Miele W1 TwinDos (Printplaat Elp270 210912) start niet op, geen display en geen reactie

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Miele wasmachine, model W1 TwinDos. De printplaat die erin zit is Elp270 210912 (M.-NR: 09515640). Wanneer ik de machine probeer op te starten, verschijnt er helemaal niets op het display en reageert de wasmachine totaal niet.

Ik heb de printplaat al losgekoppeld van alle elektrische sensoren en componenten in de wasmachine. Mijn vermoeden is dat het probleem in de voeding zit, maar ik weet niet goed hoe ik dit verder moet testen of oplossen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik dit kan aanpakken? Of wellicht een manier om te checken of de voeding nog goed werkt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten, Arto

Groen: zet hier 230v op met de netstekker die aan het toestel hangt
Rood: hier behoor je 320-340vdc te meten. Opgelet! Dat pikt
Blauw: hier moet je de secundaire meten. 5-12v

Leg dat wel op iets isolerend.

Bedankt voor je reactie Ericn!

Ik heb op het rode punt (de grote elco) ongeveer 304V DC gemeten, dus dat lijkt goed. Maar op de kleine elco’s (blauwe kant, secundaire) meet ik helemaal geen 5-12V.

Welke componenten zou ik volgens jou als eerste moeten controleren als de secundaire niet opstart?
Kan het ook zijn dat het kleine transformatortje in de voeding defect is, of komt dat zelden voor bij deze printplaten?

Kun je misschien (als het kan) op een foto aanduiden welke onderdelen ik het beste kan nakijken of doormeten?
En hoe kan ik deze het beste meten met een multimeter? Bijvoorbeeld:

Moet ik ze in circuit meten of loshalen?

Moet ik op weerstand, diodestand of spanning meten?

Alvast bedankt voor je hulp!

Eerst is zaak of te kijken of de tny spanning krijgt. Je zou de 320v ook op de 4de poot moeten meten. De andere kant vd meter op de massa. Zie groen aangeduid.

Grote kans dat de TNY gesneuveld is, maar meet ook een sOhms over de elco's heen. soms ligt er een condensator in sluiting en trekt de voeding omlaag ene gaat de TNY in beveiligingsloop.

Hallo Ericn en Smd

Bedankt voor je hulp tot nu toe! Ik heb opnieuw gemeten aan de printplaat (Miele W1 TwinDos, Elp270 210912):

Tussen de min van de gelijkrichter en de pootjes van de TNY → geen spanning

Tussen de plus van de gelijkrichter en de pootjes van de TNY → wel spanning

Tussen de poten van de TNY onderling → geen spanning

Volgens jouw uitleg zou ik op de 4e poot van de TNY ongeveer 320V moeten meten (met de andere meetpen op massa), maar dat meet ik niet.

Mijn vraag:

1. Komt dat doordat de TNY zelf kapot is, of kan er nog iets anders stuk zijn (bijv. een weerstand of een onderbreking in het printspoor)?

2. Wat kan ik het beste als eerste doormeten om te vinden waar het probleem zit?

1. Dus er zit een onderbreking tss de tny en de dikke elco. Meet tssde min vd elco en de massa vd tny. Behoort nul ohm te zijn. Meet tss de plus vd elco (opgelet. De spanning moet ontladen zijn. Op voltage nameten!!) En poot vd tny (groene cirkel). Dat moet ook laagohmig zijn. Indien niet dan moet je de onderbreking zoeken. Trafo primaire (zelden) of een veiligheid (weerstand of zekering).

2. De onderbreking kan een gevolg zijn van sluiting in de tny. Meet ohms tss de groen aangegeven omlijningen.

3. Rood is een zekering. Groen een voorschakel ptc.

Hallo Ericn,

Bedankt voor je hulp tot nu toe.

Ik heb de volgende metingen gedaan en foto’s erbij gemaakt:

Tussen de min van de grote elco en de massa van de TNY is 0,00 ohm.

Tussen de plus van de elco en de 4e poot van de TNY (groene cirkel) is er geen verbinding, meet ik OL (oneindig).

De metingen tussen de poten van de TNY zie je op de foto.

De zekering (rood aangegeven) is 0,00 ohm, dus in orde.

De PTC (groene cirkel, zwarte ronde component) meet 29,1 ohm.

Kun je me vertellen wat ik nu het beste kan doen?

Alvast bedankt!
Mvg Arto

Hierbij nog extra fotos van de metingen

Mvg Arto

De roodbruine ronde component is de zekering. Deze moet nul ohm zijn.
Edit: Domme opmerking. Je hebt 340v en die zekering staat in de wisselspanning.

Eerder de trafo nu nakijken.

[Bericht gewijzigd door EricN op (45%)]

Ik zal hier even de banen mee volgen en metingen doen. kun je vergelijken.

Ik heb de trafo pinnen genummerd.

2 gaat naar de min van de elco.
Tss 1 en 2 meet ik 1 ohm. Dat is een secundaire voor de voeding vd primaire. Een lage spanning dus zeer laag ohms.

3 gaat naar poot 4 vd tny.
4 gaat naar de plus vd elco.

Tussen 3 en 4 meet ik 3 ohm.

Alles gaat rechtstreeks naar de trafo dus die is meeste kans stuk.
Doe je metingen op de pinnen vd trafo.

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de transformator op mijn foto aangeduid met een rode cirkel. Het is een kleine trafo op de printplaat. Als ik goed kijk, heeft hij aan de primaire kant 4 pootjes en aan de secundaire kant 5 pootjes (zie foto).

Kan ik de wikkelingen zo in het circuit uitmeten, of moet ik de trafo daarvoor loshalen?
En welke weerstanden moet ik ongeveer verwachten op de primaire en secundaire wikkelingen?

Bedankt voor je uitleg en het nummeren van de trafo-pinnen. Ik heb nu de metingen gedaan zoals je aangaf:

Tussen pin 1 en 2 meet ik een zeer lage weerstand:

Op de piepstand geeft de meter direct contactgeluid.

Op de 200Ω-stand meet ik ongeveer 0,5Ω.

Pin 3 gaat inderdaad naar de poot van de TNY en pin 4 naar de plus van de elco.

Tussen pin 3 en 4 meet ik OL (oneindig), dus geen verbinding. (Zie ook de foto.)

Laat je me weten wat jij hiervan denkt en wat ik nu het beste kan doen?

Alvast bedankt!
Mvg Arto

Je trafo overleden.
Best uit de sloop ergens eentje recupereren.
Gezien de trafo toch stuk is kun je hem er uit halen. Voorzichtig want voor je het weet heb je meer schade gemaakt omdat de via's niet goed schoon geraken en je blijft warm stoken.
Als de trafo er uit is kun je met een vergroot glas de koperdraad die rond de pootjes gewikkeld zit inspecteren op breuk. Met wat nano chirurgie is het dan nog op te lossen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (73%)]

Beste Ericn,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Dan is het inderdaad duidelijk dat de trafo defect is.

Ik ga hem er voorzichtig uithalen zoals je zegt, om geen extra schade aan de print te maken. Daarna zal ik met een vergrootglas de wikkelingen rond de pootjes goed inspecteren om te kijken of er een breuk zichtbaar is. Misschien is het met een beetje “nano-chirurgie” nog te herstellen, anders zal ik proberen een vervangende trafo uit een sloopprint te vinden.

Ik laat je weten wat ik vind zodra hij eruit is.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

Mvg Arto

Dan staat machine erg vochtig, en met wat geluk is trafo te herstellen..

Ten eerste gebruik ik een vertaler om dit te schrijven, omdat ik geen Nederlands ken :) Dus vergeef me alsjeblieft voor eventuele fouten.

Ik vond dit bericht toen ik op zoek was naar een afbeelding van de achterkant van de Miele elp270 PCB, omdat ik een ongelukje had gehad en een van de stroomkabels had kortgesloten, waardoor het bord kapot was gegaan. Toen ik het bord inspecteerde, zag ik dat een van de sporen was doorgebrand, zoals te zien is (ook de 6,3A radiale zekering was doorgebrand).

Ik heb een van de foto's in dit bericht gebruikt om te zien hoe dit er op een goede printplaat uitziet (omcirkeld in geel). In eerste instantie dacht ik dat er misschien een component was verdampt

Het spoor wordt daar erg smal en ik vraag me af of het bedoeld is als een faalveilige zekering? Zo niet, waarom wordt het dan zo smal? Het lijkt mij dat dit het pad is voor alle stroom behalve de verwarmingselementen, dus het zou potentieel een behoorlijke belasting kunnen dragen voor zo'n fijn spoor, dat de trommelmotor, afvoerpomp, krachtige waspomp, waterkleppen en twindopompen aandrijft.

De vraag is dus: hoe repareer ik dit? Ik heb twee 3AG-zekeringclips gesoldeerd, maar ik weet niet zeker welke zekeringwaarde ik moet gebruiken. Of moet ik het spoor gewoon vervangen door een stuk draad en vertrouwen op de hoofdzekering (die in dit geval niet snel genoeg doorsloeg om de printplaat te redden)?

1. Gele cirkel zekering (fuse) is die vd voeding. Hier kun je tijdelijk een kleine zekering plaatsen om te kijken of het opstart. Meet alle diodes na. Meet de drain source van het voedings qiC na op sluiting.

2. De 6,3A zekering is die van de frequentie motor sturing. Wat gebeurt er als je die vervangt? Meet eerst de diodes en vermogentransistoren na op sluiting. Vervan alle 400-450v elco's. Ook die in de voeding.

3. Wat is de taal die je normaal spreekt? Misschien beter om vertaal fouten te voorkomen?

je kan de doorgebrande printspoor vervangen door dun adertje uit netsnoer snoer en deze op die plek solderen, dat is qua vermogen OK. Als er verder niets defect te meten is, dan opnieuw print inschakelen.

Ik spreek Engels, maar ik kan het net zo goed in het Nederlands houden, aangezien de rest van de thread dat ook is. Ik zal voor de zekerheid de originele Engelse versie aan het einde toevoegen.

Ik heb het circuit vanaf de ingangsspanning gevolgd en in de afbeelding weergegeven wat ik ervan begrijp. De kortsluiting die de zekeringen deed springen, zat op de waterregelaar, tussen de pinnen die ik met 1 en 2 heb gemarkeerd. Er zit verder niets op dat pad behalve de 6,3 A-zekering en de ringkernspoel, dus ik denk dat ik er nog goed vanaf ben gekomen.

Ik heb de 6,3 A-zekering vervangen en een 5 A-zekering geplaatst in plaats van het doorgebrande spoor en gecontroleerd of de controller op de werkbank opstart zonder dat de rest van de componenten is aangesloten. Het lijkt erop dat de rest van de elektronica gespaard is gebleven.

Ik heb ook gemerkt dat er weer een soortgelijk smal spoor is, omcirkeld in geel, dat de gelijkrichter voor de motoren beschermt. Ik weet niet zeker hoe ik de stroomcapaciteit ervan moet meten om de juiste maat van mijn andere zekering te bepalen, want op mijn multimeter is het verschil in weerstand niet te onderscheiden van het kortsluiten van de twee sondes.

Ik denk dat ik een snel smeltende 5A-glazen zekering zal gebruiken in plaats van het doorgebrande spoor, deze terug in de machine zal plaatsen, naar de servicemodus zal gaan, de trommelmotor op 1600 tpm zal laten draaien en het ingangsvermogen van de machine zal meten om te controleren of de waarde van de zekering voldoende is.

I speak English, but might as well keep it in Dutch as the rest of the thread is anyway. I'll add the original English version at the end just in case.

I've followed the circuit from the input power and shown what I understand it to be in the image. The short that blew the fuses was on the water controller, between pins I've labeled 1 and 2. There's nothing else along that path except the 6.3A fuse and the toroidal inductor so I think I got off lightly here.

I've replaced the 6.3A fuse and put a 5A fuse in place of the burnt-out trace and checked that it powers up the controller on the bench without the rest of the components connected. Looks like the rest of the electronics were spared.

I also noticed there is a similar narrow trace again circled in yellow that protects the rectifier for the motors. Not sure how I would measure its current capacity in order to size my other fuse, the resistance is indistinguishable on my multimeter from just shorting the two probes.

I think I will use a fast blow 5A glass fuse in place of the burnt trace and put it back in the machine and go to service mode and run the drum motor at 1600RPM and measure the input power to the machine to validate if the fuse value will be sufficient.

De printspoor is ook geen echte zekering maar meer bescherming om de rest van sporen te beschermen tegen overbelasting. Ik doe gewoon meestal een draadje uit een netsnoer, is meer dan vodoende. 5A snel is te licht en gaat er uit onder volle trommel wassen... Tenslotte is circuit al beveiligd met een 6,3A TRAAG zekering

Bedankt, ik was van plan om een zekering te gebruiken omdat ik de zekeringklemmen al had gesoldeerd, maar op de lange termijn is het waarschijnlijk eenvoudiger om gewoon een stukje draad te gebruiken, dus ik zal de zekeringklemmen verwijderen en in plaats daarvan draad gebruiken. Ik had een zekering van 5 A gekozen omdat de hele machine een vermogen van 10 A heeft en ik ervan uitging dat het verwarmingselement, dat een apart stroomcircuit heeft, minstens de helft daarvan zou zijn? Hoe dan ook, ik zal de zekering vervangen door een draad, alles weer in elkaar zetten en kijken hoe het gaat.

Element is IDD 10A, 2200 Watt, motor daarintegen heeft Piekbelastingen, juist tijdens wassen..

Ik heb wat informatie nodig over het PCB-onderdeel dat in de bijgevoegde afbeelding is omcirkeld. Ik denk dat het “uln2003” is, maar kan iemand dat bevestigen?

Ik heb de wasmachine weer in elkaar gezet en aangezet. De afvoerpomp begon te draaien zodra ik de machine aanzette via het bedieningspaneel. Dus heb ik hem er weer uitgehaald en op een werkbank aangesloten, met alle onderdelen aangesloten behalve de twindos, het verwarmingselement en de trommelmotor. Het relais voor de pompmotor sluit wanneer het apparaat wordt ingeschakeld. Om de een of andere reden leek het me een goed idee om de servicemodus te proberen en component M6 (afvoerpomp) in te schakelen, waarna er een rookwolk uit de getoonde component kwam :)