Die is wel afhankelijk van de stand van de potmeter wat Philips ook specificeerde. Zie de enigsins aangetaste originele beschrijving die in het bouwpakketje zat en te zien in Post 1.
snip
De vervorming van het opgewekte signaal hangt enigszins af van de stand van R 7 / R 8. Rechtsom gedraaid (op 20 à 30) is de vervorming ca.
0.1%. oplopend tot ca. 0.8% geheel linksom.
De 20 à 30 slaat op de cijfers die op de meegeleverde dikpapieren schaalverdeling zijn gedrukt.
Zoals vermeld: dit is een dubbele logpot, 270° draaibaar
De uitgangsspanning is over het gehele frequentiegebied van 20 - 200.000 Hz constant binnen -1 dB (mits de impedantie van de belasting voldoende de hoog is). De uitgangsimpedantie van de toongerator is 10 ohm indien de uitgangspotentiometer R 18 op maximum staat. ect. ect
Hi Bobosje,
Als eerste dit, netjes getekend LTSpice schema, dat zie je niet veel.
Wil je de file beschikbaar voor ons stellen?
Groet,
Bram
@Bobosje,
Graag zou ik ook de asc-file willen ontvangen. En ook de files van de gebruikte transistoren en lampje. Die heb ik niet in mijn LT-spice programma.
Op donderdag 12 juni 2025 21:04:36 schreef RAAF12:
Het is geen probleem ik heb dat setje jaren gebruikt, je moest die instelpot goed instellen en dan was die zo stabiel als wat. Ook in de winter of zomer.
Je ziet spijkers op laag water. Philips was niet zo dom om een halfbakken pakket in de markt te zetten. Bouw hem anders na kan je zelf testen!
Ik zie helemaal niks! Dat is het probleem en je hebt gelijk, Philips zet geen rommel op straat.
Gewone ongesorteerde transistors, de tegenkoppeling laat de eigenschappen van de individuele transistors op de achtergrond verdwijnen. Rondgaande versterking=1.
Maar voor mij wel een verrassende tegenkoppeling via R19!
Ik ben er nu achter waarom deze oscillator zo slecht presteert qua DC-stabiliteit.
Deze oscillator moet gevoed worden vanuit een stroombron ipv een spanningsbron.
Voedt de oscillator maar met 24V via R19 en C13 volgens het schema in de startpost. Dan zal je zien dat het geheel beter werkt.
Ik heb het idee dat van oorsprong deze oscillator (voordat het een bouwpakket werd) gevoed werd via een (anode)weerstand op +250V anodespanning. Kennelijk had Philips een buizenmeetinstrument oid waar deze oscillator aan toegevoegd werd.
Dat is een nieuwe zienswijze want toen het bouwpakket werd verkocht had Philips ook al commerciele audio RC generators in de aanbieding. Daar zaten dan de pro Si halfgeleiders in van de BCY serie. Oke geen spijkers en geen water. Geweldig dat er op het circuit wordt verder gestudeerd!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 13 juni 2025 15:00:46 (18%)]
Op vrijdag 13 juni 2025 09:13:21 schreef Waters:
Hi Bobosje,
Zou je de FFT willen laten zien van LTspice ?
Onderstaand de FFT van Vout van het circuit in mijn vorige post.
Door de lage amplitude op de uitgang is de THD redelijk laag / goed.
Op vrijdag 13 juni 2025 09:11:11 schreef RAAF12:
Heb je ook ingegeven de hFe van de diverse transistoren? Want dat was het punt meen ik van OHMpi, die wilde selected componenten.
De transistoren zijn niet aangepast, de transistoren zijn modellen van de types die in de NL5132 Philips kit worden gebruikt behalve Tr3 / Q3 een germanium type welke niet in de lokale model libraries zit (vast wel ergens te vinden op het www) en waarvoor ik de BD135 van Philips heb gekozen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 13 juni 2025 14:55:45 schreef RAAF12:
Dat is een nieuwe zienswijze want toen het bouwpakket werd verkocht had Philips ook al commerciele audio RC generators in de aanbieding. Daar zaten dan de pro Si halfgeleiders in van de BCY serie. Oke geen spijkers en geen water. Geweldig dat er op het circuit wordt verder gestudeerd!
Let wel, Philips had veel fabrieken met zelfstandige ontwerpafdelingen. Bouwpakketjes waren een beetje vreemde eend in de bijt. Die stonden qua ontwerp denk ik het dichtst bij de applicatiegroepen van ELCOMA (Philips Components) in Eindhoven en vooral Brussel (MBLE). Meetapparatuur werd weer door andere ontwerpers in andere, over Europa verspreide, fabrieken ontwikkeld.
Op vrijdag 13 juni 2025 19:08:07 schreef maartenbakker:
[...]
Let wel
Ik ben op de hoogte, Maarten van het reilen en zeilen van de firma. Ik las diverse jaarverslagen destijds omdat mijn vader aandelen had. Elcoma was idd een grote naam binnen de N.V. Philips.
Overigens zaten in de apparaten betere onderdelen, behalve de BCY serie zat er een gekoppelde wire wound dubbele pot in terwijl het bouwsetje een goedkope stereo log pot had. En dat maakt nogal verschil in de Wienbrug.
Op vrijdag 13 juni 2025 10:27:44 schreef ohm pi:
@Bobosje,
Ik heb het idee dat van oorsprong deze oscillator (voordat het een bouwpakket werd) gevoed werd via een (anode)weerstand op +250V anodespanning. Kennelijk had Philips een buizenmeetinstrument oid waar deze oscillator aan toegevoegd werd.
Aan de hand van dit vermoeden heb ik een LTspice-simulatie gemaakt. Ik heb geen lampjes en geen Europese transistoren, dus de Wienoscillator is natuurlijk ruw. Het gaat alleen maar om aan te tonen dat hij kan oscilleren met een behoorlijk uitgangssignaal.
Deze oscillator voed ik met een anodespanning van 120V tot 360V. In deze asc-file met een spanning van 240V. De oscillator heeft een behoorlijke uitgangsspanning. De voedingsspanning van deze oscillator, de spanning over C13, is rond de 28V.
Voor mij is bewezen dat R19 en C13 essentiële onderdelen zijn om deze oscillator goed te laten werken en hebben niet uitsluitend de functie om een 'mooie' gelijkspanning zonder brom te maken.
Zij die deze twee componenten vervangen door een 7924 of iets dergelijks schieten in hun eigen voet. Ze houden een niet-werkende oscillator over.
Als bijlage sluit ik de asc-file en een mooi plaatje bij.
NB:
Als Bobosje in zijn LT-simulatie zijn spanningsbron vervangt door een stroombron ergens tussen 10mA en 40mA en een condensator van 1000u over zijn stroombron plaatst, dan krijgt hij een prima werkende oscillator. In ieder geval een beter werkende versie dan mijn knutsel.
In de beschrijving van de NL5132 kit staat dat de voedingsspanning ongeveer 23V is, nergens in de beschrijving staat (althans ik heb het niet kunnen vinden) om welk type trafo het gaat of wat de secundaire spanningen van de trafo zijn en verder de voeding RC combinatie R19/C16/C17 maakt dat alles bij elkaar de sterke indruk wordt gewekt dat de 23V voedingsspanning niet kritisch is. De gebruikte voedingsspanning in de simulatie was daarom dan ook 23V.
De bovenstaande uiteenzetting van ohm pi bracht me op het idee om de voedingsspanning wat te verhogen om te kijken wat daarvan het effect is. Wat blijkt, de benodigde voedingsspanning is net zo kritisch als de rest van de schakeling. De voedingsspanning bepaald namelijk direct de emitterspanning Ue(Q3).
23,00V : Ue(Q3)=3V
23,63V : Ue(Q3)=11,72V
24,24V : Ue(Q3)=23,36V
Zoals eerder vermeld was het in de simulatie bij 23V niet mogelijk om de uitgangsspanning hoger dan ca. 200mVt af te regelen zonder clipping / distortie.
Met een voedingsspanning van 23,63V waarmee Ue(Q3) komt te liggen op ca. 11.72V is de uitgangsspanning (van dezelfde simulatie als boven, geen verdere aanpassingen), zoals Philips het voor ogen had, nu wel ongeveer 1Vt. Zie onderstaande afbeelding.
Al met al een zeer kritisch ontwerp.
Yep, daarom draaide ik ook in real live regelmatig aan de instelpot om de sinus met de laagste vervorming te krijgen. Zodra de output iets instabiel begon te worden, het punt waar het lampje het spul niet meer in evenwicht kon houden op de brug, dat punt had wél de laagste vervorming. Ik zeg het maar even in de taal die ik me herinnerde destijds.
Op zaterdag 14 juni 2025 01:59:36 schreef Bobosje:
De bovenstaande uiteenzetting van ohm pi bracht me op het idee om de voedingsspanning wat te verhogen om te kijken wat daarvan het effect is. Wat blijkt, de benodigde voedingsspanning is net zo kritisch als de rest van de schakeling. De voedingsspanning bepaald namelijk direct de emitterspanning Ue(Q3).
23,00V : Ue(Q3)=3V
23,63V : Ue(Q3)=11,72V
24,24V : Ue(Q3)=23,36VZoals eerder vermeld was het in de simulatie bij 23V niet mogelijk om de uitgangsspanning hoger dan ca. 200mVt af te regelen zonder clipping / distortie.
[bijlage]
BTW, Q3 staat in emittorvolger, voor die tor is de voedingsspanning helemaal niet kritisch, maar wel voor hetgeen ervoor zit. Dat bepaalt op dc gebied ook meteen de polarisatie van Q3. de grootste afhankelijkheid van de voeding zit hem in Q1 zijn instelling via R1 en R2. die spanning gaat op en neer met de voeding, daardoorwijzigt de instelling van zowat alles en ook die van het lampje. Mocht de instelling van Q1 gestabiliseerd worden, bvb door R1/2 te voeden via een zenerstabilisatie lijkt het me dat de zaak minder afhankelijk gaat worden van de voedingsspanning.
In mijn korte bewoording was dat wat ik bedoelde.
Door de verandering van de voedingsspanning veranderen de DC instelpunten en daarmee de basisstroom door Q3 waardoor Ue(Q3) veranderd / verschuift.
Niet echt Philips high-tech zo'n losse DC instelling.
Op zaterdag 14 juni 2025 12:41:41 schreef Bobosje:
Door de verandering van de voedingsspanning veranderen de DC instelpunten en daarmee de basisstroom door Q3 waardoor Ue(Q3) veranderd / verschuift.
toch nog even tegenspreken . bij een geaarde emittor is de spanning verantwoordelijk voor de instelling. De stroom door de basis mag sterk wisselen (en die wordt vooral bepaalt door de last, aan de emittor), zolang de spanning aan de basis niet veranderd blijft de instelling dezelfde.
Helemaal gelijk, Ue zal ongeveer Ub minus ca. 0,65V bedragen.
Op zaterdag 14 juni 2025 12:41:41 schreef Bobosje:
Niet echt Philips high-tech zo'n losse DC instelling.
Je haalt essentiële componenten uit de oscillator en gaat "klagen" dat Philips zijn werk niet goed doet. Hmmm.
Eigenlijk bewonder ik Philips. Deze oscillator doet het prima op een kleine 'slechte' transformator met een hoge uitgangsimpedantie. Alleen de (open) uitgangsspanning moet voldoende hoog zijn.
Is geen klagen, het hele ontwerp is niet high-tech te noemen.
Als er gegevens aanwezig waren m.b.t. de secundaire trafo spanning of de gelijkgerichte spanning na de brugcel over C15 dan had ik dat kunnen meenemen in de simulatie samen met de voeding RC combinatie R19/C16/C17.
Het enige gegeven in de beschrijving was dat de voedingsspanning ongeveer 23V is.
Precies 23V blijkt te weinig en 24,24V is weer teveel een marge van ca. 1V op de voedingsspanning.
Zou dit kitje met de huidige verhoogde netspanning nog goed zijn af te stellen met de afstel potmeter?
En in de voedingslijn een 39Ω weerstand. Die van miedema zat in een metalen kastje. Die van mij in een Teko plastic kast met metalen frontje. Ik kan me niet meer herinneren of er ook gaten in zaten om de warmte eruit te laten. Ik heb het later gesloopt toen er een andere gen kwam met XR2206. Het 6832 trafootje moet nog wel ergens liggen.
keebrev
Ieder (Mini)Wattje is er een...
Deze RC-generator was bedoeld voor een specifieke doelgroep (waaronder ik val):
Philips gaat daar geen dure BCY59 torren in plaatsen voor de elektronica-amateur, of een tandem-potentiometer (klinkt toch veel mooier dan stereo-pot) van 2x47k binnen 1% tolerantie specs.
Idem voor de Wien-brug componenten. Allemaal 5%.
Toch even gemeten aan de brug: potmeter: 2x 47k log is 50,28k en 52,68k...Om daar een mooie 2x 47k van te maken plaats je een Rp1 van 716k4 (820k // 5M6)// aan de 50,3 potmeter en voor de 52,7 k potmeter een Rp2 // van 434k5 (1M // 820k).
Zo kun je voor de hele Wien-brug de componenten selecteren binnen de 1% tolerantie. Maar dat is niet nodig: de enige grote afwijking zijn de C's in het lage bereik, C4= 358,6nF en C10= 359,7nF, terwijl de andere C's (en R's) binnen de 1% van de waarde vallen. Voor de twee afwijkende c's komt er een c van 33nF // aan te staan.
Blijft de schaal in het lage gebied ook bruikbaar.
Zo blijft de uitgangsspanning stabiel en de vervorming laag van de RC-generator.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Veel BCX en BCY torren zijn ook maar relatief korte tijd actueel gebleven.
@keebrev En de gelijkloop van een stereo logaritmische pot was niet best. Vooral in het onderste bereik zeg van 0-20% van de 270° bij een Quad 33 pre-amp was het bijna altijd zo dat eerst bijv. het linker kanaal stil werd en dan pas het rechterkanaal. Met externe weerstanden parallel zetten is helaas geen gebrekkige log karakteristiek van de koolbaan te compenseren voor beide potmeters op de as.
Op zaterdag 14 juni 2025 19:31:36 schreef Bobosje:
Is geen klagen, het hele ontwerp is niet high-tech te noemen.
Het is zeker geen high-tech te noemen, maar het is wel een slim ontwerp waardoor je met weinig en goedkope componenten een goed resultaat weet te behalen.
Zou dit kitje met de huidige verhoogde netspanning nog goed zijn af te stellen met de afstel potmeter?
Als dat niet lukt, dan hoef je alleen maar R19 een beetje in waarde te verhogen totdat de opgenomen stroom door R19 weer klopt. Je kan het zelf uittesten in je LT-spice simulatie.
Op zondag 15 juni 2025 00:04:33 schreef ohm pi:
[...]Het is zeker geen high-tech te noemen, maar het is wel een slim ontwerp waardoor je met weinig en goedkope componenten een goed resultaat weet te behalen.
dat denk ik er ook over. vraag is dus, wat was de prijs van het kitje?
Op zaterdag 14 juni 2025 21:37:53 schreef keebrev:
Deze RC-generator was bedoeld voor een specifieke doelgroep (waaronder ik val):amateur, of een tandem-potentiometer (klinkt toch veel mooier dan stereo-pot) van 2x47k binnen 1% tolerantie specs.
Zelfs in de duurdere RC generaturen (de PM reeks) bleef philips potentiometers gebruiken (wel van een véél betere kwaliteit, draadgewonden, bourns geloof ik).
Das een beetje merkwaardig, want vele andere fabrikanten gebruikten regelbare condensatoren. Die laatste geven minder problemen, zeker als de generator wat ouder wordt.. en ze lijken me niet echt duurder dan draadgewonden potmeters, of vergis ik me?
Op zondag 15 juni 2025 00:04:33 schreef ohm pi:
Als dat niet lukt, dan hoef je alleen maar R19 een beetje in waarde te verhogen totdat de opgenomen stroom door R19 weer klopt. Je kan het zelf uittesten in je LT-spice simulatie.
RAAF12 gaf al aan dat er een extra weerstand van 39 Ohm in de voedingslijn moest worden aangebracht om het op de huidige hogere netspanning weer goed werkend te krijgen.
De voedingsspanning zal altijd rond de 23,63V moeten blijven liggen voor een goede werking.