Ik ben ook een stuk verder, en bij wijze van test een fohn op de regeling aangesloten. Ik ben tevreden met het resultaat; bijna 0 op de meter !
Filmpje bij het praatje: https://youtu.be/SFOb8hAAywM
Op maandag 26 mei 2025 16:16:12 schreef Toverstaf:
Ik ben ook een stuk verder, en bij wijze van test een fohn op de regeling aangesloten. Ik ben tevreden met het resultaat; bijna 0 op de meter !Filmpje bij het praatje: https://youtu.be/SFOb8hAAywM
Waar heb je mee getest, periode regeling of fase-aansnijding?
Op maandag 26 mei 2025 21:03:44 schreef Toverstaf:
Fase aansnijding
Ga je die periode regeling ook nog testen?
Op maandag 26 mei 2025 22:01:28 schreef Toverstaf:
Ja, dat wil ik ook nog proberen !
Oké, ik ben benieuwd naar de uitkomst.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb ondertussen uitgevonden dat als je op P1-data stuurt je niet op "huidig verbruik" naar nul moet proberen te sturen. Dat zal van het merk meter afhangen, en of je drie fasen hebt of niet.
Mijn huidige verbruik is L1: 55W, L2: 285W, plus L3: teruglevering 1040W. Mijn "huidig verbruik staat dan op 340W, en "huidige teruglevering" op 1040W. Netto lever ik dan dus 700W terug en de meterstanden reflecteren dan ook die 700W teruglevering.
Ik en diverse anderen hier hadden verwacht dat er nu dus "huidige teruglevering": 700W had gestaan, maar dat is bij deze meter dus niet zo. De les is dus: Als je wil dat de boel na een meterwissel blijft werken, programmeer NU dat je op "verbruik - teruglevering" terugkoppelt en niet op 1 van de twee apart.
Op maandag 2 maart 2026 15:10:43 schreef rew:
Mijn huidige verbruik is L1: 55W, L2: 285W, plus L3: teruglevering 1040W. Mijn "huidig verbruik staat dan op 340W, en "huidige teruglevering" op 1040W. Netto lever ik dan dus 700W terug en de meterstanden reflecteren dan ook die 700W teruglevering.
Zijn dat zijn bericht 1-0:1.7.0.255 en 1-0:2.7.0.255? [Vermogen in en vermogen uit] Kan je die twee niet combineren om het netto resultaat te vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had sterk de indruk dat m'n vorige meter gewoon als m'n zonnepanelen langzaam wakker worden het "verbruik alle fases" naar nul laat gaan, en dan begint met "teruglevering alle fases" op te laten lopen.
Mijn tip is: reken dat netto resultaat uit als verbruik-levering.
Als je dus de "logische":
if levering > 0)
boiler_vermogen += levering;
regeling toepast, dan gaat de boel een keer fout zodra je drie fasen hebt en een nieuwe meter krijgt. En omdat je op dat moment niet hiermee bezig bent, kan het maanden "fout gaan" voordat je er achter komt dat je regeling niet meer werkt.
Waarom gaat bovenstaande code fout? Stel L1 = 100W, L2 = 100W + boiler L3=100W-panelen.
Zodra de panelen 110W leveren ga je daar dus "levering 10W" zien. En dat blijft, ongeacht wat je met boiler vermogen doet. Je code gaat het boilervermogen tot max verhogen zolang die situatie aanhoudt.
Ook als je L1=100W, L2 = 100W, L3=100W + boiler - panelen hebt aangesloten, dan ga je dus structureel die L1 en L2 stroom niet zelf opwekken.
Op maandag 2 maart 2026 16:50:08 schreef JoWi:
Zijn dat zijn bericht 1-0:1.7.0.255 en 1-0:2.7.0.255?
Jep. Ik kijk kennelijk alleen naar de eerste vijf cijfers:
1-0:1.7.0 huidig_verbruik 1
1-0:2.7.0 huidige_teruglevering 1
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
Mooi gemaakt, met die folie! En hor heb je het gat voor het display in de behuizing gemaakt? Ik denk dat die folie helpt voor de afwerking van het display. De folie kan een kiertje van de fractie van een mm vast wel wegwerken.
Ik heb zelf ook welleens zitten spelen met het idee om een boiler aan te sturen op basis van overschot van energie. Energie over--> verwarmen tot maximum. Geen energie over --> slechts vewarmen tot gewenst minimum. Zoiets als jij doet dus. Ik heb alleen op dit moment geen boiler, ik heb voor mijn hele huis een geiser (gas). Hetzelfde idee heb ik over de koelkast/vriezer. Gewoon wat meer koelen als er stroom over is. Als er dan geen stroom over is, kan terug naar de gewone temperatuur,(hoger/minder koud) .
Mijn wasmachine heeft al een uitstelmogelijkheid. Handig als je 's ochtends naar je werk gaat als het nog schemerig is. Mijn vaatwasser heeft geen uitstelmogelijkheid, dat is wel jammer.
Nog een idee: hot-fill (vaatwasser/wasmachine). je schijnt gewoon warm water aan een wasmachine/vaatwasser te kunnen voeren. Maar dat zou alleen nuttig zijn als de warmwaterbron vlakbij staat. En ik zie nog een probleem, als je geen specifieke hot-fill wasmachine hebt,hoe doe je dat dan als je een gevoelige was op 30°C of 40°C wilt draaien? Je zou lauw water kunnen gebruiken, of iets omschakelbaars kunnen maken, maaar daar zie ik ook allerlei risico's in.
Op woensdag 4 maart 2026 10:11:03 schreef necessaryevil:
Mooi gemaakt, met die folie! En hor heb je het gat voor het display in de behuizing gemaakt?
Is die vraag aan mij gericht, want dat is niet helemaal duidelijk.
rew
Op woensdag 4 maart 2026 10:11:03 schreef necessaryevil:
Nog een idee: hot-fill (vaatwasser/wasmachine). je schijnt gewoon warm water aan een wasmachine/vaatwasser te kunnen voeren.
Wasmachines met hotfill optie hebben ook een koud water input. Met een beetje mazzel mixed ie dan heet en koud water als je een "warme" was wil doen (= niet heet).