In een schema voor een alarm staat dat er 6 stuks condensatoren 100n nodig zijn. Ik heb wel de volgende onderdelen: 1K100 zie afbeeldingen.
Kan ik deze gebruiken? Zo niet; welke condensator 100n moet ik dan wel bestellen?
Het opschrift op de getoonde condensator is µ1 = 0,1 µF = 100 nF.
nonius
set SCE to AUX.
De condensators op uw foto zijn 'u1K100', oftewel u1 = 0.1 uF = 100nF
De 100 slaat op de spanningsrating, 100Vdc.
Deze condensators lijken me dus gewoon geschikt: ze zijn 100n /100V.
[Edit: Aart was snellerder]
Thevel
Golden Member
Op zaterdag 14 juni 2025 13:19:49 schreef nonius:
De condensators op uw foto zijn 'u1K100', oftewel u1 = 0.1 uF = 100nFDe 100 slaat op de spanningsrating, 100Vdc.
Deze condensators lijken me dus gewoon geschikt: ze zijn 100n /100V.
En de K betekend dat de tolerantie 10% is.
miedema
Golden Member
Ha Nonius,
Dat heb ik ook regelmatig: Als je een gedegen, en dus uitgebreider antwoord aan het typen bent, dan blijkt iemand je met een éénregelig antwoordje je voor geweest te zijn.....
Blijft nog over wat die K betekend: bij Epcos is dat ±10% tolerantie.
Ik ga maar niet de datasheet opzoeken om dat te laten zien, want dan ben ik ook weer een paar antwoorden te laat
groet, Gertjan.
edit: en mijn antwoord was dus ook al weer te uitgebreid, dus te laat...
Allen hartelijk dank voor het antwoord! Ik kan dus de blauwe condensatoren gewoon inbouwen. Blij met de snelle reactie!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@miedema: tussendoor even een preview doen, dan kun je nog bijsturen of er van af zien (ervan afzien?)
Enneuh... bij vrijwel alle fabrikanten betekent de K 10%, ook voor spoelen en weerstanden; is internationaal vastgelegd enzo.
Maar ook temperatuurcoëfficient en produktiejaar kunnen met een K zijn gecodeerd...
Dus als iemand het heeft over een 1kk weerstand is-ie ofwel aan het stotteren, heeft moeite met de stoelgang of bedoelt een 1k10% weerstand...
miedema
Golden Member
Op zaterdag 14 juni 2025 14:45:12 schreef fatbeard:
Enneuh... bij vrijwel alle fabrikanten betekent de K 10%, ook voor spoelen en weerstanden; is internationaal vastgelegd enzo.
En zo heb ik ook weer wat geleerd
groet! Gertjan.