Samsung wasmachine maakt kabaal bij centrifugeren

Achterin de trommel zit geen kruis maar draaiend gedeelte wat anders draait dan detrommel om de was beter te verdelen dacht ik.Had wel begrepen van iemand om metdehand de trommel een slinger te geven en dan kijken of de trommels slingert en dat doet de trommel niet.

De "buigtest" geldt voor deze modellen ook. Maar de opbouw is veel complexer waardoor er nog meer oorzaken kunnen zijn dan gebroken kruis.

Maakt het lawaai als er geen wasgoed in zit?

Slingeren tov de manchet en dat doet hij niet.
Heeft deze machine wel een kruis?omdat er achterin zo'n draaiend gedeelte zit?

Tot op dit ogenblik hebben we nog geen idee over welk geluid het gaat. "lawaai" is ultra subjectief.
We kunnen gokken en iemand zal wel eens gelijk hebben maar of dat dan aan toeval ligt is nog te bespreken.

1. Maakt het lawaai zonder wasgoed?
2. Wat is de klank? Kan het een muntstuk zijn?
3. Gaat het geluid mee met het toerental of klettert het met hetzelfde toon? Een pomp kan ook luid sjirpen.
4. Is een filmopname mogelijk?
5. Zit de bewegende (tegengesteld draaiende) achterflens los? Klop er een tegen of drg.
6. Wat doet de trommel stress test? Buigt de trommel tov de kuip?

Er is altijd iets van kruis (of alu verbinding) met een trommel verbonden. Dat kan altijd rotten onder invloed van agressieve wasmiddelen. Het kan ook breken.

Andere mogelijkheden heb ik reeds opgesomd. Zonder deftige feedback gaat het niet lukken.

Beste,zonder wasgoed centrifugeren geen gebonk en draait nagenoeg geruisloos.Van boven af gezien bibbert de kuip een klein beetje.
Als ik de trommel via de ingang heen en weer naar achter beweeg hoor je even wat gerommel als je hem loslaat net of er iets inwendig heen en weer rolt.
Kan dat geluidje van de schokdemper komen,hoor het rechts en daar aan de zijkant zit i de geluiddempende stof een beschadiging waar de ophanging veer tegen aankomt,denk ik als er wasgoed in zit.
Maak dan hard bonkend geluid.

Draaiende achterflens zit niet los,draait soepel.

Trommel buigt ook niet tov de kuip.

Als je denkt dat het schokbrekers zijn, dan bovenplaat losnemen en trommel aantal keren heen en weer indrukken, hoor je dan die herrie??

Ja inderdaad hoor ik raar geluid lijkt wel het zelfde als ik de trommel via de voorkant via de deuropening de trommel van voor naar achter beweeg.

Op vrijdag 30 mei 2025 10:07:11 schreef Sir Piet:
Slingeren tov de manchet en dat doet hij niet.
Heeft deze machine wel een kruis?omdat er achterin zo'n draaiend gedeelte zit?

Dat snap ik niet. In elk geval moet de trommel ergens vast zitten aan een as en het ding ertussen heet een kruis, of het nu die vorm heeft of niet. Als die stuk is gaat de trommel bewegen ten opzichte van de as en dat ziet er in sommige standen uit als een machine met Parkinson.

Op vrijdag 30 mei 2025 20:54:41 schreef Sir Piet:
Ja inderdaad hoor ik raar geluid lijkt wel het zelfde als ik de trommel via de voorkant via de deuropening de trommel van voor naar achter beweeg.

Klinkt inderdaad als een slechte demper ergens, maar op basis van zo een beschrijving weet je het natuurlijk nooit zeker. Dempers kosten een paar tientjes en zitten tussen de buitenkant van de kuip en de onderkant van het frame. Toen ik dit voor het eerst had heb ik ook gewoon gegokt dat het de dempers waren en heb een set nieuwe besteld en blind vervangen. Dat hielp en iets van 16 jaar later loopt het ding nog steeds. In het ergste geval ben je de prijs van de dempers kwijt, wat meestal minder is dan de voorrijdkosten van een monteur.

Als je de behuizing verder open maakt ga je vanzelf meer zien. Het zou best kunnen dat het probleem veel evidenter is dan je denkt. Een demper kan ook doormidden breken, los komen of het aansluitpunt kan van de (plastic) kuip afbreken. Dat laatste is niet echt goed te repareren overigens, maar wel goed te zien en dan hoef je niet verder te zoeken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]

Heb inderdaad gegokt en de dempers vervangen maar helaas problemen blijft.
Kuip gaat flink tekeer bij centrifugeren, lijkt wel of de kuip aa n de voorkant tegen het front aan bonkt.
Kanhet ook aan de ophangveren liggen of de manchet of toch dat de trommel nietgoed vast in de kuip draait.
Als ik naar de trommel kijk bij centrifugeren zie ik niet dat het daar slingert of zo.
De kuip gaatals je van bovenaf kijkt d best veel naar de voorkant t.

Alle veren boven aan kuip zitten allemaal nog vast?? Gaat wasmachine eerst balanceren voordat naar volle snelheid centrifugeren Aanloop nemen en dan weer herschikken bedoel ik?? Kan ook zijn dat balansmeting niet meer OK is..

Lees ook dat het probleem ook de ophangveren kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee dat bij samsung de rek eruit kan gaan?

Heb je de nieuwe dempers eens getest door ze met de hand uit te trekken en weer in te duwen voordat je ze monteerde?
Bij nieuwe dempers heb je kracht nodig om ze uit te trekken en weer in te duwen, bij versleten dempers is die benodigde kracht (bijna) nul.

Lawaai komt van ergens. Dat is vrijwel altijd op te sporen.
Verwijder zo veel mogelijk bekleding, zijnde, achterplaat en bovenplaat. Desnoods onderplaat en zet de wasmachine op een hoogte zodat je onderaan kan inspecteren.
Laat de machine lawaai maken en houdt hier en daar iets tegen. Met de hand waar het veilig is. Bv de bovenkant vd trommel en met een stok waar het onveilig is. Probeer met mechanische manipulatie (duwen en voelen) het geluid te beïnvloeden.

Mss is het een losse betonblok?
Een motorophanging heb ik ook zeker al eens stuk gehad. De rubberen toppen tss motor oog en kuip.

Een slappe veer heeft als effect dat de deurrubber vervormt want dan komt de kuip lager te hangen dan de deuropening in het frontpaneel. Dat zie je dus ogenblikkelijk.

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Volgens mij gaat hij eerst paar keer licht centrifugeren en afpompen en daarna volle snelheid.
Balansmeting?Hoe is dat te checken?

Druk de lege trommel via de deur opening eens met de hand flink naar beneden en laat dan los.
Komt de trommel dan rustig omhoog of slingert deze eerst een aantal keer hevig op en neer (in vertikale richting) voordat de trommel tot stilstand komt?

Op maandag 2 juni 2025 21:56:08 schreef Sir Piet:
Heb inderdaad gegokt en de dempers vervangen maar helaas problemen blijft.
Kuip gaat flink tekeer bij centrifugeren, lijkt wel of de kuip aa n de voorkant tegen het front aan bonkt.
Kanhet ook aan de ophangveren liggen of de manchet of toch dat de trommel nietgoed vast in de kuip draait.
Als ik naar de trommel kijk bij centrifugeren zie ik niet dat het daar slingert of zo.
De kuip gaatals je van bovenaf kijkt d best veel naar de voorkant t.

Dat is wel apart, ik heb er geen pasklare oplossing voor, maar ik zou de tips van EricN proberen te volgen en zo veel mogelijk van de machine te demonteren en zo te bekijken wat er gebeurt. Het klinkt een beetje alsof er een demper los zit of is geblokkeerd. Ben je iets tegen gekomen dat daar op wijst? Misschien zit er ook een barst op de plek waar een van de dempers vast zit. Als de machine herrie maakt kan het natuurlijk ook zijn dat het frame ergens stuk is of er iets los aan zit.

Op dinsdag 3 juni 2025 09:30:17 schreef Sir Piet:
Volgens mij gaat hij eerst paar keer licht centrifugeren en afpompen en daarna volle snelheid.
Balansmeting?Hoe is dat te checken?

Goede vraag eigenlijk, ik weet het niet. Zo ver ik weet van vroeger ziet de machine de balans van de trommel in de motorstroom, maar dit zal een inverter-type zijn denk ik. Dit type kon ik zo snel geen informatie over vinden.

Gewoonlijk zie je dat de machine bij het beginnen van centrifugeren van veel wasgoed eerst een paar keer begint te draaien en bij hevige bewegingen weer stopt, een paar slagen maakt, en weer start. Het mag gezegd worden dat het lastig zoeken is naar iets als dit als je er nooit bewust mee bezig bent.

Op maandag 2 juni 2025 22:31:58 schreef Sir Piet:
Lees ook dat het probleem ook de ophangveren kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee dat bij samsung de rek eruit kan gaan?

Dat heb ik nog niet gezien en klinkt me als onwaarschijnlijk in de oren. In elk geval zou je dan zeggen dat de trommel in rust te laag zou hangen. (EricN zei dit al zie ik).

Hoi Eric,
Nu je het zegt over het deurrubber,ik vondt laatst als ik van bovenaf keek dacht ik wat zit daar voor een raar vervormd rubber iets maar dat is dus waarschijnlijk wat jij zegt het deurrubber.
Dus dan zijn dus toch de ophangveren verslapt.
Is dat redelijk makkelijk te vervangen?

Allemaal zinloze veronderstellingen. Veren acht ik bij de mindere kanshebbers maar het is hier geen lotto. De enige weg is empirisch. Zoek naar de oorzaak vh lawaai tijdens het lawaaimoment.

De vraag naar filmpje had ik ook al geplaatst. Dus geen theorieën maar praktijk. Hup...

Gaat wasmachine van stilstand ( na kort centrifugeren) direct naar vol centrifugeren?? Dat is niet heel OK

Op dinsdag 3 juni 2025 18:05:33 schreef EricN:
Allemaal zinloze veronderstellingen. Veren acht ik bij de mindere kanshebbers maar het is hier geen lotto. De enige weg is empirisch. Zoek naar de oorzaak vh lawaai tijdens het lawaaimoment.

De vraag naar filmpje had ik ook al geplaatst. Dus geen theorieën maar praktijk. Hup...

Vraag eens of de dempers werkelijk goed zijn...

De dempers zijn net vervangen lees ik, zonder resultaat. Maar dat belet niet dat het een losse las zou kunnen zijn aan de demperpoot.

Is al genoemd geloof ik maar een betonblok dat niet goed vast zit? Heb het zelf lang geleden meegemaakt met een Indesit, gaf een boel herrie bij centrifugeren. Dus controleer even of die bouten nog goed vast zitten...

Is inderdaad genoemd, maar de TS is niet heel volledig in de feedback. Er zijn een aantal dingen al gebeurd, maar ik zie nul beelden en misschien eens 50% feedback op de gesuggereerde controles.