nonius
set SCE to AUX.
Voor die tijd toch een erg capabel apparaat. Voor de duiding, in 1976 keken heel veel mensen nog op een buizen-TV en niet weinigen waarschijnlijk ook nog in Z/W.... De maanlandingen waren slechts een paar jaar eerder. De space shuttle was niet meer dan een idee. Tegenwoordig zit er meer rekenkracht in m'n (non-smart) GSM dan de boordcomputer van de Apollo-ruimtevaarttuigen.
En een leuk 'testbeeldje'* bouwde ik in 2001 zelf, met een dozijn IC-tjes op een Eurokaart gaatjesprint.... met alle beeldinformatie in een goedkope EPROM. Het kan verkeren. Ik meen dat er 8 verschillende plaatjes in het EPROM zaten, volledig naar eigen wens te definiëren.
(* het zag er voor een leek uit als een testbeeld , maar was het in werkelijkheid verre van.)
Ik blijf het fascinerend vinden dat je met (een grote berg) discrete componenten toch zo'n gecompliceerd testbeeld kunt maken, met zelfs nog tekst-identifiers erin.
Heb in elk geval genoten van deze thread, met ook nog eens een happy end.... tot de volgende storing 
Mooi verhaal Nonius en leuk en leerzaam voor het forum en maar ik ben even klaar met storingen.
@Bobosje, het viel mij vandaag op een andere monitor op dat de cirkel ronder was i.p.v. zo erg “getrapt”
Op de foto niet zo goed te zien overigens die ik gemaakt heb en vergeten ben het te posten met de opmerking erbij, zo druk was ik vandaag.
Op dinsdag 15 april 2025 20:39:26 schreef CRTHans:
Mooi verhaal Nonius en leuk en leerzaam voor het forum en maar ik ben even klaar met storingen.@Bobosje, het viel mij vandaag op een andere monitor op dat de cirkel ronder was i.p.v. zo erg “getrapt”
Op de foto niet zo goed te zien overigens die ik gemaakt heb en vergeten ben het te posten met de opmerking erbij, zo druk was ik vandaag.
Op dinsdag 15 april 2025 20:39:26 schreef CRTHans:
@Bobosje, het viel mij vandaag op een andere monitor op dat de cirkel ronder was i.p.v. zo erg “getrapt”
De trapvorming aan de bovenzijde en aan de onderzijde van de cirkel moeten gelijk en symmetrisch aan elkaar zijn (en alle beeldlijnen in het testbeeld moeten voor het oog enigszins dansen / flikkeren).
Op de foto lijkt het dat de interlacing niet aanwezig is.
Het zal allemaal wel hoor maar ik ben er nu wel klaar mee 
Ik heb ter vergelijking eerst nog even de foto van mijn PM5544 en de laatste 2 foto's zijn van Marcel van Grinsven die ook een PM5544 heeft staan. De laatste foto komt van zo'n modern plat ding (gatsie) wel scherp beeld.
Ik zie geen verschil op de foto's en in het echt is die ronding ook waziger bij mij maar foto divice pakt net een raster.
Niet te snel opgeven. 
Je PM5544 (of de sync generator) levert geen ge-interlaced video signaal. Dit is te zien in onderstaande afbeelding. De drie rode pijlen geven elk drie witte lijnsegmenten van de cirkel aan tussen de twee vertikale witte streepjes links en rechts van de pijlen.
Bij interlacing zijn dat geen drie pijlen / witte lijnsegmenten maar zijn er dat zeven pijlen / witte lijnsegmenten zijn waardoor de ronding van de cirkel boven en onder veel strakker is.
Dat platte gatsie ding op de laatste foto doet het goed, daar zijn de zeven lijnsegmenten wel aanwezig.
De PM5544 kan een beter beeld leveren maar ik kan me indenken dat je het goed genoeg vind zo.
Nog even een leuk discussiepunt om de draad nog langer te maken Bobosje 
Op het LCD scherm van Marcel is duidelijk te zien zoals je het in het echt ook ziet mooier afgerond maar fotograferen vanaf een CRT lijkt weer een ander verhaal en dan zie ik op de televisie van Marcel net als op mijn CRT monitor 3 treden tussen de witte lijnen van dat blokje.
Ik kan het mis hebben hoor, ik heb het idee dat jij er meer verstand van heb als ik 
Nog even.....
Ik heb de set weer aan staan en gekeken en je hebt gelijk, ik zie 7 trappen in het blokje op de monitor maar ik krijg het niet gefotografeerd. Je ziet duidelijk flikkeringen wisselen rasters.
Dan maar even een LCD schermpje opgesnord en aan gesloten met verkeerde beeldverhouding en zoals op de foto.
Mooie foto van het testbeeld op de LCD TV (direct RGB, zonder encoder), de 7 trappen duidelijk zichtbaar.
Maar draadje is nu wel lang genoeg.
Dan heb ik het slotwoord om alsnog een ieder te bedanken voor hun bijdrage en hoop dat er is genoten en geleerd zoals ik van het laatste.
[ EINDE ]
(Post 135, recordhouder?)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Steeds interessant en leerzaam om te lezen, en lijkt me geen enkel probleem dat je het over 2 fora verdeelt en dat de topics wat langer zijn. Er was een interessant wisselwerking met een paar dezelfde deelnemers maar ook originele suggesties die je niet had gehad als je het op 1 forum had gehouden.
Hier wordt een topic na 32 pagina's door een mod afgekapt en als het nog interessant is komt er gewoon weer een vervolgtopic op. Op het transistorforum kan ik in principe ook knippen als het erg lang wordt, maar nog nooit nodig geweest.
benleentje
Golden Member
Bij interlacing zijn dat geen drie pijlen / witte lijnsegmenten maar zijn er dat zeven pijlen / witte lijnsegmenten zijn waardoor de ronding van de cirkel boven en onder veel strakker is.
Als er geen interlacing is zijn er maar de helft van de horizontale lijnen. Met interlacing verdubbeld het aantal horizontale lijnen.
Op woensdag 16 april 2025 12:23:48 schreef CRTHans:
Nog even.....ik zie 7 trappen in het blokje op de monitor maar ik krijg het niet gefotografeerd. Je ziet duidelijk flikkeringen wisselen rasters.
.
Vandaar mijn opmerking over het fotograferen van interlacebeelden, op pagina 3 van dit topic
. Je zou de sluiter op 1/25 moeten kunnen regelen om beide rasters vast te leggen.
Nu trilt het beeld wel op en neer? (met een andere buismonitor)
Op woensdag 16 april 2025 18:17:55 schreef benleentje:
[...]Als er geen interlacing is zijn er maar de helft van de horizontale lijnen. Met interlacing verdubbeld het aantal horizontale lijnen.
wel, het aantal geschreven lijnen blijft hetzelde, maar zonder interlacing vallen ze in paartjes over mekaar. beter is te schrijven dat het aantal zichtbare lijnen verdubbeld als de interlace werkt.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (31%)]