weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Beste,

Ik weet het, ik kan gewoon bij Peak eens vragen hoe en wat, maar ik dacht, misschien is er iemand die het al eens heeft uitgezocht en weet wat het euvel is.

Ik heb van Peak de bekende ESR60, DCA75 Pro en LCR45 meet-apparaatjes.

Prima tevreden mee (vooral handig om mobiel te zijn), maar het laatste jaar begint vooral de ESR60 en ook de DCA75 Pro praktisch onbruikbaar te worden door een raar probleem met het LCD, dat kort na inschakelen een enorme zwarte vlek begint te vertonen waarin het meetresultaat maar moeizaam af te lezen is.

Bij de ESR60 is dat inmiddels zo erg dat ik die eigenlijk niet meer af kan lezen en ook bij de DAC75 moet ik steeds meer moeite doen om het meetresultaat te lezen. Ook de LCR45 toont duidelijke tekenen dat dat LCD hetzelfde lot beschoren is. Opvallend is dat alle drie de apparaatjes deze 'verzwarting' op exact dezelfde plek tonen.

Ik dacht natuurlijk eerst aan een lege batterij, maar een verse loste het probleem bij geen van de drie op.

Toegegeven, ik heb ze al een tijdje, maar een reparatie zou leuk zijn.
Ik heb weinig verstand van LCD's maar het is zonder schema natuurlijk ook moeilijk zoeken.

Heeft iemand een idee waar ik dit zou kúnnen zoeken of dat dit gewoon een slechte serie LCD's is/was?

nonius

set SCE to AUX.

Als die schermpjes 'standaard' displays zijn, met een HD44780 controller, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om een nieuw display te monteren, al dan niet met enig creatief fröbelwerk.

Bij het bovenste apparaat lijkt het me gewoon om een standaard 2*16 HD44780 display te gaan.

Het onderste apparaat lijkt eerder op een grafisch display.... dat is misschien ook wel een standaard display, maar daar heb ik verder weinig kennis van. Misschien het apparaat eens openschroeven en kijken welk controller-IC erin zit? (hopelijk dan toch geen zwarte epoxy 'blob'). Of een foto van het displayprintje hier posten.

En mocht het nieuwe display evt. fysiek niet goed in de behuizing passen dan zou ik er zelf ook niet voor terugschrikken om de print in een andere, grotere behuizing in te bouwen (bijv. iets voor hobbyprojecten).

M'n eerste vermoeden was dat misschien de contrast-spanning naar het display (die het contrast regelt) misschien langzaam verliep (ontregelde potmeter), maar in dat geval zou je toch een egaal-donkerder scherm verwachten; niet dat er duidelijk een donkerdere vlek op een plek zit.... Dus waarschijnlijk toch een probleem met het display zelf.

[Edit: het zijn hele handige en standaard displaytjes (die met de HD44780 in elk geval) die eenvoudig zijn aan te sturen, met 8 bits of zelfs 4 bits, plus enable en RS. Kunt ze zelfs handmatig aansturing door met schakelaartjes de juiste bitjes te zetten. Leuk is anders, maar het kan :) ]

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit verschijsel treed op als je LCD's niet juist aanstuurd en er blijft een DC component over. De controller op zo'n display stuurt het glas aan op een dusdanige manier dat de spanning op de segmenten gemiddeld 0V is.

Die displays worden al minimaal 40 jaar gemaakt, wel raar dat er nog steeds slechte zooi tussen zit.

Gewoon effe open maken en kijken wat er in zit, zeer grote kans op een 14 pins aansluiting (2x7 of 1x14). Misschien nog een extra backlight.

Die onderste is ook redelijk verkrijgbaar, dat grafische display, iets van 128x32 pixels of zo? Zowel in SPI als I2C.

Ik heb de mijne recent ook open gehad, maar dat grafische display heeft iets van 20 pinnen en is volgens mij niet standaard.

KGE

Golden Member

Het kan zijn dat de (meestal) negatieve contrastspanning met een DC/DC circuitje gemaakt wordt. Wanneer daar een lek/zwak elcootje aan zit kun je dit soort vreemde verlopen krijgen.

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

liggen ze soms vaak in de zon?
die displays hebben daar ook enorm last van als ze heeel warm worden.
zit er misschien iets onder dat warm wordt in het toestel en zo de schermen laat achteruitgaan?

weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op maandag 16 juni 2025 08:55:27 schreef Antoine:
Ik heb de mijne recent ook open gehad, maar dat grafische display heeft iets van 20 pinnen en is volgens mij niet standaard.

En het lastigste is dat ze vastgesoldeerd zitten waardoor je de onderkant niet kan zien. Dat zal haast wel een blob-IC zijn, gezien de lage opbouwhoogte van de LCD-eenheid.
Peak waarschuwt er zelfs voor dat het desolderen niet makkelijk is...

EDIT: sorry, dat ben ik dus vergeten in de openingspost, ik heb ze al open gehad, maar niet goed op de pinnen gelet.

Op maandag 16 juni 2025 12:22:15 schreef fcapri:
liggen ze soms vaak in de zon?
die displays hebben daar ook enorm last van als ze heeel warm worden.
zit er misschien iets onder dat warm wordt in het toestel en zo de schermen laat achteruitgaan?

Ze liggen niet in de zon (dat vind ik sowieso niet handig, maar met lithium-accu gebaseerde apparatuur al helemaal niet).

Ik dacht ook aan een warmte-probleem, maar als ik er wat vriesspray op spuit verbetert het niet.

Ik denk dat ik er eens een bericht richting Peak aan waag. Ik wil er op zich best aan werken, maar merk ook dat de grens een beetje bereikt is wat betreft m'n mentale rust, zo met asbestsanering, verbouwingen in het vooruitzicht en al het andere gezeur. Daardoor hoopte ik eigenlijk op een 'zoek het daar of daar en klaar' antwoord ;).

Als ik iets van Peak weet, laat ik het weten. Dank tot zover.

Op maandag 16 juni 2025 15:41:23 schreef weardguy:
[...]
En het lastigste is dat ze vastgesoldeerd zitten waardoor je de onderkant niet kan zien. Dat zal haast wel een blob-IC zijn, gezien de lage opbouwhoogte van de LCD-eenheid.

Bij de mijne zat het display er zo vreselijk scheef in dat mijn OCD daar niet tegen kon, dus ik hem verwarmd en recht gezet. Dat ging met de JCB uitstekend moet ik zeggen. Daarnaast keurig gesoldeerd en werkt (nog steeds) prima. Ik heb echter niet aan de onderkant van het display gekeken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

'

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 juni 2025 17:08:42 (98%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Roland van Leusden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

En vanuit de UK dus er komen nog een sloot extra kosten bovenop.

Arco

Special Member

Misschien via Eleshop? (die levert ook dat Peak spul)

nonius

set SCE to AUX.

https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcd02-slim-alphanumeric-lcd.html

't Is in ieder geval geen standaard display...:

Mechanisch is het niet standaard ('extra slim'), maar wèl met de standaard aansturing: It uses the industry standard LCD interface (ik spreek hier over het 2*16 alphanumeric display; maar vermoed dat hetzelfde opgaat voor het graphic display).

Vandaar mijn opmerking om gewoon alle electronica uit de originele Peak-behuizing te halen en in een groter standaard hobby-behuizinkje in te bouwen, met een standaard HD44780 2*16 display. Althans, dat zou *mijn* oplossing zijn, omdat ik zat van die displays in de rommelbakjes heb liggen. Maar misschien wil OP juist wel een zo origineel mogelijk apparaat houden. Meerdere wegen leiden naar Rome :)

Arco

Special Member

Grafische displays hebben geen 'standaard' interface: verschilt per chipset...
Displays hoeven trouwens niet kapot te zijn, kan ook iets met de kontrast instelling mis zijn. (bijv. rotte elco)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 juni 2025 18:44:43 (42%)]

miedema

Golden Member

Op maandag 16 juni 2025 17:08:23 schreef Arco:
't Is in ieder geval geen standaard display...:
https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcd01-122x32-graphic-lcd-module-fo…
https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcd02-slim-alphanumeric-lcd.html

Wel uitstekende service van de fabrikant om spare parts ter beschikking te stellen! Dat zie je niet veel meer...

Ik zou eerst checken of het probleem niet in de omliggende elektronica zit (bv DC/DC circuitje van KGE). En dan gewoon zo'n display bij Peak bestellen. Klaar...

groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Het is buitengewoon vreemd dat beide display hetzelfde euvel vertonen, terwijl het totaal verschillende displays zijn. (daarom twijfel ik aan een lcd defect)
Als het kontrast signaal niet goed is afgevlakt (wordt waarschijnlijk met PWM gemaakt), dan krijg je ook dit soort beeld...

benleentje

Golden Member

Als het kontrast signaal niet goed is afgevlakt

Ik dacht dat de display het contrast en de aansturing zelf doen. Het enige wat nodig is een potmeter waarmee je het contrast kan instellen.

Maar via een vaste weerstand kan dat ook. IK zou inderdaad wel eerst even die het contrast instelgebeuren nalopen. Zeker een potmeter kan na lange tijd wel eens raar gaan doen.

PS
Oeps nu begrijp ik wat Arco zegt. ipv van een potmeter kan je dat ook digitaal via pwm doen. Want het enige wat de contrast ingang nodig heeft is een spanning. Dus kan een verlopen condensator best voor een probleem zorgen. Maar als het digitaal gebeurt dan kan je dat in een menu ook wel ergens instellen dus kijk eens wat er gebeurt als je dus anders instelt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 16 juni 2025 20:54:26 (11%)]

nonius

set SCE to AUX.

Of het aan het signaal op de contrast-pin ligt (pin nr. 3) is eenvoudig te controleren: die lijn losmaken en een externe DC-spanning (al dan niet via een tijdelijk potmetertje) aansluiten.

Als het hele display dan netjes egaal van contrast veranderd kan worden dan ligt het aan de aansturing op de contrast-lijn. Blijft de donkerdere plek, dan ligt het met zekerheid aan het display. (of een rimpel op de voedingsspanning van het display is misschien nog een kleine kans?)

Zou wel ironisch zijn dat een elco van een ESR-meter faalt :)

weardguy

Contrastproblemen door een verlopen instelling lijken me sterk: op m'n vorige werk verwerkten we hordes HD44780 LCD's, die we na inbouw in de apparatuur, af moesten regelen op contrast. De software (van de apparatuur, niet het LCD) had daar een speciale blanking-test voor, waarbij er geen info op het scherm kwam. Dan contrast afregelen tot net vóór het punt waarbij de digit-blokken zichtbaar werden.

Maar dat is het punt: soms waren de instelpotjes al verdraaid en kreeg je bij inschakeling meteen een enorme berg zwarte digits waar je niets van af kon lezen. Maar dat was altijd een globaal effect: alle digits hadden er last van en het scherm was in z'n geheel verkeerd afgesteld óf prima leesbaar.

Dit gedeeltelijke effect ken ik niet als een contrastprobleem.

Ik ga morgen, als ik nog energie over heb (keuken gedeeltelijk verder slopen, asbest wordt donderdag gesaneerd), nog even door...

Arco

Special Member

Instelpotjes zie je in nieuwere apparaten niet meer, wordt allemaal via pwm gedaan om contrast ad hoc te kunnen instellen...

benleentje

Golden Member

Op maandag 16 juni 2025 21:52:07 schreef weardguy:
Contrastproblemen door een verlopen instelling lijken me sterk:

Mee eens maar het is natuurlijk wel iets wat je moet en kan controleren en ook wat vrij makkelijk is om te doen.

Het lijkt me zelfs zeer onwaarschijnlijk. Deze displays ontwikkelen echt een vlek in het scherm, dat lukt je met een (scheve) contrastinstelling niet.

weardguy

Op maandag 16 juni 2025 18:42:07 schreef Arco:
Grafische displays hebben geen 'standaard' interface: verschilt per chipset...

Klopt, HD44780 is het hoogstwaarschijnlijk niet ;) Van de 16 pinnen op de LCD-eenheid zijn er 15 aangesloten.
Met het LCD leesbaar naar de gebruiker gericht, waarbij ik de meest linker-pin pin 1 noem. Mijn aantekeningen, met de scoop gemeten ten opzichte van massa, luiden als volgt:
pin 1: praktisch 0 Volt, rare hoogfrequente piek-rommel van iets van 120 mV of zo zichtbaar.
pin 2: Massa (doorgepiept met multimeter)
pin 3: 5 Volt
pin 4: 1,12 Volt met pieken naar 2,5 Volt, maar bij nader inzien twijfel ik wat aan m'n aantekeningen.
pin 5: 5 Volt, lijkt iets van Enable/Read/Write te zijn, want bij verversing van de scherm-info, wordt deze pin even laag.
Pin 6: 0 Volt
Pin 7: Data
Pin 8-11: 5 Volt
Pin 12: Data
Pin 13-15: Data, maar lijkt geïnverteerd. De andere datalijnen hebben pulsen naar VDD als data, maar op deze pinnen zijn de lijnen constant hoog en gaan de pulsen naar 0 Volt.

Voor zover ik met zekerheid kan zeggen dat pin 3 VDD is, is zowel die pin als elke andere pin waar 5 Volt op staat echt brandschoon, geen rommeltje te bekennen.

Op maandag 16 juni 2025 21:00:27 schreef nonius:
Of het aan het signaal op de contrast-pin ligt (pin nr. 3)

Helaas, pin 3 is zeer zeker geen contrast ;)

Op maandag 16 juni 2025 21:00:27 schreef nonius:
Als het hele display dan netjes egaal van contrast veranderd kan worden dan ligt het aan de aansturing op de contrast-lijn.

Maar nogmaals, ik ken dit soort effecten niet van contrast-instellingen. Die hebben globaal effect, niet op een bepaalde plek op het scherm en zeker niet zo exact op dezelfde plek als alle drie.

Op maandag 16 juni 2025 20:50:44 schreef benleentje:
Maar als het digitaal gebeurt dan kan je dat in een menu ook wel ergens instellen dus kijk eens wat er gebeurt als je dus anders instelt.

Er is voor zover ik weet geen contrast-instelling in die dingen, maar de handleiding heb ik ergens... maar mogelijk staat de doos met handleidingen al in m'n nieuwe woning...

Op maandag 16 juni 2025 18:52:15 schreef Arco:
Het is buitengewoon vreemd dat beide display hetzelfde euvel vertonen, terwijl het totaal verschillende displays zijn. (daarom twijfel ik aan een lcd defect)
Als het kontrast signaal niet goed is afgevlakt (wordt waarschijnlijk met PWM gemaakt), dan krijg je ook dit soort beeld...

En nog erger, dat ze alle drie hetzelfde euvel vertonen, maar in verschillende mate.

Maar nu, tijdens het meten maakte ik per ongeluk sluiting tussen pin 4 en 5, waarop het scherm globaal praktisch zwart werd. Ik had kort daarna op de website van Peak gelezen dat 'Contrast resistor may need changing to 3k3 to work with this display.'

Ik ging in de ESR60 op onderzoek uit en vond aan (wat toevallig) pin 4 een SMD-weerstand met 3k3.
Ik heb een weerstand van 15k of zo gepakt, aan zus-lief gevraagd of die het scherm in de gaten wou houden terwijl ik de 15k parallel schakelde aan de 3k3 weerstand die er al zat. De contrast-instelling van het scherm werd er duidelijk door beïnvloed.

Dus het soldeerpincet ter hand en gewoon op de gok R30 verwijderd en vervangen door een 4k75 0805'je.

En ja, hoewel een gok... Is de boel nu wel weer leesbaar, zij het dat het scherm nu links (waar de m van 'monitoring' staat) wat slechter leesbaar is omdat er te weinig contrast is.

Meteen de LCR45 ook aangepakt, maar daar zat, naast 0603 als formaat, ook een ander type in. Ik heb er geloof ik 4k02 in gezet.

In de DCA75 Pro moet ik nog graven welke weerstand (of weerstanden) het contrast regelen, want die zit echt anders in elkaar.

Eerst maar eens Peak bevragen hoe en wat.

De zwarting wordt veroorzaakt door een plaatselijke verschuiving van de Vbias / Vth van het LC materiaal.
Dit kan te maken hebben met onreinheden in het LC materiaal of op het ITO van de segmenten of door contactering issues tussen PCB en het LCD glas (zoals krimpende zebra connector of slechte heatseal flexfoil verbindingen) waardoor het LC materiaal dat tussen de segmenten van de twee glasplaten zit niet meer de juiste Vbias / Vth ontvangen.

nonius

set SCE to AUX.

Helaas, pin 3 is zeer zeker geen contrast

Met m'n opmerking doelde ik op displays o.b.v. de HD44780; bij mijn displays is daar pin 3 voor contrast-instelling. Met grafische displays heb ik geen enkele ervaring.

Maar het scherm van de ESR-meter lijkt me weer bruikbaar, met de parallelweerstand. Is geen reparatie in de ware zin des woords, maar als het apparaat weer gewoon bruikbaar is zou ik er zelf prima mee kunnen leven.

Mijn testers (ESR-meter, semiconductor analyzer, LC-meter) zijn allemaal zelfbouw apparaten, dus ik kan ze ook prima zelf repareren :)

De prijzen van reserveonderdelen van Peak zijn trouwens ook alleszins redelijk.