Op vrijdag 6 juni 2025 11:46:50 schreef Bavelt:
Het is gelukt met dat Y-signaal.

Jammer dat mijn Humax die niet heeft (ik had er hier 3 liggen en via MP verkocht...)

Merk je het verschil? (geen kleurendotten meer, en minder stoorbalkjes van 1,1 MHz).

Misschien kan je huidige Humax decoder toch nog Y/C uitsturen, via de scart. moet je eens kijken in het menu of je kan kiezen tussen composiet en Y/C.

Y/C is een obsolete standaard, als de decoder "te jong" is zal het er niet meer opzitten, maar kijk toch maar eens, je weet nooit.

Zal ik eens proberen.
Ik heb me idd maar aangemeld voor nostalgische sessies voor een bejaardenoord/verpleeginrichting, waar ik al vrijwilliger was.

Ik heb nl al enkele nostalgische avonden gehouden in de vriendenkring.
Men vond het geweldig!

Het enige dat ik kan instellen op deze Humax(5100C)

Geen component video Y/Pb/Pr zo te zien.

Maar wel Y/C en dat is net zo goed een Y signaal, dus dan ben je er al.

Op vrijdag 6 juni 2025 19:02:47 schreef Bavelt:
Het enige dat ik kan instellen op deze Humax(5100C)

[bijlage]

Geen component video Y/Pb/Pr zo te zien.

S-VIDEO = Y/C en het is de Y die je nodig hebt. of die Y nu uit component komt of Y/C, het is dezelfde Y..

Nu ga je nog even moeten opzoeken welke pin vd scart de Y levert. (ik dacht 19, maar dat is echt 30 jaar geleden, aanslag op het geheugen :-))

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (18%)]

Ik heb deze verloop plug.

Dus als ik die in de SCART jack van de Humax steek heb ik ergens mijn Y-signaal?

Ws niet op de gele video plug?
Op de S-video? Maar die zou dan weer naar een tulp moeten gaan om i nde modulator te steken..

of niet?

Op vrijdag 6 juni 2025 23:59:16 schreef Bavelt:

[bijlage]

Dus als ik die in de SCART jack van de Humax steek heb ik ergens mijn Y-signaal?

of niet?

Ja, waarschijnlijk op de gele tulp uitgang en tevens ook op de S-VIDEO stekker.

composiet out en Y out gebruiken dezelfe pin van de scart, daarom dat je moet selecteren in het menu vd Humax welke van de twee je wil.

Op vrijdag 6 juni 2025 23:59:16 schreef Bavelt:

[bijlage]

Op de S-video? Maar die zou dan weer naar een tulp moeten gaan om i nde modulator te steken..

of niet?

mocht dat nodig zijn, als je nog een S-VHS kabeltje liggen hebt is dat snel aangepast naar tulp aan één zijde.

en dan nog.. het Y signaal is makkelijk met de scoop te meten/vinden (ook met jouw vintage scoopje :-) )

Hoe herken ik dan dat het een Y-signaal is en geen composiet video?

De TV is in principe af. Heb de achterwand er weer opgezet en er een poos naar gekeken vanavond.

Geweldig contrast!

Ben ik dan helemaal klaar? Ach, er is altijd wel iets. :)

De rastertrafo produceert hoorbaar wat geluid, een typische 50Hz brom. Ik dacht eerst dat dat uit de speaker kwam, maar het is de trafo.
Je kunt dat geluid veranderen door bv het beeld te laten 'rollen', of de beeldhoogte in te stellen.

Zijn dat dan de plaatjes van de trafo die trillen? Ik heb de bevestigingsbouten helemaal aangedraaid, maar dat maakt niks uit.

Nu heb ik natuurlijk nog een andere trafo uit dat sloop-chassis. Dat is dezelfde. Of is het iets dat hier thuishoort en eigenlijk 'gewoon' is?

(Het is net als met behangen. Dan let je op elk klein plekje waarvan je ziet dat het net niet goed zit. En na jaren hangen er zomaar wat hoeken los en valt het niet meer op).

oa omdat er geen burst opzit, dat is makkelijk te zien, die zit (als ie er is) net na de sync.

Y-signaal (van grijstrappen)

composiet met burst en kleur..

Op zaterdag 7 juni 2025 00:41:03 schreef Bavelt:

De rastertrafo produceert hoorbaar wat geluid, een typische 50Hz brom. Ik dacht eerst dat dat uit de speaker kwam, maar het is de trafo.
Je kunt dat geluid veranderen door bv het beeld te laten 'rollen', of de beeldhoogte in te stellen.

Zijn dat dan de plaatjes van de trafo die trillen? Ik heb de bevestigingsbouten helemaal aangedraaid, maar dat maakt niks uit.

door de ouderdom gaan ze allemaal ratelen (C-core..). Je raakt er makkelijk vanaf door tussen de lamellen dunne superlijm te laten lopen tot het zaakje verzadigd zit. Je kan het maar een keer, dus voldoende lijm bij de hand hebben ( die lijm is sterk capillair, die raakt héél diep ertussen)

daarna wordt die trafo kwasi muisstil.... tenzij de VDR zijn werk niet goed doet..

Je bedoelt gewone secondelijm?

Dit is de rastertrafo uit de sloop TV.
Ziet er iets netter uit dan die van mijn TV.

Ik twijfel of ik die ga vervangen. Ik had alles nu net zo mooi in elkaar...

Op zaterdag 7 juni 2025 01:11:06 schreef Bavelt:
Je bedoelt gewone secondelijm?

Ja, beide C-cores ermee verzadigen (niet de windingen)

Dit is de rastertrafo uit de sloop TV.
Ziet er iets netter uit dan die van mijn TV.

je kan met het oog niet zien of het een ratelaar is.. (sommige doen dat heel luid.)

Ik twijfel of ik die ga vervangen. Ik had alles nu net zo mooi in elkaar...

begrijpelijk, hij zit nogal verborgen op het chassis.. veilig, achter de tuner... ;-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (23%)]

Zo zit het nu.

Er is wel iets grappigs: ik zag dat bij het linker chassis steuntje (links en rechts onder zitten die) geen bovenste schroef zat.
Hé, die zal er wel uit zijn, er zit wel een gat.

Dus draai ik daar een M5-schroef in. Hmm...pakt niet.

Dus haal ik het steuntje er af, zit er een instelpotmeter achter..(R182)!
Dat verwacht je toch niet...

Die heb ik dus even lekker verwrongen..
Met lopen van het beeld tot gevolg.

(is alweer opgelost).
Maar wel grappig.

Op zaterdag 7 juni 2025 01:21:35 schreef Bavelt:

Er is wel iets grappigs: ik zag dat bij het linker chassis steuntje (links en rechts onder zitten die) geen bovenste schroef zat.
Hé, die zal er wel uit zijn, er zit wel een gat.
Dus draai ik daar een M5-schroef in. Hmm...pakt niet.
Dus haal ik het steuntje er af, zit er een instelpotmeter achter..(R182)!
Dat verwacht je toch niet...
Die heb ik dus even lekker verwrongen..
Met lopen van het beeld tot gevolg.
(is alweer opgelost).
Maar wel grappig.

maw .. je zat in het verkeerde gaatje. :-)

wel zuinig slim van ome Philips, het steuntje is meteen een isolatie, zodanig dat je met de schroevendraaier het chassis niet raakt als je de trimmer instelt.

Klopt, maar het zag er echt uit alsof er een schroef mankeerde.
Dus ik de schroef erin, pakte niet, effe lekker kracht zetten en doordraaien...
Maar alles kwam weer op zijn pootjes terecht.

Dat met dat S-Video is gelukt. Maar of het beeld er nu beter op wordt...
Het lijkt me dat de 'normale' instelling wat scherper is..

Dit is de normale instelling
.
.
.

Dit is de S-video

Je bent alvast de storende dotjes kwijt.

Als het beeld via de S-video out minder scherp zou blijken te zijn (ik kan het niet goed zien)..dan betekent dit dat de Humax het Y-singaal stiefmoederlijk behandeld.

het rechtstreekse Y signaal is in principe scherper (of op zijn minst even scherp) dan het composiet signaal, en uiteraard zonder kleurensamples erin.

Het is nu wel goed zichtbaar dat bovenaan de focus niet goed zit.

Ofwel een fout in de buis, ofwel een rimpel op de focusspanning,of...

kan je de focus zondanig instellen dat het boven goed is en onderaan slecht? zoja, dan zou je nog dynamische focus kunnen inbouwen om de buisfout te compenseren.

kwis..

welke is scherper?

een

twee

Ha zo'n trafo heb ik liggen!!! Straks even kijken wat erop staat ik heb nu bezighedenbuitenhuishebbende.

Op zaterdag 7 juni 2025 12:47:06 schreef kris van damme:
Je bent alvast de storende dotjes kwijt.

Als het beeld via de S-video out minder scherp zou blijken te zijn (ik kan het niet goed zien)..dan betekent dit dat de Humax het Y-singaal stiefmoederlijk behandeld.

het rechtstreekse Y signaal is in principe scherper (of op zijn minst even scherp) dan het composiet signaal, en uiteraard zonder kleurensamples erin.

Het is nu wel goed zichtbaar dat bovenaan de focus niet goed zit.

Ofwel een fout in de buis, ofwel een rimpel op de focusspanning,of...

kan je de focus zondanig instellen dat het boven goed is en onderaan slecht? zoja, dan zou je nog dynamische focus kunnen inbouwen om de buisfout te compenseren.

Klopt. Ik dacht er gisteren (nacht!) nog aan om als proef het afbuigjuk 180 Graden te draaien en dan te bezien of de out-of-focus nog steeds boven zit.
Zo ja, dan zou het de buis zijn, zo nee, dan zou het in de elektronica moeten zitten.
Klopt deze redenering?

Ik kan verder geen focus regelen, anders dan het afbuigjuk naar voren of achteren te verplaatsen. Maar daarmee verklein of vergroot je meteen het beeld.

Er zit geen ionenmagneet op deze beeldbuis, zoals je vroeger wel zag.

Ik heb enkele weken geleden ook een oude TV terug leven in geblazen, deze heeft wel een ionenvalmagneet, maar wat was nu ook weer de reden dat er beeldbuizen waren met en zonder ionenvalmagneet ?

Modernere technieken werden toegepast in de BB waardoor de ionen werden vermorzeld voordat ze schade kon aanrichten. Google is your friend :-)

Op zaterdag 7 juni 2025 16:27:14 schreef murphy:
Ik heb enkele weken geleden ook een oude TV terug leven in geblazen, deze heeft wel een ionenvalmagneet, maar wat was nu ook weer de reden dat er beeldbuizen waren met en zonder ionenvalmagneet ?

. Aluminium backcoating en hoogvacuum maakten de ionenval overbodig

Heeft die buitenlaag van de beeldbuis ook de functie van afvlakcondensator voor de HSP?
Of doet alleen die opgerolde afgeschermde HSP kabel dat?

Ik heb het afbuigjuk er even afgehaald, die ga ik als proef 180Gr draaien.
Kan ik meteen de Kale BB een beetje schoonnmaken.. :)

Wat zijn dat voor rondjes rechts en links? Het lijkt er op dat het magneetjes zijn? Wat voor doel hebben die?

Compensatie voor kussenvervorming

Spoelen zijn omgedraaid.
Het effect is hetzelfde, boven blijft minder gefocusseerd.

Lijkt dus in de buis te zitten.

En nu?

Welk rooster in de BB doet de Focussering, is dat die aan de +4 hangt?
In het schema zou die (pin 4) aan de +4 hangen.

In werkelijkheid zijn pin3 en 4 van de BB doorverbonden. De draad naar de +4 is afgeknipt en teruggebogen in de kabelmantel van het buisvoetje.
Ook weer zo'n modificatie?

Beide roosters hebben nu dus dezelfde spanning (430V) en kunnen worden ingesteld met de instelpotmeter R102. Dat is een soort voorinstelling voor de helderheid zo lijkt het.

Dat zou betekenen dat je met de helderheid meteen de focussering regelt?

Edit: rimpelspanning op die roosters is héél klein, bijna niet te meten met de scope.