Diegene die ook een PM5544 heeft waarvan board U2 even werd uitgewisseld had geen ringkern geheugen maar evenmin een Eprom zoals op mijn U2 board maar een ROM met 28 pootjes, weer een andere variant.

Inderdaad werk aan de winkel nu aan het board. Overigens heb ik van die zelfde persoon connectors gekregen om een extender board te maken voor eventuele metingen, lag nog ergens nos in het zakje.

Dat zal dan de variant zijn met een masked PROM type MM5213.
De data in de PROM of EPROM zullen gelijk zijn anders zouden er cirkel geometrie verschillen zitten tussen de NL versies van de PM5544's.
Bij PM5544's bedoeld voor andere landen zou er mogelijk wel verschil kunnen zijn (zeker voor NTSC gebieden).

Ik geloof dat zo'n extender board toen der tijd bij de PM5544 werd geleverd voor service doeleinden, altijd handig zo'n board.

Edit : Geen MM5213, die heeft maar 24 pinnen...

IC 10 als eerste op board U2 (circle memory) SN7474N is vervangen voor een 7474N en het onderstaande beeld met veel reflectie in glas beeldbuis. Ik weet niet of dat verschil uit gaat maken geen SN type.

Vandaag heb ik verder geen tijd meer, morgen ga ik verder.

[Bericht gewijzigd door CRTHans op (13%)]

SN betekent in principe dat hij door Texas Instruments gemaakt is. Als er geen letter voor het nummer staat, heb je kans dat er elders op het IC een logo of letter staat, bijvoorbeeld een F voor Fairchild.

Bij TTL IC's mag je ervan uitgaan dat de specificaties van de verschillende merken elkaar overlappen dus het niet uitmaakt zolang ze enigszins normaal gebruikt worden. Het belangrijkste verschil bij TTL is de lettercombinatie in het midden van het nummer (LS en dergelijke); géén letter vervangen door géén letter gaat eigenlijk altijd goed.

Het nu wegvallen van de begrenzing ter rechterzijde van de cirkel moet dus haast wel door een los contact of iets dergelijks komen. Of zou het IC defect zijn geraakt?

Op vrijdag 11 april 2025 13:20:45 schreef CRTHans:
IC 10 als eerste op board U2 (circle memory) SN7474N is vervangen voor een 7474N en het onderstaande beeld met veel reflectie in glas beeldbuis. Ik weet niet of dat verschil uit gaat maken geen SN type.

Vandaag heb ik verder geen tijd meer, morgen ga ik verder.

Heel apart, alleen IC 10 vervangen en je krijgt een "special effects" testbeeld links en rechts.

Ik zou niet verwachten dat de linkerzijde van de cirkel er anders zou gaan uitzien bij het vervangen van IC 10 (daar zijn IC 2 t/m 7 voor verantwoordelijk).

Niet toevallig ergens een printbreuk of andere beschadigingen gemaakt (ESD)?

Ik zou IC-voetjes gebruiken. Het zijn geen GHz signalen en zo ben je wat meer vrij in ompluggen.

Dat doet TS als het goed is.

IC 10 verwisseld voor een andere nieuw gekochte en het aloude beeld weer met fout rechts dus 1 van de 4 gekochte lijkt al defect te zijn.

In ieder geval dat rare beeld van net is weer weg.

IC 11 inmiddels zonder resultaat ook vervangen.

Ik gebruik overigens goede kwaliteit IC voetjes met die ronde busjes/pennetjes.

Wat een troep verkopen ze tegenwoordig...

Goed dat het goede maar foute testbeeld weer terug is. :)

Heb toch tijd gevonden ermee rustig verder te gaan. Inmiddels IC's 10 t/m 13 vervangen zonder resultaat :(

Na eerste IC vervangen te hebben dat rare beeld maar alles weer ''normaal'' bleek dus 1 defect IC en toevallig had ik 1 exemplaar in mijn bakje TTL IC's liggen die de aangekochte defecte kon vervangen.

Wellicht IC 8 en 9 ook maar meenemen?

Gelukkig had je ze in voetjes zitten...

Kan het zijn dat er iets misgaat met de timing van het START I of START II signaal? Ik snap de schakeling nog niet helemaal maar daar zou ik me iets bij kunnen voorstellen.

Heeft u al gemeten met een oscilloscoop of de pulsbreedte van het 'O.S.' signaal, netjes over het volledige bereik ingesteld kan worden, zoals ik in m'n vorige post had geschreven? Dit zou één van de eerste dingen zijn geweest die ik zou checken, vóór ik IC's zou gaan vervangen....

Met draadjes met kleine grijpklemmetjes kom ik trouwens een heel eind bij het meten aan dergelijke insteekkaarten. Een extender-board is een handige luxe, maar niet noodzakelijk.

Dat ga ik nu maar nakijken Maarten en Nonius, dank!! voor inbreng en inderdaad voor meten aan insteekkaarten kan je ook tijdelijk een verleng draadje solderen want extender board moet ik nog maken, eens, is niet echt nodig per saldo maar wel makkelijk.

Scope er idd maar bij roepen.

Hoe kan het aan START I of START II liggen die beide op Unit 4 zitten als het probleem volgens de board wisseling op Unit 2 zit???

Inderdaad, dat kan niet.

TS,

Controleer met de scoop eens of er op pin 11 van IC 10/2 (de CP input) pas een clock signaal staat nadat de START II puls (meet START II op Unit 2 ingang 7 (4.07 start II)) wordt gegeven. Er mag geen clock signaal aanwezig zijn op pin 11 voordat de START II puls wordt gegeven.

Klopt dit?

Ga ik nakijken morgen. Kom net thuis van bloemencorso en rest van de dag vrienden op visite (die allemaal niets van elektronica afweten :D)

Wordt vervolgd.

Ik heb toch wat tijd gevonden ermee verder te gaan en ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ben eens gaan draaien aan C-2 van de 15mHz oscillator waarvan ik aanvankelijk niet wist dat daar een verstembaar C-tje zat maar ontdekte een stelschroefje er in.

Dit gaf meteen resultaat zij het nog niet 100% (het C-tje staat helemaal op maximale capaciteit) en regelaar R-11 op board U4 eveneens na bijstemmen. Het is zeker geen defecte halfgeleider is mij nu duidelijk maar om het 100% te krijgen is het denk ik een capaciteitje wijzigen C-1 en of C-3 paralel over C-2.

Hieronder het eerste beeld uit mijn Philips PM5544 en daar onder ter vergelijking uit mijn Rohde & Schwarz.

De frequentie van de 15MHz oscillator komt vrij nauwkeurig, staat de frequentie te hoog dan gaat downcounter IC10 t/m 13 te vroeg (te snel) door de nul heen (de ontbrekende 16 counts) en wordt de cirkel rechts te kort.

Als je een nauwkeurige frequentiecounter hebt (of met de oscilloscoop) meet dan de oscillator frequentie en regel deze af op 14.9795MHz.

DIT ga ik morgen zeker nog even doen.

C-1 en of C-3 rond dat variabele C-tje (C-2) in de 15 kHz oscillator kan wellicht verlopen zijn (kan ik niet meten met mijn atlas ESR+ model 70 metertje die alleen Elco's kan testen maar een defect IC is niet aan de orde verder en gelukkig is de E-prom (nu afgeplakt) ook OK :)

Het einde lijkt in zicht aan deze wel heel lang geworden draad.

Ik ging er vanaf het begin van dit topic vanuit dat de oscillator op de juiste frequentie stond (werd ergens vermeld) en kwam zo op de ontbrekende 16 counts van de downcounter uit waardoor de downcounter verdacht werd. Een te hoge oscillator frequentie heeft hetzelfde effect voor de rechterzijde van de cirkel.

Als je met de trimmer C2 de frequentie niet krijgt ingesteld dan C1 en/of C3 aanpassen.

Met de juiste frequentie (14.9795MHz) moet de cirkel nu goed zijn.

Ik ben eens gaan meten met de counter op de aangegeven rode punten en de counter geeft niets aan. Met de scope meet ik alleen maar een DC van een volt of 3 zonder enig signaal. Meet ik op een verkeerd punt?

Ik ga het forum daar hier niet nog eens dagen mee belasten hoor, testbeeld vind ik wel min of meer prima zo. Ga alleen nog ff experimenteren met ander C-tje C-1 en of C-3.

Op het rode punt bij C2 zou ik niet meten, mogelijk dat de oscillator daar afslaat. Maar op de uitgang (collector) van TS2, over R6 (220 ohm), zou ik toch wel een RF-signaal op TTL-niveau (5V) verwachten....

Ga alleen nog ff experimenteren met ander C-tje C-1 en of C-3.

C1 heeft een spreiding (5p6 tot 8p2), blijkbaar wordt deze in de fabriek geselecteerd opdat trimmer C2 netjes in het midden van z'n regelbereik zit. Dus mogelijk is C3 wat verlopen, of zijn de parameters van de transistors wat verlopen in de tijd? In elk geval, de ontwerper heeft ervoor gekozen om C1 toe te voegen om wat 'speelruimte' te hebben. Dus als de frequentie niet correct is zou ik in eerste instantie de waarde van C1 veranderen, en als dat niet voldoende zou blijken te zijn, C3.

Ik ga het forum daar hier niet nog eens dagen mee belasten hoor

Volgens mij is daar een forum voor. Als mensen het beu worden om te lezen en te antwoorden stoppen ze vanzelf wel, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. En ik moet zeggen, ik vind het een verdraaid mooi apparaat waar ik hier best een plekje op het schap voor zou willen vrijmaken ;) , en een stuk leukere thread dan de zoveelste over een probleem met een electrische fiets.... Heb me als kind al zitten afvragen hoe zo'n testbeeld toch eigenlijk gemaakt werd, ook die ronde cirkel, maar nu is het me (voor een deel) duidelijker, dankzij de door u geplaatste foto van het 'mislukte' testbeeld, met de vervangende defecte 7474. (Overigens, in '76 bestond de 'F'-uitvoering van de 7474 nog niet (wat iemand anders suggereerde).... men was al heel erg in zijn nopjes met 'gewoon' TTL....)

Tikkeltje off-topic, maar ik sta verbaasd over de gebruikte transistors; dat zijn Amerikaanse types. Ik zou verwacht hebben dat een Philips testbeeldgenerator vol zou zitten met Europese types, uit eigen Philips fabrikaat....

[Edit: Maarten, dank voor de uitleg hieronder; vannacht slaap ik weer een beetje minder dom....]

Op zondag 13 april 2025 13:14:16 schreef CRTHans:
Ik ben eens gaan meten met de counter op de aangegeven rode punten en de counter geeft niets aan. Met de scope meet ik alleen maar een DC van een volt of 3 zonder enig signaal. Meet ik op een verkeerd punt?

Ik ga het forum daar hier niet nog eens dagen mee belasten hoor, testbeeld vind ik wel min of meer prima zo. Ga alleen nog ff experimenteren met ander C-tje C-1 en of C-3.

De oscillator loopt niet continu maar wordt aan / uit geschakeld door TS3. Mogelijk dat een frequentiecounter dan moeite heeft met het meten van de frequentie.
Als je een goede oscilloscoop hebt dan kun je de frequentie meting daar mee doen anders zou een pootje van R7 even los kunnen maken (of de collector van TS3 losmaken maar dat is lastiger) om de oscillator continu te laten lopen voor het doen van de meting (het testbeeld / cirkel zal dan voor zolang R7 los is niet correct meer zijn).

Maar als je al tevreden bent met het huidige resultaat dan kun je alles laten zoals het nu is.

@nonius: Philips maakte zelf ook diverse 2N-types. Kennelijk was het niet voor elk te fabriceren type lonend om het bij Pro-Electron aan te melden voor een Europees nummer. Als een passende transistor voor een bepaalde functie nog niet in het assortiment zat maar men ook niet verwachtte hem buiten Philips te verkopen, dan maakte men een transistor met een customnummer (ON...) maar als hij al wel bestond dan gebruikte men het bestaande nummer of een variant daarvan (bijvoorbeeld PH2369 = 2N2369 in SOT-54 huisje).