt om dingen als gebroken kabel aders te zoeken.
Als ik er een zou bouwen dan zou ik hem uitgebreid maken met in hoogte variërende toon, instelbaar testsignaal-amplitude en instelbare threshold.
Echt leuk om je ervaringen te lezen, bedankt... De tester van Jeremy komt het meest dichtbij denk ik voor wat ik wil... Het 2e Franse ontwerp wat ik vond heeft 5 bereiken maar bij die van Jeremy hoeft je niet aan een draaiknop te zitten en kan je op het gehoor meten.
fred101
Golden Member
Mijn 7510 heeft een dry resistance mode die ik gebruik voor relais contacten. Die doet ook maar 100mV (of 50mV dat ben ik even kwijt) en dat in 4 draad mode. Ik heb een elektronische schakelaar gebruikt (555 en mosfet) die een relais iedere seconde omschakelt.
nonius
set SCE to AUX.
Een Polar ToneOhm 550 komt mogelijk ook een heel eind in de buurt van uw wensen/eisen.
Heb ik ooit nagebouwd en werkt goed. Testspanning maximaal 50-60mV, meerdere meetbereiken en met duidelijke akoustische identificatie. Geen instelbare thresholds echter.
fred101
Golden Member
https://www.polarinstruments.com/man/service/Toneohm%20550%20&%205…
Het manual met schema van de ToneOhm
electron920
Ha fred101,
Ook dat is een mooie praktische toepassing ik heb nog een Keithley 2015 en de 2002 ik weet niet of die dat ook kan?
Maar volgens mij kan jou meter ook geen kraak contacten meten als doorgangpieper of is hij wel latching?
PS: ik ga het schema bekijken dank.....
@WWJD,
Ik had nog geen print of schema gezien heb je die getekend?
Dan zou ik eerst willen weten welk meet principe er gebruikt wordt,
heb je een schema?
Groet,
Henk.
Op zaterdag 8 februari 2025 21:51:20 schreef electron920:
Ha fred101,Ook dat is een mooie praktische toepassing ik heb nog een Keithley 2015 en de 2002 ik weet niet of die dat ook kan?
Maar volgens mij kan jou meter ook geen kraak contacten meten als doorgangpieper of is hij wel latching?PS: ik ga het schema bekijken dank.....
@WWJD,
Ik had nog geen print of schema gezien heb je die getekend?
Dan zou ik eerst willen weten welk meet principe er gebruikt wordt,
heb je een schema?Groet,
Henk.
Hoi Henk, ik had het schema bij de OP gedaan als bijlage, onderaan de foto, incl. het document waarin Jeremy het meetprincipe beschrijft.
Jeremy had bij de Elektor presentatie alle documenten bijgevoegd alleen was het PCB ontwerp gedaan in formaat waar ik niets mee kan.
Alvast dank!
NB: hier is mijn schema, iets beter leesbaar denk ik...
Op zaterdag 8 februari 2025 21:37:09 schreef WWJD:
Veel onderbrekingen in de ground poor, zou dat een probleem zijn?
Nu een berg via's gebruikt maar zou een 4-layer PCB toch beter zijn?Graag jullie advies...
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Een 4 layer voor iets als dit is compleet onzinnig. Een stap hoger zou al zijn wat dikkere sporen te gebruiken.
Maar ik denk dat je simpelweg een paar via's gemist hebt.
electron920
Ha WWJD,
Ik had er overheen gekeken even voorzichtig een blik geworpen leuk en simpel ontwerp daar hou ik van 
De ontwerper heeft er voor gekozen iets te presenteren wat gemakkelijk na te bouwen is met componenten die vele bouwers kunnen hanteren...
De ingang daar in tegen had ik liever een BC817 of soort gelijke gezien ok.... die is moeilijker hanteerbaar maar voor twee toren vooruit.
Het verschil is de BC817 is een dubbele transistor is, dus je hoeft niets te selecteren en is veel stabieler dan geselecteerde losse transistors.
Verder had ik misschien voor de audio oscillator een spanning gestuurde ontworpen zeg een V/F converter,
je kan dan wel binnen het bereik traploos de toon verandering (kraak contact) horen.
Ik kijk morgen even verder ook naar de print, tot nu niets mis mee en is zeker een mooie aanwinst op de testbank....
Groet,
Henk.
Op zondag 9 februari 2025 07:00:46 schreef bprosman:
@TS , is het mogelijk het Kicad (Schema) bestand te delen ?
Ja uiteraard! Ik heb wat footprints etc toegevoegd dus even kijken hoe ik die ook kan delen... Dus wordt wat later vandaag...
Op zaterdag 8 februari 2025 22:47:02 schreef electron920:
Ha WWJD,Ik had er overheen gekeken even voorzichtig een blik geworpen leuk en simpel ontwerp daar hou ik van
De ontwerper heeft er voor gekozen iets te presenteren wat gemakkelijk na te bouwen is met componenten die vele bouwers kunnen hanteren...
De ingang daar in tegen had ik liever een BC817 of soort gelijke gezien ok.... die is moeilijker hanteerbaar maar voor twee toren vooruit.
Het verschil is de BC817 is een dubbele transistor is, dus je hoeft niets te selecteren en is veel stabieler dan geselecteerde losse transistors.
Verder had ik misschien voor de audio oscillator een spanning gestuurde ontworpen zeg een V/F converter,
je kan dan wel binnen het bereik traploos de toon verandering (kraak contact) horen.
Ik kijk morgen even verder ook naar de print, tot nu niets mis mee en is zeker een mooie aanwinst op de testbank....Groet,
Henk.
Bedankt Henk, zou leuk zijn om dit ontwerp nog te verbeteren?!
SMD is ook nu nog een optie al wordt het nabouwen dan voor veel mensen misschien lastig.
Ook begrijp ik het gebruik van de BC337/327 niet. De schakeling trekt max. zeg 60mA? (pagina 6 van de beschrijving)
Over de print: ik zie nog genoeg mogelijkheden voor verbetering en die zal ik doen voordat ik vanmiddag de Kicad bestanden deel...
Op zaterdag 8 februari 2025 22:43:28 schreef Sine:
[...]Een 4 layer voor iets als dit is compleet onzinnig. Een stap hoger zou al zijn wat dikkere sporen te gebruiken.
Maar ik denk dat je simpelweg een paar via's gemist hebt.
[bijlage]
Goed gezien maar excuses, ik had de VIA weergave uitgezet... dus die waren niet zichtbaar op de afbeelding.
Op zaterdag 8 februari 2025 21:43:03 schreef nonius:
Een Polar ToneOhm 550 komt mogelijk ook een heel eind in de buurt van uw wensen/eisen.Heb ik ooit nagebouwd en werkt goed. Testspanning maximaal 50-60mV, meerdere meetbereiken en met duidelijke akoustische identificatie. Geen instelbare thresholds echter.
Ja dat is een hele beste! Alleen voor mij wat te duur... Ik ben hobbyist en niet zo'n goeie ook eigenlijk dus dat zou voor mij een overkill zijn... 
nonius
set SCE to AUX.
Alleen voor mij wat te duur... Ik ben hobbyist en niet zo'n goeie ook eigenlijk dus dat zou voor mij een overkill zijn...
Inderdaad, zelfs tweedehands zijn de prijzen van dergelijke (ondertussen behoorlijk gedateerde) apparatuur nog verschrikkelijk hoog. Vandaar dat ik hem uiteindelijk zelf heb nagebouwd op gaatjesprint, ook omdat het qua schakeling erg weinig voorstelt (zie servicemanual). Gebruik hem niet vaak, maar vaak genoeg dat ik hem niet meer zou willen missen. Ben ook hobbyïst en van opleiding geen electronicus. Maar in de loop der tijd heb ik her en der wel het één en ander aan kennis opgepikt 
Het schakelingetje van Fred101 is ook verdraaid leuk, heb het schema op een kladje geschetst en ligt hier nu op de werkbank klaar om na te bouwen (incl. originele germanium transistor). 1.5V, zuinig en klein, da's altijd handig voor in de gereedschapskoffer.
Het ontwerp van Jeremy Siddons is ook leuk maar niet iets dat ik eventjes snel nabouw op gaatjesprint.... en 19 transistoren is toch wel erg veel (in m'n Micronta-scoopje zitten er slechts 11...
). Verbaas me erover dat hij niet gewoon een opamp heeft gebruikt i.p.v. met discrete componenten een opamp na te bouwen, maar dat is zijn (ontwerp-)beslissing geweest.
Op zondag 9 februari 2025 10:28:31 schreef nonius:
[...]Inderdaad, zelfs tweedehands zijn de prijzen van dergelijke (ondertussen behoorlijk gedateerde) apparatuur nog verschrikkelijk hoog. Vandaar dat ik hem uiteindelijk zelf heb nagebouwd op gaatjesprint, ook omdat het qua schakeling erg weinig voorstelt (zie servicemanual). Gebruik hem niet vaak, maar vaak genoeg dat ik hem niet meer zou willen missen. Ben ook hobbyïst en van opleiding geen electronicus. Maar na 45 jaar heb ik her en der wel het één en ander aan kennis opgepikt
Het schakelingetje van Fred101 is ook verdraaid leuk, heb het schema op een kladje geschetst en ligt hier nu op het bureau klaar om na te bouwen (incl. originele germanium transistor). 1.5V, zuinig en klein, da's altijd handig voor in de gereedschapskoffer.
Het ontwerp van Jeremy Siddons is ook leuk maar niet iets dat ik eventjes snel nabouw op gaatjesprint.... en 19 transistoren is toch wel erg veel (in m'n Micronta-scoopje zitten er slechts 11...
). Verbaas me erover dat hij niet gewoon een opamp heeft gebruikt i.p.v. met discrete componenten een opamp na te bouwen, maar dat is zijn (ontwerp-)beslissing geweest.[bijlage]
Allemensen... wat een prachtig resultaat... En dan ook nog op gaatjesprint?!
Is het dan niet veel beter om de Jeremy tester aan de kant te gooien en een PCB voor deze te maken?
Ik heb geen opleidingen gehad, nauwelijks elektronica kennis maar wel veel plezier van m'n hobby en ook veel tijd...
Ja die tester van @Fred101 is inderdaad erg leuk!! Ga ik zeker ook maken. Wat zijn mensen toch creatief, heb daar veel bewondering voor.
MGP
LDmicro user.
Kan iemand mij uitleggen wat je meer met zo'n toestel kunt doen dan met een digitale multimeter?
Ik ben nu al 60j dagelijks met elektronica bezig en zie niet in wat je hiermee beter kunt doen.
Misschien ben ik niet met de juiste tak van de elektronica bezig maar zou graag eens horen waarvoor jullie dat gebruiken.
Op zaterdag 8 februari 2025 21:50:15 schreef fred101:
https://www.polarinstruments.com/man/service/Toneohm%20550%20&%205…
Het manual met schema van de ToneOhm
Dank hiervoor!!
korte handleiding
polar_instruments_toneohm_550_operation.pdf
Duidelijke en uitgebreide Service Manual voor de 550A
(een andere dan hier eerder gepost...)