je had beter de stekker weer terug aan de kabel gezet en een verloopstekker genomen van deense contra naar NL stekker. zo'n snoer kun je anders niet makkelijk herstellen met die ingegoten ntc's.

Op donderdag 20 februari 2025 17:59:40 schreef testman:
je had beter de stekker weer terug aan de kabel gezet en een verloopstekker genomen van deense contra naar NL stekker. zo'n snoer kun je anders niet makkelijk herstellen met die ingegoten ntc's.

Tja, als je alles van tevoren weet........

Op donderdag 20 februari 2025 18:06:52 schreef buzzy:
[...]Tja, als je alles van tevoren weet........

ik bedoel de 6 aders weer aan elkaar maken en dan een verloopje maken. dan hoef je geen nieuwe te kopen.

Maar dan heb je al helemaal niet het voordeel van die brandbeveiliging meer. Dan nog beter het bestaande terug in elkaar proberen te zetten.

Op donderdag 20 februari 2025 18:34:32 schreef testman:
[...]

ik bedoel de 6 aders weer aan elkaar maken en dan een verloopje maken. dan hoef je geen nieuwe te kopen.

Dat lukt wel als de kabel niet direct achter het huis van de steker is afgeknipt. En er moeten ook nog (krimp-)kousjes over de soldeerlassen, want sluiting wil je niet!

Op donderdag 20 februari 2025 19:25:52 schreef Ledlover:
Maar dan heb je al helemaal niet het voordeel van die brandbeveiliging meer. Dan nog beter het bestaande terug in elkaar proberen te zetten.

nee, de 6 aders weer aan elkaar maken, en een los verloopje maken met stekker en contrastekker. als het net achter de stekker is afgeknipt dan heb je geen vlees genoeg meer om te lassen zonder ellende later.

Op donderdag 20 februari 2025 16:33:17 schreef Ledlover:
Voor spul dat bijna de volle 16a uit een stopcontact trekt, is zo'n NTC systeem helemaal geen slecht idee.
...

Deze lader trekt waarschijnlijk maximaal 10 A uit het lichnet. Is nog altijd aanzienlijk natuurlijk.

de ntc's zitten dichtbij de pennen. 10A maakt een stekker snel heet, zeker bij gebrekkige klemkracht in het wcd of slecht aangeperste pennen in de stekker. onlangs nog gehad bij een boiler stekker van 2200W, die pennen kon je niet vasthouden..

De kabel was kort achter de stekker afgeknipt en om te onderzoeken wat er zich aan de andere 3 dunne draadjes bevond heb ik de Deense stekker compleet moeten slopen ?. Allemaal geen optie dus.. Dat er zich 6 draden bevonden in de stekker heb ik niet geweten anders had ik hem niet afgeknipt en ik denk ook menigeen hier op het forum ook niet.

Waarschijnlijk zijn de pennen oorspronkelijk ook wat langer, zodat je 'binnen' er een NTC tegen aan kunt plakken.

Beschouwelijk: had je de steker niet afgeknipt en een verloopje gemaakt, dan had de beveiliging ook opgehouden bij de Deense steker. En je verloopje kan mooi oproken zonder dat er *iets* op reageert (nou ja, wellicht een rookmelder of een neus :) ).
In die context ben je niet slechter af met 2 weerstandjes en een fatsoenlijke steker. En dan heb je een 'overgang' minder.

En ja, als het af fakkelt dan zal er wel een verzekering moeilijk gaan doen. Maar ja, die doen hoe dan ook moeilijk als ze moeten betalen. En dus ook als je er een verloopje tussen hebt zitten.

Shucko is in mijn optiek niet zo geschikt voor 16A. Als je een vaste laadplek hebt, dan zou je een blauwe CEE form kunnen overwegen. Als het met alle geweld een varkenssnuit moet zijn: dan een goede kwaliteit daarvan.

Zowel met verloop als 'geknutseld' heb je die beveiliging toch niet.
Alternatief: kijk eens of je op marktplaats ofzo een defecte NL-versie kunt krijgen. Knip daar ook de kabel af en zet ze fatsoenlijk aan elkaar.

En tenslotte: contact problemen zie ik wel vaker bij zware gebruikers. Doorgaans een te dunne kabel voor de stroom die er loopt (geen idee wie verzonnen heeft dat een kacheltje van 2.2kW aan 0.75mm2 genoeg heeft. Of met 'vuile' pennen (stekkers buiten in de buurt van de kust vooral): wat aangevreten.
De zelf-knutsels die smelten worden vrijwel altijd veroorzaakt door de afwezigheid van adereindhulsjes / niet vast genoeg aangedraaid / te strak aangedraaid.
Over de CE-marked WCDs zonder enige contactdruk hebben we het dan maar niet... (in de garage nog een porcelijnen WCD. Met veren van verenstaal om de contacten... En ja, daarbij moet je hard duwen en hard trekken. Maar die doet al zeker 60+ jaar z'n werk en wordt letterlijk niet warm van 16A 'continu'.

Op zaterdag 22 februari 2025 08:17:43 schreef EricP:
Waarschijnlijk zijn de pennen oorspronkelijk ook wat langer, zodat je 'binnen' er een NTC tegen aan kunt plakken.

Beschouwelijk: had je de steker niet afgeknipt en een verloopje gemaakt, dan had de beveiliging ook opgehouden bij de Deense steker. En je verloopje kan mooi oproken zonder dat er *iets* op reageert (nou ja, wellicht een rookmelder of een neus :) ).
In die context ben je niet slechter af met 2 weerstandjes en een fatsoenlijke steker. En dan heb je een 'overgang' minder.

het wcd is maar 1 plek waar het te heet kan gaan worden. lassen onderweg, meterkast, het word gelijk warm met langdurige hoge belastingen. zie vaak zat dat mensen een EV of hybride wagen hebben welke met een verlengsnoer met contra onder de garagedeur door word opgeladen. snoer te dun, wcd in garage gammel en antiek..

Wat je dus feitelijk zegt is hetzelfde als ik: de toegevoegde waarde van die beveiliging is betrekkelijk...

Op zaterdag 22 februari 2025 08:39:37 schreef testman:
het wcd is maar 1 plek waar het te heet kan gaan worden.

En TOCH is het een goede plek om in de gaten te houden.

STEL je hebt een elektrische auto en rijdt iedere dag zo'n 200-300 km daarmee. Je verbruikt dan 30-45kWh per (werk)dag. Sluit je iedere avond om 18:00 de boel aan op het stopcontact, is er mogelijkheid om 51kWh per nacht te laden voordat je om 08:00 weer weg moet.

Gaat prima, maar je moet niet vergeten om de boel 's avonds in te pluggen.

Nu krijgt dat stopcontact 200 - 300x per jaar een plug-unplug cyclus te verwerken en staat 8 - 12 uur per nacht 16A te voeren.

Vergelijk dat met een stopcontact in de hal van een hotel die 1x per dag een uurtje de 1800W stofzuiger te verduren krijgt plus 1x per maand twee uurtjes de elektrisch verwarmde natte schoonmaakmachine van (bijna) 4kW. 300+ cycli, maar VEEL minder kans op hetfige storingen: De schoonmaker laat het aan de onderhoudsman weten als de stekker te heet wordt om er uit te halen als ie klaar is.

Die terugkoppeling heb je niet bij de auto: Het heeft vrijwel altijd al een paar uur staan afkoelen nadat het laden gestopt is.

Dus als de contactweerstand langzaam toeneemt gaat het goed totdat er fik ontstaat.

Tuurlijk, je kan hete plekken krijgen in lassen in de installatie, maar dat zijn eenmalige installatie kwesties (die mogelijk pas bij de eerste laadbeurt aan het licht komen) die nauwelijks "met de tijd verslechteren", terwijl dat stopcontact juist wel een slijtagepunt is.

Ik zou proberen om de NTCs inderdaad thermisch te koppelen met de pinnen. Als je een stekker kan vinden met extra lange pennen, dan twee lagen kapton om de stekker dan de NTC (evt met wat thermische pasta) en dan nog 4 lagen van de katon er omheen. (en dan zo mogelijk wat thermisch isolerend materiaal).

ik weet dat die ntc's hun werk wel doen. heb eens een storing gehad bij een kantoorpand waar de ict er uitlag. aardlek uit, want ict en groep van laadpaal zaten op dezelfde aardlek, fout nr 1 al. toen ik de aardlek inschakelde en meermaals langs die wagen liep aan het wcd buiten viel me al op dat die steeds stond te fieperen met de laadstroom, de leds op de module aan de stekker gaven dat aan. na een paar min ging de aardlek weer eruit. bleek dat wcd dus goed gesmolten te zijn van binnen, maar de lader van de auto ging op laag vermogen toch nog door omdat die ntc's aangaven stekker heet. wie zet er ook qwpk 3x2,5 op een wcd met klemaansluitingen :P nieuwe kabel, wcd en aparte groep op vrije aardlek dus.

Op zondag 23 februari 2025 10:36:03 schreef rew:
[...]En TOCH is het een goede plek om in de gaten te houden.

Natuurlijk is het dat. Maar zodra je met verloop / verlangkabels gaat werken, is je potentiële winst goeddeels weg.

Feitelijk een work-around voor spulletjes die er uiteindelijk gewoon niet tegen kunnen. Tsja, het zij zo.

Overigens ken ik het wel van bootjes. CEEform meuk die niet meer los wil - als je mazzel hebt. Soms fikt er een NUL uit. Dan meldt zich op een andere wijze :)

nou, een losse goede stekker met aderhulzen aangezet door iemand die echt aandraait en geen "kantoorhanden" heeft geeft een betere contact overgang als een aangegoten stekker. vaak als je die stekker vervangt is de boel alweer koud na vermogen erover trekken, wcd is vaak niet eens de reden maar smelt wel weg na een tijdje. veel gebruikte wcd's zijn wel ellende met hoge vermogens.

Op zondag 23 februari 2025 21:01:35 schreef testman:
nou, een losse goede stekker met aderhulzen aangezet door iemand die echt aandraait en geen "kantoorhanden" heeft geeft een betere contact overgang als een aangegoten stekker. vaak als je die stekker vervangt is de boel alweer koud na vermogen erover trekken, wcd is vaak niet eens de reden maar smelt wel weg na een tijdje. veel gebruikte wcd's zijn wel ellende met hoge vermogens.

Probleem met die losse stekker is dat je aan de buitenkant vaak niet kan zien wat voor kwaliteit het is en daarbij, hoe monteer je daar die temperatuurmeting in?

Op zondag 23 februari 2025 21:31:21 schreef KGE:
[...]

Probleem met die losse stekker is dat je aan de buitenkant vaak niet kan zien wat voor kwaliteit het is en daarbij, hoe monteer je daar die temperatuurmeting in?

ik doel uiteraard op aangegoten stekkers in het algeheel, dus de standaard zonder ntc's.

Ik denk dat ik het voor mekaar heb de stekker te fixen met twee 20K NTC’s _/-\o_

Hoe ik het gedaan heb???

Eerst op de nul, fase en aarde draden kabelhulzen “geknepen” en hierna middels een krimpkous de twee NTC’s net achter de kabelhuls(nul en fase) gekrompen(volgens schema in eerdere posting)

PS in een van de foto’s zie je nog een van de originele pennen met op het uiteinde een soort wit bakje. In dit bakje zat middels smeltlijm de originele NTC.

Ziet er toch netjes uit zo ?? ;-) Ben nu de auto aan het laden O-)

Ziet er mooi uit, maar klopt het qua werking? Ik kan me voorstellen dat dat witte "bakje" thermisch geleidend is, om zo beter de temperatuur van de pen te meten. Haal je dezelfde veiligheid met een krimpkousje op de kunststof leiding?

Netjes opgelost.

Een hoop laadkabels hebben deze ntc's niet eens in de schuco stekker. En als die pennen zouden beginnen te knetteren zijn die extra paar mm koper warmtegeleidend genoeg.

@Roadrunner84 . De thuis lader is een originele FoMoCo (Ford Motor Company) thuislader LX6A welke een maximale stroomsterkte kan leveren van 6 A !! Hogere stromen gaan er dus sowieso NIET door het thuisstopcontact heen. Met een 6A thuislader gaat het laden dus een stuk langzamer dan met een wallbox of iets dergelijks. De NTC’s zitten direct achter de kabelhuls op de draad en hebben mijn inziens genoeg contact om hoge temperatuurverschillen te meten. Mijn eerste lading met de aangepaste stekker was dan ook een succes en de stekker zelf was zelfs niet voelbaar warm.

@Sine dankjewel voor het compliment ???

Voor degene met een zelfde probleem zitten is het dus te doen mits je de 20K NTC’s hebt . Ik heb er nog 18 over van de Chinees dus mocht er iemand om verlegen zitten dan hoor ik het graag.

Er zijn er nog 16 NTC’s over maar naar een uurtje ombouwen hebben we weer iemand geholpen. Ik heb nu maar wat betere foto’s gemaakt van de Deense naar NL stekker ombouw.