Je ziet wat over het hoofd.
Vanaf S66 naar pen1, dan c135 verbonden met pen2 naar S67 waar R140 dan weer op zit verbonden met aarde.
Wat die ab-aansluiting daar voor functie heeft weet ik niet, en volgens mij hebben heel weinig mensen zo'n ding gezien laat staan gebruikt.
Dat R140 daarmee verbonden zit heeft daar niets mee te maken.

Als C135 lekt komt er via de afbuigspoelen een veel te hoge DC spanning op R140. Dus die zeker eens meten op lek.

Op zondag 4 mei 2025 20:10:37 schreef kris van damme:
Als C135 lekt komt er via de afbuigspoelen een veel te hoge DC spanning op R140. Dus die zeker eens meten op lek.

Maar de afbuigspoelen zijn niet aangesloten (socket los).

Daarmee is dan ook het schermrooster van de PL36 afgekoppeld.
Maar R140 krijgt wél de volle mep DV (ca 210V) over zich heen, wanneer de PY88 warm is geworden.

Ik heb nog niet gevonden waar dat vandaan komt...

Op zondag 4 mei 2025 19:48:16 schreef DoktorDirk:
Je ziet wat over het hoofd.
Vanaf S66 naar pen1, dan c135 verbonden met pen2 naar S67 waar R140 dan weer op zit verbonden met aarde.
Wat die ab-aansluiting daar voor functie heeft weet ik niet, en volgens mij hebben heel weinig mensen zo'n ding gezien laat staan gebruikt.
Dat R140 daarmee verbonden zit heeft daar niets mee te maken.

Klopt. De connectie naar pin 1 had ik over het hoofd gezien. Die AB wordt niet gebruikt.

Maar het blijft dus raar dat wanneer de PY88 opkomt er 210V DC over R140 komt te staan. Die houdt het niet lang vol, gepaard met stank gaat hij snel in rook op.
(210V over 1K2 = 37W)

NB De aansturing op de PL 36 is wel in orde.
Op het stuurrooster meet ik -38V en ook de pulsen zijn goed.

Sluiting in de lijntrafo, waardoor de ++ na de PY op die weerstand 140 komt.

Meet even weerstand tussen spoelen onderling bij uitgenomen trafo, en dan zie je meteen of er sluiting in zit.

Op maandag 5 mei 2025 01:29:24 schreef pararuud:
Sluiting in de lijntrafo, waardoor de ++ na de PY op die weerstand 140 komt.

das een mogelijkheid.. eenvoudig te meten tussen pin 1 en pin 2 van de socket van de afbuigspoelen. (afbuigspoelen niet aangesloten). moet hoogomig zijn.

Zit daar een sluiting, dan komt de spanning van de PY tot aan R140, via S67

Op maandag 5 mei 2025 07:39:21 schreef kris van damme:
[...]

das een mogelijkheid.. eenvoudig te meten tussen pin 1 en pin 2 van de socket van de afbuigspoelen. (afbuigspoelen niet aangesloten). moet hoogomig zijn.

Zit daar een sluiting, dan komt de spanning van de PY tot aan R140, via S67

Dit zou wel eens de gouden tip kunnen zijn!

Ik heb de lijntrafo eruit gehaald en meet tussen pin 1 en pin 2 (dus tussen S66 en S67) 73 Ohm met een Ohmmeter.

Dan gaat de spanning van de kathode van de PY88 inderdaad door R140. En het klopt dat dat pas gebeurt nadat PY88 op gang is gekomen.

Ergo conclusio: sluiting in de primaire van deze trafo.
En nu maar zo'n ding zien te vinden...

Ik meende wel eens een keer gelezen te hebben dat men een sluiting soms kan wegbranden door een opgeladen elco er over heen te zetten..

Natuurlijk een paardenmiddel..

Voor kilovolts werkt dat niet. Ik gebruik die truc juist om onderbrekingen in speaker-spreekspoelen te repareren. Bij een voldoende hoge spanning slaat het onderbroken uiteinde door naar de eerstvolgende winding vermoed ik.

Ik vind 73 Ohm best wel 'hoog' als kortsluiting in lijnspoelen. Die lijnspoelen zelf zijn vaak onder de 1 Ohm. Ik ben wel benieuwd wat je aan waarde meet tussen S67 en knooppunt S66/65 en S65. Indien daar ook 73 Ohm dan zit er iets van kool door verbrande isolatie tussen die windingen. Ik vrees dat je met de elco methode dan die isolatie nog veel meer verbrand en er dus nog meer verkoling ontstaat.

Die verkoling tussen die twee wikkelingen lijkt mij dan zijn ontstaan door interne overslag. Gezien het kennelijk grote spanningsverschil tussen die twee wikkellagen is je sluiting dan sowieso snel terug bij inbedrijfstelling.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]

Ik heb de trafo inmiddels ontmanteld.

S67 is minder dan 1 Ohm.
De sluiting tussen S36 en S67 is na wat wrikken met de losse draden die de trafo in gaan nu 95 Ohm.
Tussen aftakking S65 en S66 meet ik 130 Ohm.

Wat wel apart is, er gaat nóg een draad naar de lijntrafo, die niet in het schema vermeld staat. Vanaf connector 7 (connector bij de lijntrafo) gaat er nog een draad de trafo in.
Terwijl in het schema alleen 1 t/m 5 worden gebruikt, 6 hangt los.
Ook in de componenten layout komt deze verbinding niet voor.

Dat is vaak lastig, modificaties die je live aantreft.
Geen idee waar dat in de trafo zou kunnen zitten.

Die modificaties zijn wel lastig i.d.d. Maar kan je zien welke windingen op de buitenste lagen zitten? Dan is lospeuteren tot op het aangebrande deel en een nieuwe isolatielaag misschien nog te doen. Heb ik bij een K7 ooit eens gedaan. Is wel monnikenwerk.

Lospeuteren zou kunnen, maar dan moet je wel eerst andere wikkelingen weghalen voor je bij de verbrande komt.

Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan.

Maar is die kern splitsbaar? Hoe krijg je het ding er anders af?

Edit: ik ben er al achter. Ja, zijn deelbaar, beide helften zijn gelijmd

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (15%)]

Als je een andere zoekt, die uit een 17tx25x/21tx25x moet ook passen...

Ik had idd al ergens gelezen dat de 17TX250A ook zou passen. In het schema zit wel een heel kleine afwijking.

De opdruk van deze trafo is A3 097 76.0 =.l

Nu nog een donor vinden...

Op maandag 5 mei 2025 13:32:24 schreef harry64:
Die modificaties zijn wel lastig i.d.d. Maar kan je zien welke windingen op de buitenste lagen zitten? Dan is lospeuteren tot op het aangebrande deel en een nieuwe isolatielaag misschien nog te doen. Heb ik bij een K7 ooit eens gedaan. Is wel monnikenwerk.

Ik heb de spoel afgewikkeld. als was het maar voor de lol.
Over een WC-rol.
De eerste spoel is S65 en S66, met midden-aftakking.
Die kon ik idd tot de overslag afwikkelen. Die overslag zat aan het eind van de draad. (zwart geblakerd)

Maar of ik dat nu terug kan wikkelen?
Elk laagje wordt afgedekt met een plastic-achtig papier. En netjes naast elkaar met hand krijg je natuurlijk ook nooit voor elkaar.
Maar zou dat toch kunnen? Gewoon plakband gebruiken als afdeklaag?

Plakband is ongeschikt. Misschien dat je wegkomt met Kapton tape.

Het bekende gele mylartape wat op SMPS trafo's zit is bruikbaar, kan 3kv (25µm) of 5kv (55µm) hebben per laagje...

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/xE7OU_kye7VmiocGfFTtMaHjFRmhY3mS62AkgRKOpXxduOKnh6NyM020ktGhr043xAE5whsIjl6MARfbm5VTSsZY

Ik, dat heb ik hier niet. Wat is Kapton tape?

Even een 'second opinion' vraag: Ik vervang teerknollen vaak door Philips polyester condensatoren (zoals voor ratelcondensator).

Kan dat niet?

Op maandag 5 mei 2025 15:52:40 schreef Bavelt:
Ik, dat heb ik hier niet. Wat is Kapton tape?

Kapton tape is die gele doorzichtige tape die hittebestendig is (nvdr:uitvinding van Dupont, heeft verscheidene vligtuigen doen neerkomen..)
hier ongeschikt.
Mylar tape zou kunnen, als je het in de nodige breedte kan vinden.

het is zeker mogelijk een H-trafo te herwikkelen (heb het zelf al enige keren gedaan), maar moet je goed noteren bij het afwikklelen waar en hoe de aansluitingen zaten, en de wikkelrichting ...

Het vergt geduld en nieuwe draad, onbeschadigd, anders slaat het zo weer door. :-)

Die tweede foto lijkt de boel aardig gefrituurd. :P

Het lijkt mij wel dun draad, wat is het 0.2mm?
Náh ziet er meer uit als 0.4mm op die wckoker.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (19%)]

Ach, misschien waag ik nog een poging ook.
Als was het maar om hier eens mee te spelen.
En weet ik meteen hoe een monnik zich voelt.. ;)

Ik heb hier nog een rol teflon tape. Misschen kan ik dat wel nemen.
Dat plakt niet, is niet vochtig en is in ieder geval hittebestendig.

Uiteindelijk moet er gewoon een andere trafo in.
Maar het zou wel heel leuk zijn als het ding het nog even zou doen ook..

Edit: het is inderdad héél dun draad, dat kan ik zo niet meten.

Zou het wikkeldraad wel vervangen, tenslotte is de laklaag beschadigd. Maar opnieuw met de hand wikkelen is wel te doen hoor.. Als je het goed doet, is trafo beter dan die ooit was en zeker als een donor! Maar sluiting en opgloeien buis is duidelijk verklaard!