nonius
set SCE to AUX.
HighmetHenk: volgens de rondleiders was het in principe gewoon veilig om in die tuin rond te lopen; het 'gevaar' begon pas op een hoogte van meer dan 2.5m, volgens de uitleg.
Zat net nog wat te lezen over wintrackmasten en stuitte op deze video over de bouw van zo'n mast in Rilland: https://www.youtube.com/watch?v=CsJPtL4mCwU
En het is toevallig ook nog eens de mast die bij de toegangsweg/poort van het HSP-station staat, en aan de voet waarvan de genset stond te ronken.
De fundering is trouwens iets groter dan ik had verwacht.... vermoedelijk kost die fundering meer dan de eigenlijke mast zelf, gok ik zo.
Op zondag 22 juni 2025 20:05:02 schreef High met Henk:
Je hebt gewoon 4 meter afstand nodig, minimaal!
Hangt er vanaf waar je staat. De hoogspanningsapparaten staan op geaarde stalen frames. Zolang je kop niet boven de frames uitsteekt is er niks aan de hand.
Op zondag 22 juni 2025 20:11:34 schreef nonius:
De fundering is trouwens iets groter dan ik had verwacht.... vermoedelijk kost die fundering meer dan de eigenlijke mast zelf, gok ik zo.
Dat betonnen funderingsblok is net zoiets als onder een windmolen zit.
Bij een vakwerkmast zit er onder elke hoek een heipaal, veel meer is het niet.
Op zondag 22 juni 2025 20:11:34 schreef nonius:
HighmetHenk: volgens de rondleiders was het in principe gewoon veilig om in die tuin rond te lopen; het 'gevaar' begon pas op een hoogte van meer dan 2.5m, volgens de uitleg.....
Lees gevaren zone en nabijheids zone in de tabel)
Een leek (letterlijke NEN norm) mag niet zelf of met gereedschap in nabijheidzone komen. Een VOP mag dat alleen na schriftelijke opdracht. En dan nog met de juiste PBM's. Je mag NOOIT in de gevarenzone komen.
Dit komt letterlijk uit de nen3140 en die is verplicht bij TenneT.
Ik ben net bezig met mijn herhaling IV/WV ****
Dus moet dit weten helaas. En die schakelbrieven zijn ook behoorlijk complex geworden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 22 juni 2025 21:05:17 schreef KlaasZ:
[...]Dat betonnen funderingsblok is net zoiets als onder een windmolen zit.
Bij een vakwerkmast zit er onder elke hoek een heipaal, veel meer is het niet.
Het is niet alleen dt blok/plateau, maar ook nog een aantal palen in de grond. Ze zijn de afgelopen jaren behoorlijk aan het eien geweest.
Ik zag er trouwens nog zo'n boorkop liggen (type Drill, baby, drill), die ze daarvoor gebriuikten alvorens de paal verder de grond in te hijen (hoorde niet bij de open dag).
Vergeet niet dat er hier zeeklei ligt en dat is minder stabiel dan vroeger gedacht werd. Dat is momenteel trouwens ook nogal in het nieuws in verband met de klimaatproblemen.
Ik merk het de laatste trouwens ook aan de deuren in mijn huis soms gaan ze soepel dicht en dan weer klemmen ze. Mogelijk houdt het verband met de gronwaterstand en het zwellen/krinpen van de klei door droogte of natheid.
Een sfeerbeeld vanop het HSP Rilland.
De uitleg was leuk, de frietjes waren lekker, de file rond Antwerpen viel mee.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (45%)]
nonius
set SCE to AUX.
Pamwikkeling, aan de stand van de zon te zien was u er in de middag? Ik schat zo rond 14:00? Tidak en ik waren er in de ochtend. En toen was het ook behoorlijk drukker dan op uw foto. Maar alles was prima toegankelijk, men hoefde zich geen weg te banen door de mensenmenigte.
Jammer dat we elkaar zijn misgelopen!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Inderdaad, perslot van rekening ben ik vaak langs uw huis gereden (Helchteren-Houthalen). Herkenbaar aan de elektromotor in de voortuin 
Op zondag 22 juni 2025 23:42:35 schreef Tidak Ada:
Inderdaad, perslot van rekening ben ik vaak langs uw huis gereden (Helchteren-Houthalen). Herkenbaar aan de elektromotor in de voortuin
Ik vraag me af wat er in je voortuin staat als je bordeelhouder ben....

testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 22 juni 2025 21:52:52 schreef High met Henk:
[...]Lees gevaren zone en nabijheids zone in de tabel)
Een leek (letterlijke NEN norm) mag niet zelf of met gereedschap in nabijheidzone komen. Een VOP mag dat alleen na schriftelijke opdracht. En dan nog met de juiste PBM's. Je mag NOOIT in de gevarenzone komen.Dit komt letterlijk uit de nen3140 en die is verplicht bij TenneT.
Ik ben net bezig met mijn herhaling IV/WV ****
Dus moet dit weten helaas. En die schakelbrieven zijn ook behoorlijk complex geworden.
oa een werkjas met een afscherming erin tegen de elektromagnetische straling uit de aanwezige velden op zo'n schakelstation. dat gaan ze nooit niet open stellen aan plain publiek, voor een 1 cellige ff gaat wijzen met n alu strip en je snelle verdamping in werking ziet. in t buitenland wel anders, zag in oostenrijk gewoon de poort open staan van de schakeltuin langs een weg waar mensen naar de skilift liepen. er was werkvolk aanwezig maar niet zichtbaar. nu was dat op zeker geen 380KV schakelstation..
Op zondag 22 juni 2025 23:34:33 schreef nonius:
Pamwikkeling, aan de stand van de zon te zien was u er in de middag? Ik schat zo rond 14:00?
Toevallig komt het zonlicht vrijwel van rechts.
De figuur in het midden vormt met de schaduw een driehoek met een hoek linksonder van ruwweg 60 graden. Voor Rilland komt dat (na de middag) overeen met zo'n drie uur kloktijd, misschien iets later.
(Bijv. met LunaSolCal, of een van de vele webcalculators)
Op maandag 23 juni 2025 07:25:10 schreef testman:
[...]oa een werkjas met een afscherming erin tegen de elektromagnetische straling uit de aanwezige velden op zo'n schakelstation. dat gaan ze nooit niet open stellen aan plain publiek, voor een 1 cellige ff gaat wijzen met n alu strip en je snelle verdamping in werking ziet. in t buitenland wel anders, zag in oostenrijk gewoon de poort open staan van de schakeltuin langs een weg waar mensen naar de skilift liepen. er was werkvolk aanwezig maar niet zichtbaar. nu was dat op zeker geen 380KV schakelstation..
Op Youtube staan wel filmpjes van vogels en mensen die geelectrocuteerd worden. Blijkbaar mag dat wel van YT....
Tidak Ada
Klopt niet helemaal, want het perspectief van de (telefoon?)foto is vervormd *). Waarschijnlijk door een 'tilt'stand van de telefoon.
*) De verticale lijnen lopen van onder naar boven naar elkaar toe
Laat de afwijking een half uur zijn dan is dat toch mooi forensisch bewijs. Een echte Bellingcatter. Dat soort hulpmiddelen zijn geweldig. Een vroegere vriend die als arts op zee zat, zat vaak de navigeren naast de kapitein met een sextant. Vond ie leuk om te doen. Met schoteltjes klooien tot je de juiste hoeken hebt om de stat te vangen is ook leuk. Vooral de eerste keer, daarna is het doodsaaie routine aka 'werk' maar daar zijn genoeg mensen voor te vinden die het elke keer weer een nieuwe uitdaging vinden. Dollar driven noemden dat in de sixties
maar dat terzijde.
nonius
set SCE to AUX.
(Bijv. met LunaSolCal, of een van de vele webcalculators)
Of met een universele tabel.... zie bijlage. Dat ene tabelletje vervangt een hele dikke nautische almanak, die je ook nog eens om de paar jaar opnieuw moet aanschaffen. De tabel zit permanent in de foedraal van de rekenmachine. Een almanak past daar niet in....
En met de HO-249, of, in mijn geval, rechtstreeks met de vergelijkingen (had een *****hekel aan de dikke HO-249 - terwijl het met twee simpele vergelijkingen en een rekenmachientje makkelijk en snel uit te rekenen was. Dan heb je al die dikke boeken ineens helemaal niet meer nodig.)
Een vroegere vriend die als arts op zee zat, zat vaak de navigeren naast de kapitein met een sextant.
Ik heb het mezelf geleerd, in de tuin, met een bakje olie als referentie c.q. 'kunstmatige horizon'. De sextant-correcties worden hierdoor wat anders, maar de technieken en berekeningen blijven hetzelfde.
Maar in het geval van de foto heb ik gewoon een grove inschatting gemaakt, op basis van hoe laat de schaduwen in mijn tuin in het zuiden en westen staan. +/- 1 uur marge kan ik in dit geval prima mee leven
Op zee geeft een foute tijd van 1hr een foute positie van, in het ergste geval, 15 graden = 900 zeemijl. Maar hier achter de computer gezeten hoef ik niet door nauwe koraalriffen te navigeren, en zijn de gevolgen van een rekenfoutje wat minder dramatisch 
Tsja. Nerds en hun hobby's....
[Edit: Maar het allerleukste is nog de Bris sextant. Simpel zelf te maken en werkt uitmuntend. En niet gevoelig voor GPS-jammende Russen. Kan alleen de mijne momenteel eventjes niet vinden....]
[Edit2: met excuses aan Tidak Ada, want het heeft weinig met hoogspanning te maken.....]
Op maandag 23 juni 2025 03:50:14 schreef mel:
[...]Ik vraag me af wat er in je voortuin staat als je bordeelhouder ben....![]()
Geen bijenkast en ook geen schakelkast , en toch een rood lampje 
nonius
set SCE to AUX.
Een rode lamp indiceert voor mij dat er een machine in storing staat. Misschien daar eventjes aanbellen en zijn reparateursdiensten aanbieden?
(nonius is zo onschuldig als een pasgeboren wit lammetje....
)
de Bris sextant
Gaaf! Dat lijkt me nu echt iets wat de Noormannen al bij zich hadden kunnen hebben.
Maar misschien hadden die al genoeg aan hun stukje IJslandspaat, waarmee je kunt zien in welke richting de zon staat ook al is het bewolkt (hint: polarisatie).
Tidak Ada
De figuur in het midden vormt met de schaduw een driehoek met een hoek linksonder van ruwweg 60 graden.
Voor Rilland komt dat (na de middag) overeen met zo'n drie uur kloktijd, misschien iets later.
De foto werd genomen om 15h03, volgens de tijdsaanduiding op de GSM.

Zó nauwkeurig is uiteraard toeval.
Eigenlijk zouden jullie, als je dit soort dingen leuk vindt, eens moeten kijken bij de Zonnewijzerkring (waarin opgenomen de Zonnewijzerkring Vlaanderen).
Daar vind je vaker dit soort instrumenten en berekeningen.
Leuk voor kunstenaars, geschiedkundigen, wiskundigen, knutselaars...
nonius
set SCE to AUX.
Dank voor die link naar de zonnewijzerkring, heb hem gelijk gebookmarked.
Heb het boekje 'Sundials', van Christopher St. J.H. Daniel net eventjes uit de boekenkast erbij gepakt. En moet nog ergens een ander boek over zonnewijzers hebben, dat ik zo snel eventjes niet vinden kan. Daar wordt ook in gegaan op de zelfbouw en berekeningen (voor de eigen locatie) ervan.
Een leuke zonnewijzer voor in de tuin is één van de dingen die ik ooit nog eens wil bouwen. Uiteraard ook weer gemaakt van hoogglans-gepolijst RVS. Tot nu toe nog niet van gekomen om de daad bij het woord te voegen....
Voorlopig behelp ik me met de schaduwen in m'n tuin. Aan de hand daarvan kan ik ook ondertussen redelijk nauwkeurig de tijd inschatten 
Toen ik de foto's van het Howard-compass zag wist ik nog zekerderder dat ik een keertje de collectie van Tidak Ada moest gaan bewonderen, totdat ik zag dat de foto van het internet geplukt was....
Overigens vond ik het wel indrukwekkend dat u (FET) de tijd zo nauwkeurig kon bepalen aan de hand van de schaduw. Want de zon bevond zich nog steeds dichtbij z'n hoogste punt (lokale middag), en dan verandert de hoogte van de zon relatief weinig. De hoek van de schaduw met het zuiden leek me een veel simpelere en snellere methode om de tijd in te schatten. Maar daarvoor moet je dan weer wel de lokale situatie/ligging van het terrein kennen (richting van het zuiden).....
de zon bevond zich nog steeds dichtbij z'n hoogste punt
Sure, dat is ook het probleem met herderszonnewijzers, die doen wat ik deed, en in het algemeen alle hoogtemetende wijzers. Kijk maar hoe dicht bij elkaar en horizontaal de lijnen op het wijzertje hieronder lopen rond de noen.
Het was, zoals ik daarnet zei, toeval... een beredeneerde gok.
Als ik in een luchtfoto - gecorrigeerd tot 'recht van boven' - voor het echie de tijd nodig had, dan legde ik een analemmatische zonnewijzer (google zelf
) overheen. Instant tijd.
Misschien moet ik eens een paar objectglaasje bietsen bij een school en zo'n Bris gaan maken.
Maar.. ik vrees dat we de boel aardig OT hebben gestuurd.
Ik was er ook die dag, ik was die met die Panamahoed en dat slangetje in z'n neus. Zonde van dat heerlijke gratis ijsje!
Tidak Ada
Leuke link naar zonnewijzerkring:
https://www.dezonnewijzerkring.nl/artikelen/DeGroot-Zonnekompas.pdf
nonius
set SCE to AUX.
Misschien moet ik eens een paar objectglaasje bietsen bij een school en zo'n Bris gaan maken.
Ha, da's precies wat ik destijds heb gedaan: eventjes langs gegaan bij m'n oude middelbare school
De lasglaasjes echter hoefde ik gelukkig niet ver te zoeken, die zaten gewoon in de laskoffer.
Heb hier ook nog wat objectglaasjes *ergens* liggen, maar waar. Da's altijd het grote probleem.
Als u een stukje lasglas nodig heeft (sterkte 11 en 12 heb ik; ik meen dat ik 11 heb gebruikt voor de Bris-sextant, omdat ik 12 en 13 te donker vond), laat het dan maar weten, dan kan ik evt. een paar restantjes opzoeken en opsturen.
Ik zit nu al een hele tijd na te denken waar ik mijn Bris-sextanten toch gelaten heb. Breek er m'n hersentjes over maar kom er niet uit. Eén geluk, ik heb ze niet dagelijks nodig....
Overigens, de uitvinder ervan (Sven Yrvind) heeft ook een interessant YouTube-kanaal. Hij is de 80 al een poosje gepasseerd maar is weer begonnen aan de bouw van een nieuwe boot, om ermee naar Nieuw-Zeeland te zeilen om een ijsje te gaan eten.