Met Centre cross nu aan, stond nog uit.

De MM5213 is nooit populair geweest en heeft maar kort bestaan...
Stond voor het eerst in het databook van 1974, in 1977 al obsolete verklaard...

Was ook een lastig beestje: mask rom met +5 en -12 volt voeding...

TS,

Even los van de foutieve rechterzijde van de cirkel, ik zie in je laatste twee foto's dat het videobeeld geen interlacing heeft.
Staat interlacing soms uit op de PM5544 of op de monitor?
De bovenzijde van cirkel (het witte top-deel) heeft vertikaal gezien maar de helft van de resolutie. Je ziet duidelijk tussen de witte videolijnen de typische zwarte horizontale belijningen die geen video informatie bevatten waar anders het even of oneven videoframe zou moeten komen.

Ik weet niet waar je de interlacing in/uitschakel mogelijkheid vind.

Ik heb 7 foto’s (eerste sessie maximaal 5) met achtereenvolgens de instellingen op de apparaten:
Toetsen PM5532 sync generator
Toetsen PM5545 color encoder
Toetsen PM5544 patten generator
Toetsen SONY monitor
1bladzijden uit het menu van de monitor

Op de achterzijde vind ik geen in/uitschakel mogelijkheid interlacing.

Nog 2 van menu monitor, ik kon er maar maximaal 5 posten.

Of het beeld al dan niet ge-interlaced is wordt uiteraard bepaald door de PM5532 sync generator.

Maar door de sluitertijd en de antiflickerprocessing van het digitale fototoestel kan er een raster ontbreken, wegvallen, samenvallen, etc. is dus geen referentie meer.

Het valt op het Philips testbeeld makkelijk te zien of het beeld al dan niet interlaced is of niet: dansen de horizontale lijnen op en neer? (vertikaal trillen aan 25 Hz )

De sluitertijd van de camera kunnen we helemaal uitsluiten, er staan al zoveel foto's van het testbeeld in dit topic en steeds zie je exact hetzelfde beeld dat er geen interlacing is en de top van de cirkel steeds weer erg grof is en de eerste witte cirkel top-lijn is ook veels te breed.

Op zondag 6 april 2025 15:47:35 schreef Bobosje:
Even los van de foutieve rechterzijde van de cirkel, ik zie in je laatste twee foto's dat het videobeeld geen interlacing heeft.

Ik vind het knap dat je op basis van een foto kan beoordelen dat er geen interliniëring is.

Ja, de sluitertijd is 1/50ste dus de kans is groot dat het zichtbaar is, maar of het zeer duidelijk is, ik vraag het me af. Foto's van beeld-apparatuur die van nature interliniëring toont, zijn altijd gokken kwa resultaat.

Voor CRTHans: ik weet niet of je het je beseft, maar ik kan je woonplaats exact achterhalen op basis van de foto's die je plaatst. Ik heb geen verstand van Ipad's en andere Apple-ongein dus misschien kan het niet eens uit, maar ik zou toch zeker de GPS-coördinaten uitschakelen óf die (en menig andere EXIF-info) verwijderen voor je een foto upload. Dat kan bijvoorbeeld met IrfanView, maar er zijn meer programma's die dat kunnen.

Op zondag 6 april 2025 17:10:02 schreef weardguy:
Ik vind het knap dat je op basis van een foto kan beoordelen dat er geen interliniëring is.

Als je weet waar je op moet letten dan zie je dat meteen, ook op een foto en zeker op meerdere van gelijke aard.

Bobosje: je vergeet dat fotocamera's en zeker tablets en andere 'smart'-apparaten al een decennia enorm goed zijn in het uitfilteren van allerlei beeldfouten die ontstaan bij het nemen van een foto van een beeld met interliniëring.

Ook in videocamera-land kun je al een jaar of 25 met de professionelere modellen met een gerust hart LCD-schermen, LED-displays van bussen of treinen en andere zaken in beeld nemen zonder dat dat rare effecten of irritant geknipper oplevert.

Dus mijn conclusie blijft: op basis van deze foto, van een Ipad van de 10de generatie (wat dat ook moge betekenen), kunnen we het niet met zekerheid zeggen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (92%)]

Op zondag 6 april 2025 17:10:02 schreef weardguy:
Dat kan bijvoorbeeld met IrfanView, maar er zijn meer programma's die dat kunnen.

Windows Verkenner kan ook; klik met rechts op Eigenschappen>Details

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (56%)]

Op zondag 6 april 2025 17:15:19 schreef weardguy:
op basis van deze foto, van een Ipad van de 10de generatie (wat dat ook moge betekenen), kunnen we het niet met zekerheid zeggen.

Ik ben er heel zeker van dat er geen interlacing is. :)

Als TS de interlacing op de monitor met het oog wel kan zien dat had TS dat allang hier gemeld.

Op zondag 6 april 2025 17:01:22 schreef kris van damme:
Of het beeld al dan niet ge-interlaced is wordt uiteraard bepaald door de PM5532 sync generator.

Maar door de sluitertijd en de antiflickerprocessing van het digitale fototoestel kan er een raster ontbreken, wegvallen, samenvallen, etc. is dus geen referentie meer.

Het valt op het Philips testbeeld makkelijk te zien of het beeld al dan niet interlaced is of niet: dansen de horizontale lijnen op en neer? (vertikaal trillen aan 25 Hz )

Je ziet helemaal niets van flikkerende lijnen, staat zo strak als een huis en een zeer goede opmerking van Bobosje dat je de discussie uit kunt sluiten dat het aan het ''foto apparaat'' ligt want alle getoonde foto's tonen exact hetzelfde precies zoals in het echt, inderdaad met platte kant bovenzijde circel (weer een puntje :-( )

Uit mijn Rohde&Schwart SGPF is de cirkel van dit testbeeld echt rete strak zonder trapvorming. Uit mijn GRUNDIG VG-1100 zie je ook trapvorming aan de cirkel die ook dit testbeeld genereerd maar laat ik er verder geen probleem van maken. Ik ga achter de oorzaak aan van de onjuiste rechterzijde cirkel.

Op zondag 6 april 2025 18:41:06 schreef CRTHans:
[...]

Je ziet helemaal niets van flikkerende lijnen,
Uit mijn Rohde&Schwart SGPF is de cirkel van dit testbeeld echt rete strak zonder trapvorming. Uit mijn GRUNDIG VG-1100 zie je ook trapvorming aan de cirkel die ook dit testbeeld genereerd maar laat ik er verder geen probleem van maken.

merkwaardig. normaal dansen de lijnen op en neer,met één lijn, kijk je wel goed? :-)

wat ik wou zeggen over het maken van een foto, kijk eens naar het volgende (heeft me wat moeite gekost, want ik wou dat de camera niet ging corrigeren..)

onderstaande foto: bovenaan de twee rasters, daarom is de cirkel bovenaan bijna niet getand, gekarteld. onderaan in het lichtere stuk is er maar een raster, daardoor duidelijk getand.

X foto's verder kon ik de omgekeerde situatie vastleggen, dan zie je bovenaan
de getande structuur, onderaan niet.

blijkt bij Hans niet van toepassing, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is bij het malen van een foto van een crt scherm

Helemaal helder Kris.

Ik heb in mijn verzameling een generator waarbij je de hier gisteren besproken interlacing wel in en uit kan schakelen en dan zie je duidelijk verschillen in boven en onderzijde circel plat kantje en ronder.

Ik maak vanavond even foto's want heb momenteel last van erg veel zonlicht en reflectie in glas beeldbuis.

Overigens kijk ik wel goed hoor ;-) Ik zie ook de kleinste ''fouten'' in beeld al viel de onjuiste rechterkant cirkel PM5544 me later en niet meteen op waar Karel op het andere forum al op wees.

Hoe foto wordt gemaakt wanneer op moment raster wordt geschreven krijg ik steeds DIT resulaat van cirkel boven van testbeeld.

Wat kan een mens zich ''druk'' maken ergens om he? Een ding is belangrijk en dat is zuurstof:-P

TS,

Kun je nog een grote, scherpe en rechte foto van het hele testbeeld maken waarop alleen het hele testbeeld van kortbij staat (met minimale zichtbare monitor behuizing)?
Ik probeer wat timing getallen te meten om te achterhalen waarom de rechterzijde niet klopt en daarvoor heb ik een wat grotere en scherpere en van kortbij genomen grote foto van het testbeeld nodig. Het liefst ook waar de onderzijde van de cirkel er scherp op staat (of anders twee foto's van de bovenste helft van de cirkel en een van de onderste helft kan ook).

Ga ik vanavond even doen als ik wat minder zonlicht heb en geen refelectie glas beeldbuis.

Ik heb hier foto met scherm beeldvullend en lensje tablet recht voor het centrecross. Ik heb ook een CANON digitale camera van 17 jaar oud die het denk ik niet beter doet.

[EDIT] Ik heb de genoemde C’s allemaal gecontroleerd en meten allemaal OK binnen de tolerantie. Genoemde IC’s uitwisselen wordt dan uit solderen en meteen maar een voet plaatsen alvorens ander IC er in maar daar wacht ik nog mee. Ga donderdag naar iemand die ook een PM5544 heeft staan en board uitwisselen, kijken eerst op welk board werkelijk de fout zit.

Dan nog hier even met een GRUNDIG MT 700 generator waarvan ik de interlacing WEL in en uit kan schakelen het verschil van de cirkel, dit even aan Kris.

Op maandag 7 april 2025 19:47:46 schreef CRTHans:
Ik heb hier foto met scherm beeldvullend en lensje tablet recht voor het centrecross. Ik heb ook een CANON digitale camera van 17 jaar oud die het denk ik niet beter doet.

[EDIT] Ik heb de genoemde C’s allemaal gecontroleerd en meten allemaal OK binnen de tolerantie. Genoemde IC’s uitwisselen wordt dan uit solderen en meteen maar een voet plaatsen alvorens ander IC er in maar daar wacht ik nog mee. Ga donderdag naar iemand die ook een PM5544 heeft staan en board uitwisselen, kijken eerst op welk board werkelijk de fout zit.

De horizontale lijnen vanaf de center Y-as van de cirkel tot aan de rechterzijde van de cirkelrand zijn 16 counts te kort t.o.v. de lijnen aan de linkerzijde van de Y-as. Hoogstwaarschijnlijk werken er 4-bits in de downcounter (IC10 t/m IC13) voor de lijnen aan de rechterzijde niet meer correct, deze downcounter gaat 16 counts te vroeg door de nul heen waardoor de lijnen rechts te kort zijn.

Als je boards gaat uitwisselen begin dan bij Unit 2 :).

Hartelijk dank Bobosje!!!

Het wordt meer en meer duidelijk zo dat er iets mis is met een van of meerdere IC's nummer 10 t/m 13 op board U2.

Wat ik nog niet weet is of diegene die een PM5544 heeft staan de zelfde versie heeft met E-prom i.p.v. de oudere versie met ringkerngeheugen, blijft dan de vraag of je zomaar die boards uit kan wisselen maar in ieder geval ga ik dan met een zeker gevoel aan de gang om een voor een IC 10 t/m IC 13 uit te solderen en een voet plaatsen en een vervangend type er in. Het zijn gelukkig makkelijk verkrijgbare IC's van het type SN7474N die ik waarschijnlijk nog wel in een bakje heb liggen.

Een voor een te werk en apparaat testen dus niet alle vier IC's in een keer vervangen. Met dremeltje pootjes tegen IC behuizing doorslijpen en met pincet en soldeerbout een voor een de 14 pootjes uitsolderen. Ik schreef eerder dat het allemaal single side boards zijn maar dat is zeker niet het geval zo ook met board U2.

Wordt vervolgd.

En als je de interlacing ook nog werkend krijgt dan wordt de cirkel aan de hele omtrek ook nog minder trapvormig en dus ook ronder aan de bovenzijde (en onderzijde).
Doordat de interlacing niet werkt vindt er geen spiegeling plaats tussen kwadrant II en III en tussen I en IV.

De pootjes van de IC's kun je misschien ook met een smal fijn kniptangetje doorknippen, geeft wat minder troep dan een dremel. :)

Je hebt gelijk, niet met dremel maar met tangetje doorknippen, inderdaad geen slijpsel op de print en onder de componenten.

Ja, de interlacing is het volgende dingetje voor die weer 100% OK is.

Ik heb vandaag board U2 uit kunnen wisselen bij iemand die ook deze PM5544 heeft staan en daar zit de fout. Zal vrijwel zeker IC 10 t/m 13 zijn.

Wordt vervolgd.

Mooi dat de fout op U2 zit, nu wordt het knutseltijd. :)