Siemens HTHB84K combi oven, stopt na 2 sec op magnetron

Wat soms ook voorkomt dat Inverter "piekt" in vermogen, dan gaan zekering ook stuk van

Is daar een reden voor, is daar iets aan te doen want die 8A verontrust me een beetje.

Is wel te zien en te horen, als inverter start en je ziet buis soms feller gaan gloeien en inverter gaat anders zoemen dan piekt de inverter. Ook hier weer kan de overslag in de buis zijn of een inverter die overlijdende is. heb er hier nu ook 1 staan. 8 Ampere zekering is wel normaal hoor voor deze ovens.

Maar zoemt de inverter rustig en gloei intensiteit blijft hetzelfde op hoog vermogen 10 min lang met schaal water er in, dan geen zorgen maken..

[topickaap]

Op woensdag 25 juni 2025 06:13:36 schreef EricN:
[...]
Ook nooit metalen roosters gebruiken.

Ik heb jaren geleden daarvoor ooit een topic geopend maar nooit een (voor mij) sluitende verklaring gekregen.
Het betrof wel het verschil tussen de metalen roosters specifiek voor microgolfovens en de andere.

Vetspatten kunnen voor knetteringen zorgen

Dat heb ik meermaals opgemerkt (dan wel op het metalen rooster). Na reinigen rooster alles weer OK.

[/topickaap]

Op zaterdag 28 juni 2025 18:30:56 schreef smd:
Is wel te zien en te horen, als inverter start en je ziet buis soms feller gaan gloeien en inverter gaat anders zoemen dan piekt de inverter. Ook hier weer kan de overslag in de buis zijn of een inverter die overlijdende is. heb er hier nu ook 1 staan. 8 Ampere zekering is wel normaal hoor voor deze ovens.

Maar zoemt de inverter rustig en gloei intensiteit blijft hetzelfde op hoog vermogen 10 min lang met schaal water er in, dan geen zorgen maken..

[Bijleermodus]

Ik heb nog nooit een Magnetronbuis zien gloeien. Waar zie je dat?

[/einde Bijleermodus]

kijk eens door de gaatjes bij buisaansluiting rondom.. Met trafo buizen zie je het minder TOV Inverter buizen