Op zondag 8 juni 2025 12:29:07 schreef harry64:
Ze zijn er van goedkoop tot heel duur. En net als computers devalueren ze soms snel. M'n eerste koste 15 jaar terug iets van 175.- euro en kom je nu soms tegen voor een tientje op MP. M, n huidige, een Qidi 3D X-Plus, heb ik 3e hands voor 150.-, maar koste toen nieuw iets van 1500.-In middels zijn er die in kleur kunnen printen. Ik vind het belangrijker dat de printer nauwkeurig is. Overigens kan een print behoorlijk tijd kosten als je die wat nauwkeuriger wilt. Soms zelfs meer dan een dag.
Maar het blijft wel leuk dat iets wat je tekent, ook zelf gemaakt kan worden, tot een bepaald niveau.
Valt me mee qua prijs. Ik zal er eens naar kijken.
Hoe is het met de ribben en de lijntrafo? (in deze volgorde
)
De ribbetjes gaat verder prima mits ik m'n linker kant niet te zwaar belast qua tillen, duwen, trekken e.d.
Met de lijntrafo kan ik nog ff niet verder omdat de 3D printer kuren heeft die kennelijk van de besturingsprint afkomen. De temperatuurmeting van de hot-end/printkop loopt gedurende de tijd dat de printer aanstaat langzaam op. In het begin was dat tot max. plus 10 graden maar de afwijking is nu na twee uur aanstaan al 25 graden. Dus ik wil even gaan kijken of er iets van een versterker o.i.d. tussen zit en anders dan is de AD converter, die waarschijnlijk in de processor zit, naar z'n grootje.
Een 'nieuw' besturingsprint is ook voor zo'n wat ouder apparaat nogal prijzig. Maar ik zal eerst eens moeten gaan kijken wat er in zit en wat er op de besturingsprint zit. Kan ook net zo goed een (SMD) weerstand of C met kuren zijn.
Als de printer het weer goed doet kan ik het wikkelmachientje verder gaan uitwerken en afmaken.
Dan ga ik eerst aan de gang met m'n eigen audiotrafo om wat ervaring op te doen en de wikkelmachine verder te fine-tunen.
Ik was er al achter door middel van wat rekenwerk aan de breedte, het aantal wikkelingen (3500) en dikte draad (0.1mm) dat ik op 25 of 20 lagen uit kom die allemaal een eigen dun (als in 0.1mm) isolatie tape-je nodig hebben.
Voor 20 lagen wordt elke laag 175 wikkelingen en dus 17.5mm van de 20mm breed.
Voor 25 lagen worden dat er 140 en dus 14mm van de 20 breed.
Ik wil daarvoor een spoellichaam gaan 3D-printen.
Iets soortgelijks zal ik ook met de lijntrafo moeten gaan doen.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (30%)]
Ik ben ook weer 'in town'. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen met de trafo.
Uiteraard ben ik bereid het eindresultaat tzt uit te testen op mijn TV, dan gaat-ie gewoon weer open! 
De draadgeleider begint vorm te krijgen. De 3D printer lijkt het nu ook weer te doen met een kunstgreep. (Dikke elco over de NTC) Deze is nu een uur bezig van de zes uur die het totaal duurt om het oranje spul te printen met 0.1mm resolutie. Eerder vanavond het lichtblauwe tandwieltje geprint, dat ging i.i.g. goed.
Tandwiel verhouding is 75 op 15 tanden wat een 1:5 verhouding is. Als het kleine tandwiel 5x rond moet voor een verplaatsing van 1mm op de M6x1 as, dan zou 1x rond 0.2mm verplaatsing zijn en een halve omwenteling van het kleine tandwiel 0.1mm.
Voutje, de grote is 50 tanden, da's 3.33333 nog wat. 
Moet ik alleen nog ff uitzoeken hoe dat met het aantal stappen zit. Dat aantal stappen is weer afhankelijk hoe ik de stepperdriver instel. Dat is een DRV8825, die kan full-step, half-step, 1/4-step, 1/8-step, 1/16-step en 1/32-step aan. Ik weet nog niet wat de beste keuze is daarin. Gezien de 1:5 overbrenging zit ik te denken tussen half-step en 1/8-step.
Edit:
Na wat overwegingen en aanzien welke verhoudingen mogelijk zijn zonder de afstand tussen de twee assen te wijzigen in de huidige constructie, werd het óf 20-45 tanden óf beide 33 tanden. 20-45 gaf 1:2.25 en de twee keer 33 geeft dus 1:1. Ik denk dat ik voor de 1:1 ga en de stepper in 1/4.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]
Het is 1:1 dus twee maal 33 tandjes geworden.
Wat ik begrepen heb uit de diverse stappenmotor uitleg op internet is dat in full-step de motor in 200 stappen 360 graden draait. 360/200=1.8 graad per stap
Ik heb een M6x1 as, dus 1 omwenteling van 360 graden van de as is gelijk aan 1mm verschuiving.
Dus dan zou ik de 1mm moeten delen door het aantal graden vermenigvuldigd met 1.8 graad om de verschuiving van 1 stap te berekenen.
(1/360)*1.8=0.005 mm verschuiving. Dus voor 0.1mm verschuiving zou ik 36 stappen in full-step moeten doen.
Omdat rekenen niet m'n sterkste kant is, is mijn vraag: Klopt die redenering?
De uiteindelijke uitvoering is voor de draadgeleider een 1:5 verhouding (10T/50T) en het wikkeldeel is 1:1 met 35/70/35.
De audiotrafo is verder nu netjes gewikkeld. De dc weerstand van de spoel is bijna 1K. Zonder de kern is de spoel 366 mH. Die kern ben ik nog ff kwijt.
Ik heb i.i.g. een korte video gemaakt van het geval in actie.
https://www.youtube.com/watch?v=-pLP62GCxDI
Op dinsdag 1 juli 2025 16:51:43 schreef harry64:
De uiteindelijke uitvoering is voor de draadgeleider een 1:5 verhouding (10T/50T) en het wikkeldeel is 1:1 met 35/70/35.De audiotrafo is verder nu netjes gewikkeld. De dc weerstand van de spoel is bijna 1K. Zonder de kern is de spoel 366 mH. Die kern ben ik nog ff kwijt.
Ik heb i.i.g. een korte video gemaakt van het geval in actie.
https://www.youtube.com/watch?v=-pLP62GCxDI
Wat een gaaf apparaat Harry!
Prachtig om te zien werken.
nonius
set SCE to AUX.
N.a.v. Revado's opmerking op de YouTube-link geklikt... en inderdaad.... wow!
Machtig mooi stukje huisvlijt!
Automatisch de wikkelingen strak tegen elkaar, da's leuker dan met de hand te moeten doen, toch zeker met apenhaar.... En de tel kwijt raken (kwam ook nog wel eens vrijwel altijd voor bij mij) is er ook niet meer bij.
(zie trouwens ook dat u dezelfde methode gebruikt als ik om een plekje vrij te maken op de werkbank: alle 'overbodige' zaken naar achteren schuiven....
)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zag onlangs deze op Ali: https://aliexpress.com/item/1005008755281659.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]
Op maandag 7 juli 2025 10:44:46 schreef Arco:
Ik zag onlangs deze op Ali: https://aliexpress.com/item/1005008755281659.html
Heb ik al
. Die was erg handig met het tellen bij het handmatig afwikkelen van de trafo.
Ik ben bezig geweest met een toevoeging voor de wikkelmachine die het aantal meters draad moet meten met een resolutie van 1cm en de trekkracht op de draad.
Daarvoor heb ik een "telwiel" met een omtrek van 10cm en op elke 36 graden een magneetje (6x3mm) dat om en om zit qua N en Z pool. Deze lopen langs een hallsensor die dan dus steeds 1cm telt als op de hallsensor het magnetisch veld wisselt.
Dat lijkt tot nu toe te werken. Ik moet nog even testen hoe nauwkeurig het geheel is. Die nauwkeurigheid hangt af van de diameter van het telwiel. (31.831mm)
Ik heb ook een opzet voor de draadtrekkracht meter maar daar ben ik nog niet uit hoe ik daar een sensor aan moet hangen. In de kwart circelvormige uitsparing komt een 'busje' o.i.d. op een asje dat met een bepaalde trekkracht van een veer of elastiekje meer of minder naar voren komt. Dat werkt op zich wel, ik heb echter nog geen idee wat voor en hoe ik daar een sensor aan kan hangen. Het moet i.i.g. gaan voorkomen dat de wikkelaar de draad kapot trekt.
Met de audiotrafo had ik dat een beetje ondervangen door de snelheid omlaag te brengen. daardoor was het schokje bij het herstarten van de wikkelstepper dan nog net te doen.
Ik zit er aan te denken om de wikkelstepper te vervangen voor een gewoon dc motortje dat dan met pwm wordt gestuurd en gewoon het aantal omwentelingen te tellen met een hallsensortje. Dat moet ik nog verder uitwerken.
Bij deze de plaatjes van wat er tot nu toe uitgewerkt is.
Ik ben benieuwd naar ideeën en suggesties omtrent het draadspanning meten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ook een opzet voor de draadtrekkracht meter maar daar ben ik nog niet uit hoe ik daar een sensor aan moet hangen. In de kwart circelvormige uitsparing komt een 'busje' o.i.d. op een asje dat met een bepaalde trekkracht van een veer of elastiekje meer of minder naar voren komt. Dat werkt op zich wel, ik heb echter nog geen idee wat voor en hoe ik daar een sensor aan kan hangen.
Lineaire Hall sensor?
Dat is een idee.
Ik heb nu de OH49E in de draadlengtemeter zitten. Die zou volgens de datasheet min of meer 'lineair' zijn. Ik ga eens uitproberen hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen.
De trekkracht sensor heeft twee magneetjes die N en Z langs de hallsensor bewegen. Dat werkt wel aardig. Tevens is er nu een 'positiereferentiesensor' (leuk woord voor scrabble
) zodat de draadgeleider een 'bekende' positie in kan nemen.
Het opvangen van tensie "schokjes" bij starten en stoppen van de wikkelstepper geeft wel een beter resultaat. Zie vid van de eerste test hier mee,
https://www.youtube.com/watch?v=WEojfPzTiDM
Ik hoop een dezer dagen aan de lijntrafo te beginnen. De wikkelmachine is al aardig gevorderd. Zie: De (Arduino) software voor de wikkelmachine
Ik ben begonnen met de lijntrafo. Ik moet nog wat aanpassingen doen in de software van de wikkelmachine. O.a. het pauzeren per laag om een mylartape isolatielaag aan te brengen en dat hij pauzeert op de wikkeling waar de aftakking moet komen.
Ik heb de oude wikkeling er af gehaald en geteld. De aftakking zat op winding 136 van de 796 windingen. Met opnieuw wikkelen moet de machine dus pauzeren bij winding 660 (796-136).
Ik ben aan het proefwikkelen met de oude draad. Dat ging eerst niet goed omdat ik dacht dat deze draad 0.2 mm was. Echter liep tijdens de proef de draadgeleider steeds verder achter met de spoel. Ikk dacht eerst aan een fout in de software. Echter de draad gemeten met een betere schuifmaat liet zien dat de draad 0.25mm is. De goedkope schuifmaat geeft slechts per 0.1mm achter de komma waar de duurdere 0.00 geeft. Deze gaf dus 0.25 aan.
Nadat ik deze 0.25 (250 micrometer) had opgegeven als draaddiameter ging het verder goed.
https://www.youtube.com/shorts/-9UYCjJdv1Q
Ik heb geen 0.25mm draad, wel 0.2 of 0.3 mm. Ik weet niet hoeveel verschil dit gaat maken qua lijntrafo. Ik zou dan eerder 0.3 gebruiken ivm het vermogen.
Die 0.25 draad blijkt in realiteit 0.28 te zijn. Dus liep de boel uit de hand/rails/spoor met wikkelen. 
Nieuwe bestelling bij een andere leverancier geplaatst.