In een schema voor een alarm staat dat er 6 stuks condensatoren 100n nodig zijn. Ik heb wel de volgende onderdelen: 1K100 zie afbeeldingen.

Kan ik deze gebruiken? Zo niet; welke condensator 100n moet ik dan wel bestellen?

Het opschrift op de getoonde condensator is µ1 = 0,1 µF = 100 nF.

De condensators op uw foto zijn 'u1K100', oftewel u1 = 0.1 uF = 100nF

De 100 slaat op de spanningsrating, 100Vdc.

Deze condensators lijken me dus gewoon geschikt: ze zijn 100n /100V.

[Edit: Aart was snellerder]

Op zaterdag 14 juni 2025 13:19:49 schreef nonius:
De condensators op uw foto zijn 'u1K100', oftewel u1 = 0.1 uF = 100nF

De 100 slaat op de spanningsrating, 100Vdc.

Deze condensators lijken me dus gewoon geschikt: ze zijn 100n /100V.

En de K betekend dat de tolerantie 10% is.

Ha Nonius,

Dat heb ik ook regelmatig: Als je een gedegen, en dus uitgebreider antwoord aan het typen bent, dan blijkt iemand je met een éénregelig antwoordje je voor geweest te zijn..... :-)

Blijft nog over wat die K betekend: bij Epcos is dat ±10% tolerantie.

Ik ga maar niet de datasheet opzoeken om dat te laten zien, want dan ben ik ook weer een paar antwoorden te laat :-)

groet, Gertjan.

edit: en mijn antwoord was dus ook al weer te uitgebreid, dus te laat... :-)

Allen hartelijk dank voor het antwoord! Ik kan dus de blauwe condensatoren gewoon inbouwen. Blij met de snelle reactie!

@miedema: tussendoor even een preview doen, dan kun je nog bijsturen of er van af zien (ervan afzien?) ;)
Enneuh... bij vrijwel alle fabrikanten betekent de K 10%, ook voor spoelen en weerstanden; is internationaal vastgelegd enzo.
Maar ook temperatuurcoëfficient en produktiejaar kunnen met een K zijn gecodeerd...

:+ Dus als iemand het heeft over een 1kk weerstand is-ie ofwel aan het stotteren, heeft moeite met de stoelgang of bedoelt een 1k10% weerstand...

Op zaterdag 14 juni 2025 14:45:12 schreef fatbeard:
Enneuh... bij vrijwel alle fabrikanten betekent de K 10%, ook voor spoelen en weerstanden; is internationaal vastgelegd enzo.

En zo heb ik ook weer wat geleerd :-)

groet! Gertjan.

En vannacht slaap ook ik weer wat minder dom dankzij Fatbeard....