Sinds vorig jaar doet de auto airco niet meer. De connector van de magneetkoppeling was "gewoon" weggesmolten. Ik vermoed inwendige sluiting in de magneetspoel.
Afgelopen week eindelijk een complete aircopomp gemonteerd. Het probleem is helaas niet opgelost. Na aansluiten en testen smelt de 10A zekering direct door. Eerst was de weerstand nog 3 Ohm.
Polariteit omgedraaid (moet volgens mij niets uitmaken), hetzelfde.
Direct op accu aangesloten. Nog steeds geen klik, bijna m'n vingers gebrand aan de draden, heel veel Ampère!
Nog eens gemeten, weerstand nu minder dan 1 Ohm...
Hoe kan dit?
Naar mijn idee zou de stroom bij 3 Ohm zo'n 5A moeten zijn. Een piek inschakelstroom van ?A
Hoe kan het dat ze stroom zo hoog wordt en blijft?
Hoe zit het met de voedingsspanning van de spoel, is deze geregeld, of continue ca. 13,8V?
Al veel gezocht op internet, daar geen tip tot de oplossing gevonden
Opel Zafira C tourer 2013 Benzine
Nieuwe aircopomp: RIDEX 447K0269
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Oe heb je die 3 ohm gemeten? Soms zijn de aansluitdraden van je multimeter ook al snel een paar tienden ohms.
Er is trouwens geen piek inschakelstroom want de spoel is eerder een grote inductie en dan loopt de stroom "langzaam" op (in tegenstelling tot een elco).
Zit de connector vast aan de spoel van de koppeling? Als je die loshaalt is de sluiting dan ook echt weg, kortom zit het niet in de kabel in de auto zelf? Of een grote overgangsweerstand in de connector zelf kan ook de boel heet stoken.
PS Die spoel is meestal ook los te vervangen. (Stuk goedkoper)
Begin eerst maar eens met het type compressor vaste opbrengst of variabele opbrengst.
een compressor met vaste opbrengst heeft een clutch aan en uit. 0 of 12volt
Een compressor met variabele opbrengst heeft een geregelde pwm dus van 0% tot 100% ofwel 0 ....12 volt
Meet de stroom eens als je deze inschakeld?
Zit het niet elders in je bedrading trek de stekker eens los wat gebeurd er dan?
[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 2 juni 2025 21:23:38 (12%)]
revado
Honourable Member
Merk en type auto + bouwjaar vermelden is wel zo handig.
En is het een originele airco of achterafinbouw.
Op maandag 2 juni 2025 19:18:24 schreef henri62:
Oe heb je die 3 ohm gemeten?
-- Ja, op de spoel zelf.Zit de connector vast aan de spoel van de koppeling? Als je die loshaalt is de sluiting dan ook echt weg, kortom zit het niet in de kabel in de auto zelf? Of een grote overgangsweerstand in de connector zelf kan ook de boel heet stoken.
-- Zonder aangesloten spoel had ik wel een spanning van ca. 14V. Maar na aansluiten spoel vloog de zekering eruit.PS Die spoel is meestal ook los te vervangen. (Stuk goedkoper)
-- Dank voor de tip. Bij de vorige lukte dat niet, vandaar geheel nieuwe pomp..
Op maandag 2 juni 2025 21:22:00 schreef daandc:
Begin eerst maar eens met het type compressor vaste opbrengst of variabele opbrengst.
-- Gegevens in het 1e bericht aangevuld.
Geen idee of het variabel is of niet.een compressor met vaste opbrengst heeft een clutch aan en uit. 0 of 12volt
Een compressor met variabele opbrengst heeft een geregelde pwm dus van 0% tot 100% ofwel 0 ....12 volt
-- Hoe komen we daar achter?
(foto volgt)
Het kan toch niet zo zijn dat de spoel steeds in- en uitgeschakeld wordt?
Bij inschakelen van de pomp, wordt de spoel dan aangestuurd en blijft deze zolang onder spanning dat de aircopomp moet draaien? Daar ging ik teminste wel van uit.Meet de stroom eens als je deze inschakeld?
-- Was iig meer dan 10A. Rechtstreeks op accu nog veel meer.
Op maandag 2 juni 2025 22:36:09 schreef revado:
Merk en type auto + bouwjaar vermelden is wel zo handig.
-- 1e bericht aangevuld.
En is het een originele airco of achterafinbouw.
-- Naar mijn idee was deze al eens vervangen. Met de gegevens op de pomp kwam ik geen steek verder. Een vaag merk, geen onderdelen te vinden.
revado
Honourable Member
Dat is een pomp met een magneetkoppeling inderdaad.
Die zou gewoon op 12 volt moeten inschakelen.
Als je sluiting meet dan is de ( nieuwe) spoel kapot waarschijnlijk.
10 Ampere is niet normaal, mogelijk is de aansturing (nu) ook kapot gegaan...
Heb je hem zelf ingebouwd? Denk er aan dat je de filter/ droger ook moet vervangen!'
Tip Zet je antwoord na quote ] Nu is het onduidelijk en staat alles door elkaar!
[Bericht gewijzigd door revado op maandag 2 juni 2025 23:46:24 (10%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Meet de stroom eens als je deze inschakeld?
-- Was iig meer dan 10A. Rechtstreeks op accu nog veel meer.
Dan klopt de wet van Ohm bij jouw niet
Is er niet gewoon heel domweg een pinnetje in de stekker dubbel gevouwen (auto kant dus), als je de stekker op de spoel aansluit dat die dan kortsluiting veroorzaakt?
Zou wel erg sneu zijn (en daarom de pomp vervangen) en zeker niet de eerste keer dat iemand daar in tuint.
(Goed) meten is weten, gissen is missen...
Nee geen pinnetje krom. Zoals ik in 1e bericht schreef was de connector bij de vorige spoel al weggesmolten. Hier mee bedoelde ik mannetje en vrouwtje.
Wat ik nog steeds niet snap, waarom is die stroom zo hoog als ik de spoel rechtstreeks aansluit? Of zitten er soms nog andere componenten in verstopt?
En misschien daardoor polariteit gevoelig?
Er zit denk ik niets anders op om nieuwe draden te leggen. Te beginnen vanaf de aircopomp aansluiting. Maar hoe kom ik aan een schema? Iemand misschien op schijf / tip? Wat een ellende om dat te vinden tegenwoordig. In autoboekje staat zelfs niet vermeld waar welke relais voor bedoeld is.
Op dinsdag 3 juni 2025 08:34:42 schreef DirkInductie:
Nee geen pinnetje krom. Zoals ik in 1e bericht schreef was de connector bij de vorige spoel al weggesmolten. Hier mee bedoelde ik mannetje en vrouwtje.
(Toen heeft er waarschijnlijk al lange tijd een hogere stroom gelopen. Waarbij de zekering het lang volgehouden heeft.)Wat ik nog steeds niet snap, waarom is die stroom zo hoog als ik de spoel rechtstreeks aansluit? Of zitten er soms nog andere componenten in verstopt?
En misschien daardoor polariteit gevoelig?Er zit denk ik niets anders op om nieuwe draden te leggen. Te beginnen vanaf de aircopomp aansluiting. Maar hoe kom ik aan een schema? Iemand misschien op schijf / tip? Wat een ellende om dat te vinden tegenwoordig. In autoboekje staat zelfs niet vermeld waar welke relais voor bedoeld is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft de pomp miss een sperdiode welke andersom zat als bij de oude, dan heb je ook sluiting. hier heb je ook 2 draden, terwijl bij auto's de min vaak via het chassis gaat. is er geen verbinding tussen chassis pomp en de 2 draden? zo je heb je 3 draden en dat kan weleens de reden van verbranden zijn. andere aansturing..
Wat voor merk is die nieuwe pomp? Er zijn tegenwoordig goedkope Chinese imitatiepompjes op de markt waar je maar beter met een hele grote boog omheen kan lopen. Zelfs als de spoel wel zou werken, is de kans groot dat het ding binnen een paar weken mechanisch aan poeier draait. Dan heb je gruis en slijpsel door je hele airco systeem zitten. Wil je het dan weer in orde krijgen gaat het pas echt serieus geld kosten. Goedkoop is ook hier duurkoop.
revado
Honourable Member
TS geeft aan Ridex, die zijn toch wel bekend.
Maar wat testman zegt, er zou best wel eens een blusdiode in kunnen zitten, en bij ompolen en 10 ampere is die dus nu kapot...
Het stekertje was gesmolten aan de kabel van de auto, hoe heb je die pomp aangesloten?
Als de polariteit toen al is gewisseld is dan zijn diode en mogelijk het relais in de auto het euvel.
Maar het is allemaal een aanname op basis van de weinige info die we hebben.
Ridex is een absoluut budget merk, oa autodoc verkoopt het. Maken niks zelf maar kopen zo goedkoop mogelijk in op de markt en labelen het om. Chinese meuk dus meestal. Laat ik voorzichtig zeggen dat mijn ervaringen daarmee niet zo heel best zijn. Wiellagers die het geen 5000 km volhielden, waterpompjes die de 10k niet haalden, luchtmassa meters die nieuw al zo afweken dat ze gelijk de kliko in konden... Ieder zijn meug maar ik hoef die rommel niet meer.
Een blusdiode in een airco pomp heb ik nog nooit gezien. Maar alles kan.
Pas nog een kennis gehad met een airco pomp die na 2 maanden compleet vastliep. Had hij voor nog geen honderd euro nieuw gekocht. Koopje!
@TS: filter-droger ook vervangen neem ik aan?
[Bericht gewijzigd door 90000006 op dinsdag 3 juni 2025 09:36:32 (15%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ridex moet je inderdaad met een grote boog omheen lopen. Meestal DOA of na een paar weken.
2 weken terug een volvo waar 4 van die ridex bobines op zaten. Na 2 maanden alle 4 stuk.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Mijn ervaring met Ridex Remschijven is ook negatief, waren al krom / niet vlak vanuit de doos, wel goedkoop, dat wel.
De afgebeelde compressor heeft zowel een clutch als een geregelde variabele opbrengt te zien aan de aansluiting op het deksel achter.
Goedkope moet je inderdaad uitkijken zodra je gruis in het systeem krijgt dan moet je het systeem spoelen.
Maar ik vroeg je gisteren als je de stekker van clutch lostrekt is de sluiting dan weg?
Zet hier eens een 21watt lamp op blijft dan je zekering heel?
Is het mogelijk dat je mischien de 2 stekkers hebt omgedraaid?
Vorige week heb ik een zware weerstand besteld van 3 ohm om te testen.
Als de stekker los is gaat de zekering van 10A er niet uit. Ik heb geen idee wat de waarde van de zekering moet zijn, ik denk eigenlijk 5A (niet in boekje terug te vinden), uitgaande van de gemeten weerstand. Zonder stekker meet ik 14V.
Of er een blusdiode tussen zit, geen idee. Dat zal ik de oude spoel moeten loshalen, maar die is dichtgegoten...
Om een beetje te begrijpen hoe e.a. aangesloten is, om te testen, bedrading te vernieuwen, welke relais het is, heb ik een schema nodig. Maar die kan ik niet vinden.
Iemand???
henri62
Zoals gezegd verwacht ik ook een parallel diode. Dus draden in de stekker eens omwisselen, als dan de sluiting weg is moet het dat geweest zijn.
Had ts al geprobeerd volgens mij, zie eerste post. Daar staat ook dat de spoel weerstand nog maar 1 ohm is. Stuk dus. Ik gok op een defecte spoel met inwendig sluiting in de wikkelingen. Uitbouwen dat ding en terugsturen, wie weet krijg je nog je geld terug. Verhoog je budget en koop een echt merk de volgende keer, bij voorkeur wat er orgineel op zit. Is onder de streep echt stukken goedkoper, nu ben je minimaal de afvul kosten en montage kosten kwijt en heb je nog niks. Geloof me, met dit soort budget merken zul je niks dan ellende blijven houden.
Heeft er iemand misschien een schema?
Na uren, dagen zoeken nog niets gevonden. Een vraagbaak is ook niet te vinden.
henri62
Op woensdag 11 juni 2025 22:25:52 schreef 90000006:
Had ts al geprobeerd volgens mij, zie eerste post.
Inderdaad nu zie ik het ook.
Zit er nu soms sluiting tussen de spoel en het metalen huis?
Schema zal niks meer zijn dan een zekering vanaf de accu voeding, dan een relais contactje en dan naar de spoel die aan de andere kant aan massa ligt.
Maar je geeft in je eerste post al aan dat de koppeling ook niet inkomt als je er rechtstreeks 12V op zet, en dat er dan zoveel stroom gaat lopen dat je je vingers brandt. Wat wil je dan nog meer weten... Er zit duidelijk sluiting in de spoel, het ding is in goed Nederlands dus gewoon stuk. Nieuw of niet, het is een ridex en dan kan je dit soort ellende helaas verwachten. Neem je verlies en koop een goeie pomp. Of wissel de losse koppeling om als dat kan, maar dan moet je niet raar opkijken als je over een paar weken met een vastgelopen pomp en een bal extra kosten zit. Goedkoop is nu eenmaal duurkoop.
Op donderdag 12 juni 2025 22:15:42 schreef DirkInductie:
Heeft er iemand misschien een schema?
Na uren, dagen zoeken nog niets gevonden. Een vraagbaak is ook niet te vinden.
Ik heb net gekeken in autodata daar stond ie ook niet in ik had wel keus tussen meerdere type's motorcode's
zou wel makkelijk zijn voor degene die wel een uitgebreidere database heeft.
Op vrijdag 13 juni 2025 12:09:34 schreef 90000006:
Schema zal niks meer zijn dan een zekering vanaf de accu voeding, dan een relais contactje en dan naar de spoel die aan de andere kant aan massa ligt.Maar je geeft in je eerste post al aan dat de koppeling ook niet inkomt als je er rechtstreeks 12V op zet, en dat er dan zoveel stroom gaat lopen dat je je vingers brandt. Wat wil je dan nog meer weten... Er zit duidelijk sluiting in de spoel, het ding is in goed Nederlands dus gewoon stuk. Nieuw of niet, het is een ridex en dan kan je dit soort ellende helaas verwachten. Neem je verlies en koop een goeie pomp. Of wissel de losse koppeling om als dat kan, maar dan moet je niet raar opkijken als je over een paar weken met een vastgelopen pomp en een bal extra kosten zit. Goedkoop is nu eenmaal duurkoop.
Qua schema zal je je eigen kunnen vergissen want de compressor ( geen pomp) heeft namelijk een clutch maar ook een variabele opbrengst ( spiegelplaat verstelling)
Deze compressors de clutch worden meestal ook vanuit de pcm geregeld ivm met stationair signaal.
En de spiegelplaat verstelling vanuit climat control unit.
Desalniete min ben ik het eens en zit er gewoon sluiting in de clutch van de compressor.
Inderdaad een fatsoenlijke compressor aanschaffen voordat het gruis door je systeem zit en je boel moet spoelen dat is een k%t karwei..